Uitlijnen & balanceren (terug Columbavelgen erop, maar..
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
S70R is lager als een normale S70. Dat scheelt 20mm. De AWD is wel weer iets hoger.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
En de wielkuipen zijn normaal ook gelijk aan die van de C70, want tussen de S70 en C70 (2003) is veel uitwisselbaar zoals koplampen...
Maar aanlopen is bij mij niet enkel bij volledig uitsturen geweest, ook als ik scherp moest sturen op een afrit van de snelweg dan hoorde ik schuurgeluid. Met spacers was het gedaan.
Maar aanlopen is bij mij niet enkel bij volledig uitsturen geweest, ook als ik scherp moest sturen op een afrit van de snelweg dan hoorde ik schuurgeluid. Met spacers was het gedaan.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wielkuipen zijn denk ik wel anders. De C70 heeft een grotere bandenmaat af fabriek dan de V/S70
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Inderdaad, dus andere wielkuipen op voorwaarde dat ze passen zouden ook oplossing zijn, of is de groote van de chasis wiel ruimte ook groter?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De voorophanging is bij de C70 gelijk (achter is wel anders). Weet niet of de wielkuipen over te zetten zijn. Dat is echt een kwestie van proberen. Maar ik zou lekker op zoek gaan naar een setje originele velgen met ET43. Dan ben je van het probleem verlost.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Hoi, dat is wat ik in de toekomst wil doen, terug ET43... maar voorlopig, ik sta voor wat dure maanden nu, servicelampje brandt al voor de nieuwe riemen binnen iets van ene 1000 kilometer , op 330.000, maar ik doe dat in combinatie met nieuwe olie, repareren gloeikaars, keerringen, waterpomp... afstellen aircocompressor + vullen en vacuumeren...Is er nog iets wat ik eventueel moet doen, nu de riemen er afliggen. mijn handremkabels moeten ook nog vervangen worden, maar riemen gaan voor.
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Ik heb vandaag de spacers ervan gedaan, en weg zijn de trillingen. Ik heb ineens foto's gemaakt van de wielkuipen... Ander velgen zal nog niet voor direct zijn, en het is nie simpel om die Volans velgen te vinden blijkbaar. Zal uitkijken worden naar sloopbedrijven, of iemand die ze weg doet ofzo.
(Voor het 5mm verlies, ik zag dat mijn pa zijn S80 ook zowat naar binnenvalt met standaard velgen, dus eigenlijk die brol voor niks gekocht)
Hier de foto's:
(Voor het 5mm verlies, ik zag dat mijn pa zijn S80 ook zowat naar binnenvalt met standaard velgen, dus eigenlijk die brol voor niks gekocht)
Hier de foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Deel 2:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Volgens mij is de bandenmaat niet goed. Ik lees op een band 225/45/17, en dat is volgens mij te groot. Ik denk (anderen zullen dat wellicht beter weten) dat er 215/45/17 of 225/40/17 op moet. En dan nieuwe stuuruitslagbegrenzers. Als de ET waarde van de velg klopt, zou dat goed moeten gaan.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Hallo,
De bandenmaat is voor mijn S70 of een V70 1997 niet correct, dat zeiden ze toen op de autokeuring en in Volvogarage ook (en in deze topic uiteraard), ik moet inderdaad 215/45/17 (Volans velg) laten leggen. Deze velg en bandenmaat is normaal enkel geschikt voor een Volvo C70. de ET van deze velg is 48. Maar nu de spacers er vantussen zijn rijdt het terug beter, ook geen getril meer, alleen bij het parkeren enzo, opletten om niet volledig uit te draaien, maar 90 graden minder (het stuurwiel), ik weet niet hoever je je stuurwiel kan draaien met blauwe begrenzers? Met de witte, kan je het stuur 1 keer volledig rond draaien en dan nog eens 180 graden, dus 1,5 keer.
Ik heb er ook tijdje over gedaan om het te begrijpen, dankzij de medeforummers
maar de velgen zijn ook te breed, ik mag maar 7.0J leggen en met bandenmaten hierboven vermeld. En op de Volans velg hoort 215/45/17 das dus niet te grote/hoge band voor een 17 inch. Tot ik deze velgen vind en kan aankopen, zal ik het toch met deze moeten doen. Of als er problemen moesten zijn, zet ik mijn originele wielen er terug onder.
De bandenmaat is voor mijn S70 of een V70 1997 niet correct, dat zeiden ze toen op de autokeuring en in Volvogarage ook (en in deze topic uiteraard), ik moet inderdaad 215/45/17 (Volans velg) laten leggen. Deze velg en bandenmaat is normaal enkel geschikt voor een Volvo C70. de ET van deze velg is 48. Maar nu de spacers er vantussen zijn rijdt het terug beter, ook geen getril meer, alleen bij het parkeren enzo, opletten om niet volledig uit te draaien, maar 90 graden minder (het stuurwiel), ik weet niet hoever je je stuurwiel kan draaien met blauwe begrenzers? Met de witte, kan je het stuur 1 keer volledig rond draaien en dan nog eens 180 graden, dus 1,5 keer.
Ik heb er ook tijdje over gedaan om het te begrijpen, dankzij de medeforummers

- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Hoi,
Heb nu een tijdje zonder spacers en met deze velgen gereden, maar ik vindt het rijgedrag niet comfortabel. Oude wielen vliegen er binnenkort tijdje terug onder, dan maar even terug met 16inch rijden, en zien of het probleem dan weg is. Doch een maat van mij heeft een S40 van 2006/2007 en die kan en mag wel 18inch wielen steken, maar de maat 225/45/R17 staat er weer niet tussen, is blijkbaar enkel voor C70.
En wat die M&S90Q wil zeggen, weet ik niet. Kzie wel dat de ET hier tussen 46 en 52 ligt, dus dan moet 48 toch ook kunnen?
195/65Rl5 Min90H;6.0Jxl5x46
195/60R16 Min 90H;6.5Jxl6x52.5
205/55Rl6 Min 90H;6.5Jxl6x52.5
205/50Rl7 Min 90H;7.0Jxl7x52.5
215/45Rl8 Min 90H;7.5Jxl8x52.5
M&S90Q
Dat is wat er op gelijkvorming staat.
Ik kan ze wel eens steken voor te testen... maar voor de keuring moet het wel in orde zijn...
Heb nu een tijdje zonder spacers en met deze velgen gereden, maar ik vindt het rijgedrag niet comfortabel. Oude wielen vliegen er binnenkort tijdje terug onder, dan maar even terug met 16inch rijden, en zien of het probleem dan weg is. Doch een maat van mij heeft een S40 van 2006/2007 en die kan en mag wel 18inch wielen steken, maar de maat 225/45/R17 staat er weer niet tussen, is blijkbaar enkel voor C70.
En wat die M&S90Q wil zeggen, weet ik niet. Kzie wel dat de ET hier tussen 46 en 52 ligt, dus dan moet 48 toch ook kunnen?
195/65Rl5 Min90H;6.0Jxl5x46
195/60R16 Min 90H;6.5Jxl6x52.5
205/55Rl6 Min 90H;6.5Jxl6x52.5
205/50Rl7 Min 90H;7.0Jxl7x52.5
215/45Rl8 Min 90H;7.5Jxl8x52.5
M&S90Q
Dat is wat er op gelijkvorming staat.
Ik kan ze wel eens steken voor te testen... maar voor de keuring moet het wel in orde zijn...
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Sinds paar weken liggen mn Columba 16 inch velgen erop, toch rijdt ie nog niet lekker, of niet meer hetzelfde als vroeger, ofwel heb ik door gans dat spacerverhaal, mn auto naar de zak geholpen, en dan vraag ik me af, waar ik moet beginnen zoeken. de baanligging is niet meer soepel, het is soms of mn wielen ineens afdraaien terwijl mn stuur recht staat, niet veel, maar toch. mijn mening staat allesinds vast, ook al wordt het op sommige site's WEL aangeraden, ik raad spacers AF, veel getril veel gezever. Laat ik nu best mijn wielophangingen achteraan en vooraan eens controleren, of wat zou dit nog kunnen zijn. mn banden staan allemaal goed op druk heb het getest met normale bandendruk en met volbelastingsdruk.
- Jurijn
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57
In België zijn spacers inderdaad niet toegelaten, maar zoveel mag niet. Dus ieder jaar erop en eraf is geen probleem. Zelf rijd ik zonder spacers.
Mijn s70 rijdt met 215/45/17 en weliswaar et 38. De achterste wielen komen bijna tegen de kas, maar hij staat qua ophanging redelijk hard, dus zelden komt dit tegen de kas van de s70.
Ik weet niet wat het echte probleem nu is eig.. Baanligging zal nooit meer als tevoren zijn dat moet je toch weten.
Mijn s70 rijdt met 215/45/17 en weliswaar et 38. De achterste wielen komen bijna tegen de kas, maar hij staat qua ophanging redelijk hard, dus zelden komt dit tegen de kas van de s70.
Ik weet niet wat het echte probleem nu is eig.. Baanligging zal nooit meer als tevoren zijn dat moet je toch weten.
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Wat bedoel je met je laatste zin? die ander velgen vliegen met spacers onder de V70 die rijdt toch niet veel. En toch nooit op openbare weg...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Een 5mm spacer is altijd (tenzij op maat gemaakt en mits toepassing van velgen met een groter dan originele naafdiameter) niet meer dan een schijfje met 5 gaten voor de wielbouten en in het midden een al dan niet nauwaansluitend gat voor de naaf.
Resultaat is dat er minder naaf in je velg komt te zitten, waardoor deze minder hierop steunt en méér op de wielbouten (welke enkel gemaakt zijn om de velg op de naaf te houden, niet om de auto te dragen).
Dit kan trillingen veroorzaken en zelfs leiden tot breuk van de wielbouten, met alle gevolgen van dien!
Als de spacer dan ook nog eens een te grote naafdiameter heeft, zal deze nooit mooi gecentreerd zitten en voor extra onbalans zorgen, met hobbelende wielen, onregelmatige bandenslijtage en verminderde wegligging tot gevolg.
Ik denk dat ik niet moet uitleggen als er ook nog eens te korte wielbouten bij komen kijken?
De enige goede spoorverbreders zijn deze die gebouwd zijn als een adapter: minstens 15, eerder 20+mm dik, nauwaansluitend rond de naaf, naafverlenging waar de velg op steunt, spoorverbreder/adapter met originele wielbouten vastgezet op de naaf, velgen met een extra set bouten vastgezet op de spoorverbreder/adapter.
Dit betekent echter wel dat je voor dit soort spoorverbreders/adapters velgen moet gebruiken met een ET-waarde van 60-65 (bvb. Porsche)...
Conclusie: ofwel neem je gewoon velgen met een correcte ET-waarde, of zelfs eerder een iets lagere (bij bredere velgen soms noodzakelijk omdat er vaak meer speling is tot de wielkast dan tot de ophanging/binnenwielkast)... Ofwel neem je velgen met een beduidend hogere ET-waarde en stop je er fatsoenlijke spoorverbreders/adapters tussen...
Een schijfje van 5mm tussen naaf en velg is amper beter dan wat sjonnies uit ver vervlogen tijden (hoop ik toch) deden met carosserieringen over de wielbouten tussen naaf en velg...
Isabelle
Resultaat is dat er minder naaf in je velg komt te zitten, waardoor deze minder hierop steunt en méér op de wielbouten (welke enkel gemaakt zijn om de velg op de naaf te houden, niet om de auto te dragen).
Dit kan trillingen veroorzaken en zelfs leiden tot breuk van de wielbouten, met alle gevolgen van dien!
Als de spacer dan ook nog eens een te grote naafdiameter heeft, zal deze nooit mooi gecentreerd zitten en voor extra onbalans zorgen, met hobbelende wielen, onregelmatige bandenslijtage en verminderde wegligging tot gevolg.
Ik denk dat ik niet moet uitleggen als er ook nog eens te korte wielbouten bij komen kijken?
De enige goede spoorverbreders zijn deze die gebouwd zijn als een adapter: minstens 15, eerder 20+mm dik, nauwaansluitend rond de naaf, naafverlenging waar de velg op steunt, spoorverbreder/adapter met originele wielbouten vastgezet op de naaf, velgen met een extra set bouten vastgezet op de spoorverbreder/adapter.
Dit betekent echter wel dat je voor dit soort spoorverbreders/adapters velgen moet gebruiken met een ET-waarde van 60-65 (bvb. Porsche)...
Conclusie: ofwel neem je gewoon velgen met een correcte ET-waarde, of zelfs eerder een iets lagere (bij bredere velgen soms noodzakelijk omdat er vaak meer speling is tot de wielkast dan tot de ophanging/binnenwielkast)... Ofwel neem je velgen met een beduidend hogere ET-waarde en stop je er fatsoenlijke spoorverbreders/adapters tussen...
Een schijfje van 5mm tussen naaf en velg is amper beter dan wat sjonnies uit ver vervlogen tijden (hoop ik toch) deden met carosserieringen over de wielbouten tussen naaf en velg...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- Jurijn
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 12.08.2013 - 23:57
zo'n schijfje kaas met wat gaten in ben ik niet voor hoor. Ofwel houd je het idd op velgen met een lagere ET-waarde of met spoorverbredersysteem of adapters ja.
Volvo S60 2.4D 2002 Heico||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
Volvo 240 Turbo 1984 ||
Volvo 850 T5 ||
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Daarmee, die troep komt onder mijn S70 niet meer onder, S70 moet binnenkort op onderhoud, maar laat ik dan best de uitlijning "weer" opnieuw nakijken, alsook de ophanging voor en achteraan, fuseekogels, stuurstangen... ? Spelen met de bandendruk levert ook niet veel op.
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Schokdempers en veerzitting zijn bij mij vervangen door de dealer in 2009/2010 dacht ik.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Hoe is de staat van de banden nieuw/gebruikt ?
Hoe zijn de draagarmen aan de voorkant
Hoe zijn de stuurkogels etc
Hoe zijn de draagarmen aan de voorkant
Hoe zijn de stuurkogels etc
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue