Amalthea velgen op V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Bainrow
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17.07.2013 - 15:32

Goedemiddag,

ik heb sinds een week mijn eerste volvo.
Een V50 2.0D uit 2004 is het geworden.

Erg veel plezier van deze auto en rijdt echt heerlijk!
Alleen staat deze nu nog op zijn 16" winterslofjes en ben ik aan het kijken voor zomerbanden. Nu kan ik heel voordelig aan een set originele Volvo Amalthea Velgen komen maar dan 17".
Een vriend van mij had deze gekocht voor zijn V70 uit 1998 maar deze passen bij hem niet zo heel goed.

Echter is mijn vraag of deze velgen wel onder mijn V50 gaan passen.
Op de Amalthea velgen liggen nu Potenza sloffen in de maat 225/45/17
De huidige wintersloffen zijn 205/??/16 (De ?? weet ik niet uit mijn hoofd)

Kan iemand mij vertellen of dit gaat passen??
Thnx a lot!!

Grtz

Bainrow
Dave07
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 03.10.2012 - 20:23

Et waardes en naafdiameter opmeten/opzoeken van de velg.
Dan kunnen we er meer over zeggen.
Gebruikersavatar
Phacoid
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18

Link naar website van Volvo: http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-425368

Ze passen dus standaard niet op je wagen.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik denk dat het met een set centreerringen van 65.1 naar 63.4 wel gaat passen.

Alleen zal Volvo dat zelf nooit voorstellen omdat het minder officieel is.

Steekmaat is gewoon 5 x 108, ET is 49 dus netjes binnen de marge t.o.v. 52,5.
Bainrow
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17.07.2013 - 15:32

Thnx voor de info!

Jammer dat ze niet standaard gaan passen maar fijn dat er eventueel wel een oplossing voor is.

Grtz
Het werd tijd voor mijn tweede volvo.

Volvo V50 2.0D Kinetic (MY2004)
Volvo V70 2.3 T5 Geartronic (MY2000)
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

Mooie velg wel
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29005
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Beter niet doen als de velgen niet passen zonder aanpassingen zoals centreerringen. Het is niet voor niets dat Volvo daar niet achter staat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Bainrow
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17.07.2013 - 15:32

Ik lees veel verschillende meningen over het werken met bijv. centreer-ringen.
Al heb ik nog niet concreet kunnen vinden waarom je het niet zou moeten doen.
Je hoort dingen over balanceren maar dat wordt dan direct tegen gesproken door iemand die al jaren met V60 velgen +centreer ringen op een V50 rijdt (bijv).

Helaas lijken de originele velgen voor de V50 (of in ieder geval passend) lastig aan te slepen. Op marktplaats gekeken maar ook dat valt tegen of je betaalt de hoofdprijs voor een set.

Iemand misschien nog verdere tips/"adresjes"/of iets?

Grtz
Het werd tijd voor mijn tweede volvo.

Volvo V50 2.0D Kinetic (MY2004)
Volvo V70 2.3 T5 Geartronic (MY2000)
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Centreerringen zijn een noodoplossing om niet passende velgen passend te maken.
Ieder zichzelf respecterende garage zal het gebruik van deze ringen afraden.
Je kunt beter doorsparen voor een setje passende velgen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Centreerringen werken prima. Je hebt zelfs stalen ringen voor zware auto's.

Ik rij al jaren met die ringen (plastik) geen trilling te voelen hoor, ook nog geen loslopend wiel gehad.

ET waarde is wel heel belangrijk voor het weggedrag, net als ook de banden maat en breedte van de velgen.
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

Waarom zijn mensen zo tegen die centreer ringen?
Elke wielen fabrikant maakt zijn wielen met een zo groot mogelijk gat zodat deze dmv die ringen op zo veel mogelijk auto's past.
Ook BBS, OZ, Borbet en andere .
Als je de wielen er dagelijks afhaalt zal zo'n ring vast wij slijten
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Bainrow
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 17.07.2013 - 15:32

Afbeelding

Ze liggen eronder!
Het werd tijd voor mijn tweede volvo.

Volvo V50 2.0D Kinetic (MY2004)
Volvo V70 2.3 T5 Geartronic (MY2000)
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Waarom zijn mensen zo tegen die centreer ringen?
Elke wielen fabrikant maakt zijn wielen met een zo groot mogelijk gat zodat deze dmv die ringen op zo veel mogelijk auto's past.
Ook BBS, OZ, Borbet en andere .
Als je de wielen er dagelijks afhaalt zal zo'n ring vast wij slijten
+1

Een centreerring is niets anders dan een hulpmiddel tijdens montage van de velgen op de naaf.

Als je de bouten van de velg stapsgewijs monteert kun je ook zonder centreerring de velg monteren. Het naafgat moet dan natuurlijk wel groot zijn dan de naaf anders gaat het niet lukken.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

@Pimsam,

Als de naaf te klein is voor het naafgat en de centreerring enkel gebruikt als montagehulpmiddel, ga je dan de bouten niet ook op afschuiving belasten?
Mij lijken wielbouten alleen maar geschikt om op trek te belasten.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29005
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Fons099 schreef:@Pimsam,

Als de naaf te klein is voor het naafgat en de centreerring enkel gebruikt als montagehulpmiddel, ga je dan de bouten niet ook op afschuiving belasten?
Mij lijken wielbouten alleen maar geschikt om op trek te belasten.
Dat is correct en tevens juist!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Als de naaf te klein is voor het naafgat en de centreerring enkel gebruikt als montagehulpmiddel, ga je dan de bouten niet ook op afschuiving belasten?
Mij lijken wielbouten alleen maar geschikt om op trek te belasten.
Nope. De naafring draagt de auto niet maar de bouten (of moeren) doen dat. Daarom zijn ze ook conisch. M.a.w. alle krachten gaan via de bouten, niet via de naafring.
Tevens, zoals al gezegd is in een eerder antwoord, velgfabrikanten maken velgen zoveel mogelijk passend op meerdere auto's door kunststof naafringen te gebruiken. En zo'n kunststof ringetje kan echt die krachten niet aan.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”