S40 2.0D 2008: Bokken, motorsysteem service, verbruik

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik heb de vraag betreffende het verschil in onderhoud van het roetfilter tussen een powershift en een handbak opgevraagd bij de importeur. Deze geeft het onderstaande antwoord. Lijkt me duidelijk maar ik twijfel nog welke ik het liefst zou hebben. Tuurlijk heb je de kosten voor het vervangen maar ik geloof niet zo in longlife filters (hetzelfde als longlife ATF olie....not).


Geachte heer Engelen

Ik heb uw e-mail met uw vraag over het vervangen van de roetfilter bij een Volvo V50 aandachtig gelezen.

De reden waarom men bij een een V50 2.0D powershift geen roetfilter moet vervangen is omdat deze een andere soort van roetfilter heeft namelijk een CDPF (Catalytic Diesel Particule Filter)
Een V50 2.0D manueel heeft een ADPF (Active Diesel Particule Filter) Deze werkt met een toegevoegde vloeistof en dient op 120.000km vervangen te worden.

Dit is de reden waarom u dus geen roetfilter moet vervangen op een V50 powershift.

Met vriendelijke groeten.
Jan Peeters
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Nog wat meer info betreffende de roetfilters: https://www.media.volvocars.com/global/ ... diaid=5286

Bij een handbak wordt ie om de 120.000 km vervangen, bij een automaat is om de 240.000 km waarschijnlijk een nieuw filter nodig (een autoleven volgens Volvo).
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Chaufftimmer
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.07.2013 - 19:57

Hallo!! Ik heb precies het zelfde euvel aan mijn V50 van juni 2007. De garage kreeg het ook niet zo gauw gevonden. Totdat van het weekend de auto in z'n noodloop sprong. Er was niet meer mee fatsoenlijk mee te rijden. Aan de computer bleek dat een regelklep van de roetfilter kapot was en een sensor. Het is geen dure reparatie iets van n goede €100,-. Alle problemen in klap verdwenen. Hij heeft nog nooit zo mooi gelopen.
V50 2.0D Edition 1 Black sapphire metallic 2007
Gebruikersavatar
Davon
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 26.03.2006 - 19:56

Beste Chaufftimmer,

Hartelijk bedankt voor je post!

Vandaag is de auto weer naar de garage gebracht. Ik heb met de monteur een proefrit gemaakt, helaas vertoonde het gedrag zich toen niet; zul je altijd zien. In elk geval dachten ze eraan om het deeltjesfilter te moeten vervangen. Ik ben benieuwd, ik heb jouw info meteen doorgegeven, misschien hebben ze er nog aan.
Chaufftimmer
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.07.2013 - 19:57

Ik weet het!! Ti's een erg vervelende kwaal. Bokken, hoog diesel verbruik en een zware roetlucht. Ze hebben de roetfilter al eens gereinigd maar het kwam weer terug. Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte!!

Groeten Antal Timmer.
V50 2.0D Edition 1 Black sapphire metallic 2007
Gebruikersavatar
BS
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 10.02.2005 - 22:39

Ik heb het bok-probleem ook, alwéér. Zelfde symptoom als voorheen: tussen de 2000 en 2500 toeren, onafhankelijk van de snelheid, gaat de auto (C30 1.6D uit 2007) willekeurig 'bokken'.
De EGR is al vervangen, probleem bleef. Niet lang daarna langs de snelweg stilgestaan omdat de auto eerst ging bokken en vervolgens het plots opgaf (kon zelfs niet meer remmen). Toen is de ECM, vervangen, samen met de EGR al met al een dure grap.
Het probleem leek voorbij maar kwam af en toe toch weer terug, maar beduidend minder heftig. Ik ben er sinds de ECM was vervangen nog 1 keer mee terug geweest. Toen is de auto uitgelezen maar kreeg men geen foutmelding en is de auto met een monteur mee naar huis gegaan. Het probleem heeft zich echter niet meer herhaald en kreeg ik de auto onverrichte zake weer terug. Ik heb toen het advies gekregen: als 'ie het weer doet, motor niet uitzetten en naar de garage rijden.

Dat is nu een klein jaar en dik 20 of 30.000km geleden. Ik heb er in die tijd wel af en toe last van gehad, maar dat was zeer sporadisch en lang niet zo hevig als voordat de ECM werd vervangen, het had net zo goed het regenereren van het roetfilter kunnen zijn. De afgelopen 2 weken deed het probleem zich echter weer wel herhaaldelijk en heviger voor (maar zoals gebruikelijk niet bij iedere rit) en ik ben er net, toen het weer gebeurde, mee naar de dealer gereden.

Motor zoals geadviseerd niet uitgezet en de monteur een testrit laten maken. Bij hem herhaalde het probleem zich nu gelukkig wel, in alle hevigheid. Ik heb de monteur ook gemeld over wat er hier allemaal aan opties voorbij is gekomen met betrekking tot het roetfilter en sensoren en zo.

Uitgelezen en kreeg 2 foutmeldingen: iets met het gloeispiraal relais en met de nokkenas. De computer is gereset, ik had al een afspraak voor volgende week, voor een 180k beurt, dus vanwege vakantie wordt er dan nog eens goed naar gekeken.

Ik ben benieuwd... Als er zich in al een fout bij het uitlezen meldt, is het steeds een andere, terwijl de kwaal hetzelfde blijft dus ik denk zelf in al mijn onkunde nog steeds aan vuil ergens. Maar goed... We zullen zien.
Chaufftimmer
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.07.2013 - 19:57

Hoi!

Even weer een update van mn V50. Het probleem is nog niet verholpen helaas!!
Kreeg naar n week al weer de melding "motorsysteem service vereist" in beeld.
Heb m weer laten regenereren door de dealer, daarbij kreeg ik het advies mn oliepeil goed in de gaten te houden. Deze gaat bij een slecht werkende of versleten roetfilter stijgen, met het ophol slaan van de motor tot gevolg!!
Maar na een paar dagen weer een melding en een heel hoog oliepeil. 1/2l olie dr uit laten halen en kijken of het het olie pijl weer steeg. En ja hoor na +- 600km weer een klets natte stok en de gezellige melding op het display.
Ik kwam vanuit Schiphol naar Boxtel en heb mn V50 rechtstreeks naar de dealer gereden. Ik ga niet langer dr mee klooien en ik laat de roetfilter vroegtijdig vervangen. De auto heeft bijna 220.000km gelopen en bij de volgende beurt moet het toch gebeuren. En dan hoop ik toch onderhand na 1,5 jaar gebok en geklooi te kunnen genieten van mn V50!!!
Het blijft gewoon een fijne auto de V50, maar dit is echt de kwaal van de 2.0D. En het rare is een collega heeft een zelfde V50 2.0D maar dan 2 jaar ouder en dezelfde km stand en geen problemen.

wordt vervolgd......
V50 2.0D Edition 1 Black sapphire metallic 2007
Gebruikersavatar
TheSaint77
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 30.03.2005 - 22:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Iemand een V50/S40 D5 die met het roetfilter ervaringen heeft?
http://volvolvo.nl

Volvo V50 D5 Geartronic Momentum in Maple Red MY2009
Volvo C70 2.0T Coupé in Graphite Grey Met. MY2000
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”