Even navraag gedaan bij diegene die in Amsterdam het parkeerbeleid uitvoeren en kwam tot de volgende conclusie.
Parkeer garages:
Er zijn een aantal laadpunten die zich in parkeer garages bevinden - je kan hier direct met de parkeer garage (bv. Q-park) een abbonement nemen, meestal zijn hier gereserveerde plaatsen voor en je betaal het laden volgens mij todat te accu's vol zijn.
Laden op straat:
In principe is dat altijd mogelijk, maar er is ook een speciale e-parkeer vergunning beschikbaar.
Zonder deze vergunning kan men gewoon parkeren als de auto is aangesloten op de laadpaal, men betaalt hier parkeer tarief + laad tarief.
Met e-parkeer vergunning betaal het abbonement (centrum EUR 201 particulier / EUR 321 bedrijf per 6 maanden) wat sowieso een stuk goedkoper is als het uur tarief van EUR 4 p/uur - EUR 5 p/uur maar vaak ook een stuk goedkoper als de welke parkeer garage ook. Tevens krijgen e-parkeer vergunningen voorrang op de normale parkeer vergunning aanvraag.
Nu komt de aap uit de mouw, de V60 PIH staat (nog) niet op de lijst van voertuigen die in aanmerking komen voor de e-parkeer vergunning, wil je hier voor in aanmerking komen moet het voertuig namelijk minimaal 60 km kunnen rijden op een volle accu. Ik heb deze mensen even gebeld om te vragen hoe dit precies zit ook vanwege het feit dat het een nieuwe auto betreft die nog niet op de mark is.....ik hoor hier volgende week meer over...(niet geschoten is altijd mis......). Deze lijst op de site van cition te vinden (http://www.amsterdam.nl/publish/pages/4 ... tuigen.pdf) feit is wel dat bijvoorbeeld een Opel Ampera / Chevrolet Volt er wel op staan maar goed die halen volgens de catalogus wel 80km....
Conclusie :
Laden kan altijd, in de parkeer garage of op straat maar je betaalt dan ook parkeer kosten per uur.
E-parkeer vergunning kan alsnog niet - maar ik probeer het nog.....

Een en ander is in detail te bekijken op de volgende sites:
http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... -parkeren/
http://www.cition.nl/main.php?obj_id=692058329