V60 PIH - tuning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gesloten
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef:ik heb altijd de airco aan in de pure stand en haal zo'n 35-40 km echt electrisch met normaal meerijden met het verkeer. 50 km is mij nog nooit gelukt
Ja, dat is precies wat ik ook ervaar. Denk jij dat tuning daar invloed op heeft? Mij lijkt dat niet, omdat enkel de mapping van de D5 en GT wordt aangepast.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
ErikV60D6
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 10.07.2013 - 10:36

Wat ik begrijp is dat de auto volledig elektrisch kan rijden tot 120 km/u, maar dat de elektromotor de dieselmotor ondersteunt tot 150 km/u, klopt dit? Rica geeft zelf een tijdwinst op van 2 seconden tot 150 km/u, ik neem aan dat dit expres gedaan is. Een tijdwinst van 2 seconden tot 150 km/u lijkt mij niet reëel. Theoretisch zou deze auto de 1/4 mile rijden in +/- 14.8 seconden(met een eindsnelheid van +/- 150 km/u), met 30 pk extra 14.5 seconden. Ik denk dat er goed 150 pk bij zou moeten om 2 seconden tijdwinst te realiseren.

Maar ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb :P
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5274
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

RoaldH schreef:
NielsPHEV schreef:ik heb altijd de airco aan in de pure stand en haal zo'n 35-40 km echt electrisch met normaal meerijden met het verkeer. 50 km is mij nog nooit gelukt
Ja, dat is precies wat ik ook ervaar. Denk jij dat tuning daar invloed op heeft? Mij lijkt dat niet, omdat enkel de mapping van de D5 en GT wordt aangepast.
Ik verwacht niet dat de tuning dit beïnvloed, wel wordt softwarematig bepaald hoe leeg je de accu kunt rijden (heeft met levensduur te maken) als ze dat tweaken dan neem de e radius toe maar zoals gezegd ik verwacht niet dat men daar aan komt.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40701
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Welkom op het forum Eric.
We hebben de goede gewoonte dat nieuwe forummers zich even voorstellen in het voorstelboard. :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
DanielV
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 03.07.2013 - 09:19

De elektromotor stopt inderdaad bij 150 km/u. 2 Seconden tijdwinst is erg veel, maar gezien het feit dat er nog behoorlijk wat meer koppel uit de D5 motor te halen is, denk ik wel dat dit mogelijk is; PK zijn voor topsnelheid, koppel is voor trekkracht/acceleratie.

Een goede software specialist (tuner) kan er 490+ nm uithalen...?
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

corioken schreef:Vrijdag de tuning bij rica laten doen. Tot nu toe zeer tevreden. trekt als een waanzinnige :)
max snelheid nog niet gemeten, ff naar de buren in Duitsland binnenkort.
In de "save" stand lijkt de tuning software iets meer bereik te hebben in de electrostand. bij de originele software is dit bereik lager. nadeel dus dat je stroom sneller op is...
:P
Corioken,
Wil jij eens meten wat de tijd van 0 - 100 is na tuning?

Is de tuning het waard?
Heb je er profijt van in de hybridestand?

Ik hoor het graag van je.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
ErikV60D6
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 10.07.2013 - 10:36

DanielV schreef:De elektromotor stopt inderdaad bij 150 km/u. 2 Seconden tijdwinst is erg veel, maar gezien het feit dat er nog behoorlijk wat meer koppel uit de D5 motor te halen is, denk ik wel dat dit mogelijk is; PK zijn voor topsnelheid, koppel is voor trekkracht/acceleratie.

Een goede software specialist (tuner) kan er 490+ nm uithalen...?
De koppelwinst bedraagt 60 nm? dit is waarschijnlijk de maximale delta, voor en na tunen. Bij opschakelen denk ik dat je terugvalt rond 3500 toeren, waarschijnlijk ligt je bruikbare koppel dan onder 50 nm. Ik zou het graag zien maar ik geloof niet dat je hier 2 seconden tijdwinst mee behaalt.

Ik heb hiervoor een auto gehad met een ondergewaardeerde 306 pk / 400nm(werkelijk ligt rond de 320) na tunen komt hier ongeveer 80 pk bij en 130nm, de 1/4 mile tijd verbetert hier door ongeveer 0.8 seconden.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13638
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

wat doe je met al die vrije tijd?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@ErikV60D6

Er zit een vertraging in het reageren van de auto en het intrappen van het "gaspedaal". Door de tuning is dat verholpen. Een BMW 335i/535i reageert af fabriek al veel sneller op vol gas, dus daarmee zou je 1s kunnen verklaren van het verschil.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

corioken schreef:Vrijdag de tuning bij rica laten doen. Tot nu toe zeer tevreden. trekt als een waanzinnige :)
Kun je iets meer aangeven over wat de tuning je oplevert in rijeigenschappen?
0-100 en top zijn niet de zaken die me echt boeien. De 30pk boven 130, snap ik, daar zou het mij ook om te doen zijn, maar ik zou graag willen weten: hoe lang je origineel hebt gereden (dus wat is je referentie?), reageert hij sneller op het gaspedaal (maw is de vertraging weg?), wat kun je verder aangeven over het verschil in rij-ervaring?

T.a.v. de opmerkingen van anderen over actieradius:
de conclusie die je dus gewoon kunt trekken: het is een heerlijke auto, met een iets lager verbruik wanneer je de auto gebruikt zoals je ieder andere auto zou rijden en het EV deel komt vooral de bewoners van de stad ten goede omdat je vooral in de bebouwde kom een aantal km elektrisch zult rijden. De elektromotor gebruik je verder alleen om het optrekken iets efficiënter te maken en ook daarvan is weer te concluderen: heel veel gedoe en geld voor heel weinig resultaat.
@Ben: snap het nou een keer, het gaat om de auto, wat hij kost en hoe hij rijdt. Ik zet m'n linker pink er op in dat minder dan 10% van de kopers deze auto koopt/rijdt vanwege zijn (minimale) bijdrage aan een schoner milieu.

Ik zat gisteren nog naast een vriend in een BMW 320d die echt wel van gas geven houdt. Zijn gemiddelde verbruik is ook 1:20, maar hij moet wel 25% bijtellen. Hij ging flink tekeer, en ik moest hem gelijk geven.

Back to topic: super dat er nu iemand is die zijn ervaringen met de tuning kan delen! Eerste indruk die ik krijg is dat het de auto nog fijner maakt en daar gaat het uiteindelijk toch gewoon om: een heerlijk rijdende auto. De rest is onzin.
Ik hoop dat er zich snel meer leden melden met tuning ervaringen!
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

@Superfunky
Volgens mij ben je het afzeggen van de V60 PIH wat aan het goedpraten voor jezelf.

Het meeste wat je zegt is niet waar.

De PIH is zeer efficiënt met brandstof en kan op korte (woon-werk) afstand volledig elektrisch rijden. Opladen kost ook wat, maar minder dan Diesel en schoner voor milieu. En nee: niet alle energie wordt door kolencentrales opgewerkt.

En de vriend in de BMW mag van mij 25% bijtellen. Als hij flink tekeer gaat, dan gaat hij maar een Skoda rijden zou ik zeggen. Of slimmer: een fijne V60 PIH.
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

jvov60 schreef:@Superfunky
Volgens mij ben je het afzeggen van de V60 PIH wat aan het goedpraten voor jezelf.

Het meeste wat je zegt is niet waar.

De PIH is zeer efficiënt met brandstof en kan op korte (woon-werk) afstand volledig elektrisch rijden. Opladen kost ook wat, maar minder dan Diesel en schoner voor milieu. En nee: niet alle energie wordt door kolencentrales opgewerkt.

En de vriend in de BMW mag van mij 25% bijtellen. Als hij flink tekeer gaat, dan gaat hij maar een Skoda rijden zou ik zeggen. Of slimmer: een fijne V60 PIH.
+1
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@Superfunky

Ik laat over een paar weken ook de PIH tunen zodra de auto goed is ingereden.
Je opmerkingen over de actieradius snijden wel hout. Op de langere stukken (snelweg) is de PIH onzinniger dan mijn 520dA (1 à 1,5l/100km). Maar bij gemengd gebruik blijf ik steken op 5,0l/100km in de PIH, terwijl ik gemiddeld 7,0l/100km nodig had in de BMW. Dit komt dan vooral door gebruik in de stad.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5274
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

@superfunky je voorbij aan het feit dat de auto op korte ritten (die je puur electrisch doet) echt heel zuinig is aangezien je dan moet vergelijken met een koude diesel

Voor wat betreft je vriend met de BWM een 320 D dat kan ook met 20 % bijtelling. Bij langere ritten verwacht ik dat de BMW zelfs wat zuiniger is dan de PIH aangezien je het gewicht van het e deel mist en die ed's echt heel zuinig lopen.

Ik merk alleen een fractie vertraging wanneer de diesel bijkomt dit kan je voorkomen door de auto in power te zetten de motor blijft dan lopen en hij reageert agressiever op het gas
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

NielsPHEV schreef:@superfunky je voorbij aan het feit dat de auto op korte ritten (die je puur electrisch doet) echt heel zuinig is aangezien je dan moet vergelijken met een koude diesel

Voor wat betreft je vriend met de BWM een 320 D dat kan ook met 20 % bijtelling. Bij langere ritten verwacht ik dat de BMW zelfs wat zuiniger is dan de PIH aangezien je het gewicht van het e deel mist en die ed's echt heel zuinig lopen.

Ik merk alleen een fractie vertraging wanneer de diesel bijkomt dit kan je voorkomen door de auto in power te zetten de motor blijft dan lopen en hij reageert agressiever op het gas
Ff gecheckt, je hebt gelijk, hij telt 20% bij! Toch poesje hoor, zelfde verbruik als Roald, geen subsidie, geen 0%, wel wegenbelasting. Ga 'm straks ff bellen, kijken of 't al iets beter gaat!

Eens, als je heel veel korte ritjes doet, dan zul je vast heel zuinig uit gaan komen. Ik ben vooral heel benieuwd wat het nou onderaan de streep gaat worden. Gaat de gemiddelde berijder nou uiteindelijk die €20.000 die deze auto duurder is, terughalen aan brandstofbesparing? Dat is de casus die feitelijk bij deze auto hoort en daar heb ik een heel hard hoofd in. Hij is prima voor het leefklimaat in de stad. Zoals ik al eerder zei: in Utrecht zullen ze blij zijn.

Daarom is dit ook een veel leuker topic dan de vraag of het een zuinige auto is, het gaat namelijk over rijplezier en daar zou het tunen best super bijdrage aan kunnen leveren. Top, Roald, ik kan niet wachten tot je de ervaringen komt delen!

pssssstttt, jvov60, niet verder vertellen, maarrreee..........., nog 140 nachtjes slapen en dan..............
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@Superfunky

De BMW 320dA Touring EDE stond ook op de nominatie om de 520dA te vervangen. Ik heb kunnen proefrijden (3 dagen) en kwam tussen de 4,5 à 6l/100 km uit. Vergeleken met de 520dA 1,0 à 1,5 liter.

Door een aantal veranderingen in de persoonlijke financiële situatie was de 0% bijtelling (en het feit dat de PIH op zekere hoogte geen achteruitgang is ten opzichte van een 3 touring) het belangrijkste. Een door mij geconfigureerde 320dA zit al snel op 57 à 61k. Daar zit toch ongeveer 8 à 10k BTW in?

In mijn geval praat je over een verwaarloosbaar verschil. Een mini cooper zorgt voor het rijplezier ;)
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Superfunky schreef:Gaat de gemiddelde berijder nou uiteindelijk die €20.000 die deze auto duurder is, terughalen aan brandstofbesparing? Dat is de casus die feitelijk bij deze auto hoort en daar heb ik een heel hard hoofd in.
Ik rij met de PIH 4,0 l/100km ipv 6,5 met een D5. Dus na 1,5 miljoen kilometer heb ik die 20k wel terugverdiend. Gelukkig betaal ik geen 20k extra voor deze auto, maar is hij voor mij juist veel goedkoper.
Hij is prima voor het leefklimaat in de stad. Zoals ik al eerder zei: in Utrecht zullen ze blij zijn.
En hoeveel geld mag dat kosten, een beter leefklimaat? Of is dan slechts een bijzaak waaraan je geen cent uit wil geven? Ik snap die financiële stimuleringsmaatregelen steeds beter.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

RichieB schreef: Ik rij met de PIH 4,0 l/100km ipv 6,5 met een D5. Dus na 1,5 miljoen kilometer heb ik die 20k wel terugverdiend. Gelukkig betaal ik geen 20k extra voor deze auto, maar is hij voor mij juist veel goedkoper.
Ik heb bijna 3000 km op de teller (in 1 maand) en zat na de trip uit Zuid Duitsland op 7,5 l/100km. Na enkele lange ritten waarbij ik niet kon inpluggen (Hannover en Reims), daalt (nu ik wel profijt heb van het opladen) het verbruik telkens met 0,1. Momenteel zit ik op 4,9, maar de vakantie staat voor de deur...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RichieB schreef: Ik rij met de PIH 4,0 l/100km ipv 6,5 met een D5. Dus na 1,5 miljoen kilometer heb ik die 20k wel terugverdiend. Gelukkig betaal ik geen 20k extra voor deze auto, maar is hij voor mij juist veel goedkoper.
En dan neem je de kosten van het opladen ook mee?
Of je die 20k betaalt of niet is niet relevant. Iemand betaalt ze toch? of jij dat bent of de belastingbetaler is me om het even. En als de stimulering eraf is (en we zijn bijna zover), dan betaalt de berijder het dus. Dan zal het prijsverschil D5 vs D6 naar 15k dalen, maar dan nog moet je dus een bezopen aantal km draaien voordat je break-even bent.
En hoeveel geld mag dat kosten, een beter leefklimaat? Of is dan slechts een bijzaak waaraan je geen cent uit wil geven? Ik snap die financiële stimuleringsmaatregelen steeds beter.
De gemeente Utrecht heeft daar €1.500 per auto voor over. Ik zeg: dank u wel, maar zelf zou ik er geen euro extra voor over hebben.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RoaldH schreef:Ik heb bijna 3000 km op de teller (in 1 maand) en zat na de trip uit Zuid Duitsland op 7,5 l/100km. Na enkele lange ritten waarbij ik niet kon inpluggen (Hannover en Reims), daalt (nu ik wel profijt heb van het opladen) het verbruik telkens met 0,1. Momenteel zit ik op 4,9, maar de vakantie staat voor de deur...
Dat bedoel ik dus. Met een beetje goeie wil ga je dus over een langere periode op zo'n 6l/100 uitkomen (excl. het elektra verbruik). Ik verwacht ook ongeveer zo'n verbruik te noteren.
Als ik dat dan afzet tegen m'n huidige verbruik van 8,1/100 in een 2 ton A6 3.0 (en ik kan je zeggen, ik heb echt een heel zware rechtervoet!), dan vraag je je toch werkelijk af waar het over gaat.

Dus: tunen die bak, geweldige rijmachine van maken, 5 jaar van genieten en daarna weer normaal gaan doen met z'n allen want PiH's zien we dan als iets van vroeger toen we dachten dat dit 'm ging worden. (Tenzij er iemand morgen een nieuwe batterijtechniek bedenkt met capaciteit x10 en gewicht :10. Maar goed, keep on dreaming, batterijtechniek staat al 15 jaar stil).
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”