Hallo,
Mijn S70 is dus voorzien van 17 inch velgen met spacers (5mm), zonder spacer lopen ze aan en schuren ze de wielspatlappen af (zelfs tot op de chasis). Maar nu vindt ik hem toch wat soms vreemd gedragen. Maar dat had ik met de origele 16inch wielen ook.
maar ik heb ergens gelezen dat elke auto, met merk en type wielen in de pc zit... maar hoe zit dat dan met after market velgen. Want ik zou de uitlijning dan eens laten herbekijken, herafstellen. Maar vraag me dan af, hoe ze het dan doen bij een auto dat niet in de computer zit, of in dit geval, zodat die terug goed en stabiel rijdt. De velgen dat ik heb worden wel onder Volvo C70ers gezet, maar die zijn blijkbaar wel voorzien voor bredere banden, vreemd dat mijn S70 dan aangeschuurd wordt
Normaliter hoort er 7J op een S/V70 te liggen, maar voor de C70 heb je 7.5J velgen. De C70 heeft andere stuuruitslagblokjes (zitten op de draagarm, zijn wit bij de S/V en blauw bij de C).
Logisch dus dat de boel aan loopt, al heeft bijna iedere x70 met 17" daar wel slijtageplekken omdat ook de uitslagblokjes slijten.
Remedie, haal die spacers er tussen uit als je gewoon de goede bandenmaat hebt die normaal om 17" hoort te liggen voor onze auto's en monteer een setje blauwe C70 uitslagblokjes. (zitten met popnagels vast, de oude even uitboren en dan de nieuwe monteren)
#8614258 kost je ongeveer €20,- incl popnagels
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
Dus ik kan deze velgen niet blijven gebruiken? de velgenboer uit NL zei nogtans dat hij nog van deze velgen onder S/V70 had gezet. Want die spacer zijn er van 5mm nu lopen ze niet meer aan, alleen dat ik precies indruk heb dat het raar rijdt. Ik heb geen andere wielen liggen die 17 inch zijn, enkel 16 inch, maar die velgen zijn versleten. Normaal laat ik altijd Continental leggen, mn vader op zn S80 ook.
Vanmorgen nam ik trouwens een bocht, wel eenswaar tegen 50à60 kilomter per uur en mn stuur was aan het zingen. Hoe kun je eigenlijk best zien of die pomp nog goed is, en weer niet lekt, 4 jaar geleden heeft de Volvogarage onder garantie daar nog andere ingestoken.
IVM banden, die vrouw in de Volvogarage zei , toen mn auto afgekeurd werd, dat er ook verkeerde banden op zouden liggen". Want voor de keuring moet ik mn oude wielen eronder zetten.
Toen ik in het begin zonder spacer reed, en ik pakte een bocht, hoorde je de wielen goed schuren, dus daarmee dat ik ze er niet vantussen durf halen. een mail naar de fabrikant van deze velgen met de vraag of ze die niet in mijn maten hebben, of kunnen maken levert geen antwoord op.
In Nederland is het bij de keuring zo dat wanneer de banden in maximale uitslag aanlopen dat het afkeur is. Weet niet of dit zo in België is, maar dan zou dat dus logisch zijn dat je daarom de oude wielen moest gebruiken.
Wat betreft je zingende stuur, zoek even op het forum via de zoekfunctie. Daar is al eerder een hoop over geschreven.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
Tja, gebruik voor op het circuit mag wel dus daarom zie je het spul wel gewoon in de winkel liggen. Vaak merkt de gemiddelde apk meester 't niet eens, maargoed.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
Ik was gisteren zowat aan het kijken op internet voor velgen die wel op mijn auto mogen, wat is de keuze ineens beperkt, en toch staan er ook veel velgen bij met andere ET waardes van 43, en als ik dan 1 vindt met juiste waardes, dan is het naafgat 1 van 71.1 vanplaats 65.1 De velgen die er nu op liggen hebben ET48. Want als ik nog velgen eronder zet, dan is het ET43 en liefst zonder centreerringen, of het moeten er van alminium zijn. Ik was ook de Volvofolder nog eens aan het doornemen met accessoires, en vindt de Volans velg (maar dan met nieuwe wieldoppen) wel mooi, en de Propusvelg is dan goed alternatief voor deze.
Ben ik in de toekomst wel van plan, maar ik zit nog met een groot onderhoud, met riemen en vervangen van handremkabels.
Propus velg heeft mn voorkeur of volans velgen
Maar even nog een vraagje, Zijn er nog verschillen tussen de S70 en C70 buiten de stuurbegrenzers? want dan zou ik verwachten dat de C70 grotere wielspatlappen heeft toch? En ik had toen beter moeten weten bij de aankoop, ik vroeg aan die man, zijn het orignele Volvovelgen, waarop ie ja zei, achteraf gebleken is het immitatie, niks OEM.
Want wat ik ook heb is trillingen vanaf ong. 110/120 km/h en dat mijn stuur soms rechtdoor precies los staat. Gisteren toen ik op mn werk vertrok stuurde die ietsje zwaarder. Toen ik in Diegem (Brussel) aankwam dan maar is gekeken of ik nog genoeg stuurbekrachtigingsvloeistof had, en dat is nog goed vol. Een jaar na de aankoop had de garage de servopomp vervangen nog net in garantie, ik hoop niet dat deze weer kapot is, hoe kan je deze best controleren op lekkage? ofwel is het omdat ik mijn riemen ver moet vervangen dat die nu wat vreemd begint te doen. Ik rij ook sportief, hopelijk heb ik niks kapotgereden van de aandrijving ofzo waardoor die vreemder rijdt.
Binnenkort ga ik sowiso eens kijken voor de oude wielen er eens onder te zetten, en nog eens testrit te doen, of ie dan nog vreemd doet. Is het terug in orde dan zijn het de velgen.
Heb ondertussen de voorste banden eens op 2.5 bar gezet, en achteraan 2.3, de aanbevolend druk voor volbelasting wordt aangeraden op 2.8 BAR en normaal op 2.3 voorraan, 2.1 BAR achteraan, maar 2.8 BAR rijdt niet echt comfortabel, precies of de schokdempers gaan ontploffen, zon gebonk. (vervangen in 2010, enkel voorraan). Ik ben ook echter nog eens aan het opzoeken op diverse websites waar ze dit type C70 velg aanbieden, staat bijschreven dat velg ook op V70 en S70 past. Toch raar dat dat zo is, vermits de ET 48 is en voor S70 standaard 43. Das een verschil van 5, daarmee dat ik er spacers heb tussenzitten van 5mm om dat terug naar 43 te brengen. Maar ik vraag me af, of je dan éénmaal er spacers tussenzitten, of uitlijningen herzien dan nodig is? Een Volvo OEM velg kost rond de 400 euro voor een propus, Volans niet meer leverbaar.
Want als die spacers echt nodig zijn denk ik om 20mm te gaan gebruiken en met een systeem dat je eerst vast op je remschijven ... monteerd met bouten, en dan met orignele bouten de velg zelf. op bestelling kan je zelfs ineens een conversie laten maken van naafgat 65.1 naar 67, dan zou ik die vervelende centreerringen ook al niet meer nodig hebben.
Maar in de Volvogarage zeiden ze ook al iets van VERKEERDE banden, op deze velg moet sowiso een dunne band. Want als ik voor Continental banden zou gaan, zit ik met zelfde maat. Die blauwe blokjes die zorgen er toch voor dat je dus minder ver kan afdraaien toch?
P.S. er is zelfs een site die beweert dat 18/19 & 20 inch er ook op zou gaan, dat kan toch niet?