Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en bezig gegaan met onderhoud aan onze V70 uit 2004. Nu met 270.000 km op te teller komt er toch wat dingen aan die versleten zijn en vervangen moeten worden. Alle onderdelen bij elkaar gezocht en besteld via internet.
In de planning staan:
- Motorsteunen nakijken en indien nodig vervangen,
- draagarmen, fuseekogels, stuurarmen
- de schokdempers voor loshalen en voorzien van nieuwe rubbers en isolatoren. De schokdempers zelf evt.
- alles filters vervangen: olie-, brandstof-, lucht- en de multifilter.
Als eerste de bovenste motorsteun vervangen, die was gescheurd. Het loshalen was achteraf en met hulp van WB-40 een klein klusje van ongeveer 30 minuten.
Op de foto het vervangen onderdeel, daar had de motor echt geen steun meer aan! De motorsteunen links en rechts ook even losgehaald en bekeken. Die zijn ook aan vervanging toe.
Luchtfilter en multifilter zijn ook gemakkelijk zelf te vervangen. Rustig losdraaien en schoon zuigen.
De andere klussen gaan we morgen aan beginnen met een meer ervaren iemand.
Al met al: erg leuk om te doen.
Motorsteunen, draag- en stuurarmen, schokdemper, intercooler
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Ik zal er foto's van maken morgen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Ja idd dit is leuk om te volgen.
Hoop dat je meer mensen op een idee brengt.
Zelf breng ik deV naar de dealer :puppydogeyes:
Laatst nog een 225dkm beurt laten uitvoeren. [ruim 600 eu!]
Succes
Hoop dat je meer mensen op een idee brengt.
Zelf breng ik deV naar de dealer :puppydogeyes:
Laatst nog een 225dkm beurt laten uitvoeren. [ruim 600 eu!]
Succes
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Zo het was even stil van mijn kant, maar een werkend mens kan het druk hebben...
Maar we hebben weer vooruitgang geboekt: de draagarmen, stuurstangen, stabilisatorstangen, motorsteun midden onder zijn vervangen.
Daarnaast de schokdempers voor helemaal los gehad en alles, behalve de veren en de dempers zelf, vervangen. Dat dat wel nodig was is wel te zien op de foto's!
Als ik de foto's zelf bekijk sta ik ervan te kijken dat ik daar mee rond heb gereden! Maar het verschil is ook wel merkbaar, al heb ik nog niet veel gereden ermee.
Vandaag laten uitlijnen, op zich viel het mee, het was dus goed gemonteerd.
Morgen het stuurbekrachtingsreservoir vervangen en voorzien van nieuwe olie en als het lukt de versnellingsbakolie vernieuwen.
Dan alleen nog de intercooler en de oliefilter + nieuwe olie en de brandstoffilter vernieuwen.
Volgens mij gaat de vakantierit naar Frankrijk met caravan dan wel goedkomen.
Maar we hebben weer vooruitgang geboekt: de draagarmen, stuurstangen, stabilisatorstangen, motorsteun midden onder zijn vervangen.
Daarnaast de schokdempers voor helemaal los gehad en alles, behalve de veren en de dempers zelf, vervangen. Dat dat wel nodig was is wel te zien op de foto's!
Als ik de foto's zelf bekijk sta ik ervan te kijken dat ik daar mee rond heb gereden! Maar het verschil is ook wel merkbaar, al heb ik nog niet veel gereden ermee.
Vandaag laten uitlijnen, op zich viel het mee, het was dus goed gemonteerd.
Morgen het stuurbekrachtingsreservoir vervangen en voorzien van nieuwe olie en als het lukt de versnellingsbakolie vernieuwen.
Dan alleen nog de intercooler en de oliefilter + nieuwe olie en de brandstoffilter vernieuwen.
Volgens mij gaat de vakantierit naar Frankrijk met caravan dan wel goedkomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Staat jouw auto aan zee? Ik vind sommige onderdelen er wel erg slecht uit zien. De baksteun bijvoorbeeld is meestal volledig roestvrij, dat is bij jou zeker niet het geval.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Vorige eigenaar? Ik denk niet dat Gerben zijn auto nieuw heeft gekocht 
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Tja, Assen aan Zee, dat zou een aardige rit besparen als we op vakantie gaan.
Helaas niet, mijn auto staat wel altijd buiten. De auto komt uit Duitsland (Hannover) dat is ook niet direkt aan zee.
Stond er zelf ook wel van te kijken dat de onderdelen zo verweerd en verroest waren. Des te meer reden om het te vervangen!
Zojuist de stuurbekrachtingsreservoir leeggezogen en vervangen. Nieuwe olie, weer met de kleur groen, erin gedaan. De oude olie was oranje/bruin. Volgens mij alles er wel uitgekregen, want er zit weer 0,85 liter schone in.
Nu bezig met de versnellingsbakolie. Moet nog een bruine boterham met pindakaas gaan eten want de pluggen zitten aardig vast en krijg ze nog niet los.
Of moet ik in tegengestelde richting draaien? Weet iemand dat?
Helaas niet, mijn auto staat wel altijd buiten. De auto komt uit Duitsland (Hannover) dat is ook niet direkt aan zee.
Stond er zelf ook wel van te kijken dat de onderdelen zo verweerd en verroest waren. Des te meer reden om het te vervangen!
Zojuist de stuurbekrachtingsreservoir leeggezogen en vervangen. Nieuwe olie, weer met de kleur groen, erin gedaan. De oude olie was oranje/bruin. Volgens mij alles er wel uitgekregen, want er zit weer 0,85 liter schone in.
Nu bezig met de versnellingsbakolie. Moet nog een bruine boterham met pindakaas gaan eten want de pluggen zitten aardig vast en krijg ze nog niet los.
Of moet ik in tegengestelde richting draaien? Weet iemand dat?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
De pluggen heb ik inmiddels los, boterham met pindakaas en een voorzichtige tik met een hamer was de oplossing. Nu even laten uitdruppen...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Het linkervoorwiel zit er weer onder, of te wel het is gelukt!
De versnellingsbak is gevuld met 2,1 liter olie of te wel het is gelukt om al het oude er uit te laten lopen.
Wel een lastige vulopening. Ik had gehoopt dat het met een verloopstuk van de voorruitwasvloeistof zou lukken. maar de hoek was te lastig.
Nu een stuk flexibele slang gebruikt van 1 meter met daarop een medicijn-spuit van 60 ml en een beetje geduld.
Telkens de spuit bijvullen en de bak 'injecteren' met de versnellingsbakolie. Bij 2,1 liter stroomde de olie eruit hetgeen betekende dat de bak vol was. Plug er weer in en de boel schoongespoten met remmenreiniger.
Een leuke klus, die goed zelf te doen is. Kosten 2.1 liter x € 16,50 voor de versnellingsbakolie.
De versnellingsbak is gevuld met 2,1 liter olie of te wel het is gelukt om al het oude er uit te laten lopen.
Wel een lastige vulopening. Ik had gehoopt dat het met een verloopstuk van de voorruitwasvloeistof zou lukken. maar de hoek was te lastig.
Nu een stuk flexibele slang gebruikt van 1 meter met daarop een medicijn-spuit van 60 ml en een beetje geduld.
Telkens de spuit bijvullen en de bak 'injecteren' met de versnellingsbakolie. Bij 2,1 liter stroomde de olie eruit hetgeen betekende dat de bak vol was. Plug er weer in en de boel schoongespoten met remmenreiniger.
Een leuke klus, die goed zelf te doen is. Kosten 2.1 liter x € 16,50 voor de versnellingsbakolie.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
[quote="Gerben V70"
Zojuist de stuurbekrachtingsreservoir leeggezogen en vervangen. Nieuwe olie, weer met de kleur groen, erin gedaan. De oude olie was oranje/bruin. Volgens mij alles er wel uitgekregen, want er zit weer 0,85 liter schone in.
[/quote]
Er zit ook nog aardig wat olie in het stuurhuis zelf. BEter was het om de retour eraf te nemen, even starten en dan bijvullen in het reservoir. Dan pers je de oude olie eruit mbv de nieuwe. Nu heb je nog steeds een mix van oude en nieuwe olie.
Zojuist de stuurbekrachtingsreservoir leeggezogen en vervangen. Nieuwe olie, weer met de kleur groen, erin gedaan. De oude olie was oranje/bruin. Volgens mij alles er wel uitgekregen, want er zit weer 0,85 liter schone in.
[/quote]
Er zit ook nog aardig wat olie in het stuurhuis zelf. BEter was het om de retour eraf te nemen, even starten en dan bijvullen in het reservoir. Dan pers je de oude olie eruit mbv de nieuwe. Nu heb je nog steeds een mix van oude en nieuwe olie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Ik heb voordat ik er aan begon, de auto opgekrikt zodat beide voorwielen vrij van de grond waren.
Vervolgens de het reservoir leeggezogen en telkens als het reservoir leeg was het stuur geheel naar links en rechts gedraaid.
Dit volgens mij 5 x gedaan, zodat er niks meer in het reservoir liep.
Het reservoir zelf heb ik losgehaald en vernieuwd. Heb zelfs de leiding naar de pomp geprobeerd leeg te zuigen echter hier kwam niks meer uit.
Ben er niet geheel zeker van, maar volgens mij lukt het door deze wijze ook om nagenoeg alle olie er uit te krijgen. Neemt niet weg dat de methode die ed noemt ook goed zal werken!
Vervolgens de het reservoir leeggezogen en telkens als het reservoir leeg was het stuur geheel naar links en rechts gedraaid.
Dit volgens mij 5 x gedaan, zodat er niks meer in het reservoir liep.
Het reservoir zelf heb ik losgehaald en vernieuwd. Heb zelfs de leiding naar de pomp geprobeerd leeg te zuigen echter hier kwam niks meer uit.
Ben er niet geheel zeker van, maar volgens mij lukt het door deze wijze ook om nagenoeg alle olie er uit te krijgen. Neemt niet weg dat de methode die ed noemt ook goed zal werken!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Dit weekend de intercooler vervangen. Deze had een tik gehad van een stoeprand en had een lichte olielekkage. Ik zal morgen nog een foto maken van de oude intercooler.
Op voorhand dacht ik dat de klus goed te doen was. Achteraf was het toch een hele klus waarbij toch een aantal zal gedemonteerd moesten worden, o.a. de ventilator, bumper en de voortrein. Snap nou ook de vraag van een monteur of dat wel nodig was....
Toen ik toch bezig was een koplamp losgehaald en het water eruit laten lopen en een dag op de verwarming laten drogen (heerlijke zomer toch dat dat kan!). De lamp nagekeken en in de hoek gekit.
Vanavond een testrit gereden en alles lijkt goed, nog wel de koelvloeistof bijvullen.
Bij de testrit had ik het vermoeden dat ik ook meer vermogen had bij lage toeren. Wie weet hoe dit kan? Heb je vermogensverlies door een lekke intercooler?
Op voorhand dacht ik dat de klus goed te doen was. Achteraf was het toch een hele klus waarbij toch een aantal zal gedemonteerd moesten worden, o.a. de ventilator, bumper en de voortrein. Snap nou ook de vraag van een monteur of dat wel nodig was....
Toen ik toch bezig was een koplamp losgehaald en het water eruit laten lopen en een dag op de verwarming laten drogen (heerlijke zomer toch dat dat kan!). De lamp nagekeken en in de hoek gekit.
Vanavond een testrit gereden en alles lijkt goed, nog wel de koelvloeistof bijvullen.
Bij de testrit had ik het vermoeden dat ik ook meer vermogen had bij lage toeren. Wie weet hoe dit kan? Heb je vermogensverlies door een lekke intercooler?
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Afhankelijk van de grootte van het lek is dit heel goed mogelijk.Gerben V70 schreef:Bij de testrit had ik het vermoeden dat ik ook meer vermogen had bij lage toeren. Wie weet hoe dit kan? Heb je vermogensverlies door een lekke intercooler?
Er gaat meer lucht door de lucht massameter (LMM) dan dat er in de motor terecht komt. De CPU past de hoeveelheid te injecteren brandstof aan op de hoeveelheid lucht die hij in de LMM meet. Raak je nu na de LMM lucht kwijt, dan wordt er dus te veel brandstof geïnjecteerd t.o.v. de hoeveelheid lucht die in de motor terecht komt.
Verder is waarschijnlijk de inwendige weerstand van de nieuwe (schone) intercooler lager, help natuurlijk ook mee.
Het is technisch mogelijk.Brambo67 schreef:Tja, Assen aan Zee..... :twisted:Thijs schreef:Theoretisch gezien is de woonplaats Assen?
Friesland afsteken en we hebben Assen aan zee.
