Live schreef:diesel01 schreef:Poolrev schreef:
Dat is echt het rechtpraten in je eigen egoïstische straatje. Als je zelf voldoende afstand houdt, ben je best in staat om zelf op tijd stil te staan. Ik vind het knap egoistisch, als je alleen aan je eigen voordeel denkt, en niet aan mogelijk nadeel van degene die achter je rijden, dan laat je blijken dat je alleen met jezelf bezig bent, en geen rekening wil houden met andere weggebruikers, oftewel, weglopen voor je eigen verantwoordelijkheden in het verkeer. En kennelijk rijd jij liever voorop met de systemen, zodat je een vrachtwagen in je nek krijgt, met als gevolg dat je alsnog naar het ziekenhuis kan. Het is maar net wat je een voordeel noemt...
Ik ben liever niet de voorste (uiteraard ook niet 1 van de andere) auto, heb ik helaas zelf ondervonden (met m'n huidige V40). Je nek kan, ondanks die al even mooie anti-whiplash stoelen, een flinke klap krijgen.
In de situatie die ik beschreef, was echt geen sprake van dat de S60 zonder de systemen op z'n voorganger zou zijn gereden. Dat heeft alles te maken met z'n eigen rijvaardigheden.
En het was niet City Safety, maar de adaptieve cruise control die ingreep, maar dat terzijde.
Een ieder maakt zijn eigen keuzes.
Ik zie vaak dat mensen achter mij proberen het schiltje van Polestar te pakken te krijgen, dan zit je er dus te kort op.
Ik maak mij dan niet druk als een dergelijk figuur een metertje te kort komt enja ik ben eens de eerste auto geweest die afremde bij een opstopping waarbij de man achter mij een noodstop moest maken waarbij hij vervolgens de tik opving van degene die daar weer achter reed.
Door voldoende afstand te houden kon ik door het onstane gat voor mij van 40meter weer gas geven om zodoende zonder brokken te zijn en aan te sluiten in de file, vervelend voor de betrokkenen maar ik laat mij niet door eoa nitwit blijvend invalide rijden.
Ik voel/ben dan niet verantwoordelijk voor de keuzes van een ander, die maakt die persoon zelf.
Het automatische remsysteem grijpt pas op het allerlaatst in, als een botsing nog net te voorkomen is, of als de schade wordt beperkt.
Als het systeem ingrijpt is de bestuurder dus eigenlijk te laat geweest.
Mocht een bestuurder erg zeker van zijn zaak zijn, dan kan hij het systeem altijd over-rulen. Een plotselinge stuuruitslag, rem of gaspedaal reactie zorgt er altijd voor dat het systeem uit gaat en alles weer aan de bestuurder over laat.
Keihard remmen waardoor mensen achter je op elkaar klappen heeft niks te maken met zelf goed autorijden, maar meer met een total gebrek aan anticipatie. Een bestuurder kan en mag er van uit gaan dat er normaal gereden wordt, en niet disporportioneel hard geremt wordt als er voor hem iemand zachtjes afremt. Als je daar niet van uit kan gaan moet iedereen voortaan 3 a 4 seconden afstand nemen wat de doorstroming niet bevorderd.
Je verhaal is eigenlijk vergelijkbaar met enkele bejaarden op de snelweg. Die voegen met 60km/u in op de snelweg en vinden ondertussen dat niemand zo veilig en voorzichtig rijdt als hen
Hahaha briljant invoegen met 60Km/H..160 denk ik.
Ik kijk ten alle tijden of mensen achter mij opletten indien ik aan het remmen kom maar bij geen reactie of het blijven volgen op 3 meter resulteerd dat ik op enig moment ruimte houdt tot mijn voorliggers.
Als de 3 mensen achter mijn achterligger dezelfde manier hebben van kort volgen en het staat stil kom je meters te kort.
Het ruchtsichtlos volgen van een achterlicht op 3 meter bij 100km/h terwijl er een verkeersknooppunt naderd is vragen om een failabbo genaamd NS.
Lekker bij de rest van groen NL in de trein.
Overigens heb ik veel Europese knooppunten gezien met een terreingewicht van 45ton waarbij afstandhouden het keyword is, begin mij niet over anticiperen, het is namelijk mijn middle name.
Lijfsbehoud is daarintegen het aller belangrijkst en ik laat mij, nogmaals, niet door de eerste de beste bouwvakkersbus, danwel account managend NL invalide rijden.
edit overigens zie ik jouw zienswijze meer bij jouw leeftijds genoten.
Snelheidsperceptie en de ruimte die je nodig hebt om veilig tot stilstand te komen is iets waar een hoop jonge mannen(tegenwoordig ook steeds vaker vrouwen) een probleem mee hebben.
Ik rijdt overigens zo hard dat ik ten alle tijden het voertuig tijdig tot stilstand kan brengen waarover de weg vrij is en te overzien is.