Hoe onderhoud ik mijn leren bekleding
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Alhoewel de auto al 10 jaar oud is en de bekleding niet het beste onderhoud heeft gekregen, wil ik kijken of ik het leer nog kan oppoetsen. Heeft iemand hier ervaring mee enzo ja, welk goedje hier goed voor werkt?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Mogelijk heb je foto's van de staat waarin het nu is?
Als hoofdregel moet je onthouden dat het beest dood is maar nog steeds moet eten. Met nadere woorden: smeren met het juiste onderhoudsmiddel en dat nog eens regelamtig ook.
Je kunt het kleuren, zie daarvoor de zoekfunctie en/of Youtube voor de "how to".
Zitten er geen droogtescheurtjes oid in dan kun je eerst een poging wagen met produkten als Smartleather of Gliptone. Bij forumsponsor Steve (www.driven2shine.nl) is genoeg in de winkel!
Als hoofdregel moet je onthouden dat het beest dood is maar nog steeds moet eten. Met nadere woorden: smeren met het juiste onderhoudsmiddel en dat nog eens regelamtig ook.
Je kunt het kleuren, zie daarvoor de zoekfunctie en/of Youtube voor de "how to".
Zitten er geen droogtescheurtjes oid in dan kun je eerst een poging wagen met produkten als Smartleather of Gliptone. Bij forumsponsor Steve (www.driven2shine.nl) is genoeg in de winkel!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- diesel01
- Geartronic member
Gisteren net de de bank, eetkamerstoelen en fauteuils gedaan.
Even afgenomen met een zacht sopje en wat dreft en daarna met een onderhoudssetje van de winkel rondom de boel ingesmeert, half uur in laten trekken en daarna nawrijven met een microvezel doek.
Met hetzelfde potje op dezelfde werkwijze de voorstoelen van de auto gedaan, passagiers kant met een restje Smartwax gedaan en de bestuurdersstoel met het onderhoudssetje van de stoelen in huis.
Zal zou eens kijken wat de uitwerking is..
Even afgenomen met een zacht sopje en wat dreft en daarna met een onderhoudssetje van de winkel rondom de boel ingesmeert, half uur in laten trekken en daarna nawrijven met een microvezel doek.
Met hetzelfde potje op dezelfde werkwijze de voorstoelen van de auto gedaan, passagiers kant met een restje Smartwax gedaan en de bestuurdersstoel met het onderhoudssetje van de stoelen in huis.
Zal zou eens kijken wat de uitwerking is..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Mijn lederen rouge feautuils dans le voiure hebben cyclus -1- met Smartleather gehad. En ik moet zeggen:
1: Kleur frist helemaal op
2: Hoekje bestuurdersfeautuil zat een plekje waarvan je zou kunnen zeggen dat het mogelijk te laat voor herstel zou kunnen zijn maar zie daar: WONDEREN BESTAAN! Als nieuw!
En dat geheel maakt deze "miereneuker pietje precies" een gelukkighen Volvist.
1: Kleur frist helemaal op
2: Hoekje bestuurdersfeautuil zat een plekje waarvan je zou kunnen zeggen dat het mogelijk te laat voor herstel zou kunnen zijn maar zie daar: WONDEREN BESTAAN! Als nieuw!
En dat geheel maakt deze "miereneuker pietje precies" een gelukkighen Volvist.

Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
Moraal van het verhaal: goed onderhoud van het leer is nodig om het in goede conditie te houden.
Als door achterstallig onderhoud het leer scheuren heeft en is uitgedroogd zijn de kosten van herstel aanzienlijk.
Als door achterstallig onderhoud het leer scheuren heeft en is uitgedroogd zijn de kosten van herstel aanzienlijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Er zitten al wel scheuren in
.. toch maar eens poetsen, kijken hoe dood het beest is..

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
At your service, en neem van mij aan: indien deze behandeling gehad weet je niet wat je nadien gaat zien
http://www.colourlock.nl/
http://www.colourlock.nl/
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- diesel01
- Geartronic member
Tja de bestuurdersstoel staat prachtig in het vet zonder gladde uitstraling maar mooi dof.
De Smartwax zorgt toch voor een gladde afwerking en het leer kraakt wanneer je er op gaat zitten.
Op de bestuurdersstoel zaten een paar plekjes die aandacht nodig had, door de stand van de stoel en het stuur schuur ik met de kont bij de zijkant langs.
Ook die plekken zijn helemaal weg, ik zal bij Steve even Gliptone Bestellen en eens per kwartaal het volledig leder doen, zowel in huis als de auto.
De Smartwax zorgt toch voor een gladde afwerking en het leer kraakt wanneer je er op gaat zitten.
Op de bestuurdersstoel zaten een paar plekjes die aandacht nodig had, door de stand van de stoel en het stuur schuur ik met de kont bij de zijkant langs.
Ook die plekken zijn helemaal weg, ik zal bij Steve even Gliptone Bestellen en eens per kwartaal het volledig leder doen, zowel in huis als de auto.
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Een V50 R-design heeft van stoelen met wit leer en anthraciet stof (T-tec?). Zelfs toen ik de auto kocht (tweedehands) was dat leer niet helemaal schoon. In de nerven van het leer waren donker en dat valt op wit leer natuurlijk meer op.
Afgelopen weer een fles Smart Leather gekocht via de forumsponsor. Dit zou
ook moeten reinigen maar dat was geen succes. Om wit leer weer wit te krijgen zijn hardere maatregelen nodig: Dasty (geel, van de Wibra).
Dasty gebruik ik bij vlekken in kleding, keuken, muren, onder de motorkap etc. en is uiterst succesvol (zoals velen waarschijnlijk weten).
Dus maar een stukje geprobeerd op een minder opvallende plek met wonderbaarlijk resultaat: als nieuw wit leer zonder aantasting van de verf.
Spray het op het leer in. Met een microvezel doekje poetsen totdat de kleur egaal is. Daarna met een vochtige microvezel doek een paar keer afnemen.
Laten drogen en daarna met een spons Smart Leather aanbrengen. De leer kraakt weer, is mooi egaal wit en ruikt naar leer.
Alleen de bestuurdersstoel heeft een beetje craquelé en dat krijg je natuurlijk niet weggepoetst.
Omdat Dasty sterk ontvettend is, deze week nog een behandeling met Smart Leather en dan is het voorlopig weer goed. Ikke blij zijn. Nu de XC90 nog.
Afgelopen weer een fles Smart Leather gekocht via de forumsponsor. Dit zou
ook moeten reinigen maar dat was geen succes. Om wit leer weer wit te krijgen zijn hardere maatregelen nodig: Dasty (geel, van de Wibra).
Dasty gebruik ik bij vlekken in kleding, keuken, muren, onder de motorkap etc. en is uiterst succesvol (zoals velen waarschijnlijk weten).
Dus maar een stukje geprobeerd op een minder opvallende plek met wonderbaarlijk resultaat: als nieuw wit leer zonder aantasting van de verf.
Spray het op het leer in. Met een microvezel doekje poetsen totdat de kleur egaal is. Daarna met een vochtige microvezel doek een paar keer afnemen.
Laten drogen en daarna met een spons Smart Leather aanbrengen. De leer kraakt weer, is mooi egaal wit en ruikt naar leer.
Alleen de bestuurdersstoel heeft een beetje craquelé en dat krijg je natuurlijk niet weggepoetst.
Omdat Dasty sterk ontvettend is, deze week nog een behandeling met Smart Leather en dan is het voorlopig weer goed. Ikke blij zijn. Nu de XC90 nog.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- ex-Mooseman
- 4th Gear member
T-Tec is géén leder, maar een kunststof (cfr. sensatec bij BMW) !!
Pas op met Dasty, dit is een redelijk nijdig goedje.
Erg beschadigd leder heb ik ooit aangepakt met dit:
http://www.profileder.nl/leather-recolo ... euren.html
Ik had het Dakotabeige leder van onze BMW beschadigd door er een druppeltje van een te sterke reiniger op te morsen (onverdunde APC). Ik dacht eerst dat er een plekje op het leer was, en ben beginnen wrijven met een melaminesponsje. Het gevolg was dat er een plek van 20 op 10 op de bestuurdersstoel helemaal kapot gewreven was. De bovenste kleurlaag van het leder was verdwenen en de plek had een vale, gele kleur ipv het mooie beige.
De wagen stond te koop, en het was echt iets wat stoorde. Ik moest dus dringend een oplossing hebben. Colourlock is op bestelling, en zou twee weken duren. Twee weken die ik niet had.
Bij ons op de gemeente zit er een bedrijf wat lederen bankstellen maakt, en in een wanhoopspoging ben ik daar even binnengewipt. Met een flesje van bovenstaand produkt als resultaat.
Aanbrengen was appeltje/eitje, een vijftal laagjes met telkens een klein uurtje tussen gaf een perfect resultaat. Ik heb de bestuurdersstoel ook maar een tweetal laagjes gegeven: door het veelvuldig ge-jeansbroek was deze wat grauw aan het worden. Ik kreeg dit niet meer proper met de gekende middelen. Twee laagjes van dit produkt gaf een 'als nieuw' resultaat. De slijtplekjes aan de wangen van de zetel heb ik ook aangepakt, en ook hier: as new.
Pas op met Dasty, dit is een redelijk nijdig goedje.
Erg beschadigd leder heb ik ooit aangepakt met dit:
http://www.profileder.nl/leather-recolo ... euren.html
Ik had het Dakotabeige leder van onze BMW beschadigd door er een druppeltje van een te sterke reiniger op te morsen (onverdunde APC). Ik dacht eerst dat er een plekje op het leer was, en ben beginnen wrijven met een melaminesponsje. Het gevolg was dat er een plek van 20 op 10 op de bestuurdersstoel helemaal kapot gewreven was. De bovenste kleurlaag van het leder was verdwenen en de plek had een vale, gele kleur ipv het mooie beige.
De wagen stond te koop, en het was echt iets wat stoorde. Ik moest dus dringend een oplossing hebben. Colourlock is op bestelling, en zou twee weken duren. Twee weken die ik niet had.
Bij ons op de gemeente zit er een bedrijf wat lederen bankstellen maakt, en in een wanhoopspoging ben ik daar even binnengewipt. Met een flesje van bovenstaand produkt als resultaat.
Aanbrengen was appeltje/eitje, een vijftal laagjes met telkens een klein uurtje tussen gaf een perfect resultaat. Ik heb de bestuurdersstoel ook maar een tweetal laagjes gegeven: door het veelvuldig ge-jeansbroek was deze wat grauw aan het worden. Ik kreeg dit niet meer proper met de gekende middelen. Twee laagjes van dit produkt gaf een 'als nieuw' resultaat. De slijtplekjes aan de wangen van de zetel heb ik ook aangepakt, en ook hier: as new.
-
- 2nd Gear member
Mijn V70 T5 heeft beige lederen bekleding welke onderhoud behoeft. In de poriën zit behoorlijk wat vuil, kan iemand mij adviseren welke cleaner ik daarvoor het beste kan bestellen bij Steve?
Volvo 245 Polar 1992
Volvo V50 Edition II 2009
Volvo V70 T5 2002
Volvo V40 Comfortline 1997
Volvo B18 Amazon 19kruik
Volvo V50 Edition II 2009
Volvo V70 T5 2002
Volvo V40 Comfortline 1997
Volvo B18 Amazon 19kruik
-
- 3rd Gear member
Ik heb ook wel eens oud en zwaar verwaarloost leer met RAPIDE leervet behandeld en dit gaf een goed resultaat. Wel goed na poetsen met een doek anders blijft het vettig. Dit spul gebruiken ze ook voor paarden zadels en kost maar iets van 5 euro dacht ik.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
- Driven2Shine
- Forumsponsor
- Contacteer:
Stuur me even een foto van het leer waar het meeste vuil zit dan kan ik je wel vertellen hoe je het vuil het beste kunt aanpakken.