Alminium tellerringen Volvo V/S/C70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb dit weekend alminium tellerringen gestoken in mijn Volvo S70:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Hoe begin je hier aan? =>:
1. Koppel de accu af, speel op veilig en wacht zeker een kwartiertje (is vooral voor de airbags en diverse)
2. Verwijder de luidsprekersgrills
3. Verwijder de blaasmonden (best met een soort haak of kapstok)
4. Verwijder het opbergvak van het handschoenenkastje (Torxvijzen losdraaien)
5. Ontkoppel de connector van de passagiersairbag + maak de bout los waar de oranjekabel van airbag met een soort van ijzertje aanbevestigd is. (voorzichtig want die bout kan zotdraaien, omdat deze dubbele werking heeft)
6. Verwijder nu de 2 bouten van de airbag (De bout waar je dat ijzertje met kabel van hebt losgedaan, is een dubbele bout)
7. Verwijder nu de 11 Torxvijzen voor het dashboard:
=> 3 stuks linker blaasmond/luidspreker
=> 2 stuks aan de snelheidsmeter (bovenkant zwart plastic dat verbonden is met daschboard)
=> 2 stuks middenblaasmonden
=> 2 stuks aan het handschoenenkastje
=> 2 stuks rechter blaasmond/luidspreker

Normaal als alle vijzen los zijn kan je nu het dashboard lichtjes naar je toetrekken, en komt het los, en kan je het het uit de auto verwijderen, het beste is om je stuurhoogte instelling los te zetten en het stuur omlaag te brengen, zo kan je het dashboard makkelijker verwijderen, zonder stuur te beschadigen. Met 1 persoon is dit te doen, maar met 2 is het stukje makkelijker. leg het dashboard omgekeerd op een dik deken of dergelijke, zie dat er geen krassen of statische schokken aan kunnen komen.
Het Yazaki intrument zelf demonteren is niet moeilijk, 2 ijzeren klemmetjes lostrekken, groene fiches uittrekken, en ook de fiche van de centrale vergrendelingontvanger, hier zal je wel het Yazakiinstrument beetje voor moeten optillen. Als het instrument nu éénmaal kabelvrij is kan je dit best omhoog tillen en beetje kantelen, want de ruimte is nu echt beperkt, je zit met de ruit en de plastic frame, dit is een beetje zoeken, kanteleen en traag bewegen is de boodschap.

Wat ik dus nog niet gedaan heb, maar wel aanraad, is om ineens alle lampjes van je Yazaki instrument eens te vervangen, nu dit er toch uit is.

Om de alminium ringen te monteren, moet je wel even de ontvanger van de centrale vergrendeling erafhalen door 2 torxvijsjes los te draaien. en dan moet je voorzichtig de zwarte kap met het plastic/glas loshalen door de klemmetjes omhoog te tillen en tegelijk er aan te trekken, éénmaal dit los is moet je de ringen door het grootste gat steken en zo in de gaten klikken, het is soms wat puzzelen, en even geduld hebben, maar het lukt wel. éénmaal dit ok is, dan is het terug monteren in omgekeerde volgorde.
Controleer voor je het opbergvak van het handschoenenkastje terugsteekt of de groene fiche van de passagiersairbag terug goed ingeklikt is, en de oranje massakabel terug aan de dubbele bout bevestigd is.
Dan pas kan je de accu het beste terug aansluiten. Wacht 1 minuut ongeveer (dan zal kilomterstand... terug op snelheidsmeter staan...)
en controleer of je airbaglamp uitgaat na een tijd bij stand I, en start de auto eens voor te zien of er geen andere foutmeldingen zijn.

Doordat ik een paar lampjes heb uitgedraaid van het Yazaki instrument had ik wel paar lampjes die nie werkten toen ik ging testen, maar aan bepaalde lampjes kan je nog aan, via het geluidspaneel onder het stuur, maar ook met mijn fijne vingers en armen is het heel nipt, toch heb ik het zo kunnen oplossen.
The Volvoboy
7th Gear member

Staat wel sjiek :)

Ander vraagje: waarvoor gebruik je dat STC knopje aan de linkerkant van het stuur? :-k
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Als er iemand op het forum trouwens andere kleuren van lampjes in zijn Yazaki instrument heeft zitten, ben ik graag benieuwd naar foto's er van, ik ben aan het overwegen om lampjes in toekomst te vervangen, maar ook aan het kijken voor een andere kleur. Ik twijfel tussen blauw en zo van de heel mooi WIT. Alvast bedankt
lint
Geartronic member

Staat erg goed die aluminium tellerringen!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

STC knopje is gewoon voor het opvullen, net als die TRACS knop :-)
koen.s
4th Gear member

Ziet er goed uit, moet ik ook maar eens doen.
Czeventig
2nd Gear member

Heb het ook een tijdje geleden gedaan.
Had toen mijn hele Dashboard eruit liggen.

Geniet er nog iedere keer van als ik achter het stuur zit.
C70 T5 Convertible
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Ook de onderkant ?
Czeventig
2nd Gear member

belgian-tsm schreef:Ook de onderkant ?
Yep, had m er uit gehaald om het middenconsole te spuiten of te vervangen.

Voor de tellerringen is dat uiteraard niet nodig.
C70 T5 Convertible
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Als je dat doet, kan je best ineens je aircoverdamper nakijken, onderhoud geven ;-)
Czeventig
2nd Gear member

belgian-tsm schreef:Als je dat doet, kan je best ineens je aircoverdamper nakijken, onderhoud geven ;-)
Heb nog wel overwogen om m te vervangen, maar de verdamper zag er nog zeer goed uit.
C70 T5 Convertible
belgian-tsm
4th Gear member
Contacteer:

Als die nog goed is, zijn dat weer kosten gespaard he :-)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”