Motorsteunen, draag- en stuurarmen, schokdemper, intercooler
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Is een reële optie die te overwegen is...
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Daar hebben 11 van de 12 Nederlanders vast geen moeite mee :twisted:AlexV70 schreef:Het is technisch mogelijk.Brambo67 schreef:Tja, Assen aan Zee..... :twisted:Thijs schreef:Theoretisch gezien is de woonplaats Assen?
Friesland afsteken en we hebben Assen aan zee.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
Zoals beloofd de foto van de oude intercooler.
Er is goed te zien dat de intercooler onderaan verbogen is en daar ook de lekkage heeft.
Er is goed te zien dat de intercooler onderaan verbogen is en daar ook de lekkage heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Ahum.....JeroenSpock schreef:Daar hebben 11 van de 12 Nederlanders vast geen moeite mee :twisted:AlexV70 schreef:Het is technisch mogelijk.Brambo67 schreef: Tja, Assen aan Zee..... :twisted:
Friesland afsteken en we hebben Assen aan zee.
Dan wel goed afsteken aub richting het zuiden zodat mijn familie in de subtropen komt te wonen.
Intercooler is gewoon de radiator toch?
Richard
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
De radiator met koelvloeistof zit achter de intercooler.
Je hebt hebt aan de voorzijde 3 platen zitten voor de koeling van de auto.
Als eerste de plaat voor de airco, de tweede voor de oliekoeling = intercooler, en als laatste de radiator met koelvloeistof.
Je hebt hebt aan de voorzijde 3 platen zitten voor de koeling van de auto.
Als eerste de plaat voor de airco, de tweede voor de oliekoeling = intercooler, en als laatste de radiator met koelvloeistof.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
mjeuring schreef:Zullen we maar zeggen dat de intercooler de gecomprimeerde lucht nà de turbo koelt? Als de intercooler olie gaat koelen is er iets goed misGerben V70 schreef:de tweede voor de oliekoeling = intercooler,

-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 05.03.2007 - 21:46
Goed dat je dit allemaal zelf doet.
Met zo'n v70 ben je zo een maandsalaris kwijt aan onderhoud !!
Merk je het verschil met rijden erg ?
Met zo'n v70 ben je zo een maandsalaris kwijt aan onderhoud !!
Merk je het verschil met rijden erg ?
1998 V70 140PK aut 245.000 km
2001 V70 140PK aut 213.000 km
2013 V40 R-design black
2001 V70 140PK aut 213.000 km
2013 V40 R-design black
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
De verschillen die ik merk tot nu toe zijn:
- Het sturen gaat beter, voller, eerder had ik met name bij het eerste wegrijden in de bochten een haperend gevoel, dat is nu een stuk minder. Denk wel dat er wat speling zit in het stuurhuis. (volgend project?)
- De schokdempers werken weer stil, zonder het knoerpende geluid bij drempels e.d. Dit uiteraard in combinatie met nieuwe draagarmen en stabilisatorstangen en stuurkogels (fusee-kogels waren nog goed.)
- Wegligging is weer stugger.
- meer vermogen in de lage toeren door de nieuwe intercooler
- Versnellingsbak, weinig verschil, had met name bij koud weer een stugge versnellingsbak, nu merk ik (nog) weinig verschil. Was bij mijn weten ook nog nooit vernieuwd dus grotendeels preventief.
- Motorsteunen: duidelijk verschil, het is een stuk rustiger onder motorkap. Dit is trouwens heel goed zelf te doen.
Tot nu toe staat de teller qua onderdelen op ong. € 1.150,- Dat is een heel behoorlijk bedrag. Maar als ik bij de dealer of specialist zou laten doen denk ik dat ik er minimaal een drievoud aan kwijt zou zijn geweest.
Maar voor mij ook de afweging omdat ik het een fijne auto vind, ik het leuk vind om te doen, bij evt. inruil zou het tegen me werken dat er onderhoud aan zit.
Nu heb ik straks het grote onderhoud gedaan, rij ik weer prettig een jaar verder en kijken we volgend jaar wel of het nog steeds bevalt.
- Het sturen gaat beter, voller, eerder had ik met name bij het eerste wegrijden in de bochten een haperend gevoel, dat is nu een stuk minder. Denk wel dat er wat speling zit in het stuurhuis. (volgend project?)
- De schokdempers werken weer stil, zonder het knoerpende geluid bij drempels e.d. Dit uiteraard in combinatie met nieuwe draagarmen en stabilisatorstangen en stuurkogels (fusee-kogels waren nog goed.)
- Wegligging is weer stugger.
- meer vermogen in de lage toeren door de nieuwe intercooler
- Versnellingsbak, weinig verschil, had met name bij koud weer een stugge versnellingsbak, nu merk ik (nog) weinig verschil. Was bij mijn weten ook nog nooit vernieuwd dus grotendeels preventief.
- Motorsteunen: duidelijk verschil, het is een stuk rustiger onder motorkap. Dit is trouwens heel goed zelf te doen.
Tot nu toe staat de teller qua onderdelen op ong. € 1.150,- Dat is een heel behoorlijk bedrag. Maar als ik bij de dealer of specialist zou laten doen denk ik dat ik er minimaal een drievoud aan kwijt zou zijn geweest.
Maar voor mij ook de afweging omdat ik het een fijne auto vind, ik het leuk vind om te doen, bij evt. inruil zou het tegen me werken dat er onderhoud aan zit.
Nu heb ik straks het grote onderhoud gedaan, rij ik weer prettig een jaar verder en kijken we volgend jaar wel of het nog steeds bevalt.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14870
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja ik zie de foto van de rubbers voorvering. Die heb ik bij mij er niet meer tussen zitten. Ze waren helemaal stuk gisteren met vervangen en had geen nieuwe bij de hand. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ze doen...
Ik heb dezelfde onderdelen laten vervangen bij Dennis in Uden.
Ik ervaar een giga verschil op de op/afritten autoweg en bij drempels.
Ik heb dezelfde onderdelen laten vervangen bij Dennis in Uden.
Ik ervaar een giga verschil op de op/afritten autoweg en bij drempels.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57

Ga er niet vanuit dat je een Bilstein B6 of B8 / B12 setup hebt, daar hoeven ze niet gebruikt te worden want zitten in de dempers zelf.
Bij alle andere, niet-upside-down, dempers horen die " rubbertjes " er toch echt wel op. Als is het alleen maar onwille van het weggedrag.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14870
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ik rij met monroe reflex rondom en bevalt mij best en maakt de volvo ietje stijver dan Sachs in mijn beleving..
Bij de dealer Volvo Almelo gevraagd wat de rubbers doen.
Zitten er tussen voor het kraken. Adviseren wel om een rubbertje ertussen te doen of als alternatief een stuk tuinslang die kun je er zo opschuiven. Geen ramp volgens monteur volvo
Dus ik wacht even op de kraak en dan bijstellen.
Bij de dealer Volvo Almelo gevraagd wat de rubbers doen.
Zitten er tussen voor het kraken. Adviseren wel om een rubbertje ertussen te doen of als alternatief een stuk tuinslang die kun je er zo opschuiven. Geen ramp volgens monteur volvo
Dus ik wacht even op de kraak en dan bijstellen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 04.03.2013 - 22:57
Inderdaad Bover je mist met de monroe reflex de bumpstops (rubbertjes).
let wel dat de rubbers niet alleen tegen het kraken zijn, tijdens het inveren , met name in bochten, doen de bumpstops wel degelijk mee.
De wegligging wordt dus beïnvloed door de rubbers, die de afvering stijver maken en voor de stabiliteit v/d auto in bochten zorgen. Mooi voorbeeld is een snelgenomen bocht, zoals bijvoorbeeld een klaverblad.
Ik heb dit besproken met de chassis engineer van VarioDrive , Arthur Knibbeler, die de zelfde mening is toegedaan.
Overigens vreemd dat de Volvo dealer alleen het probleem van kraken benoemt. Concluderend kan je dus stellen dat preventief vervangen van de rubbertjes misschien geen slecht idee is als je toch van plan bent de schokdempers te vervangen.
Tot slot, veel rijplezier met de nieuwe schokdempers onder de V70. En goed dat je de puntjes op de i wilt zetten met het alnog plaatsen van de rubbertjes.
let wel dat de rubbers niet alleen tegen het kraken zijn, tijdens het inveren , met name in bochten, doen de bumpstops wel degelijk mee.
De wegligging wordt dus beïnvloed door de rubbers, die de afvering stijver maken en voor de stabiliteit v/d auto in bochten zorgen. Mooi voorbeeld is een snelgenomen bocht, zoals bijvoorbeeld een klaverblad.
Ik heb dit besproken met de chassis engineer van VarioDrive , Arthur Knibbeler, die de zelfde mening is toegedaan.
Overigens vreemd dat de Volvo dealer alleen het probleem van kraken benoemt. Concluderend kan je dus stellen dat preventief vervangen van de rubbertjes misschien geen slecht idee is als je toch van plan bent de schokdempers te vervangen.
Tot slot, veel rijplezier met de nieuwe schokdempers onder de V70. En goed dat je de puntjes op de i wilt zetten met het alnog plaatsen van de rubbertjes.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als jij de demper op de bumpstop krijgt in een bocht ben je denk ik een knappe coureur. Pas als de demper helemaal op zijn einde is komt hij de bumpstop tegen (vandaar het woord), en heeft dus niets te maken met de wegligging, maar alleen om te voorkomen dat het laatste stukje nog enigszins gedempt wordt. Het zou een enorme klap geven als deze er nl niet tussen zat. De bumpstop zit overigens verborgen achter de balg op de foto ergens hierboven.
Maar ik denk dat Bover die rondjes bedoelde, twee foto's onder die balg, en die is alleen maar tegen het kraken van de veren bedoeld.
Maar ik denk dat Bover die rondjes bedoelde, twee foto's onder die balg, en die is alleen maar tegen het kraken van de veren bedoeld.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 14.08.2013 - 21:22
Beste Gerben V70- de schokdempers voor loshalen en voorzien van nieuwe rubbers en isolatoren. De schokdempers zelf evt.
Ik aandachtig je bericht gelezen en je foto's bekeken mooi werk hoor.
ik heb een vraagje over het vervangen van de veerpoot lagers en de rubberen isolatoren. ik ben van plan om dat zelf te gaan vervangen aangezien ik zelf de stabilisatie stangen ook zelf heb vervangen.
het gaat om een Volvo s60 2002 met 216dkm.
kan je a.u.b. mij meer informatie geven over het loshalen van de veerpoot. ik ben ook in het bezet van veerklemmer. heb ik die nodig??
Alvast bedankt,
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wiel eraf, 2 grote bouten los bij het fusee. Abs stekkertje loshalen. 3 boutjes boven los en de veerpoot kan eruit.
Dan de veerpoot mbv de spanner uit elkaar halen. Onderdelen vervangen en in omgekerde volgorde weer in elkaar.
Dan de veerpoot mbv de spanner uit elkaar halen. Onderdelen vervangen en in omgekerde volgorde weer in elkaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95