Volvo Car Group onthult enkele baanbrekende veiligheidstechnieken en hulpsystemen die eind 2014 op de geheel nieuwe Volvo XC90 worden geïntroduceerd.
- Pedestrian Detection in het donker - Een wereldprimeur waarmee de detectie- en autobrake technologie effectief werkt in het donker. De detectietechnologie is in staat te reageren op automobilisten, fietsers en voetgangers. Een relevante innovatie want 40% van de verkeersongevallen vindt plaats in het donker.
- Road edge en vangrail detectie met stuurassist - Deze feature detecteert of de auto de rand van de weg nadert en stuurt autonoom bij, door middel van stuurassist. Hiermee wordt de auto weer terug naar de weg geleid. Het detecteren van de werkelijke rand van de weg is een wereldprimeur en betekent dat dit systeem ook werkt op wegen waar de wegmarkering ontbreekt.
- Adaptieve Cruise Controle met stuurassist - Deze technologie helpt de bestuurder in de rijbaan te blijven en spiegelt de bewegingen van het verkeer. Het systeem volgt dus automatisch zijn voorganger en is een belangrijke stap om volledig autonoom rijden te realiseren.
De introductie van de eerste generatie XC90's ging destijds ook gepaard met een tal van baanbrekende veiligheidssystemen. Één daarvan was ROPS - het Roll Over Protection System - dat omrollen van de auto voorkomt. Met de onthulling van deze nieuwe veiligheidsprimeurs op de XC90, bevestigt Volvo haar leiderschap in automotive safety, zaldus Thomas Broberg."
Towards Zero
Tijdens een groot media evenement, de afgelopen weken in Zweden, demonstreerde Volvo Car Group nog enkele andere features die onderdeel uitmaken van het voortdurende streven om in 2020 het aantal verkeerslachtoffers en gewonden in nieuwe Volvo`s naar nul te brengen:
City Safety voor dieren is een functioneel systeem dat dieren detecteert en automatisch remt om een aanrijding te voorkomen. Het systeem werkt zowel overdag als in het donker. Deze technologie is ontwikkeld om ongelukken te voorkomen of de snelheid van de impact te beperken en wordt kort na de introductie van de nieuwe XC90 eind 2014 geïntroduceerd.
Car-2-Car communicatie
Car-2-Car communicatie stelt voertuigen in staat om met elkaar en de verkeersomgeving te communiceren. De mogelijkheden zijn hiermee eindeloos, door belangrijke informatie te delen en verspreiden wordt het verkeer niet alleen veiliger maar ook comfortabeler. De technologie werkt op basis van een in de auto gemonteerde zender evenals zenders in de infrastructuur, zoals verkeersborden en stoplichten.
De zelf parkerende auto
Autonoom parkeren is een concepttechnologie van Volvo en laat een auto zelfstandig een vrije parkeerplek zoeken, terwijl de bestuurder is uitgestapt bij de entree van het parkeerterrein. Voor deze techniek wordt autonoom rijden gecombineerd met de detectie technologie en autobrake. Hierdoor zoekt de auto veilig een parkeerplek terwijl het detectie systeem reageert op voetgangers en andere weggebruikers. De snelheid en het remmen wordt aangepast aan de omgeving om een homogene verkeerssituatie te handhaven.
"Ons uitgangspunt is autonoom rijdende auto`s veilig in verkeersomstandigheden te laten bewegen waar ook niet-autonome auto`s en onbeschermde voetgangers zich verkeren," zegt Thomas Broberg.
For more insight on these safety and support features, please refer to the attached Factsheet
Volvo introduceert wereldprimeurs in veiligheid
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41707
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
gebruiken andere merken dergelijke systemen al langer (weet dat mijn oude baas een Audi A4 my2010 had met adaptieve cruise control (die reageerde op de afstand dat je op je voorganger zit en hield dan +/- 50 m afstand als je er te kort op ging zitten, vondt dit zelf ook apart gezien de audi's meestal op 5 m afstand van hun voorganger zitten). De zelfparkerden auto van hyundai was er volgens mij ook al een tijdje een soortgelijk systeem om autonoom te kunnen parkeren.
enkele leuke nieuwtjes andere al wat ouderwets.
enkele leuke nieuwtjes andere al wat ouderwets.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Ik denk dat je de nieuwe functies nog echt begrepen hebt. Het gaat hier om een geupgrade versie van het bestaande adap. cruise control. Dit systeem stuurt ook mee in bochten, dat doet bestaande systemen nog niet.Richo schreef:gebruiken andere merken dergelijke systemen al langer (weet dat mijn oude baas een Audi A4 my2010 had met adaptieve cruise control (die reageerde op de afstand dat je op je voorganger zit en hield dan +/- 50 m afstand als je er te kort op ging zitten, vondt dit zelf ook apart gezien de audi's meestal op 5 m afstand van hun voorganger zitten). De zelfparkerden auto van hyundai was er volgens mij ook al een tijdje een soortgelijk systeem om autonoom te kunnen parkeren.
enkele leuke nieuwtjes andere al wat ouderwets.
En de zelfparkerende auto is een auto die je bijv. voor de deur van een groot kantoor laat gaan en vervolgens gaat die zelf het parkeerterrein afzoeken naar een plekje en parkeert dan zichzelf. En deze systemen zitten allemaal niet op een S-klasse, Volvo loopt de laatste jaren duidelijk voor op Mercedes wat betreft nieuwe Veiligheidssystemen/technieken.















