Om 14.00 kwamen we aan en stond de koffie al klaar. Na de koffie aan de Bak en de xc90 was als eerste aan de beurt. Nadat de ecu aan de stekker was gelegd werd de software gedownload. Bij bestudering van de originele file van de auto bleek al snel dat een tweetal mappen waren behandeld. Volgens Obbe was er al eerder een tuning op de auto toegepast maar is er half werk geleverd. Lang verhaal kort. Er waren ruimere marges geprogrammeerd in de auto maar deze werden vervolgens weer beperkt in andere mappen waardoor deze ruimere waarde's nooit daadwerkelijk konden worden bereikt. Kennelijk het gevolg van een tuner die file's heeft aangepast zonder tot in detail op de hoogte te zijn van alle mappen en aanpassingen voor een volvo!
Obbe heeft vervolgens deze file alvast naar zijn collega gestuurd voor bewerking zodat we met de S80 aan de slag konden. De S80 was getuned door een bedrijf uit purmerend en zorgde voor wat onregelmatig lopen bij snelheden rond de 60 en 80 km/h. De auto was getuned, volgens deze tuner naar 205 PK. Uit de bestudering van deze software bleek al gauw dat er lelijke bergen en dalen te zien waren in de tuning waardoor het niet anders kon dan dat de motor kuren vertoonde op sommige momenten. Ook bleek al snel dat de waardes die waren opgegeven niet correct waren en dat de auto wel beter presteerde binnen de marges maar dat de motor softwarematig beperkt werd in de pieken waardoor het opgegeven vermogen van 205 pk nooit benaderd kon worden maar altijd ronde de 165 pk bleef. Ook hier weer sprake van en tuning die gedaan was door een bedrijf dat niet de echte know how heeft om volvo's te tunen.
Beide software files zijn vervolgens aangepast door Obbe en zijn Collega met als resultaat dat de XC90 rond de 205 PK uitkwam met een slordige 440 nm koppel en een eco gebied rond 1800 rpm. De S80 ging naar de 220 PK met nog iets meer koppel à 480 nm zonder eco gebied omdat deze auto regelmatig een caravan trekt van c.a. 1700! kg. Beiden geprogrammeerd met een mooie "ronde" grafiek waardoor de motoren duidelijk mooier liepen met als resultaat soepele en snellere auto's met meer bite!
Na een leerzame middag met een soort mini college gevolgd te hebben was het al weer 18.30 uur en tijd om de handen te schudden en richting huis te rijden met een tevreden gevoel.
De komende weken zal blijken of ik ook echt Eco resultaten kan gaan behalen met het eco gebied. Ben benieuwd!
Helaas heb ik geen screenprints van de grafieken maar ik heb zomaar het idee dat Obbe die gaat toevoegen
