Van mijn auto is de verschildruksensor/voeler (30757183) vervangen, aangezien het vermogen wegviel. Het vermogen valt niet meer weg, echter nu dient het volgende probleem zich aan.
De auto is de ene keer zuinig; de andere keer niet. Zo kan hij bij 120km/u op de CC 8.3l op 100km aangeven. Als ik de auto herstart en dezelfde snelweg oprijd op 120km/u CC, geeft ie 5.9l op 100km aan. Kortom, hij geeft een wisselend verbruik. Iemand een idee hoe dit kan?
Wisselend verbruik 1.6d
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Roetfilter aan het regenereren?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Dit verschil in verbruik kan veroorzaakt worden door het roetfilter regeneratie proces. Als dat vaak voorkomt, zou het kunnen dat er iets mis is met de elektronica die dat regeneratie proces regelt.
Daar zijn wat horror verhalen over, maar helaas is dit de realiteit.
Een van de gevolgen is dan dat de motor "op hol slaat" en ook al staat het contact uit, de motor wordt ongecontroleerd over de max toeren gejaagd en uiteindelijk naar de eeuwige jachtvelden geholpen.
Blijf je oliepeil controleren, als deze stijgt, is hij bezig om ongecontroleerd te regenereren, met uiteindelijk het op hol slaan.
Zaken die je dan direct moet doen:
- roetfilter verwisselen.
- de elektronica die het proces regelt, verwisselen.
- carter olie met oliefilter direct verwisselen. (omdat de olie te verdunt raakt)
Een echt duurzame oplossing: roetfilter eruit halen, leeghalen, en de software aanpassen...... Een kennis van mij heeft ook een V50 - 2.0D en heeft hem verwijderd.....software is ook aangepast. Via de APK (bij een volvo dealer) kreeg hij geen opmerkingen, werd zonder problemen goedgekeurd. Zodra de mijne er aan toe is om dat filter te wisselen, verwijder ik hem ook....ga geen bijna € 1000 uitgeven voor een nieuw filter, terwuijl de hele aanpassing bijna € 400 kost.
Enige van die horror verhalen:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4959425
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=211626
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 9ef5c4f4af
Daar zijn wat horror verhalen over, maar helaas is dit de realiteit.
Een van de gevolgen is dan dat de motor "op hol slaat" en ook al staat het contact uit, de motor wordt ongecontroleerd over de max toeren gejaagd en uiteindelijk naar de eeuwige jachtvelden geholpen.
Blijf je oliepeil controleren, als deze stijgt, is hij bezig om ongecontroleerd te regenereren, met uiteindelijk het op hol slaan.
Zaken die je dan direct moet doen:
- roetfilter verwisselen.
- de elektronica die het proces regelt, verwisselen.
- carter olie met oliefilter direct verwisselen. (omdat de olie te verdunt raakt)
Een echt duurzame oplossing: roetfilter eruit halen, leeghalen, en de software aanpassen...... Een kennis van mij heeft ook een V50 - 2.0D en heeft hem verwijderd.....software is ook aangepast. Via de APK (bij een volvo dealer) kreeg hij geen opmerkingen, werd zonder problemen goedgekeurd. Zodra de mijne er aan toe is om dat filter te wisselen, verwijder ik hem ook....ga geen bijna € 1000 uitgeven voor een nieuw filter, terwuijl de hele aanpassing bijna € 400 kost.
Enige van die horror verhalen:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4959425
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=211626
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 9ef5c4f4af
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Probleem met horrorverhalen is dat je de andere 10-duizenden gebruikers niet hoort omdat daar geen problemen zijn.
Helaas is dat het verhaal van de enkeling blijft hangen.
Helaas is dat het verhaal van de enkeling blijft hangen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29008
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klinkt inderdaad als een probleem met het roetfilter en/of een storing in het regeneratieproces.
Zoals al is aangegeven zijn er 2 oplossingen: vervangen van roetfilter en regeneratie elektronica of het verwijderen van het roetfilter met software aanpassing.
Optie 2 schijnt een beter rijdende auto op te leveren en geen problemen te geven bij de APK, al zijn niet alle geleerden het daarover eens.
Zoals al is aangegeven zijn er 2 oplossingen: vervangen van roetfilter en regeneratie elektronica of het verwijderen van het roetfilter met software aanpassing.
Optie 2 schijnt een beter rijdende auto op te leveren en geen problemen te geven bij de APK, al zijn niet alle geleerden het daarover eens.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- T!M
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 25.11.2004 - 09:03
- Locatie: Nijmegen
Inmiddels 2000km verder en de momenten dat het verbruik toeneemt is afgenomen. Zou het kunnen zijn dat de auto een 'achterstand' had op het gebied van regenereren en dat hij dat ging inhalen (door het meerdere keren achter elkaar te doen)?
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription