hij zegt KLOENG! probleem ophanging?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Jackioo
1st Gear member

Beste Volvo-vrienden,

Ik probeer mijn '98 V70 Classic zo veel mogelijk te verwennen, door 'm op z'n tijd zoveel mogelijk op nieuwe, mooie en vooral goede onderdeeltjes te trakteren.

Onlangs heeft 'ie de volgende cadeau's mogen ontvangen:

wiellagers / naven voor (links en rechts) (van SKF)
homokineet links buiten met ashoes
stuurkogels (spoorstangeinden) links en rechts (Febi / Bilstein)
draagarmen links en rechts (Meyle HD / Heavy Duty)
stabilisatorstangen links en rechts (Bilstein)
schijven en blokken voor (Brembo) en alleen blokken achter (Bilstein)
schokbrekers achter
onderste motorsteun (rechtsonder)

het enige wat mijn lieve V70 nu nog doet, is heel hard KLOENG! zeggen (ja echt, net als in de Batman-strips) en daar ben ik natuurlijk helemaal niet blij mee..

In principe treedt dit probleem op als je van links naar rechtuit of van ietsjes links / rechtuit naar rechts gaat. Het geluid komt dan van linksvoor (bestuurderskant) en het werd steeds erger, over slechte (klinker) en hobbel weggetjes en drempels kwam het ook voor.
Inmiddels heb ik ook ontdekt dat als ik aan de roofrails de auto (over de lengte) heen en weer ga schudden, het geluid dan ook voorkomt.

Ik verdacht er een veer van, want het is een gonzend / zingend geluid (zoals je krijgt als je met een hamertje tegen een veer aan tikt). (Veer rubber? Schokbreker? Veerpootlager?

Maar ik heb ook geprobeerd wat er zou gebeuren als ik aan de rechterkant aan die roofrail ging hangen: precies hetzelfde!

Dan lijkt het geluid van de rechter voorveer af te komen. Maar als ik aan het spatbord bij het wiel een beetje trek en duw, dan lijkt het meer uit het midden onderin te komen.

Ik heb al een hoop gelezen op fora, maar wat denken jullie dat het zou kunnen zijn? Ik heb (ook hier) bij veel mensen het probleem gezien, maar er is nooit een oplossing voor bekend gemaakt (beetje jammer..)

Ik durf mijn vrouw er niet mee te laten rijden zo en zelf laat ik 'm ook staan (fijn voor de belastingdienst, lekker 105 euro per maand innen
voor een auto die stilstaat....)

Ik hoop het snel te horen! Mijn APK zit er ook aan te komen......

Bedankt!!
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
robert31
2nd Gear member

Vervelend probleem. Kan je het niet ontdekken als er iemand anders meeluistert?
Mij klinkt het als een bovenste lager van de veerpoot dat kapot is. Aangezien je al veel van het andere vervangen hebt..Komt vaker voor!
robert31
2nd Gear member

Denk ineens: zou het subframe niet los zitten?
Succes!
Jackioo
1st Gear member

Nou, bedankt voor het meedenken!

Ik kan wel door de grond zakken......

Het bleek een stabilisatorstangetje te zijn.... Opnieuw monteren en het probleem is verholpen :)

Ik had vreselijk weinig tijd omdat ik nogal veel mocht werken deze week... Morgen even de restantjes wegwerken en hij mag donderdag naar de APK!
Amazon 1966 B18 (Sweden-import)
V70 Classic 2.5 1998
robert31
2nd Gear member

Ach, we zien allemaal wel eens iets over het hoofd. Fijn dat het opgelost is, succes bij de APK!!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”