Lex Kerssemakers keynote speaker op het Automotive Congress.NL:
‘Volvo is klaar voor autonoom rijden'
Volvo staat voor een van de grootste uitdagingen in de historie van het merk. Na de succesvolle deelname aan het Europese SARTRE-project is Volvo nu klaar om de eerste vorm van autonoom rijden op de markt te introduceren. Volvo neemt een geavanceerd hulpsysteem, waarmee de auto zijn voorganger in rijdend verkeer automatisch volgt, in 2014 in productie. Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy bij Volvo Car Corporation, is als spreker te gast op het komende Automotive Congress.NL waar hij het belang van autonoom rijden uitgebreid toelicht.
De ontwikkeling van zichzelf bedienende, autonome voertuigen speelt een cruciale rol in Volvo's streven naar een duurzame samenleving. ‘Ons doel is om een leidinggevende positie in te nemen op het gebied van autonoom rijden. Dat willen wij bereiken door verder te gaan dan concepten en geavanceerde technologie bereikbaar te maken', zegt Lex Kerssemakers.
Makkelijker, sneller en veiliger
Autonoom rijden - waarbij het voertuig zelf accelereert, stuurt en remt - geeft meer vrijheid achter het stuur en maakt rijden gemakkelijker. Autonoom rijden vermindert het risico op verkeersongevallen en in bepaalde situaties kan tot 50 procent brandstof worden bespaard. En doordat het verkeer beter doorstroomt, kunnen de reistijden ook korter worden.
SARTRE
Volvo richt zich in eerste instantie op autonoom rijden in langzaam rijdende files. ‘De eerste stap is een hulpsysteem waarmee de auto zijn voorganger automatisch volgt. Dit systeem is in 2014 gereed voor productie', aldus Kerssemakers. ‘Tijdens het Europese project SARTRE (Safe Road Trains For The Evironment) in 2012 hebben we echter aangetoond dat het ook mogelijk is om in colonne met snelheden tot 90 km/uur autonoom achter elkaar te rijden.'
Toekomstige kopers
‘Wij zijn ervan overtuigd dat autonome voertuigen noodzakelijk zijn om de volgende generatie autokopers aan ons te binden. Recente studies tonen aan dat circa 50 procent van de automobilisten tussen de 18 en 37 jaar in de markt is voor een zelfstandig rijdende auto. Vandaag de dag zijn er veel tieners die constante connectiviteit belangrijker vinden dan het bezit van een auto. In onze toekomst maakt connectiviteit geen plaats voor autorijden, want baanbrekende technologie neemt het rijden over als de bestuurder besluit iets anders te doen', besluit Kerssemakers.
Automotive Congress.NL
Lex Kerssemakers is een van de belangrijkste sprekers op het Automotive Congress.NL, dat op 11 juni a.s. op de Technische Universiteit van Eindhoven wordt gehouden. Op het jaarlijkse congres, dat wordt georganiseerd door AutomotiveNL en zo'n driehonderd professionals uit de automotive industrie en de mobiliteitssector trekt, zal Kerssemakers zijn visie over autonoom rijden uitgebreid toelichten. Voorafgaand daaraan spreekt Siebe Riedstra, Secretaris Generaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, over de laatste plannen van de overheid op het gebied van Smart Mobility. Buiten vinden voertuigdemonstraties plaats.
‘Volvo is klaar voor autonoom rijden'
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Op het gevaar af dat mijn leeftijd er weer bijgesleept wordt en dat mij oer-conservatisme wordt verweten: Hier zit ik dus echt niet op te wachten !
"Makkelijker, sneller en veiliger
Autonoom rijden - waarbij het voertuig zelf accelereert, stuurt en remt - geeft meer vrijheid achter het stuur en maakt rijden gemakkelijker. Autonoom rijden vermindert het risico op verkeersongevallen en in bepaalde situaties kan tot 50 procent brandstof worden bespaard. En doordat het verkeer beter doorstroomt, kunnen de reistijden ook korter worden.
Wat heeft dit in vredesnaam nog met autorijden te maken ? Nou ja op naar de risicoloze maatschappij zullen we maar zeggen ..............
Rob
"Makkelijker, sneller en veiliger
Wat heeft dit in vredesnaam nog met autorijden te maken ? Nou ja op naar de risicoloze maatschappij zullen we maar zeggen ..............
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Fredhead
- Geartronic member
Ach, ik ben 40 jaar jonger en vind het ook niets.
Ben van mening dat je autorijden zelf doet en niet instapt, een bestemming in voert en weg bent. Want dat wordt tenslotte de toekomst.
Snap wel dat mensen die veel in de file staan dit een prettige vooruitgang zullen vinden
Ben van mening dat je autorijden zelf doet en niet instapt, een bestemming in voert en weg bent. Want dat wordt tenslotte de toekomst.
Snap wel dat mensen die veel in de file staan dit een prettige vooruitgang zullen vinden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Autorijden is voor de meeste mensen niet meer dan zich comfortabel verplaatsen Rob.
Geldt voor mij ook. Ik rij alleen als ik ergens naartoe moet.
Zeker in het Nederlandse verkeer is autorijden niet leuk meer, een noodzakelijke bezigheid.
En als dat dan volautomatisch kan ....... lijkt me heerlijk.
Postcode en huisnummer ingeven en de techniek doet de rest
Geldt voor mij ook. Ik rij alleen als ik ergens naartoe moet.
Zeker in het Nederlandse verkeer is autorijden niet leuk meer, een noodzakelijke bezigheid.
En als dat dan volautomatisch kan ....... lijkt me heerlijk.
Postcode en huisnummer ingeven en de techniek doet de rest

Immers ... VOLVO4LIFE
- Koidream
- 3rd Gear member
Dit wordt een uitdaging voor BMW...
De slogan "Freude am Fähren" kan dan naar het museum.
Voor trage files zie ik er enig nut in, om me dagelijks door het verkeer te LATEN rijden. Neen, dank u...
De slogan "Freude am Fähren" kan dan naar het museum.
Voor trage files zie ik er enig nut in, om me dagelijks door het verkeer te LATEN rijden. Neen, dank u...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
- Volvoman
- 7th Gear member
- Contacteer:
Dit is de oplossing voor files: die worden vaak langer door het harmonica effect. Hiermee zou dat zo maar over kunnen zijn.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Als Audi en BMW dit ook invoeren kunnen ze zonder problemen bumperkleven....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Daar heb ik ook al aan gedacht maar eerlijk gezegd zie ik dat toch nog niet helemaal gebeuren.Volvoman schreef:Dit is de oplossing voor files: die worden vaak langer door het harmonica effect. Hiermee zou dat zo maar over kunnen zijn.
Als er 'ergens', om wat voor reden dan ook, wordt geremd door een bestuurder ontstaat inderdaad het harmonica-effect. Maar of nu alle achterliggende bestuurders zelf gaan remmen of dat de autonome auto dat doet ......... dat veroorzaakt nog steeds een harmonica-effect of zie ik dat verkeerd ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik verwacht dat er, zeker in het begin, aparte rijstroken komen waar je automatisch rijdt. De electronica van de diverse auto's kan dan met elkaar praten en zal dan ruimte maken om in te voegen en ruimte opvullen wanneer er iemand gaat uitvoegen.
Interessante ontwikkeling.
Interessante ontwikkeling.
Immers ... VOLVO4LIFE
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Een soort Fyra dus maar dan anders. Hoewel ... ik wil gewoon zelf rijden.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- marc400
- 2nd Gear member
Fyra als in hogesnelheidstrein... Lekker 200+ op de snelweg. Lijkt me leuk, zo'n colonne. Haha!
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
En onderweg van Belgie naar NL effe een dutje doen 
Drinken mag dan ook terug want het is toch de auto die autonoom rijdt !

Drinken mag dan ook terug want het is toch de auto die autonoom rijdt !

Nu:
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ook al zit ik vaak niet op de toepassing van het eindresultaat te wachten (geldt niet alleen voor auto's) maar in de techniek(en) erachter ben ik wel altijd geïnteresseerd dus in die zin inderdaad een interessante ontwikkeling !Ben schreef:.... Interessante ontwikkeling.
Rob
- Richo
- 4th Gear member
vraag me af of die computers wel snel genoeg daarvoor, gezien de afstand die sommige bmw's en audi's houden op hun voorgangerBlackcurrantV70 schreef:Als Audi en BMW dit ook invoeren kunnen ze zonder problemen bumperkleven....

Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Interview met Lex Kerssemakers in Management Team
Terwijl Google mikt op de lange termijn, door volledig zelfrijdende auto's te ontwikkelen, rollen autofabrikanten hun toekomstvisie stap voor stap, en technologie voor technologie, uit. Volvo was de afgelopen jaren betrokken bij Sartre, een door de Europese Commissie gefinancierd project rond robotauto's die in treintjes op snelwegen rondrijden. In 2014 introduceert het bedrijf een eigen systeem waarmee auto's hun voorganger automatisch volgen, zonder dat de bestuurder zijn handen aan het stuur hoeft te hebben. In eerste instantie is de technologie bedoeld om het filerijden te vergemakkelijken. 'Het is een volgende stap richting totaal autonoom rijden', zegt Nederlander Lex Kerssemakers, die in Göteborg in de Raad van Bestuur bij Volvo zit.
MT: Waarom komt Volvo nog niet met volledig zelfstandig rijdende auto's?
Kerssemakers: 'Daar zijn drie redenen voor. Ten eerste moeten klanten klaar zijn voor nieuwe technologie. We weten inmiddels wel uit eigen onderzoek dat 50 procent van de automobilisten tussen de 18 en 37 jaar oud interesse heeft in een zelfrijdende auto. Ten tweede is er het technologisch aspect. Alle systemen in een auto, waaronder de camera's die er al in zitten, moeten met elkaar kunnen communiceren. Het duurt een paar jaar om dat te regelen. En ten derde is er het juridische aspect. In veel landen zijn zelfstandig rijdende auto's nog niet toegestaan.'
Wat betekent deze eerstvolgende stap?
'Binnen dit systeem is de chauffeur in charge, want er zijn situaties die niet door camera's kunnen worden ingeschat. We adviseren ten strengste om niet achter het stuur de krant te gaan lezen als het systeem aanstaat. Ik denk dat het nog een paar jaar zal duren voordat we volledig autonoom rijdende auto's op de wegen zullen zien. We wachten tot eind 2014 met de introductie van het nieuwe systeem, omdat dan een nieuw model van de Volvo XC90 uitkomt, onze grootste auto.'
Ontwikkelen jullie de technologie zelf?
'We doen het met andere organisaties, samenwerkingen zijn essentieel. Onze expertise is het integreren van de nieuwe toepassingen. Wij zijn ook niet de enige die met deze ontwikkeling bezig zijn, en dat is alleen maar goed. In de toekomst zullen auto's met elkaar gaan communiceren en daar zijn afspraken voor nodig. Het moet makkelijk zijn voor de consument, en inderdaad, er moet ook geld verdiend worden. Daarnaast is veiligheid een speerpunt. Wij hebben de visie dat er in 2020 geen doden meer vallen in het verkeer. Tenminste, in ieder geval niet meer als er in een Volvo wordt gereden. Daarvoor zijn dit soort systemen nodig. Negentig procent van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door de mens, dus moet de techniek het overnemen.'
Wat als de techniek het laat afweten?
'Dat gebeurt in de vliegtuigindustrie, die voor een groot deel afhankelijk is van technologie, ook niet. Plus, er zit altijd wel iemand achter het stuur. Techniek is over het algemeen betrouwbaarder dan de mens. We hebben al veel ervaring opgedaan met technische systemen, het is niet zo dat we zomaar iets doen. We hebben dit systeem vele kilometers getest. Gemiddeld duurt het vier tot vijf jaar voor zo'n systeem naar de markt kan worden gebracht.'
Wat levert het Volvo op?
'Onze auto's worden veiliger, dat is altijd al een van onze speerpunten geweest. Daarnaast is benzineverbruik beperken de uitdaging voor de volledige auto-industrie en dit soort technologie, maar ook electrificatie of auto-treintjes, draagt daar aan bij. Autonoom rijden kan verder het ruimteprobleem oplossen. Volgens het International Energy Agency groeit het aantal auto's in de wereld van 750 miljoen nu, naar 2,2 miljard in 2050. Autonoom rijden zorgt ervoor dat deze auto's dichter op elkaar kunnen rijden, met een meer constante snelheid. En we hebben nog een uitdaging: er komt een hele generatie jongeren aan die altijd connected wil zijn, ook in de auto. Hoe gaan we dat doen, terwijl autorijden ook veilig blijft? Deze jongeren kijken anders tegen een auto aan en lopen niet meer hard om hun rijbewijs te halen. En als ze wel een rijbewijs hebben, verwachten ze infotainment in de auto.'
Waarom wacht Volvo niet gewoon tot Google met een oplossing komt?
'We zien het als onze taak om met een eigen systeem te komen. We kijken wel naar wat Google doet natuurlijk, maar onze mening is dat het een geintegreerd systeem moet worden in de auto.'
Het draait om controle van het ecosysteem?
'In principe wel, ja. Wat trouwens niet betekent dat we negatief staan tegenover andere initiatieven. Wij hebben het voordeel ten opzichte van Google dat we nieuwe technologie direct in onze auto's kunnen stoppen. We hoeven niet te wachten tot de eindoplossing klaar is, Google wel.'
Wat gaan jullie met de data doen die door jullie systeem wordt verzameld?
'We gebruiken de data van onze testauto's om te leren hoe bepaalde dingen verbeterd kunnen worden. Maar de gegevens uit camera's in auto's van klanten gebruiken? Daar houden we ons nog verre van. Het is een interessant gebied, maar je komt al snel bij privacyvraagstukken uit en het is niet aan ons om die te beantwoorden. We willen geen Big Brother zijn. Wij willen veilige auto's bieden, that's it.'
Welke invloed heeft de zelfrijdende auto op jullie verdienmodel?
'Het businessmodel is nog niet uitgewerkt, maar ons idee is op dit moment dat er kosten kunnen zitten aan het meerijden in een trein van robotauto's. Je neemt dan bijvoorbeeld een abonnement voor een bepaalde periode, zodat je aan kan haken aan de trein met auto's die zelfstandig rijden. Je betaalt dan aan de voorste auto, of aan ons, voor deze service. Het zijn dit soort randverschijnselen die nieuwe businessmodellen mogelijk maken. Zo zal op termijn een ecosysteem van nieuwe diensten ontstaan.'
Bron: Management Team
Terwijl Google mikt op de lange termijn, door volledig zelfrijdende auto's te ontwikkelen, rollen autofabrikanten hun toekomstvisie stap voor stap, en technologie voor technologie, uit. Volvo was de afgelopen jaren betrokken bij Sartre, een door de Europese Commissie gefinancierd project rond robotauto's die in treintjes op snelwegen rondrijden. In 2014 introduceert het bedrijf een eigen systeem waarmee auto's hun voorganger automatisch volgen, zonder dat de bestuurder zijn handen aan het stuur hoeft te hebben. In eerste instantie is de technologie bedoeld om het filerijden te vergemakkelijken. 'Het is een volgende stap richting totaal autonoom rijden', zegt Nederlander Lex Kerssemakers, die in Göteborg in de Raad van Bestuur bij Volvo zit.
MT: Waarom komt Volvo nog niet met volledig zelfstandig rijdende auto's?
Kerssemakers: 'Daar zijn drie redenen voor. Ten eerste moeten klanten klaar zijn voor nieuwe technologie. We weten inmiddels wel uit eigen onderzoek dat 50 procent van de automobilisten tussen de 18 en 37 jaar oud interesse heeft in een zelfrijdende auto. Ten tweede is er het technologisch aspect. Alle systemen in een auto, waaronder de camera's die er al in zitten, moeten met elkaar kunnen communiceren. Het duurt een paar jaar om dat te regelen. En ten derde is er het juridische aspect. In veel landen zijn zelfstandig rijdende auto's nog niet toegestaan.'
Wat betekent deze eerstvolgende stap?
'Binnen dit systeem is de chauffeur in charge, want er zijn situaties die niet door camera's kunnen worden ingeschat. We adviseren ten strengste om niet achter het stuur de krant te gaan lezen als het systeem aanstaat. Ik denk dat het nog een paar jaar zal duren voordat we volledig autonoom rijdende auto's op de wegen zullen zien. We wachten tot eind 2014 met de introductie van het nieuwe systeem, omdat dan een nieuw model van de Volvo XC90 uitkomt, onze grootste auto.'
Ontwikkelen jullie de technologie zelf?
'We doen het met andere organisaties, samenwerkingen zijn essentieel. Onze expertise is het integreren van de nieuwe toepassingen. Wij zijn ook niet de enige die met deze ontwikkeling bezig zijn, en dat is alleen maar goed. In de toekomst zullen auto's met elkaar gaan communiceren en daar zijn afspraken voor nodig. Het moet makkelijk zijn voor de consument, en inderdaad, er moet ook geld verdiend worden. Daarnaast is veiligheid een speerpunt. Wij hebben de visie dat er in 2020 geen doden meer vallen in het verkeer. Tenminste, in ieder geval niet meer als er in een Volvo wordt gereden. Daarvoor zijn dit soort systemen nodig. Negentig procent van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door de mens, dus moet de techniek het overnemen.'
Wat als de techniek het laat afweten?
'Dat gebeurt in de vliegtuigindustrie, die voor een groot deel afhankelijk is van technologie, ook niet. Plus, er zit altijd wel iemand achter het stuur. Techniek is over het algemeen betrouwbaarder dan de mens. We hebben al veel ervaring opgedaan met technische systemen, het is niet zo dat we zomaar iets doen. We hebben dit systeem vele kilometers getest. Gemiddeld duurt het vier tot vijf jaar voor zo'n systeem naar de markt kan worden gebracht.'
Wat levert het Volvo op?
'Onze auto's worden veiliger, dat is altijd al een van onze speerpunten geweest. Daarnaast is benzineverbruik beperken de uitdaging voor de volledige auto-industrie en dit soort technologie, maar ook electrificatie of auto-treintjes, draagt daar aan bij. Autonoom rijden kan verder het ruimteprobleem oplossen. Volgens het International Energy Agency groeit het aantal auto's in de wereld van 750 miljoen nu, naar 2,2 miljard in 2050. Autonoom rijden zorgt ervoor dat deze auto's dichter op elkaar kunnen rijden, met een meer constante snelheid. En we hebben nog een uitdaging: er komt een hele generatie jongeren aan die altijd connected wil zijn, ook in de auto. Hoe gaan we dat doen, terwijl autorijden ook veilig blijft? Deze jongeren kijken anders tegen een auto aan en lopen niet meer hard om hun rijbewijs te halen. En als ze wel een rijbewijs hebben, verwachten ze infotainment in de auto.'
Waarom wacht Volvo niet gewoon tot Google met een oplossing komt?
'We zien het als onze taak om met een eigen systeem te komen. We kijken wel naar wat Google doet natuurlijk, maar onze mening is dat het een geintegreerd systeem moet worden in de auto.'
Het draait om controle van het ecosysteem?
'In principe wel, ja. Wat trouwens niet betekent dat we negatief staan tegenover andere initiatieven. Wij hebben het voordeel ten opzichte van Google dat we nieuwe technologie direct in onze auto's kunnen stoppen. We hoeven niet te wachten tot de eindoplossing klaar is, Google wel.'
Wat gaan jullie met de data doen die door jullie systeem wordt verzameld?
'We gebruiken de data van onze testauto's om te leren hoe bepaalde dingen verbeterd kunnen worden. Maar de gegevens uit camera's in auto's van klanten gebruiken? Daar houden we ons nog verre van. Het is een interessant gebied, maar je komt al snel bij privacyvraagstukken uit en het is niet aan ons om die te beantwoorden. We willen geen Big Brother zijn. Wij willen veilige auto's bieden, that's it.'
Welke invloed heeft de zelfrijdende auto op jullie verdienmodel?
'Het businessmodel is nog niet uitgewerkt, maar ons idee is op dit moment dat er kosten kunnen zitten aan het meerijden in een trein van robotauto's. Je neemt dan bijvoorbeeld een abonnement voor een bepaalde periode, zodat je aan kan haken aan de trein met auto's die zelfstandig rijden. Je betaalt dan aan de voorste auto, of aan ons, voor deze service. Het zijn dit soort randverschijnselen die nieuwe businessmodellen mogelijk maken. Zo zal op termijn een ecosysteem van nieuwe diensten ontstaan.'
Bron: Management Team
Immers ... VOLVO4LIFE