Prima prijs, prima gesprek gehad met Ad, dus meteen afspraak gemaakt. Ik bracht de auto op zondag en kon de reeds klaargezette leenauto meenemen. (nouja, leenautootje dan). Het is toch wel even wennen als je een XC90 gewend bent en dagelijks veel spullen meesleept
De inbouw. Ik wilde de brandstofschakelaar (of display) graag op het dashboard, dat had ik al bekeken en uitgemeten, maar Ad zei echter dat het niet kon en heeft de schakelaar naast de pook geïnstalleerd. De schakelaar zelf is erg fraai, met een hoop lampjes en een luide piep voor als de lpg bijna op is of problemen constateert.
De vulopening wilde ik graag achter de originele tankklep, vlak naast de bestaande vulmond van de benzine. Ik vind zo'n opvallende, zwarte lpg-dop onderaan de bumper namelijk erg lelijk. Gelukkig was er net genoeg ruimte om dit te realiseren en het is dan ook netjes gedaan. Via Whatsapp (hoe modern) hielden we contact en de auto kon ik 2 dagen later weer ophalen.
Helaas kwamen er na de inbouw 2 kleine technische problemen. Binnen een week bleek de vulopening defect. Er lekte bij de 2e tankbeurt veel lpg na het loskoppelen van de lpgslang en dat baarde mij zorgen. Het was pas de 2e tankbeurt na de inbouw, maar ik merkte dat het tanken een stuk langer duurde dan de eerste tankbeurt. Omdat ik heen en weer rijden naar Ruissen erg ver vind, stuurde Ad onder garantie een vulopening per post naar mij toe, welke ik vervolgens zelf installeerde. Ad had alvast wat dibond op het schroefdraad gedaan zodat ik dat niet zelf hoefde aan te schaffen voor het monteren. Geen simpel klusje maar het demonteren en monteren lukte, en het probleem was verholpen, waar het tenslotte om ging.
Het tweede probleem was iets anders. In de 4e week (deze week) gaf de schakelaar ineens na ca. 100km al aan dat de lpg op was. Dat kon natuurlijk niet. Het zou een verbruik betekenen van 1op1,5. Enkele km's later schakelde de lpg vanzelf over naar benzine. Tanken werkte niet, de pomp sloeg dan ook steeds af en pompte geen lpg over. Meteen Ad geraadpleegd en die zei dat er wat aan de hand was en dat er naar gekeken kon worden. Ondertussen reed ik op benzine gewoon weer verder.
Omdat mijn agenda deze tijd bomvol staat (zowel overdag als ’s avonds), kon ik het mij eigenlijk niet permitteren weer helemaal naar Ad in Broekland te rijden. Ik kon ook absoluut niet zonder auto deze week.
Omdat Ad het vervelend vond maar ook wilde helpen bood hij aan om de leenauto te komen brengen en bij mij voor de deur om te ruilen voor de Volvo. 's Avonds nog heeft hij de lpg getest en het bleek een defecte vlotter. Die werd dan ook vervangen onder garantie, waarna Ad ook nog even naar het verbruikverhaal heeft gekeken en vervolgens testritten heeft gemaakt.
Het verbruik was erg slecht en (nog even afwachtend op een lange rit test) nu blijkt dat volgens Ad al weer beter te zijn. Gelukkig maar.
Ad kwam vanavond de auto weer netjes brengen en haalde de leenauto op. Prima service. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik kreeg ook nog gratis een navulling voor de valvecare en de brandstof voor het heen en weer rijden in zowel mijn XC90 als de leenauto hoefde ik niet te betalen hoewel ik erop aandrong. Heel erg netjes.
Al met al een rare start van mijn eerste LPG ervaring, zullen we maar zeggen. Achteraf goede service van Ad Ruissen, hij blijkt veel meer betrokken dan ik dacht en dat wierp z’n vruchten af.
Laten we nu verder maar hopen op vele kilometers zonder zorgen, zoals ik weleens van andere LPG rijders mag lezen.