Koude dieselmotor icm PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik lees in vele autobladen dat een dieselmotor het meest slijt als deze nog niet op bedrijfstemperatuur is en aardig wat toeren maakt. Advies is rustig in toeren goed warmrijden.

Maar hoe zit dat met de PIH? Als je electrisch naar de snelweg tuft vanaf huis en bij 120 km/hr komt de dieselmotor erbij dan krijgt de koude motor toch enorm veel te verduren?

Of in/rond de stad waarbij de motor regelmatig bijspringt maar niet op bedrijfstemperatuur komt?
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Goeie vraag, deze vraag spookt ook bij mij door het hoofd.

Heeft de PIH aanpassingen hiervoor?
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Vandaar het preconditioneren, ook als het 20 graden is?
Ik doe het niet maar ik denk dat het wel beter is.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

als je gewoon rustig optrekt naar 120.. of zelfs pas bij 120 de diesel aan laat slaan denk ik niet dat dat heel slecht is. Hoeveel toeren draait hij dan.. en hoeveel toeren draait een normale V60 D5 diesel denk je,.. als je vanaf je huis een paar keer naar 50 optrekt, misschien 80 op de randweg.. en dan de snelweg pakt? Gewoon lekker bij 2500 toeren warmdraaien is volgens mij prima?
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

wat nu als je ff de power modus inschakelt om ff je buurman die naast je staat met zijn dikke bmw een poepie te laten ruiken. Dan ga je toch tot de bodem. Lijkt me dat volvo op één of andere manier er toch wel voor zorgt dat de motor op temp is
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

Je D5 of T6 moet je ook niet vol doortrekken als hij koud is. Volgens mij zorgt de PIH er voor dat bij het opstarten de olie verwarmt wordt tot bedrijfstemp.

Dit PIH systeem juist beter als een conventionele aandrijving.. Koude start en normaal rijden tot aan de snelweg op de elektro motor daarna over op de diesel met een toerental tussen 2000-2500. Lijkt me niet dat je op de snelweg meteen volle toeren wil draaien (waar kan je hier in Nederland nu boven de 160 rijden??)
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 467
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

jp-v60 schreef:wat nu als je ff de power modus inschakelt om ff je buurman die naast je staat met zijn dikke bmw een poepie te laten ruiken. Dan ga je toch tot de bodem. Lijkt me dat volvo op één of andere manier er toch wel voor zorgt dat de motor op temp is
Dat kan/doet geen enkele fabrikant; gewoon met respect omgaan met het materiaal! Dat betekend dus netjes warm rijden en door de elektromotor spaar je in elk geval al de (hele) koude/belaste start....
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de PIH D5 is aangepast. Delen zijn zwaarder uitgevoerd (krukas?).
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

tomtom schreef:
jp-v60 schreef:wat nu als je ff de power modus inschakelt om ff je buurman die naast je staat met zijn dikke bmw een poepie te laten ruiken. Dan ga je toch tot de bodem. Lijkt me dat volvo op één of andere manier er toch wel voor zorgt dat de motor op temp is
Dat kan/doet geen enkele fabrikant; gewoon met respect omgaan met het materiaal! Dat betekend dus netjes warm rijden en door de elektromotor spaar je in elk geval al de (hele) koude/belaste start....
Dat is nou de vraag, ik rij altijd mijn auto warm en heb met mijn huidige auto al probleemloos 250 k gereden. Als je na een kwartier ff tot de bodem wilt gaan en je hebt daarvoor elektrisch gereden, dan lijkt me dat niet best voor de motor. In dat geval is de hele power modus overbodig, want dat kost je op den duur de motor
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 467
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

Daar had ik ook al even aan gedacht.....maar geen antwoord gevonden...Volvo vragen dus?
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
FjodJont
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 09.07.2013 - 12:55

Zit er niet een extra pomp/motor naast de 5 cilinder om de olie rond te pompen en warm te houden? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben en dat dit juist een van de struikelblokken was in de afgelopen 5 ontwikkel jaren.
V60 PIH Crystal White cert my14
Magliaveli
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.09.2012 - 00:06

Klopt, dat en een zwaardere krukas. De PIH gebruikt D5 motoren die al tijdens de het productieproces speciale onderdelen krijgen voor de D6
HFH
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15

Temperatuur meter motor
Volgens mij zit er geen mogelijkheid om de temperatuurmeter in een van de menu's te voorschijn te toveren. In een niet hybride volgens mij wel.
Juist om te zien of je in powermode kunt gaan, lijkt mij enige indicatie wel handig.
Anders is het iedere keer een grote gok of de motor al echt op temperatuur is, immers met voorverwarmen al wel meer op temperatuur, maar geen goede "graadmeter".
Misschien nog middels update aan te passen!!!???
V60 D6 MY14 Rood
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5250
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

HFH schreef:Temperatuur meter motor
Volgens mij zit er geen mogelijkheid om de temperatuurmeter in een van de menu's te voorschijn te toveren. In een niet hybride volgens mij wel.
Juist om te zien of je in powermode kunt gaan, lijkt mij enige indicatie wel handig.
Anders is het iedere keer een grote gok of de motor al echt op temperatuur is, immers met voorverwarmen al wel meer op temperatuur, maar geen goede "graadmeter".
Misschien nog middels update aan te passen!!!???
Een temperatuurmeter ben ik niet tegen gekomen. Als die er zou zijn is motorolie temperatuur volgens mij de meest relevante.
FjodJont
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 09.07.2013 - 12:55

Dat is best vreemd. Kan het 'nog' niet checken in de auto dus zal eens zoeken in de handleiding.

Niemand toevallig navraag gedaan bij de dealer of neem je gewoon de gok na 15min rijden :shock:
V60 PIH Crystal White cert my14
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik ga er van uit dat Volvo hieraan heeft gedacht, en dat niet alle PIHs straks met een kapotte dieselmotor zitten.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5250
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

in een normale V70 kan je de temp ook niet zien en bijna geen enkele Volvo heeft een watertemp meter. mijn ervaring is dat je weet of de auto op temperatuur is en alleen in die gevallen wil je wel eens plank gas geven. ook met een beetje gas is de auto al erg snel door de combi van de e motor en diesel
FjodJont
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 09.07.2013 - 12:55

Weinig kunnen vinden. Het enige wat ik tegen kom staat onder 'aandrijving-symbolen en meldingen op display'. Wanneer POWER niet beschikbaar is kan dit bijvoorbeeld komen omdat de juiste bedrijfstemperatuur niet bereikt is.

Kan je dan veilig stellen dat wanneer je de POWER modus kan selecteren dat je gas kan geven?
V60 PIH Crystal White cert my14
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Magliaveli schreef:Klopt, dat en een zwaardere krukas. De PIH gebruikt D5 motoren die al tijdens de het productieproces speciale onderdelen krijgen voor de D6
Waar heb je die informatie vandaan?
De PIH heeft waarschijnlijk een heel andere krukas vanwege de koppeling van de generator/startmotor tussen de versnellingsbak en krukas. Maar om te spreken van een zwaardere krukas...

Denk ook niet dat een zwaardere krukas het probleem van een koude motor gaat oplossen, afgezien nog van het feit of de krukas daaronder te lijden zou hebben. Denk eerder aan de zuigers die nog niet goed op temperatuur zijn en daardoor teveel speling in de cilinders of nokkenassen die nog geen olie hebben.

Maar reken maar dat Volvo daar maatregelen tegen heeft genomen. Een oliepomp die continu meedraait, ook als de motor stil staat, wellicht verwarming van de olie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
ErikV60D6
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 10.07.2013 - 10:36

edraket schreef:
Magliaveli schreef:Klopt, dat en een zwaardere krukas. De PIH gebruikt D5 motoren die al tijdens de het productieproces speciale onderdelen krijgen voor de D6
Waar heb je die informatie vandaan?
De PIH heeft waarschijnlijk een heel andere krukas vanwege de koppeling van de generator/startmotor tussen de versnellingsbak en krukas. Maar om te spreken van een zwaardere krukas...

Denk ook niet dat een zwaardere krukas het probleem van een koude motor gaat oplossen, afgezien nog van het feit of de krukas daaronder te lijden zou hebben. Denk eerder aan de zuigers die nog niet goed op temperatuur zijn en daardoor teveel speling in de cilinders of nokkenassen die nog geen olie hebben.

Maar reken maar dat Volvo daar maatregelen tegen heeft genomen. Een oliepomp die continu meedraait, ook als de motor stil staat, wellicht verwarming van de olie.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... rid__.html
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”