Trilling V70 2.4T

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
fspanjer
1st Gear member

Hallo,

Al enige tijd heb ik een probleempje met mijn Volvo 2.4T (nieuw model, 2000, 160dkm). De auto vertoont een vervelende trilling.

Vanaf zo'n 70 km/h is het voelbaar, het sterkst is het 80-100 km/h. De trilling is met name op effen ondergrond voelbaar (snelweg).

Na de aankoop, een dik jaar geleden, was de trilling licht voelbaar. Er waren nieuwe voorbanden gemonteerd (Goodyear Eagle 215/55/16). Volgens de garage waren de banden niet goed (produktiefout). Ze zijn vervangen door andere. De velgen zijn ook bekeken, die zijn vlogends de garage goed (geen slag). Met wederom nieuwe banden was het probleem minder, maar nog niet weg. Vervolgens zijn de banden optimaal op de velgen gelegd en is het geheel opnieuw gebalanceerd. De trilling was daarna nog zeer licht aanwezig, net acceptabel wat mij betreft. Het laatste half jaar wordt het echter langzaam weer sterker en begint nu vervelend te worden. Ik rijdt zo'n 15dkm per jaar.

Het is niet zo dat het stuur trilt zoals ik dat van andere auto's ken met slecht gebalanceerde voorwielen. Het is meer het geval dat de hele auto licht en onregelmatig trilt. Ook heb ik het gevoel dat de stabiliteit van de auto beter zou moeten kunnen.

Heeft iemand gelijksoortige ervaringen of tips voor mij wat de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt.
NOS
7th Gear member

stuurkogels mischien?
fspanjer
1st Gear member

Als het de stuurkogels zijn, zou dat dan bij de APK keuring duidelijk moeten worden? Heeft ie net een 3 maanden geleden gehad en geen probleem.
Zijn er eventueel nog andere kenmerken als het de stuurkogels zijn?
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
NOS
7th Gear member

als je over een richel rijdt voelt het alsof de band van de velg loopt
Firefox
1st Gear member

Draagarmrubbers, rubbers stabilisatiestang, motorsteunen, aandrijfas enz,enz.
Ik zou in ieder geval eerst de banden eens aan de auto laten balanceren. War voor merk banden heb je er nu om? Ik heb ook een 2.4T in bezit gehad en deze reed altijd perfect op Michelin. Ben nu in het bezit van een 2.5D waarop Vedestein gemonteerd zat. Werkelijk een ramp, alles trilde en schudde en de rijeigenschappen van een Renault 4.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Firefox
1st Gear member

O ja, pomp de banden 0,2 bar hoger op dan in de benzineklep vermeld staat.
Vertrouwen is goed, controle is beter.
my first volvo
2nd Gear member

Ik heb dus exact dezelfde ervaring, bij aanschaf meteen 4 nieuwe michelins laten monteren echter nog steeds trillingen, nogmaals laten balanceren maar het probleem blijft aanwezig.
Het is inderdaad een anders trillen als het trillen van het stuur bij onbalans in de wielen, je voelt het ook licht in je onderbenen.
Iedere oneffenheid op het wegdek voel je in je stuur, ook bij het maken van flauwe lange bochten voel je trillingen in het stuur.
Onlangs heb ik gereden in een V70 van een collega, ook deze V70 trilt,
echter mijn collega vind dit normaal.
Ik ga maar weer terug naar de dealer want dit rijdt dus niet echt lekker, en je gaat je er steeds meer op focussen, ik denk niet dat deze trillingen horen bij een dergelijke auto.
Hoor graag eventuele oplossingen of opsomming van te controleren onderdelen.

groetjes Erik
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Een V70 hoort niet te trillen. Mijn eerste reed als een stoomlocomotief, zo strak. De 2e was ook aan het trillen. Bleek een slag in de velg te zijn.

Hoe hebben ze je velgen gecontroleerd? Gewoon op het blote oog? Ga eens naar een echte "velgendokter" en laat die eens kijken. wedden dat ze niet recht zijn.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
fspanjer
1st Gear member

Hmmm, ik ben dus blijkbaar niet de enige met het probleem! Nu maar hopen dat er iemand reageert die het probleem had en het heeft opgelost!

NOS: dat van die band die van de velg loopt op een richel, dat heb ik niet.

Firefox: de nieuwe banden zijn ook Goodyear Eagle NCT's

Hans: m.b.t. velgen: deze zijn door de (verkopend) garagist gecontroleerd. Zijn conclusie was dat er geen slag in zit. Gecontroleerd op het balanceeraparaat neem ik aan ...
T5Fred
3rd Gear member

Een ding weet ik zeker: Het zijn de aandrijfassen, of in ieder geval een ervan.

Ik heb hetzelfde gehad. Nieuwe banden er op, winterbanden geprobeerd, andere velgen, uitlijnen, belanceren, de hele mikmak. Naar aanleiding van een opmerking van een automonteur (op een verjaardag, je weet wel hoe dat gaat) ben ik de aandrijfassen gaan controleren. En ja hoor, een ervan had radiale speling. Tweedehandjes bij Rima in druten gekocht en het hele probleem is al weer 15 maanden uit de wereld. Succes!

Fred.
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
fspanjer
1st Gear member

Hallo Fred,

Bedankt voor je reactie. Aandrijfas(sen) stonden ook op mijn verdachtenlijstje.

Zijn er nog typische verschijnselen waarmee vastgesteld kan worden dat het de aandrijfassen zeker zijn? Wat waren de verschijnselen bij jou?

Nog een vraagje: wat kost zo'n reparatie? Is de weg via RIMA veel goedkoper?
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
T5Fred
3rd Gear member

De dealer of een ander garagebedrijf kan het zo voelen. Je kan het zelf ook proberen: De as mag aan de kant van het wiel geen radiale speling hebben. Dus hij mag niet omhoog, omlaag, naar voor en naar achter kunnen bewegen. Axiale speling, in en uit de bak, mag wel. Als je er geen kaas van gegeten hebt is het beter er naar te laten kijken. Het gaat namelijk niet echt om de aandrijfas maar om de homokinetische koppeling die bij het wiek zit. Het zogenaamde schrnierpunt van de as.

Ik ben redelijk handig dus ik heb de as zelf vervangen. Een gebruikte as bij Rima kostte EUR 160,-. Een nieuwe bij de dealer EUR 400,- zonder arbeidsloon....... vandaar dat ik het zelf heb gedaan.

Je kunt ook een universele groothandel in auto-onderdelen proberen. Die werken met ruilspul. Is goedkoper en net zo goed als nieuw.

Sympthomen bij mijn auto toendertijd waren constante trillingen bij verschillende snelheden in de auto, met name bij vol accelereren. Het voelde als onbalans, maar dat was het achteraf dus niet. Doe er je voordeel mee...........
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
Black Nebula
Starter

Bij de proefrit van mijn auto, trilde het stuur ontzettend. Bij aankoop van de auto waren de achterbanden vervangen, en was de auto uitgelijnd. Trillingen zijn nu niet meer merkbaar, in iedergeval niet storend.
Bas R
2nd Gear member

Als de auto lang heeft stil gestaan kan dat dit soort problemen geven. Laten uitlijnen helpt vaak iets maar kunnen ook de banden zijn. Heb ook wel eens gehoord dat het door de remschijven kan komen, geen idee of dat waar is... Vervelend probleem, kan me voorstellen dat je ervan baalt. Heb recentelijk een V 70 aangeshaft die zelfde klachten vertoonde bij proefrit. Heb als voorwaarde gesteld dat ik hem meenam als het verholpen zou worden. Rijdt nu als een zonnentje behoudens de stabilisatorstang re voor die nog vervangen moet worden (gelukkig toch die 6 maanden garantie gepakt...). Succes ermee maar moet volgens mij op te lossen zijn. Hoe kan zo'n degelijke, stabiele volvo nou trillen.....
V70 2.4 benzine aut.
Gast

Is het trillen inmiddels verholpen? Ik heb hier ook al een tijd last van met m'n S80. Andere velgen en banden geprobeerd, alles laten uitbalanceren en uitlijnen. Maakt allemaal niks uit, ik ga nu ook aan een aandrijfas denken.
Gertjan R
2nd Gear member

Heb last van hetzelfde vrees ik, rond de 80-100 trilt de auto heel lichtjes. Trillen voor fijnproevers vrees ik, mijn ega merk verder niets. Ik denk zelf aan de achterwielen. Vandaag laten balanceren, heeft helaas niets geholpen. Trilling zit ook niet in het stuur. Achter Goodyear Hydragrip (vrij grof profiel), voor Michelin Primacy's, beide (bijna) nieuw. Op de winterbanden was dit absoluut niet zo. ::evil:
Heb niveauregeling achter, misschien dat de combinatie met stuggere zomerbanden geen geweldige is.

Morgen zal ik zekerheidshalve de voor en achterwielen nog een verwisselen.
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
Donic
2nd Gear member

Ik heb sinds aug-2006 een V70- 2.4T-AWD. Herken de problematiek. Trillen van de auto rond de 100, ook vanaf 130-140. Voelt aan als stoterig. Ook met gas terugnemen. Van alles is al doorgemeten en bekeken. Men kan niets vinden. Met winterbanden is het inderdaad bij mijn ook vrijwel weg. Met zomerbanden weer aanwezig (4 x nieuwe Michelin Primacy). Ik krijg soms het idee dat door die stuggerige band de stootdempers / vering hun werk niet aankunnen. Of toch ergens een probleem met "rubbers" etc. De garage bezweert echter dat alle rubbers, ophangingen etc. goed zijn. Wielen meerdere keren gebalanceerd, hoogteslag gemeten, wielen van een andere AWD eronder gezet etc. Probleem nog steeds aanwezig. Toch maar eens bij een andere onafhankelijke garage met VOLVO kennis wat controles laten uitvoeren?
Ik denk met weemoed terug aan mijn oude 850GLT. Sturen zonder een triling en een wegligging als een huis. En gedurende 11 jaar nooit een probleem van betekenis gehad. Ik heb het idee dat die auto's toch robuuster gebouwd zijn dan een V70.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Gertjan R
2nd Gear member

Ik heb wel succes gehad met mijn wisseltruc. Hij rijdt nu weer helemaal trillingsvrij. :mrgreen:

Nwe michelins achter, goodyears voor. Waarom het nu wel goed is kan ik verder niet verklaren.

De heimwee naar een 850 :rofl: herken ik. Vorige week bijna een gekocht zoals ik zelf ooit had (850 estate GLT 2.5 20V 1994) Het verstand kreeg op het laatst toch weer de overhand.
BMW 530D Touring HE 2011
V70N 2.4T 2000
V70 2.5 1998 459.000 km
V70 D5 Summum geartronic 2008
Audi A4 2.4 cabrio
V70 edition II D5 geartronic 2005
v007
1st Gear member

Sinds een 1 1/2 maand een volvo v70 2.4 in bezit 165 dkm. Ook ik heb met Michelin premacy trilling vanaf 70 km p/u. Eerder was dat bij 120 km p/u, maar na nieuwe remschijven nu dus al bij lagere snelheid. Testrit was met sneeuwbanden en toen nooit gevoeld.

Ik heb nog een half jaar garantie, maar op een gegeven moment voel ik mij gwonnm bezwaard om weer langs te gaan bij de garage. Ook met de wetenscahp dat de auto gewoon goed is, maar met zoveel op de teller het logisch is dat er wel iets mankeert. Ze zinspelen daar ook een beetje op dat je een auto uit 2001 / inkoop 18.000 euro niet mag verwachten dat het perfect is.

Toch maar weer terugggaan bij deze bovaggarage denk ik, zo krijgen ze ook de kans om er wat mee te doen.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”