zekering brandstofpomp

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Jackioo
1st Gear member

Beste iedereen,

Sinds vorig jaar heb ik een dikke 24.000 km met mijn heerlijke, trouwe Volvo V70 2.5 met Vialle GasFX / LPi 10 klepper uit 1998, nog steeds de fijnste auto die ik ooit heb gehad (2x Honda Civic '88 en '96, Fiat Stilo 1.9 JTD115 '04, Renault Laguna GT 1.9 dci '07, Peugeot 206 2.0 Gti '00 en mijn Volvo Amazon '66...)

Maar.... Nu komt 't.........

Bij zo'n 311.000 km (vorig jaar augustus), toen ik net van de APK keuring af kwam, en er een onderbreekrelais is vervangen omdat de auto niet meer op LPG liep, reed ik op de snelweg (A50 Arnhem Noord) en plots op de linkerbaan tijdens een inhaalmanoeuvre viel m'n motor uit.. Zigzaggend 4 banen naar rechts zonder rem- en stuurbekrachtiging de vluchtstrook op, veel langssuizend verkeer dus niet echt verstandig om onder de motorkap te kijken. Binnen een kwartier ofzo was er al iemand van rijkswaterstaat die de rechter rijbaan af had laten sluiten en een sleepauto had geregeld om mij op de dichtsbijzijnde carpoolplaats te dumpen (was bij Terlet geloof ik).
Aldaar kon ik dus beter de zaken bekijken, en zag dat de zekering van de brandstofpomp (benzine) was doorgesmolten. Nieuwe zekering er in (20 Ampère, standaard): en lopen! Helaas duurde 't niet lang of hij vloog er opnieuw uit..
Na nog een zekering te hebben vermoord ('t arme ding had geen schijn van kans) en daarna nog één, heb ik een 30 Ampère geplaatst waarop hij 't wel bleef doen. Mijn zwager werkt daar in de buurt en ben met hem meegereden naar de garage, waar we het een en ander hebben doorgemeten, niets te vinden, weer een 20 Ah zekering geplaatst en hij bleef 't perfect doen!

Tot gisterochtend, inmiddels ruim 23.000 km gereden sindsdien, toen ik baalde als een stekker omdat mijn vrouw geen gas had getankt en hij bar leeg was, ik was op weg naar 't tankstation maar hij gaf de geest... Lekker genânt langs een drukke verbindingsweg in de berm geparkeerd, niets vermoedend mijn schoonmoeder gebeld, en vervolgens naar 't tankstation om een jerrycan benzine te halen (de computer gaf nog 70 km aan, maar je weet maar nooit). Aldus geschiedde: ik voor schut met een felrood kannetje vriendelijk zwaaiend naar al die lachende, vrolijke mensen, maar nog steeds geen lopende motor. Ik kon de LPG schakelaar ook niet op benzine zetten, dus dacht: dan de hoofdzekeringen eruit, dan is 't gas systeem ook uitgeschakeld. Hierna startte ie dus ook niet, en ik keek naar de zekering van de brandstofpomp: kapot!

Nieuwe zekering erin (20 Ah) en rijden met die hap (gewoon op LPG naar 't tankstation gereden, dus stond écht voor niets voor schut...)

Tot ik vandaag zo'n 50 meter hemelsbreed van mijn huis af weer stil kwam te staan. Ik wist hoe 't moest, dus nieuwe zekering erin, starten en rijden, maar na 10 á 15 meter weer pats... Vervolgens een 30Ah zekering erin gezet (die van 20 waren inmiddels wel op..) en toen sloeg ie er gelijk weer uit, kwam geen meter ver.. Nogmaals geprobeerd maar 't hielp niets.. Mijn vader gebeld die mij vervolgens de laatste paar meters naar huis heeft gesleept.. Thuis aangekomen heb ik nog een zekering omgebracht en ben toen maar aan 't huishouden begonnen en heb de Volvo gelaten voor wat 't was.

Rond een uur of 9 met een multimeter naar de Volvo gestapt, zekering doorgemeten (netjes 12,nogwat volt) en verder: geen idee wat ik meten moest.. Wel merkte ik op dat zowel het LPi systeem als de startonderbreker aangestuurd worden áchter de zekering van de brandstofpomp. Op hoop van zegen weer getracht een zekering te vermoorden, maar het kreng bleef heel en de motor bleef lopen. Een minuut of 10, toen heb ik 'm even netjes geparkeerd en 'm maar uitgezet (sprong ook snel over naar LPG).

Nu zit ik dus met een ongelooflijk vraagstuk: what the hell?! Ik durf mijn vrouw er zo niet mee op pad te sturen, ondanks dat ze dat in 't afgelopen jaar vaak genoeg heeft gedaan, zonder enig probleem..

Wat ik me herinner, is dat het vorig jaar net zo warm was als nu, maar of dat er iets mee te maken heeft?!

Ook heb ik gelezen dat een te zwaar lopende benzinepomp problemen kan veroorzaken, maar hoe kom ik daar achter? Blijft dat ding ook pompen terwijl hij op LPG loopt? Of zal het m in 't onderbreekrelais (benzine / lpg) moeten zitten dat vorig jaar nieuw is geplaatst?

Iemand hier een idee of suggestie??

Alvast bedankt! En excuses voor 't lange verhaal!!
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
MarioC70
6th Gear member

Pomp loopt blijkbaar te zwaar of benzine filter bijna dicht.
Als je de achterbank loshaalt,de zitting en de pomp hoor je duidelijk kreunen en moeilijk draaien,dan is hij stuk..
Ook de bedrading bij de tankvlotter even goed bekijken..die naar de pomp loopt..
Jackioo
1st Gear member

Dus de pomp blijft altijd draaien, ook als ie op lpg staat?

ik ga morgen meteen even kijken, alvast bedankt!!
V70 Classic 2.5 1998
Jackioo
1st Gear member

Nou, ik heb de achterbank eruit gehaald, de motor gestart en ben meteen achterin gedoken om te luisteren, maar ik hoorde niets vreemds, absoluut geen gekreun ofzo, en toen sloeg de zekering er weer uit.... :cry: Om moedeloos van te worden...

Ik heb verder de bedrading naar de tankvlotter nog niet gecontroleerd, ga ik morgen doen.

Wat is aannemelijker? Dat het probleem vóór of áchter de zekering zit? Met andere woorden: de lpg installatie kan natuurlijk ook sluiting veroorzaken waardoor de zekering er uit knalt, of niet?

Bedankt!
V70 Classic 2.5 1998
Jackioo
1st Gear member

Nou, na mezelf letterlijk en figuurlijk helemaal de rambam gemeten te hebben en tussentijds op n dwaalspoor te zijn gebracht, kom ik (opnieuw) tot de conclusie dat mn brandstoffen kapot is! Hij meet een weerstand van ongeveer 0 ohm, en de multatulimeter piept zelfs!
Het goede nieuws is dat ik de hele kabelboom heb gecontroleerd en daar zie en meet ik geen problemen, het andere goede nieuws is dat ik morgen al n nieuwe pomp (met ervaring weliswaar) op kan halen en dat t hele gedonder eindelijk over is!
Heel lief van mn zus dat ik haar auto mag lenen, maar t is een Fiat Idea... :)

Ik laat morgen even weten wat de resultaten van de pompwissel zijn!

En nog bedankt voor t meedenken!!
V70 Classic 2.5 1998
volvo-s40
4th Gear member

Ik had je zekeringen leverancier wel willen wezen :D
Valt blijkbaar goed bij jou op te verdienen.

Maar super dat je het probleem hebt opgelost.
:D
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Jackioo
1st Gear member

Ja, inderdaad, haha! Ik heb er heel wat vermoord.. In koelen bloede :)

Inmiddels heb ik het probleem OPGELOST!!! Yihaaaa! Ik roffel er weer lekker op los :)

Nieuwe zekering er in, nieuwe pomp er in (met ervaring...), werkje van minder dan 5 minuten, en tadaaaaa :)

Nogmaals dank :)
V70 Classic 2.5 1998
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”