Beste die de leest,
Ik zal me even voorstellen , ik ben Daniel, 27 en afkomstig uit Oss. Eigenaar geweest van een 440 type1 1,7 aut. En een 850glt. Nu aan de leaseauto vandaar zelf volvo-loos. Met de 850 heb ik wel mijn vader aangestoken en die heeft een v70 TDI automaat uit 1998. Met jawel 582.000 km op de teller. Die hebben we inmiddels drie jaar geleden aangeschaft met complete historie en 120.000km minder op de teller. De auto wordt netjes onderhouden en krijgt op tijd zijn beurten.
Nu de vraag.
Momenteel ben ik op vakantie en de heenreis is vlekkeloos verlopen, in het gebergte van Zwitserland en Italië ook geen probleem. Nu wil het zo dat sinds vanmorgen er af en toe en onbeduidend krijsend geluid (vergelijkbaar met een jaren30 claxon) de kop op steekt.
Motor en bak lopen prima, geen lampjes, alles functioneert als normaal.
Ik heb geprobeerd de bron te herleiden. Is niet toerental afhankelijk, bij koude motor is het geluid er even en bij bijna warme motor zojuist ook even. Het lijkt uit de richting van de riem aan bakzijde te komen. (Het is er af en toe dus lastig vaststellen.) Aan de distributie kant geen bijgeluiden of iets in die trant.
Zelf denk ik aan een versleten spanrol, die draait overigens gewoon mee maar wellicht droog? Maar wellicht een ander bekender probleem? Ik kwam met googlen niet op een antwoord. Hier iemand een suggestie?
Ik durf het erop de gokken dat die rol het ook die kilometers naar huis nog wel wil volhouden, mits het ook de rol is. Wat wordt er met dien riem aangedreven? ABS pomp denk ik te zien?
Groeten en bij voorbaat dank,
Daniel
voorstellen en een vraag
- evert65
- 6th Gear member
pfffoeiiit, das heel lastig te beoordelen , krijst ie als je gas bij geeft
of als je stuurt, of tijdens het rijden zomaar, of bergop dan wel berg af?
gokkie : aanlopende snaar
verder zou ik me niet al te druk maken als de wagen verder geen problemen geeft.
of als je stuurt, of tijdens het rijden zomaar, of bergop dan wel berg af?
gokkie : aanlopende snaar
verder zou ik me niet al te druk maken als de wagen verder geen problemen geeft.
keep calm!, your randomizer is running
-
- 1st Gear member
Hoi,
Dat is ook precies het probleem, het is heel slecht vast te stellen.
Gisteren deed de auto het een keer, een seconde tijdens het rijden en warm worden van de motor. In de middag alleen een soort zeurderig fluittoontje onder diezelfde omstandigheden, dit hield wel wat langer aan.
De enige twee dingen die in het gebruik van de auto anders zijn de afgelopen week, is het gebruik van de bergversnelling van de automaat. En de tank is een keer vrij leeg geweest ( nog geen brandend tank lampje) dus het kan zijn dat de diesel pomp ondanks het filter iets te verwerken heeft gekregen?
We gaan het zien.
Groet
Daniel
Dat is ook precies het probleem, het is heel slecht vast te stellen.
Gisteren deed de auto het een keer, een seconde tijdens het rijden en warm worden van de motor. In de middag alleen een soort zeurderig fluittoontje onder diezelfde omstandigheden, dit hield wel wat langer aan.
De enige twee dingen die in het gebruik van de auto anders zijn de afgelopen week, is het gebruik van de bergversnelling van de automaat. En de tank is een keer vrij leeg geweest ( nog geen brandend tank lampje) dus het kan zijn dat de diesel pomp ondanks het filter iets te verwerken heeft gekregen?
We gaan het zien.
Groet
Daniel
- lint
- Geartronic member
Klinkt op afstand als een probleem met de multiriem of spanrol.
Anders laat je even naar luisteren/kijken bij een lokale garage.
Anders laat je even naar luisteren/kijken bij een lokale garage.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
Inmiddels terug in Nederland,
Het probleem is niet meer voorgekomen, dus vanuit dat oogpunt heb ik geen garage bezocht. Daarnaast heb ik altijd een doppensetje voor nood bij me dus ik had zelf al geconstateerd dat de spanrollen niet vastgelopen zijn.
Binnenkort is de auto weer aan de beurt voor een grote beurt met d-riem de vraag is nu of alle kleine mankementen en de distributieriem opwegen tegen de waarde van de auto. En er wordt een wat jongere volvo met iets minder kilometers overwogen.
De auto heeft overigens de 9,5 uur vanuit Milaan in een ruk doorgekacheld met gemiddeld verbruik van 1 op 15,5. Valt niet tegen voor een volbepakte grote station.
Bedankt voor de antwoorden en meedenken!
groeten
Daniël
Het probleem is niet meer voorgekomen, dus vanuit dat oogpunt heb ik geen garage bezocht. Daarnaast heb ik altijd een doppensetje voor nood bij me dus ik had zelf al geconstateerd dat de spanrollen niet vastgelopen zijn.
Binnenkort is de auto weer aan de beurt voor een grote beurt met d-riem de vraag is nu of alle kleine mankementen en de distributieriem opwegen tegen de waarde van de auto. En er wordt een wat jongere volvo met iets minder kilometers overwogen.
De auto heeft overigens de 9,5 uur vanuit Milaan in een ruk doorgekacheld met gemiddeld verbruik van 1 op 15,5. Valt niet tegen voor een volbepakte grote station.
Bedankt voor de antwoorden en meedenken!
groeten
Daniël