Family Tuning by Volvotune

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
M@rc
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 28.11.2006 - 21:02
Locatie: Purmerend

Gisteren de reis gemaakt vanuit Purmerend naar Varsseveld om mijn net aangeschafte XC90 D5 ('05) te laten tunen door Obbe. Op de valreep vergezeld door mijn Pa met zijn S80 ('07.) Een leerzame middag met als resultaat twee goed rijdende volvo's!

Om 14.00 kwamen we aan en stond de koffie al klaar. Na de koffie aan de Bak en de xc90 was als eerste aan de beurt. Nadat de ecu aan de stekker was gelegd werd de software gedownload. Bij bestudering van de originele file van de auto bleek al snel dat een tweetal mappen waren behandeld. Volgens Obbe was er al eerder een tuning op de auto toegepast maar is er half werk geleverd. Lang verhaal kort. Er waren ruimere marges geprogrammeerd in de auto maar deze werden vervolgens weer beperkt in andere mappen waardoor deze ruimere waarde's nooit daadwerkelijk konden worden bereikt. Kennelijk het gevolg van een tuner die file's heeft aangepast zonder tot in detail op de hoogte te zijn van alle mappen en aanpassingen voor een volvo!

Obbe heeft vervolgens deze file alvast naar zijn collega gestuurd voor bewerking zodat we met de S80 aan de slag konden. De S80 was getuned door een bedrijf uit purmerend en zorgde voor wat onregelmatig lopen bij snelheden rond de 60 en 80 km/h. De auto was getuned, volgens deze tuner naar 205 PK. Uit de bestudering van deze software bleek al gauw dat er lelijke bergen en dalen te zien waren in de tuning waardoor het niet anders kon dan dat de motor kuren vertoonde op sommige momenten. Ook bleek al snel dat de waardes die waren opgegeven niet correct waren en dat de auto wel beter presteerde binnen de marges maar dat de motor softwarematig beperkt werd in de pieken waardoor het opgegeven vermogen van 205 pk nooit benaderd kon worden maar altijd ronde de 165 pk bleef. Ook hier weer sprake van en tuning die gedaan was door een bedrijf dat niet de echte know how heeft om volvo's te tunen.

Beide software files zijn vervolgens aangepast door Obbe en zijn Collega met als resultaat dat de XC90 rond de 205 PK uitkwam met een slordige 440 nm koppel en een eco gebied rond 1800 rpm. De S80 ging naar de 220 PK met nog iets meer koppel à 480 nm zonder eco gebied omdat deze auto regelmatig een caravan trekt van c.a. 1700! kg. Beiden geprogrammeerd met een mooie "ronde" grafiek waardoor de motoren duidelijk mooier liepen met als resultaat soepele en snellere auto's met meer bite!

Na een leerzame middag met een soort mini college gevolgd te hebben was het al weer 18.30 uur en tijd om de handen te schudden en richting huis te rijden met een tevreden gevoel.

De komende weken zal blijken of ik ook echt Eco resultaten kan gaan behalen met het eco gebied. Ben benieuwd!

Helaas heb ik geen screenprints van de grafieken maar ik heb zomaar het idee dat Obbe die gaat toevoegen ;-)
XC90 D5 Executive 2005
VW Up! 2012
Yamaha R6
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21159
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Leuk verhaal. En ook nog leerzaam, zo te zien. Jammer dat mijn atmosferische S90 niet te tunen is want iets meer Nm-ers zijn altijd prettig.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

He als ik het goed lees, lijkt de XC90 een combi te hebben van powertune en ecotune? Wist niet dat dat mogelijk was :), lijkt me het beste van 2 werelden
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Een ecotune krijgt er altijd power bij in princiepe, is dus geen bijzonderheid.. Wel leuk :wink:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Thijs schreef:Een ecotune krijgt er altijd power bij in princiepe, is dus geen bijzonderheid.. Wel leuk :wink:
Volgens mij adverteert volvotune met een ecotune dat de power gelijk blijft maar het verbruik omlaag gaat. Maar kennelijk is de klant koning en kun je ook een mix krijgen :)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Er power bij krijgen is geen powertune :wink:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
M@rc
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 28.11.2006 - 21:02
Locatie: Purmerend

Toch is het zo dat ik behoorlijk wat PK's erbij heb in de XC90 terwijl in het genoemde toeren bereik, c.a. 400 rond 1800 RPM, er andere, efficiëntere verhoudingen zijn geprogrammeerd. Tot nu toe is mijn ervaring bij gas geven dat de power aanwezig is, helemaal bij toerentallen boven de 2000 is er volop power.
XC90 D5 Executive 2005
VW Up! 2012
Yamaha R6
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Thijs schreef:Er power bij krijgen is geen powertune :wink:
Je bedoelt dat je met powertune er meer bij krijgt?
Wat helemaal ideaal zou zijn is onder deellast/vollast extra pk en als je langer met dezelfde toeren rijdt de ecotuning mee gaat doen waardoor je op lange afstanden zuiniger rijdt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
M@rc
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 28.11.2006 - 21:02
Locatie: Purmerend

Dat zou idd. het ideale plaatje zijn maar dan moet er andere software en sensoren bij denk ik. Het zou in ieder geval de oplossing zijn om dit soort zware auto's een stuk zuiniger te laten zijn naast de hybride auto's in dit segment.
XC90 D5 Executive 2005
VW Up! 2012
Yamaha R6
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

Worden die vermogens geschat of is dat vanuit de software af te lijden?

Weet dat er programma's zijn dat als je die op de obd aansluit en alle auto gegevens invult, het vermogen berekent wordt. Is natuurlijk erg mooie techniek, scheelt een hele dure rollenbank. Hoorde dat die ook aardig nauwkeurig zijn.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
M@rc
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 28.11.2006 - 21:02
Locatie: Purmerend

Ik heb gezien dat Obbe die vermogens berekend met software en een tabel van waardes uit de auto.

Ik heb geen specifieke getallen genoemd omdat ik die vergeten ben. :shock:
De tune-purist zou dit natuurlijk met rollenbanken doen e.d. Mij gaat het vooral om een fijner rijdende auto met meer koppel, vermogen en eco.
XC90 D5 Executive 2005
VW Up! 2012
Yamaha R6
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

M@rc schreef:Dat zou idd. het ideale plaatje zijn maar dan moet er andere software en sensoren bij denk ik. Het zou in ieder geval de oplossing zijn om dit soort zware auto's een stuk zuiniger te laten zijn naast de hybride auto's in dit segment.
In principe heeft jouw xc90 zoiets nu toch? Immers 205 pk en een eco zone rond 1800 toeren?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
M@rc
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 28.11.2006 - 21:02
Locatie: Purmerend

In zekere zin wel ja maar het beperkt zich tot een specifiek toerenbereik. Als ik bijv 80 km/h rij dan draait de motor 1900 rpm. Dat valt binnen het toerenbereik van de eco dus rij ik "goedkoper" door de aangepaste mengverhoudingen. Rij ik 120 km/h dan draait de motor 2600 rpm. Dat is buiten het toerengebied van de eco waardoor de rest van de tuning zijn werk doet. Ik vermoed dat ook dan de motor efficiënter draait, maar zeker niet zoals binnen het eco gebied.

Mijn interpretatie van jouw opmerking is dat de auto zelf registreert dat er lang op een willekeurig snelheid wordt gereden en dat de ecu daar dan een aanpassing van de lucht en brandstofverhouding doet waardoor je zuiniger rijdt.
XC90 D5 Executive 2005
VW Up! 2012
Yamaha R6
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

M@rc schreef:In zekere zin wel ja maar het beperkt zich tot een specifiek toerenbereik. Als ik bijv 80 km/h rij dan draait de motor 1900 rpm. Dat valt binnen het toerenbereik van de eco dus rij ik "goedkoper" door de aangepaste mengverhoudingen. Rij ik 120 km/h dan draait de motor 2600 rpm. Dat is buiten het toerengebied van de eco waardoor de rest van de tuning zijn werk doet. Ik vermoed dat ook dan de motor efficiënter draait, maar zeker niet zoals binnen het eco gebied.

Mijn interpretatie van jouw opmerking is dat de auto zelf registreert dat er lang op een willekeurig snelheid wordt gereden en dat de ecu daar dan een aanpassing van de lucht en brandstofverhouding doet waardoor je zuiniger rijdt.
Nee, wat ik bedoelde komt exact overeen met jouw geschetste situatie. Lijkt me zelf een ideale combi. Ben het met je eens dat het nog idealer zou zijn als een ecu registreert dat het wel @eco kan als er niet hard wordt geaccelereerd.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Bas1982
3rd Gear member
Berichten: 445
Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
Locatie: Duiven

M@rc schreef:Ik heb gezien dat Obbe die vermogens berekend met software en een tabel van waardes uit de auto.

Ik heb geen specifieke getallen genoemd omdat ik die vergeten ben. :shock:
De tune-purist zou dit natuurlijk met rollenbanken doen e.d. Mij gaat het vooral om een fijner rijdende auto met meer koppel, vermogen en eco.

Voor meeting heb je niet echt een rollenbank meer nodig, de programma's die ik heb gezien waren zo nauwkeurig dat voor een meeting het niet echt nodig is. Wist alleen niet of dat hier zo ook gebeurd was. Was ik benieuwd naar. Zonder aanval naar Obbe ook hoor mocht hij dat denken.

Alleen voor chip op maat schrijven, bij grotere veranderingen zoals andere injectoren en turbo is een rollenbank heel fijn om het te schrijven ipv rijdend op een weg.

Maar veel eco plezier, denk ook wel dat het wat scheelt en fijner rijdt.
'04 S40 T5

- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb laatst met de laptop op schoot met Vida aan gereden. Daar kan je direct het geleverde koppel zien. Van koppel naar pk's is een simpele rekensom. Leuk om te zien dat je rond de 100 km/h ongeveer 90 Nm koppel nodig hebt. Ben wel benieuwd hoe groot dat verschil is met een XC90!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Apejoekie
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 15.03.2008 - 09:17
Locatie: Purmerend

Maar dan het verhaal van de S80. Begrijp ik goed dat je een caravantrekker geen eco tune kan geven?
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Gebruikersavatar
M@rc
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 28.11.2006 - 21:02
Locatie: Purmerend

t5power schreef:Nee, wat ik bedoelde komt exact overeen met jouw geschetste situatie. Lijkt me zelf een ideale combi. Ben het met je eens dat het nog idealer zou zijn als een ecu registreert dat het wel @eco kan als er niet hard wordt geaccelereerd.
Nederlands is een mooie taal :D
Thijs schreef:Ik heb laatst met de laptop op schoot met Vida aan gereden. Daar kan je direct het geleverde koppel zien. Van koppel naar pk's is een simpele rekensom. Leuk om te zien dat je rond de 100 km/h ongeveer 90 Nm koppel nodig hebt. Ben wel benieuwd hoe groot dat verschil is met een XC90!
Zo gaat het idd ook in dit geval alleen dan met de waarden die in de ecu geprogrammeerd staan. Ik zal Obbe eens vragen om een screenprint van de XC.
Apejoeki schreef:Maar dan het verhaal van de S80. Begrijp ik goed dat je een caravantrekker geen eco tune kan geven?
Kan zeker wel maar op basis van de wensen van mijn pa was het beter om dat niet te doen. Je mist toch koppel in het toerengebied van de eco. Ik vraag me wel af of dit tot problemen zou leiden de D5 is al sterk zat. We gaan in ieder geval het gebruik volgen!
XC90 D5 Executive 2005
VW Up! 2012
Yamaha R6
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Apejoeki schreef:Maar dan het verhaal van de S80. Begrijp ik goed dat je een caravantrekker geen eco tune kan geven?
Kan zeker wel maar op basis van de wensen van mijn pa was het beter om dat niet te doen. Je mist toch koppel in het toerengebied van de eco. Ik vraag me wel af of dit tot problemen zou leiden de D5 is al sterk zat. We gaan in ieder geval het gebruik volgen!
Niet helemaal mee eens, met last er achter vraag je meer vermogen en gaat hij vanzelf uit de eco. Geen verlies van vermogen dus.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14591
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Als je vermogen hebt dan druk je het pedaal wat verder in en je komt weer in zijn volle vermogen terecht. Tenminste bij mij.

Ik begrijp dat Eco op zoals in mijn Volvo by 2200 rpm betekent dat in dat specifieke toerengebied alle afstelling staan op minimaal verbruik. Zo gunstig mogelijke parameters noemt men dat begrijp ik.

Mijn ervaring is dat bij vragen meer vermogen het gaspedaal dieper moeten worden ingetrapt dan normaal maar de pk's dan wel te voorschijn komen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”