Volvo heeft vandaag het miljoenste model verkocht met een systeem dat de auto automatisch afremt. Een mijlpaal voor het Zweedse Volvo, dat aan de top staat op het gebied van autoveiligheid.
Volvo levert diverse systemen die de auto automatisch afremmen en was de eerste autofabrikant die de volgende innovaties introduceerde: City Safety, dat standaard is op iedere Volvo en werkt tot een snelheid van 50 km/uur, Collision Warning met Full Auto Brake en Pedestrian en Cyclist Detection met Full Auto Brake.
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat Volvo's baanbrekende technologieën voor automatisch remmen de kans op een kop-staartbotsing met meer dan 20 procent verkleinen. En dat is nodig om Volvo's doelstellingen op het gebied van Veiligheid te behalen. Het doel is dat in 2020 niemand in een nieuwe Volvo tijdens een ongeval overlijdt of serieus gewond raakt.
De voordelen onderzocht
De voordelen van Volvo's systemen die automatisch remmen, zijn onderzocht door de volgende instanties:
- De voordelen van de baanbrekende City Safety-technologie, die automatisch remmen bij lage snelheden mogelijk maakt, zijn onderzocht in een Amerikaans onderzoek in 2011 van IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Uit het onderzoek blijkt dat het aantal verzekeringsclaims voor Volvo's met een dergelijk systeem aanzienlijk is gedaald.
- Een soortgelijk onderzoek in 2012 van de Zweedse verzekeringsmaatschappij Volvia stelt dat Volvo's die voorzien zijn van City Safety 23 procent minder vaak bij kop- of-staartbotsing zijn betrokken.
- Een andere Zweedse verzekeringsmaatschappij, Folksam, heeft vastgesteld dat City Safety de kans op letsel bij een kop-staartaanrijding bij een snelheid van 50 km/uur met 63 procent verkleint. In situaties waarbij City Safety in werking is getreden, maar waarbij een aanrijding onvermijdelijk was, was de kans op letsel met 40 procent gereduceerd.
- De laatste resultaten van vorig jaar van het EuroFOT (FOT = Field Operation Test)-project tonen aan dat een auto met adaptive cruisecontrol en collision warning 42 procent minder kans heeft om bij een ongeval met een voorganger betrokken te raken.
Nog meer hulp voor de bestuurder
Volvo gaat zijn toekomstige modellen voorzien van verbeterde versies van bestaande systemen, maar er zullen ook nieuwe systemen worden ontwikkeld. Volvo richt zich daarbij vooral op systemen die de verkeersveiligheid tijdens het rijden in het donker verbeteren. Toekomstige systemen die automatisch remmen, zullen ook meer verschillende objecten en situaties kunnen verwerken.
"Met slimme interactie en geavanceerde oplossingen willen we het aantal ongevallen nog verder proberen terug te dringen. In onze nieuwste modellen hebben we het aantal ongevallen met middel- tot zwaar letsel met twee derde weten terug te dringen ten opzichte van hun voorgangers. Uiteraard zijn we continu bezig om dit nog verder te reduceren', zegt Thomas Broberg.
Technologie achter de automatisch remmende systemen
Hoe werken de automatisch remmende systemen?
- Het standaard gemonteerde City Safety bedient automatisch de remmen als de bestuurder een voor hem remmend voertuig niet opmerkt. Het systeem is actief tot een snelheid van 50 km/uur.
- Pedestrian en Cyclist Detection met Full Auto Brake is een baanbrekende technologische voorziening. Het merkt voetgangers en fietsers vóór de auto op en waarschuwt de bestuurder hiervoor. Het systeem kan zelfs automatisch remmen als de bestuurder niet tijdig reageert.
- Collision Warning met Full Auto Brake is altijd actief en kan ongevallen helpen voorkomen bij een snelheidsverschil van 35 km/uur of minder. Als het snelheidsverschil groter is, dan zal de impact van het ongeval kleiner zijn. Het systeem treedt in werking als de bestuurder niet tijdig reageert op de waarschuwing dat een ongeval met de voorganger onvermijdelijk is.
Eén miljoen automatische remmende Volvo's verkocht
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Poolrev
- 5th Gear member
Ik heb vanmorgen een minder fijne uitwerking van Collision Warning icm adaptive cruise control gezien. Een S60 met die zaken uitgerust stond netjes op tijd stil, echter, de auto's erachter, zonder allerlei hulpmiddelen, die daardoor trager reageren, dus net niet, met als gevolg een kettingbotsing van 4 auto's, waarvan de S60 de voorste was.
Mijn vader heeft op dezelfde wijze al meerdere malen net geen auto/vrachtauto achterop gehad, doordat zijn XC60 wel op tijd remde en reageerde, maar de weggebruiker(s) achter hem het wat later door hadden dan de XC60...
Dus ja, al die ontwikkelingen zijn super, maar hebben wel een 'maar', nl. dat het merendeel van de auto's nog zonder zulke systemen rondrijden
.
Mijn vader heeft op dezelfde wijze al meerdere malen net geen auto/vrachtauto achterop gehad, doordat zijn XC60 wel op tijd remde en reageerde, maar de weggebruiker(s) achter hem het wat later door hadden dan de XC60...
Dus ja, al die ontwikkelingen zijn super, maar hebben wel een 'maar', nl. dat het merendeel van de auto's nog zonder zulke systemen rondrijden
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Je kunt het systeem toch niet de schuld van de botsing gaan geven?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- IkeV70
- 5th Gear member
Misschien wel als het systeem eerder afremt dan gebruikelijk, of harder dan gebruikelijk, of afremt tijdens wisselen van rijstrook, of om een andere reden op een onverwacht moment afremt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Bij mij heeft City Safety nog nooit moeten ingrijpen, sterker nog ik merk zelfs niet dat het system erop zit.
Ik heb al een hele tijd gepland om eens een testje te doen met een grote kartonnen doos op de oprijlaan te zetten en kijken of de XC60 er voor remt, maar het is er nog niet van gekomen.
Ik heb al een hele tijd gepland om eens een testje te doen met een grote kartonnen doos op de oprijlaan te zetten en kijken of de XC60 er voor remt, maar het is er nog niet van gekomen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- diesel01
- Geartronic member
+1 hij staat bij mij ook aangevinkt en het zou moeten werken maar ik ben zelf altijd eerder.BlackcurrantV70 schreef:Bij mij heeft City Safety nog nooit moeten ingrijpen, sterker nog ik merk zelfs niet dat het system erop zit.
@Ben +1 de ingeslopen afstand tot voorgangers is structureel te kort als een S60 dan in de noodrem gaat kom je meters te kort, dat ligt niet aan de remacties maar meer aan de afstand van degene die er achter rijdt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Leuk om een aantal reacties te lezen. Nog leuker om vast te stellen dat als je, o.a. zoals ik, vraagtekens zet bij de noodzakelijkheid van allerlei hulpsystemen of anders gezegd als ik me afvraag of ze zonder enig voorbehoud wel datgene brengen dat ze beloven, onmiddellijk mijn leeftijd er bijgesleept wordt en mij conservatisme wordt verweten !
Maar ach, ik til daar verder niet zo zwaar aan want dat zullen wel uiterst progressieve kalende 50'ers zijn met compensatiestaart....... :twisted:
Overigens, en dat geldt voor mij voor alle publicaties, met mededelingen als : "Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ......" enz. kan ik werkelijk helemaal niets zonder enige verwijzing naar die onderzoeken !
Rob
Maar ach, ik til daar verder niet zo zwaar aan want dat zullen wel uiterst progressieve kalende 50'ers zijn met compensatiestaart....... :twisted:
Overigens, en dat geldt voor mij voor alle publicaties, met mededelingen als : "Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ......" enz. kan ik werkelijk helemaal niets zonder enige verwijzing naar die onderzoeken !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- lint
- Geartronic member
Als je altijd maar bedenkt dat het hulpsystemen zijn en dat je daar nooit afhankelijk van mag worden is het een mooie veiligheidsvoorziening.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
Kijk..ik bedoel maar.lint schreef:Als je altijd maar bedenkt dat het hulpsystemen zijn en dat je daar nooit afhankelijk van mag worden is het een mooie veiligheidsvoorziening.
Je trapt ook niet elke keer als je remt het pedaal in de ABS.
Een actieve rijhouding zorgt er voor dat je niets mist, voor het geval dat je 2sec uit het raam kijkt en er in die tijd net iemand is die iets doet wat je mist zijn de systemen uitgevonden.
Whatsappers, smser, scheerders of mensen die met zichzelf zitten te spelen(zelf meegemaakt op de A61 bij Mannheim) helpt geen enkel veiligheidssysteem.
V90 T6 Recharge Rdesign
- OGA244
- 8th Gear member
De voordelen onderzochtgsx750r schreef:Leuk om een aantal reacties te lezen. Nog leuker om vast te stellen dat als je, o.a. zoals ik, vraagtekens zet bij de noodzakelijkheid van allerlei hulpsystemen of anders gezegd als ik me afvraag of ze zonder enig voorbehoud wel datgene brengen dat ze beloven, onmiddellijk mijn leeftijd er bijgesleept wordt en mij conservatisme wordt verweten !
Rob
De voordelen van Volvo's systemen die automatisch remmen, zijn onderzocht door de volgende instanties:
- De voordelen van de baanbrekende City Safety-technologie, die automatisch remmen bij lage snelheden mogelijk maakt, zijn onderzocht in een Amerikaans onderzoek in 2011 van IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Uit het onderzoek blijkt dat het aantal verzekeringsclaims voor Volvo's met een dergelijk systeem aanzienlijk is gedaald.
- Een soortgelijk onderzoek in 2012 van de Zweedse verzekeringsmaatschappij Volvia stelt dat Volvo's die voorzien zijn van City Safety 23 procent minder vaak bij kop- of-staartbotsing zijn betrokken.
- Een andere Zweedse verzekeringsmaatschappij, Folksam, heeft vastgesteld dat City Safety de kans op letsel bij een kop-staartaanrijding bij een snelheid van 50 km/uur met 63 procent verkleint. In situaties waarbij City Safety in werking is getreden, maar waarbij een aanrijding onvermijdelijk was, was de kans op letsel met 40 procent gereduceerd.
- De laatste resultaten van vorig jaar van het EuroFOT (FOT = Field Operation Test)-project tonen aan dat een auto met adaptive cruisecontrol en collision warning 42 procent minder kans heeft om bij een ongeval met een voorganger betrokken te raken.
er staan toch namen bij van de instituten waaraan gerefereerd wordt? even aanklikken van deze clubs zou verhelderend moeten werken
- casper
- 5th Gear member
Het systeem heeft zeker zijn voordelen, meer nog, het heeft alleen maar voordelen.
Zelfs in het geval dat Poolrev beschrijft kom je er als Volvo-rijder het best vanaf.
Moest de city-safety in dat geval niet zijn opgetreden dan hing de Volvorijder in de kont van zijn voorganger en kreeg hij de achtervolgers sowieso ook nog eens achterop. Je bent dan mee aansprakelijk voor het ongeval.
Als jij niet op de voorrijder rijdt maar de rest wel op jou, dan ben jij aan niets schuldig, de achterkomers daarentegen wel, dat is toch een prima voordeel.
Het systeem heeft mezelf 1 maal prima geholpen na een domme agressieve beweging van een voorligger. Zelf had ik dit nooit zo kunnen voorkomen.
Prima werk van Volvo.
Zelfs in het geval dat Poolrev beschrijft kom je er als Volvo-rijder het best vanaf.
Moest de city-safety in dat geval niet zijn opgetreden dan hing de Volvorijder in de kont van zijn voorganger en kreeg hij de achtervolgers sowieso ook nog eens achterop. Je bent dan mee aansprakelijk voor het ongeval.
Als jij niet op de voorrijder rijdt maar de rest wel op jou, dan ben jij aan niets schuldig, de achterkomers daarentegen wel, dat is toch een prima voordeel.
Het systeem heeft mezelf 1 maal prima geholpen na een domme agressieve beweging van een voorligger. Zelf had ik dit nooit zo kunnen voorkomen.
Prima werk van Volvo.
- EV70S
- 3rd Gear member
Ik heb nu zo'n 18.000km in de S60 afgelegd en reeds 5x een ingreep gehad van City Safety. Absoluut de reden dat ik geen Collision Warning with full auto brake etc. in mij V60 PIH wil zien, dit is al meer dan genoeg.
Vind de systemen geweldig op een filmpje van Volvo, zijn ook in het Volvo Brand Experience center in Zweden geweest, dan wordt je bijna fan van veiligheid maar laat mij zoveel mogelijk zelf rijden voorlopig....
Van deze 5x was dit 2x voor een gebouw (zie ook foto met de afstand waarop auto stil staat...), 1x voor een slagboom, 1x voor een verkeerslicht met in de omtrek geen auto te bekennen. Dan heb je het wel een beetje gehad met de veiligheid. Hoorde van de dealer dat het vaker voorkomt.
Tot nog toe kon ik het systeem slechts 1x gelijk geven voor een ingreep gezien een afslaande auto waarbij ik na iets aanremmen weer op het gas ging om er achterlangs te rijden, de auto schatte dit anders in maar remde gelukkig niet heel hard, onderbrak meer het gas en gaf de melding wederom op het display.
Vind de systemen geweldig op een filmpje van Volvo, zijn ook in het Volvo Brand Experience center in Zweden geweest, dan wordt je bijna fan van veiligheid maar laat mij zoveel mogelijk zelf rijden voorlopig....
Van deze 5x was dit 2x voor een gebouw (zie ook foto met de afstand waarop auto stil staat...), 1x voor een slagboom, 1x voor een verkeerslicht met in de omtrek geen auto te bekennen. Dan heb je het wel een beetje gehad met de veiligheid. Hoorde van de dealer dat het vaker voorkomt.
Tot nog toe kon ik het systeem slechts 1x gelijk geven voor een ingreep gezien een afslaande auto waarbij ik na iets aanremmen weer op het gas ging om er achterlangs te rijden, de auto schatte dit anders in maar remde gelukkig niet heel hard, onderbrak meer het gas en gaf de melding wederom op het display.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik kan het niet laten (sorry, ik blijf er over zeuren) maar blijven opletten is toch het devies.
Meer dan lof maar het blijven statische ingrepen die gebaseerd zijn op een aantal parameters. De bestuurder zelf kan na wikken en wegen zelf een beslissing nemen in een noodsituatie die misschien anders zou zijn dan de auto zou willen. Zie de reactie van EV70S over de werking van het systeem.
Meer dan lof maar het blijven statische ingrepen die gebaseerd zijn op een aantal parameters. De bestuurder zelf kan na wikken en wegen zelf een beslissing nemen in een noodsituatie die misschien anders zou zijn dan de auto zou willen. Zie de reactie van EV70S over de werking van het systeem.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- diesel01
- Geartronic member
Ik vind de afstand in jou voorbeeld niet overdreven veel EV70S.
Het systeem voorziet ook in de stad en als een fietser door eigen toedoen voor jouw auto beland en jij met 50km/h met city safety tot stilstand komt en deze ruimte houd is de fietser dankbaar.
Wat is het overigens 75cm?
Het systeem voorziet ook in de stad en als een fietser door eigen toedoen voor jouw auto beland en jij met 50km/h met city safety tot stilstand komt en deze ruimte houd is de fietser dankbaar.
Wat is het overigens 75cm?
V90 T6 Recharge Rdesign
- casper
- 5th Gear member
Als jij dit voor hebt kan ik alleen maar concluderen dat je een meer dan agressieve rijstijl hebt (full speed ergens toekomen en dan volop in de remmen) , anders kan dit gewoonweg niet.EV70S schreef:Tot nog toe kon ik het systeem slechts 1x gelijk geven voor een ingreep.
Afstand tot aan overhead deur na ingreep, nogal royale afstand over lijkt me, maar dealer vond dit niet vreemd.
Ja, als je meegaat in de reactie van een agressief chauffeur :?Msuidgeest schreef:Zie de reactie van EV70S over de werking van het systeem.
Moet je dan stilstaan op 2cm van het obstakel?
Als je normaal op die poort toe rijdt doet Citysafety helemaal niets.
- EV70S
- 3rd Gear member
Hier raken we het vast niet over eens, wil best doorrijden maar dit was / is niet aggressief te noemen. Denk dat het ook met hoek/hobbel of oppervlak van deur te maken heeft. Probeer het een tweede keer en het lukt niet...
Heb met de proefrit met de PIH bewust geprobeerd of de nieuwe systemen mij konden overtuigen, maar als je het erop aan laat komen hoor je niks van de collision warning en als je snel even wat inhaalt en weer invoegt piept het systeem zich suf. Dealer begreep dit overigens en heeft klanten met afgeplakte waarschuwingsstrip vanwege ergernissen.
Niet voor mij dus, nogmaals bijzonder mooie techniek maar voorlopig hoop ik nog echt van rijden te genieten!
Heb met de proefrit met de PIH bewust geprobeerd of de nieuwe systemen mij konden overtuigen, maar als je het erop aan laat komen hoor je niks van de collision warning en als je snel even wat inhaalt en weer invoegt piept het systeem zich suf. Dealer begreep dit overigens en heeft klanten met afgeplakte waarschuwingsstrip vanwege ergernissen.
Niet voor mij dus, nogmaals bijzonder mooie techniek maar voorlopig hoop ik nog echt van rijden te genieten!
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT