C70 2009 - banden 205/50 ipv 215

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
PierreD
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2013 - 14:34

Goeiemiddag allen,

even voorstellen, want nieuw op het forum: na jaren rijden met Ford, Honda, VW, Toyota en Jaguar ben ik sedert enkele jaren aan het genieten van een Volvo C70. Model 2010 Summum uitvoering, en zeker op dit moment genieten van het cabrio rijden :D

Voertuig wordt dagelijks en voor de vakanties gebruikt, zonder problemen. OOk de horde van de eerste technische keuring werd een weekje geleden zonder haperen genomen: wagen was perfect in orde.

Echter: tijdens deze keuring kwam wel aan het licht dat het voertuig was uitgerust met vier banden met maat 205/50 (standaard gemonteerd bij de levering), daar waar volgens het gelijkvormigheidsattest een bandenmaat van 215 of meer was voorgeschreven. Resultaat: het voertuig werd weliswaar goedgekeurd maar deze banden werden beschouwd als 'tuning' (extra kost van 7 euro).

Mijn vraag aan dit forum is wat jullie mening hierover is. Heeft iemand ook deze ervaring? Is er een probleem met de veiligheid (thans 78.000 km waarvan 50.000 op deze banden (bijna aan vervanging toe))? Is het louter gierigheid van de dealer?

Alle meningen worden gewaardeerd.

Mvg
PierreD
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

205 is een cm minder breed dan 215. Bizar dat dat als tuning beschouwd wordt :s
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29039
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heeft vast te maken met de prijs van de banden in een bepaalde maat, vaak wordt om prijstechnische redenen gekozen voor een andere bandenmaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
PierreD
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2013 - 14:34

glenfiddich1983 schreef:205 is een cm minder breed dan 215. Bizar dat dat als tuning beschouwd wordt :s
Volgens de wettelijke regels worden alle aanpassingen aan een voertuig, die niet in overeenstemming zijn met het gelijkvormigheidsattest van de producent, als 'tuning' beschouwd. Kwestie van het een naam te geven, denk ik. REn om extra kosten aan te rekenen :-x
PierreD
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2013 - 14:34

lint schreef:Heeft vast te maken met de prijs van de banden in een bepaalde maat, vaak wordt om prijstechnische redenen gekozen voor een andere bandenmaat.
Denk ik ook. Nu, ik heb met deze banden ondertussen bijna 50.000 km gereden dus technisch zal het wel in orde zijn. Wel werd in 2011 een band vervangen nadat de oorspronkelijke om onverklaarbare reden tijdens het rijden plots was beginnen scheuren (reed op de autostrade en voelde hoe de wagen plots 'zwaar' begon te sturen, de band lag gelukkig achteraan).

Belangrijk vind ik echter dat een officiële Volvo - dealer afwijkende banden plaatst op een nieuw voertuig, tegen het gelijkvormigheidsattest in, en hiervan geen melding maakt aan de koper. Dit neigt inderdaad naar verregaande poenpakkerij. heb in elk geval zin om hiermee eens verder te gaan.
Dave07
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 03.10.2012 - 20:23

Tuning ja
Hier een voorbeeld

Afbeelding

Of het goed is voor de band! lijkt me niet!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

215/55/16 is standaard, 205/50/16 is wel erg afwijkend van de standaard. Weet je zeker dat het geen 205/55/16 is wat er onder zit? Vaak wordt deze maat gemonteerd omdat deze een stuk voordeliger is dan 215/55. Kan verder geen kwaad en de afwijking is zeer gering. 205/50 is echt veel te klein, en zou ik zeker niet monteren.
Buiten dat het er niet uit ziet heb je een flinke teller afwijking en zal de auto er ook niet beter op rijden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
PierreD
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2013 - 14:34

edraket schreef:215/55/16 is standaard, 205/50/16 is wel erg afwijkend van de standaard. Weet je zeker dat het geen 205/55/16 is wat er onder zit? Vaak wordt deze maat gemonteerd omdat deze een stuk voordeliger is dan 215/55. Kan verder geen kwaad en de afwijking is zeer gering. 205/50 is echt veel te klein, en zou ik zeker niet monteren.
Buiten dat het er niet uit ziet heb je een flinke teller afwijking en zal de auto er ook niet beter op rijden.
Voor alle zekerheid heb ik alle facturen er even bijgehaald én ook de banden gecontroleerd.

De door de Volvo dealer geplaatste banden zijn inderdaad 205/50.

De aankoopfactuur in 2009 vermeldt geen bandenmaat, slechts dat 17" lichtmetalen velgen tot het pakket behoren.

In december was ik dringend toe aan een set winterbanden met velgen die ik bij een bandenspecialist heb gehaald, en op deze facturen staan volgende gegevens:

- gedemonteerd (dus geplaatst bij aankoop): 205/50 R 17 93W sportcont XL FR TL
- geplaatst (winterband): DU 205/55 R 16 91H SPWT SP3D AO TL



-
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ah, dat verklaart alles, 17 inch! De standaard maat is 235/45/17/. 205/50 of 215/50 levert beiden nagenoeg dezelfde bandenhoogte op, dus zou in mijn ogen geen probleem moeten zijn. Maar wat er in de Belgische testen is gedefinieerd is mij onbekend.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

205 op een 17" origineel Volvo C70 velg is wel wat getrokken! Ik lig met 225 op m'n C70 velgen (zowel 17" als 18") Echter bij de keuring nog nooit problemen met gehad. Ik rij sowieso ook al met 'tuning' op m'n keuringskaart omdat ik m'n auto een paar cm verlaagd heb...
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als het een 7" velg is niet, maar de meesten zijn 7,5" en dan is 205 net iets aan de smalle kant. MAar het is nog wel verantwoord:
http://www.reifen-pneus-online.de/zusta ... laege.html
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
PierreD
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2013 - 14:34

Allen bijzonder bedankt voor jullie reactiesn die mij een eind verder hebben geholpen!

Waar ik vooral van baal is dat Volvo zelf (dealer of importeur, maakt niet uit wie) een andere bandenmaat plaatst dan wat zij zelf voorschrijft in haar technische eisen.

Ik denk dat ik de importeur eens rechtstreeks contacteer :). Ik hou jullie op de hoogte.
PierreD
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2013 - 14:34

beste forumleden,

graag dit bericht nog ter verdere opvolging... en mogelijk een wijze raad voor toekomstige kopers...

De vraag was dus waarom niet-conforme banden (205/50) bij aflevering van een nieuwe wagen werden cgemonteerd, en waarom ik hiervan niet op de hoogte werd gerbracht (aankoopfactuur vermeldt niets).

Navraag bij de 'klantendienst van Volvo België leert dat de wagen bij aflevering door hen aan de dealer met het oog op verkoop de 'standaard' banden had, nl. Pirelli 235/45.

Navraag bij de officiële dealer levert niets op: niemand kan of wil iets zeggen. een officieel schrijven via mail én herinnering aan de directie levert evenmin een reactie op.

Opnieuw naar de klantendienst van Volvo België waar ik als antwoord het volgende krijg: 'ons probleem niet, wij hebben de wagen met de correcte banden aan uw dealer afgeleverd, en misschien hebt u zelf deze banden verwisseld'...

Besluit: ik steek er geen tijd meer in, het onderhoud van mijn wagen gebeurt sinds vorig jaar bij een dealer in Antwerpen, mijn vrouw heeft terug een Audi ipv een nieuwe Volvo 40, en ik kijk ook uit naar een ander merk... of hoe een merk haar klant oplicht en in de kou laat staan...

Mijn advies: kijk bij aanschaf van een Volvo na of alles wel correct is gemonteerd :)
beste groeten
Pierre
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Heb je de auto nieuw gekocht?
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Tjonge tjonge, geen Volvo meer kopen omdat ze je "opgelicht" hebben, dit is wel sterk overdreven.

Zoals je al zei was de enige meerkost 7euro per jaar bij de keuring, als dat onoverkomelijk is zou je nog andere banden kunnen overwegen als de huidige banden op zijn.

Om daar nu een ander merk voor te gaan kopen, snap ik helemaal niet....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Ik had er ook mijn vraagtekens bij , vandaar de vraag of hij nieuw gekocht is...
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
PierreD
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.07.2013 - 14:34

Jullie hebben gelijk: enige bijkomende info is wenselijk.

De wagen is in 2009 nieuw aangekocht bij een dealer in Turnhout, en mbt banden had ik geen bijzondere wensen dus de banden en velgen die standaard gemonteerd worden bij aflevering (geen vermelding van de maat op de aankoopfactuur) waren voor mij in orde. Ik ga ervan uit dat een nieuwe wagen gekocht bij een officiële dealer volledig conform is aan de technische voorschriften van Volvo, in casu de voorgeschreven bandenmaat. Jaarlijks onderhoud gebeurde bij deze dealer.

In 2013 vindt de eerste technische keuring plaats, waar wordt opgemerkt dat de geplaatste banden niet conform zijn aan de maat vermeld op het gelijkvormigheidsattest (235/45 R17 voorgeschreven i.p.v. 205/50 R17 gemonteerd), wat wordt beschouwd als tuning. Ik heb dit onmiddellijk gemeld aan de partsmanager van de dealer en om uitleg gevraagd doch deze gaf schouderophalend ontwijkend antwoord, hij wist van niets maar zou dit nakijken. Telefonische rappels bleven zonder resultaat. Ingebrekestellingen aan de directie leverden zelfs geen antwoord op.

Ik heb de klantendienst van Volvo Cars gecontacteerd, waar men mij grofweg zzei dat het hun probleem niet is maar bevestigde dat mijn voertuig werd afgeleverd met Pirelli’s in maat 235/45 R17.

Ergens tussen aflevering door Volvo Cars aan de dealer en levering aan mij, moet er dus een bandenwissel plaatsgevonden hebben (t.t.z. banden én velgen, want op deze velgen past geen 235/45).
Het eenzijdig vervangen van banden en velgen door een dealer (of door een individuele werknemer) noem ik inderdaad oplichting. Een vergissing kan je dit niet noemen.

Die 7 euro meerkost bij de technische keuring is niet de reden voor mijn beslissing, noch de +/- 500 euro voor een nieuw stel zomerbanden (in de correcte maat) of dito bedrag voor nieuwe winterbanden over een zestal maand. Wel het feit dat dit gebeurt bij een officiële dealer, dat deze dealer vervolgens zijn verantwoordelijkheid niet neemt, en tenslotte dat ook de hoofdverdeler een klant afwimpelt.

Indien ik bij de aankoop van een nieuwe wagen eerst een grondige inspectie moet doen om na te kijken of alles correct is gemonteerd hoeft het voor mij niet. Dus geen Volvo meer ondanks het feit dat de wagen zelf prima rijdt en de dealer waar nu het onderhoud gebeurt zeer correct is.
Laatst gewijzigd door PierreD op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”