Subwoofer later inbouwen

Plaats reactie
FrankBis
2nd Gear member

Ik rij nu een aantal maanden in m'n V70 rond (MY2008) en hij bevalt heerlijk.

Als audiofiel heb ik ook niks te klagen met de geplaatste geluidsinstallatie, ware het niet dat ik me afvraag of het mogelijk is om alsnog de subwoofer in te bouwen. Dan worden de portierspeakers een stuk rustiger en het geluid nog aangenamer.

Bij m'n volvo dealer blijft het angstvallig stil, de meneer aan de telefoon kwam niet verder dan een standaard after market accessoire lijstje uit zijn computer. En op een antwoord op de vraag of het buiten de standaard accessoire lijst technisch mogelijk is, wacht ik nog steeds.

Ik heb al een search gedaan op de site en kom wel een thread tegen, maar die is niet heel duidelijk. Er wordt nogal gemixed met de oudere V70's.
Don't drive faster, than you're guardian angel can fly!

Present:
Volvo V70 2.5T Momentum
Past:
Volvo V40 1.8 Europa
Fiat Bravo 155 HGT
Fiat Bravo 80 SX
Thom
5th Gear member

Helaas, niet (meer) mogelijk vanaf MY2008. Op de vorige types is/was het dat wel, daar is de originele sub echter zeer schaars.

Pleister op de wonde: ik heb veel ervaring met de af-fabriek sub in het huidige type, en jouw wens om de portierspeakers te 'ontlasten' maakt deze niet waar. Hij beukt alleen 'extra', en niet zo zuinig ook (alles resoneert vrolijk mee.. :roll:) 8)
Alchemist
3rd Gear member

Er is al eens een draadje over geweest: technisch wel verkrijgbaar als losse onderdelen, maar dan peperduur.
Na inbouwen wordt dit niet door Volvo in de software vrij geschakeld (doen ze nooit....), dus werken doet een achteraf inbouw subwoofer helaas nooit.
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Thom
5th Gear member

Maar dat is best vreemd, het is namelijk een zichtbaar 'handmatig' gemonteerde optie, als je de kofferbakvloer omhoog klapt zie je 'm achterin zitten, duidelijk met niet helemaal rechte 'zaagranden'. Ook is de montage niet heel indrukwekkend. Het is duidelijk door een fabrieksmedewerker gedaan, niet met de robot zeg maar. Zal binnenkort eens wat foto's posten.

Maar, nogmaals: ik zou er niet rouwig om zijn. Als je achterin zit is t soms net of je op een trilplaat zit, en het geluid wordt daardoor heel 'donker'. M'n pa heeft m erin, en die staat halverwege tussen 'uit' en 'midden' en dan nog denk je bv. bij de tunes van het Radio 1 nieuws dat je over een wegmarkering rijdt.. :lol:..2x 130w is dan ook niet niks (bovenop de 650watt van Premium Sound).
FrankBis
2nd Gear member

Thanks aan allen.

Ik had al zo'n vermoeden. Blijf eeuwig zonde dat het achteraf niet ingebouwd kan worden.

Het "ontlasten" bereik je door de lage tonen >125 Hz niet meer naar de deuren te sturen. (bass op -3) en dan de sub dit laten over nemen. Werkt(e) in al m'n voor gaande auto's en m'n huidige Caddy. (ja, m'n wederhelft is door de weeks de gelukkige, ik mag alleen in het weekend Volvo rijden :lol: )

Was er al achter dat de signalen via een glasvezelkabel de subwoofer bereikte en het dus niet 1,2,3 en klaar zou zijn.

Ik blijf hopen.

Enne bass moet je niet horen, bass moet je voelen :D
Don't drive faster, than you're guardian angel can fly!

Present:
Volvo V70 2.5T Momentum
Past:
Volvo V40 1.8 Europa
Fiat Bravo 155 HGT
Fiat Bravo 80 SX
Thom
5th Gear member

Die tip is interessant, ga ik snel testen! Het zou wel plezierig zijn als de de meeresonerende portierpanelen verleden tijd zouden kunnen zijn.. Heb al eens e.e.a. geprobeerd met de equalizer, maar dat bood weinig soelaas.

Voelen doe je 'm zeker 8) Ik heb niet eerder zo'n bassweergave af-fabriek gehoord (en ik ben bekend met vele high-end systemen)!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”