Mijn project: Volvo 745 GL B230a
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12899
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Graag gedaan 

Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Scotloop
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
- Locatie: Breukelen
Vandaag met m'n slagschip naar Aalsmeer gereden, om lekker met oma allemaal houtwerk te halen bij de Gamma. Zoveel ruimte.
Echt een genot om in te rijden!
Op de heenweg wel veel file en dan erger ik me toch aan die 1500 rpm, hopelijk dat dit volgende week wordt verholpen. Oh en dat horten en stoten dat valt helemaal weg als ik de choke wat uittrek de eerste km.
Wel is me opgevallen dat de auto een zeer raar geluid maakt als ik de koppeling niet is ingedrukt als hij stationair draait. Een wat hoog en zeurderig geluid... klinkt in ieder geval niet als de motor. Heb het weleens eerder gehoord
op 0:47
Hier hebben ze het over de stuurbekrachtiging. Volgens mij mag er bij mij ook wat meer olie bij, maar maakt dit ook geluid als je helemaal niet aan het stuur draait?!? Ik hoop dat jullie wat tips hebbenn (a)
Groetjesss


Wel is me opgevallen dat de auto een zeer raar geluid maakt als ik de koppeling niet is ingedrukt als hij stationair draait. Een wat hoog en zeurderig geluid... klinkt in ieder geval niet als de motor. Heb het weleens eerder gehoord
op 0:47
Hier hebben ze het over de stuurbekrachtiging. Volgens mij mag er bij mij ook wat meer olie bij, maar maakt dit ook geluid als je helemaal niet aan het stuur draait?!? Ik hoop dat jullie wat tips hebbenn (a)
Groetjesss
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Het spijt me dat te horen over je geluid ... klink je hoger dan de monteur of hoger dan het meisje?Scotloop schreef:Het geluid klinkt bij mij wel iets hoger geloof ik...

Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- Scotloop
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
- Locatie: Breukelen
De velgen zijn binnen en ze zijn mooi!
dit weekend even goed poetsen en dan kunnen ze er volgende week op als de auto naar de garage gaat
.
Had ik al gezegd dat ik de wielen er niet af kan krijgen, omdat de bouten zo vast zitten? Ik heb namelijk dat kruisding van m'n vader verbogen toen ik met mijn voet probeerde harder te drukken.... zelfs na veel wd40... Nja ik spuit nog een aantal keer wd40 voor hij naar de garage gaat en dan krijgt hij hem wel los haha.
Dit laat ik komende week doen:
- Distributie + spanrol vervangen (geen idee wanneer dit voor het laatst is vervangen)
- brandstoffilter vervangen (soms houdt hij een beetje in, luchtfilter zat ook vol dus deze vast ook.)
- bougies vervangen (ik weet niet hoe ik precies met die bepaalde kracht kan vastzetten)
- gasklephuis schoon laten maken (mag weleens gebeuren en miss lost dit het toerentalprobleem stationair op)
- V-snaren vervangen (weer geen idee hoe oud die zijn)
- Kleppen stellen ( Voor de zekerheid)
- Versnellingsbakolie verversen (voelt wat zwaar en is wel goed na 3 ton)
Tips en opmerkingen van harte welkom!


Had ik al gezegd dat ik de wielen er niet af kan krijgen, omdat de bouten zo vast zitten? Ik heb namelijk dat kruisding van m'n vader verbogen toen ik met mijn voet probeerde harder te drukken.... zelfs na veel wd40... Nja ik spuit nog een aantal keer wd40 voor hij naar de garage gaat en dan krijgt hij hem wel los haha.
Dit laat ik komende week doen:
- Distributie + spanrol vervangen (geen idee wanneer dit voor het laatst is vervangen)
- brandstoffilter vervangen (soms houdt hij een beetje in, luchtfilter zat ook vol dus deze vast ook.)
- bougies vervangen (ik weet niet hoe ik precies met die bepaalde kracht kan vastzetten)
- gasklephuis schoon laten maken (mag weleens gebeuren en miss lost dit het toerentalprobleem stationair op)
- V-snaren vervangen (weer geen idee hoe oud die zijn)
- Kleppen stellen ( Voor de zekerheid)
- Versnellingsbakolie verversen (voelt wat zwaar en is wel goed na 3 ton)
Tips en opmerkingen van harte welkom!

Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29479
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wielmoeren zijn vaak veel te vast aangedraaid met een luchtsleutel. Goed inspuiten met kruipolie en een lange staaf gebruiken om zo een groter koppel te krijgen bij het losdraaien wil wel eens helpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Scotloop
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
- Locatie: Breukelen
- Scotloop
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
- Locatie: Breukelen
Jaa ik kan niet wachten. Ze zijn niet helemaal krasvrij maar ach ze zijn alsnog supermooi
Hopelijk kunnen mijn banden worden overgezet.... ik snap dat niet met de maten haha
Dit weet ik van de velgen:
Naafdiameter: 65,1mm
Steek: 5 x 108
ET-waarde: 25
En mijn banden zijn: 185/70/R14... Volgens steekmaat.nl moet dit passen, dus ik hoop het haha

Dit weet ik van de velgen:
Naafdiameter: 65,1mm
Steek: 5 x 108
ET-waarde: 25
En mijn banden zijn: 185/70/R14... Volgens steekmaat.nl moet dit passen, dus ik hoop het haha
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12899
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Gaat passen hoor, geen zorgen.
De naafdiameter is het grote ronde gat in het midden, dat over de naaf van de as heen gaat. Moet precies passen.
De steek is het aantal bouten (5) en hoeveel milimeter ze uit elkaar zitten (108 mm). Moet ook precies kloppen
ET waarde is de afstand van het hart van de velg tot aan de buitenkant van de velg. Mag ca. 5 afwijken, groter dan heb je kans op slijtage op je lagers e.d.
Veel plezier ermee!
De naafdiameter is het grote ronde gat in het midden, dat over de naaf van de as heen gaat. Moet precies passen.
De steek is het aantal bouten (5) en hoeveel milimeter ze uit elkaar zitten (108 mm). Moet ook precies kloppen
ET waarde is de afstand van het hart van de velg tot aan de buitenkant van de velg. Mag ca. 5 afwijken, groter dan heb je kans op slijtage op je lagers e.d.
Veel plezier ermee!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Scotloop
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
- Locatie: Breukelen
Ligt het aan mij of rijdt mijn slagschip nog redelijk zuinig? Ik heb deze volledige tank 1 op 10.1 gereden, terwijl ik 4 uur in de file heb gestaan (stationair 1500 RPM) en veel 120/130 heb gereden (op TomTom). Ik zie andere mensen die 1 op 9 rijden of zo en ook met injectie. Dat hoort toch veel zuiniger te zijn?
Enfin gisteren naar een verjaardag gegaan in Markelo. M'n vriendje en ik wilde in de auto slapen om hem in te wijden haha. Ruimte zat als de bank geklapt is, alleen voor de volgende keer toch een dun matje mee, want op een dekbed liggen doet op een gegeven moment toch zeer aan je heup haha.
In Ieder geval rijdt het nog geweldig! Alleen wel een beetje gepiep van voren als ik bochtjes draai... miss met de apk in september toch wat van de remmerij laten vervangen, of zelf proberen haha
Morgenavond breng ik hem naar de garage en dan ben ik hem denk ik een week kwijt. Is maar goed ook, want ik rij een beetje teveel
€€
Enfin gisteren naar een verjaardag gegaan in Markelo. M'n vriendje en ik wilde in de auto slapen om hem in te wijden haha. Ruimte zat als de bank geklapt is, alleen voor de volgende keer toch een dun matje mee, want op een dekbed liggen doet op een gegeven moment toch zeer aan je heup haha.
In Ieder geval rijdt het nog geweldig! Alleen wel een beetje gepiep van voren als ik bochtjes draai... miss met de apk in september toch wat van de remmerij laten vervangen, of zelf proberen haha
Morgenavond breng ik hem naar de garage en dan ben ik hem denk ik een week kwijt. Is maar goed ook, want ik rij een beetje teveel

Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29479
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is een heel redelijk benzineverbruik gezien de beschreven rijomstandigheden!
Onze 940 met 230 FK (LPT) motor doet ongeveer 1 op 9.
Onze 940 met 230 FK (LPT) motor doet ongeveer 1 op 9.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Je kunt zeker blij zijn met dat verbruik! Mijn 940 met dezelfde motor als Lint doet 1 op 10, met een dieptepunt van 1 op 7,6 afgelopen winter en een all-time hoogtepunt van 1 op 10,8.
De ruimte achter met neergeklapte bank is 1,94 meter geloof ik & hopelijk heb je geen versleten stuurhuis, dat is een duur grapje!
Morgen krijgt die van mij een beurtje en APK, ben benieuwd
De ruimte achter met neergeklapte bank is 1,94 meter geloof ik & hopelijk heb je geen versleten stuurhuis, dat is een duur grapje!
Morgen krijgt die van mij een beurtje en APK, ben benieuwd

Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Pakking tussen motor en inlaatspruitstuk wil weleens gaan lekken, daar heb je dan je valse lucht tot het moment dat de motor warm genoeg is en het metaal/alu zich goed heeft uitgezet en de pakking weer afsluit. Bekijk m maar eens goed, vooral de onderkant of die daar vochtig is.
Dit en in mijn geval de rubbers van de injectors ( heb een kjet) was een wereld van verschil.
Dit en in mijn geval de rubbers van de injectors ( heb een kjet) was een wereld van verschil.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
En een tip, probeer reparaties zelf te doen. Brandstoffilter, bougies etc zijn allemaal makkelijke dingen. Zelfs de versnellingsbak olie is een makkie.
9 jaar terug toen ik met mijn eerste 360 begon kon ik helemaal niks met auto's. Ben t mezelf gaan leren, ook weleens wat fout gedaan. Zoals een 240 gekocht die zo rot was dat er geen eer aan te behalen was.
Nu doe ik mn eigen distributie riem, zelfs voor kennissen van die hatige Toyota's waarbij je eerst alle motorsteunen zo ongeveer moet demonteren voor je er bij kunt. Enige wat je moet hebben is een vliegwiel blokkeerder en gezond verstand. Maar niks mis mee om dit uit te besteden, dit zijn de kosten namelijk niet.
De roest vind ik wel meevallen, dat gat lijkt me ontwaterings of dichtingsrubber in gezeten te hebben, zo mooi rond zie ik plaatwerk meestal niet wegroesten.
Die wielkasten plekken waar roest zit opschuren, in de primer lak erover en daarna de wielkasten goed tectyleren. Vooral de rand aan de binnenkant waar plaatwerk bij elkaar komt. Daar gaat altijd vocht in staan. En controleer op de zwarte plastic kappen in de achterwielkasten zitten, dat voorkomt nogal een hoop gedonder. Maar volgens mij heeft de station die altijd gehad.
9 jaar terug toen ik met mijn eerste 360 begon kon ik helemaal niks met auto's. Ben t mezelf gaan leren, ook weleens wat fout gedaan. Zoals een 240 gekocht die zo rot was dat er geen eer aan te behalen was.
Nu doe ik mn eigen distributie riem, zelfs voor kennissen van die hatige Toyota's waarbij je eerst alle motorsteunen zo ongeveer moet demonteren voor je er bij kunt. Enige wat je moet hebben is een vliegwiel blokkeerder en gezond verstand. Maar niks mis mee om dit uit te besteden, dit zijn de kosten namelijk niet.
De roest vind ik wel meevallen, dat gat lijkt me ontwaterings of dichtingsrubber in gezeten te hebben, zo mooi rond zie ik plaatwerk meestal niet wegroesten.
Die wielkasten plekken waar roest zit opschuren, in de primer lak erover en daarna de wielkasten goed tectyleren. Vooral de rand aan de binnenkant waar plaatwerk bij elkaar komt. Daar gaat altijd vocht in staan. En controleer op de zwarte plastic kappen in de achterwielkasten zitten, dat voorkomt nogal een hoop gedonder. Maar volgens mij heeft de station die altijd gehad.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Scotloop
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
- Locatie: Breukelen
Heee bedankt voor de tips!
Ik zal die pakking zo maar eventjes bekijken! Ben nu wel erg benieuwd, het is inderdaad met een warme motor weg, maar als de choke uitgetrokken is hapert hij ook niet.
In het vervolg ga ik proberen sowieso alles zelf te doen, maar voor nu wild ik even een frisse veilige start
De wielkasten achter hebben plastic binnenschermen, voor niet, maar die zijn getectyleerd. Ik ga deze zomer de wielkasten achter doen, maar ik krijg met geen mogelijkheid de achterwielen eraf. Maar ik laat de banden + velgen overzetten bij de garage, dus dan zal ik de banden ook zelf makkelijk kunnen demonteren. Achter de kappen ziet het er allemaal netjes uit, behalve de onderkant.
Heel eg bedankt voor de tips! Ik ga gelijk kijken voor die pakking!
Ik zal die pakking zo maar eventjes bekijken! Ben nu wel erg benieuwd, het is inderdaad met een warme motor weg, maar als de choke uitgetrokken is hapert hij ook niet.
In het vervolg ga ik proberen sowieso alles zelf te doen, maar voor nu wild ik even een frisse veilige start

De wielkasten achter hebben plastic binnenschermen, voor niet, maar die zijn getectyleerd. Ik ga deze zomer de wielkasten achter doen, maar ik krijg met geen mogelijkheid de achterwielen eraf. Maar ik laat de banden + velgen overzetten bij de garage, dus dan zal ik de banden ook zelf makkelijk kunnen demonteren. Achter de kappen ziet het er allemaal netjes uit, behalve de onderkant.
Heel eg bedankt voor de tips! Ik ga gelijk kijken voor die pakking!
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997