Turbo Druk

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
F.Wassink
2nd Gear member

Ben ik weer maar heb nu een vraagje over mijn turbodruk.

Ik lees in veel topics dat de normale laadruk 2/3 van het gele deel is.
Nu wil mijn laadruk weleens tegen het rode aan zitten, en dan bedoel ik niet een halve cm of zoiets maar op het gedeelte waar de overgang van geel naar rood is.
Ik heb verders niks met mijn blokkie gedaan dus licht dit nu aan mijn meter of heb ik ergens een probleem in mijn turbodruk ventiel?

ik heb dus vandaag een nieuwe verdeelkap plus rotor gemonteerd en nu viel mij op (het was al donker) dat ik wat vonkoverslag heb bij mijn bougie doppen (lichtpuntjes) en kabels bij stationair toerental, is dit normaal of moet ik ook maar een nieuwe kabelset monteren. Dit is echter niet het geval als mijn motor sneller dan stationair draait.

De groeten maar weer.

Freek
T5Fred
3rd Gear member

Direct nieuwe kabels kopen, wellicht loopt hij hier zo slecht door. Dit is zeker niet goed. Iedere volt (vonk) die niet bij je bougies komt is minder vermogen.......
V70-T5, 2001
XC90-V8, 2006 (mj2005), Executive, 20"; 265/45-20.
F.Wassink
2nd Gear member

Okeey, dat zal ik dan ook maar gelijk doen dan, maar die turbo druk, heb je daar ook een verklaaring voor?
Groet

Freek
Martin HSI
1st Gear member
Contacteer:

Hallo Freek,

Ik heb met mijn 460 turbo ooit een half jaar gesukkeld met de turbodruk.
Deze kwam niet veel hoger als 1/3 geel oftewel de 12 uur stand van de meter.
Tijdens de zoektocht naar het probleem heb ik een tijdje met een drukmeter rond gereden om getalsmatig te kijken wat er gebeurde.
Tot het moment dat de slang van mijn waste gate (reduceer klep die de turbodruk begrenst) eraf scheurde.
Toen werd er niets begrenst de druk kwam vlot in het rood en de auto trok op dat moment vreselijk. (heerlijk)
Dit ging wel erg abrupt, boven de 2000 rpm ineens naar het rood.

Misschien heb je ergens een klein lek waardoor je waste gate niet volledig naar buiten gedrukt wordt en daardoor de bypass niet voldoende opent.
Mijn probleem van te weinig druk zat uiteindelijk in een stekker die geen goed contact maakte.
Op je gasklep huis zit een stekker deze was bij mij de oorzaak van te weinig druk.
Als je half gas geeft kan de druk niet hoger worden als die 12 uur stand van de meter. Bij vol gas wordt door de electronica de volle druk geregeld. (0,45 bar)
Ik heb toen mijn waste gate iets verdraait zodat ik 0,1 bar meer had en daar altijd mee rond gereden.
Een vriend van mij had toen ook een rode 460 met 190 nm koppel. (opgave boekje, schijnt een type te zijn geweest, wist ik niet)
Hij kon mij niet bijhouden met mijn 175 nm blok met 0,55 bar overdruk.

Mvg,

Martin
Volvo V70 T5 van 2000
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Volvroem
2nd Gear member

doet hij dit altijd of echt soms.

Die van mij is erop geprogameerd maargoed even terug op de jouwe
If everything seems under control, you're not going fast enough ...Mario andretti.

If nothing breaks increase the boost
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”