Doeke Dobma schreef:Even off-topic, heb jij ervaring met Koops?
Normaal onderhoud (olie remmen e.d. wat op de oprit te doen is) doe ik zelf. Koops heeft de distributieriem + rollen + waterpomp van mij V70 vervangen. Ruim 500 Euro. En een diagnose gesteld + verholpen voor problemen met de turbodruk. Turbo control valve vervangen. Ik heb alleen goede ervaringen met Koops.
Grappig, mijn V70 kwam toen uit Friesland PAC-auto.
@Edwin: ik rijdt wel degelijk op rationele gronden in een oudere grotere Volvo. Het zijn degelijke wagens die niet vies zijn van een paar km's, het verbruik is (voor mijn D5) 1 op 16, bijna gelijk aan die van bijvoorbeeld mijn vorige V40, met de standaard kilometervergoeding ben ik goedkoper uit dan iets in de lease te moeten rijden, en met rond de 50k aan kilometers per jaar, krijg je mij niet in een klein gebakje. Oja, en aangezien ik aan het verbouwen ben, is de ruimte in een V70 wel erg gemakkelijk.
Uiteraard werd ik wel een beetje emotioneel toen ik de D5 voor het eerst hoorde grommen En toegegeven, hij is duurder rijden dan mijn V40 (of iets vergelijkbaars.
Buurtje schreef:met de standaard kilometervergoeding ben ik goedkoper uit dan iets in de lease te moeten rijden,
Ik neem aan dat je de auto dus ook zakelijk rijdt? Het is namelijk zo dat ik voor de zaak zo'n 20.000 kilometer per jaar rij. Ik krijg een kilometervergoeding van 30 cent (netto). Onlangs heb ik via de site van de ANWB berekend wat de kosten per kilometer in mijn geval zijn. Die kilometerprijs wordt natuurlijk bepaalt door de aanschafwaarde, wegenbelasting, verzekering, afschrijving e.d. Ik kwam uit op een kilometerprijs van 46 cent.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat jouw kilometervergoeding is?
Tja, het blijft een ingewikkelde rekensom. Die kilometerprijs wordt bepaalt door heel veel factoren. De aanschafprijs van mijn V70 2.5 diesel was 3 jaar geleden 11.000 euro. Alleen daardoor al krijg je een andere kilometerprijs. Of in jouw geval 19 cent plus 175 euro voldoende is kan ik niet inschatten. Ik zou zeggen, ga ook naar de ANWB-site. Dan krijg je een objectieve uitkomst.
Aangezien ik niet kan zien welke rekenregels de ANWB gebruikt, kan ik geen waarde hechten aan hun berekening.
Hiervoor zijn er nou eenmaal te veel variabelen die verschillend zijn per gebruiker.
Die rekenregels zijn er wel. Die draaien op de achtergrond mee. Zoals een vast percentage afschrijving, dagprijs van de diesel, de regio waar je woont (i.v.m. wegenbelasting) etc.
Ik snap wel dat ze er zijn, maar niet inzichtelijk. bandenmaat/type/merk, rijstijl, merk/universele garage, etc. Allemaal factoren die de berekening beinvloeden.
Daarom heb ik zelf niks aan zo'n berekening. Het geeft hooguit een richting van wat de kosten kunnen zijn (imho)
Buurtje schreef:Ik snap wel dat ze er zijn, maar niet inzichtelijk. bandenmaat/type/merk, rijstijl, merk/universele garage, etc. Allemaal factoren die de berekening beinvloeden.
Daarom heb ik zelf niks aan zo'n berekening. Het geeft hooguit een richting van wat de kosten kunnen zijn (imho)
Dat klopt. Een exacte berekening op jouw specifieke situatie krijg je nooit. Het eindgetal is vrij algemeen maar niet ver van de realiteit. Kijk, mijn baas weet ook niet dat ik een mannetje heb i.p.v. de hoofdprijs te betalen bij de dealer. Onderdelen koop ik vaak via internet, dus ook niet via de dealer. Die ANWB-berekening gaat uit van dealer-onderhoud etc.
46 cent per kilometer is wel erg hoog Jos. Mijn S60 D5 kost me 26,73 cent per kilometer, berekend over 115.000 km/3,5 jaar.
En dan neem ik als afschrijving het volledige aankoopbedrag van toen 7950 euro. Vul ik daar 11.000 voor in kom ik op 29,36 cent.
Denk dat Jorrit ook zoiets zal betalen, aangezien zijn auto ook een D5 uit 2003 is maar wel met een aanzienlijk lager aankoopbedrag.
ANWB moet je niet al te serieus nemen
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
@JosW: die moet je uitleggen.
Je werkgever heeft toch niks te maken met welke auto je koopt en rijdt?
Ik ben overigens wel jaloers hoor op je 30ct. Hoe heette je werkgever ook alweer?
Van één werkgever weet ik dat hij als referentie een middenklasse auto neemt van 3 jaar oud. Zijn werknemers die in hun privé-auto gebruiken voor zakelijke kilometers worden dan over één kam geschoren. Dus de werknemer met een Lada van 16 jaar oud krijgt evenveel als de werknemer die in een Maserati rijdt, so to speak.
Tja, ik denk dat service van de dealer voor een groot deel afhangt van de relatie die je met ze hebt opgebouwd. Ik breng mijn privé Volvo al van het begin dat ik hem gekocht heb bij de mijn lokale Volvo dealer (en nee ik hem daar niet aangeschaft) En echt met elk beurtje krijgt ik gewoon de volledige aandacht en service die je bij een Volvo dealer kan verwachten.
Als ik bij een beurt aangeef dat ik iets hoor rammelen of een trilling voel, kijken ze er ook echt na en meestal vinden ze ook echt iets, terwijl ik me zelfs soms een pietlut vind. Werdt vroeger bij ander dealers altijd met een kluitje het riet in gestuurd, met de opmerking nee hoor meneer, we niets kunnen vinden. Als er een lampje stuk is vervangen ze deze direct en als ik even de olie wil laten checken of er is iets mis dat kijken ze daar meteen naar zonder dat daar direct arbeidsloon in rekening gebracht wordt. Als ik ruitenwissers bij mijn dealer koop (omdat ik heb gemerkt dat deze gewoon lang meegaan en van goede kwaliteit zijn) lopen ze meteen naar buiten om ze even erop te zetten, hoeft van mijn niet maar is toch wel prettig. Dat is ook meteen de reden waarom ik een beetje blijf hangen qua onderhoud bij deze Volvo dealer, soms denk ik moet ik het elders laten doen (vakgarage) voor een auto 300.000+ op de teller, maar als ik dan weer weg rij (en heel snel de rekening vergeet) geeft het toch weer een prettig gevoel dat in het onderhoudsboekje weer een originele dealerstempel staat en alles weer in orde is. Verder heb ik het vermoeden dat de dealer niet zo duur is als we soms denken, in verhouding met andere garages.
Edwin schreef:Ben toch niet echt blij dat ik het goed gegokt heb, eerder verdrietig om zoveel geld te rekenen voor 5 seconden werk.
Tuurlijk moeten de monteurs betaald worden, maar in dit geval had de dealer dat beter kunnen laten en zijn geld zoals gewoonlijk bij de leasemaatschappij kunnen halen.
Ik namelijk heb al jaren de indruk dat ze daar het (snelle) geld verdienen en daar dan ook de volle aandacht aan geven. Mijn persoonlijke ervaring is dat de particulier (in dit geval neem ik als voorbeeld maar even mezelf) die het zelf moet betalen en naar mijn mening terecht altijd de zo goedkoop mogelijke oplossing zoekt om zijn "hobby" (bijna geen mens rijdt op rationele gronden een oudere grote Volvo) te bekostigen, vaak als tweederangs klant wordt gezien. De L€as€rijd€r wordt met alle egards ontvangen en krijgt een gewassen auto mee terug en de particulier is maar vervelend, want kritisch....
M.i. helemaal fout. "Wij" zijn juist de trouwe Volvo rijders die niet, zoals veel (maar heus niet alle, dat weet ik ook wel) leaserijders even snel van auto als van maatpak wisselen.
Een lange termijnrelatie bouwt de dealer op met een particulier (ik zelf en veel familieleden rijden al 20 jaar en meer particulier Volvo) en niet met de leaserijders. En zolang "mijn" dealer dat niet onderkent ga ik voor 90% van het onderhoud en de klussen naar mijn universele vakgarage die ook mijn auto NIET wast na een beurt, maar wél maar de helft van de dealerprijs rekent (en gelukkig ook Volvo minded is en altijd originele onderdelen gebruikt!).
ok ,is misschien maar enkele minuten werk als je't langzaamaan doet maar:
moeder de vrouw, vertelt relaas aan receptie: 5 minuten
receptionist bekijkt met werkplaatsverantwoordelijk of deze er ff tussen kan:2x 5 minuten
werkplaatsverantwoordelijk roept mekanieker bij zich om de klus te klaren: 2x 5minuten
mekanieker rijdt auto binnen, plaatst kap erop en rijdt auto terug buiten: 5minuten
mekanieker geeft werkbon aan werkplaatsverantwoordelijk 2x2,5minuten
werkplaatsverantwoordelijk geeft werkbon aan receptionist: 2x2,5minuten
receptionist maakt factuur op en print deze af en legt deze uit aan moeder de vrouw: 10minuten
in feite hebben ze dan 20 minuten cadeau gedaan
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
@Philken: In Nederland noemen we dat een paarse krokodil (naar een reclame waarin een kind haar opblaaskrokodil terug wil, maar langs de ambtelijke molen moet).
Buurtje schreef:@Philken: In Nederland noemen we dat een paarse krokodil (naar een reclame waarin een kind haar opblaaskrokodil terug wil, maar langs de ambtelijke molen moet).
maar zo gaat 't écht bij grote dealers....
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad