Sinds kort merk ik een flinke benzinewalm achter de auto, als ik uitstap na het rijden. De walm hangt aan de achterzijde van de auto.
De motorruimte is OK, ik ruik daar niets. Ook in het interieur ruik ik niets,
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ?
Ik gooi wat balletjes op :
-Ontluchting tank
-Tankdop
-Vulpijp
-Brandstofmengsel
-Lekkende klep in motorblok
Graag jullie ervaringen en tips om dit te onderzoeken en op te lossen.
Groeten,
Rob
UPDATE : Benzine lucht buiten de auto
- rvo033467
- 4th Gear member
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij liep de motor te rijk en te hoge CO waarde waarschijnlijk door een lekke klep. Je zou kunnen kijken of het uit de uitlaat komt dmv een viergasmeting.
Kan natuurlijk ook zomaar in het benzinetraject zitten, misschien toch iets lek?
Kan natuurlijk ook zomaar in het benzinetraject zitten, misschien toch iets lek?
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
- modiniro
- 2nd Gear member
Het is in ieder geval zo dat direct na de start je dit heel even ruikt.
De start zelf is ook niet mooi, het heeft een paar hikjes de eerste seconde en loopt dat redelijk. Als ik vervolgens langzaam in 2 gaan rijden dan hikt de
motor ook heel lichtjes. Geef ik gas dan gaat de motor perfect soepel en is er geen enkel spoor van inhouden.
Blijft enorm lastig om dit helder boven tafel te krijgen. Wat als de ETM niet helemaal lekker is (is wel al de variant met gele stikker), wat als de onderdruk sensor van de motor niet goed reageerd.
Ik zal mijn diagnosetool er eens aanhangen, wie weet is er iets opgeslagen
De start zelf is ook niet mooi, het heeft een paar hikjes de eerste seconde en loopt dat redelijk. Als ik vervolgens langzaam in 2 gaan rijden dan hikt de
motor ook heel lichtjes. Geef ik gas dan gaat de motor perfect soepel en is er geen enkel spoor van inhouden.
Blijft enorm lastig om dit helder boven tafel te krijgen. Wat als de ETM niet helemaal lekker is (is wel al de variant met gele stikker), wat als de onderdruk sensor van de motor niet goed reageerd.
Ik zal mijn diagnosetool er eens aanhangen, wie weet is er iets opgeslagen
- rvo033467
- 4th Gear member
ETM zou je even schoon kunnen maken indien vervuild. Hier staat al genoeg over geschreven op het forum.
Anders toch even uit laten lezen bij de dealer en kijken of er wat uitkomt.
Anders toch even uit laten lezen bij de dealer en kijken of er wat uitkomt.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
- modiniro
- 2nd Gear member
Afgelopen weekend het originele af-fabriek brandstoffilter vervangen (kmstnd 160000) door een nieuwe (Bosch).
Bij het losnemen van het filter (motor stond al een tijdje uit) stond er een enorme druk op de leiding tussen filter en motor. Mogelijk was het filter
behoorlijk vervuild.
Het is wel zo dat de geur nu weg is. Mogelijk speelde dit vervuilde filter in combinatie met druk in de tank en het EVAP filter een rol in de af en toe ruikbare brandstof.
Voor mij is het probleem nu even opgelost.
Bij het losnemen van het filter (motor stond al een tijdje uit) stond er een enorme druk op de leiding tussen filter en motor. Mogelijk was het filter
behoorlijk vervuild.
Het is wel zo dat de geur nu weg is. Mogelijk speelde dit vervuilde filter in combinatie met druk in de tank en het EVAP filter een rol in de af en toe ruikbare brandstof.
Voor mij is het probleem nu even opgelost.
-
- 3rd Gear member
Is het niet zo, dat de druk op de leiding blijft staan ook wanneer de auto uit is? Ik heb voor het loshalen van de injectoren het systeem drukloos gemaakt volgens voorgeschreven procedure;
Zekering van de brandstofpomp verwijderen, auto laten lopen tot deze afslaat en vervolgens nog een paar seconden doorstarten.
Zekering van de brandstofpomp verwijderen, auto laten lopen tot deze afslaat en vervolgens nog een paar seconden doorstarten.
- modiniro
- 2nd Gear member
Geen idee. Het lijkt me niet goed als een systeem op druk blijft terwijl je de auto parkeert. Als de temperatuur in het systeem dan toeneemt zal er expansie optreden. Dat zou betekenen dat er brandstof ergens naartoe moet (binnen in het systeem of erbuiten)
-
- 4th Gear member
Bij een flinke rit ruik ik een vaag diesel geurtje.
Eind van dit jaar word ook het brandstoffilter vervangen...
Eind van dit jaar word ook het brandstoffilter vervangen...
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
- modiniro
- 2nd Gear member
Probleem is gevonden. Er bleek een scheurtje te zitten in het flexibele stuk slang tussen vulpijp en tank.
Het stukje slang is niet te vervangen zonder de gehele achteras te laten zakken. Daar paste ik voor. Nu is de scheur (klein) gedicht met vulkaniserende kit.
Heb er net op en neer mee naar midden Italie gereden (3500km totaal), 3 weken in de Italiaanse warmte rondgereden en geen enkele keer meer de geur van benzine geroken.
Het stukje slang is niet te vervangen zonder de gehele achteras te laten zakken. Daar paste ik voor. Nu is de scheur (klein) gedicht met vulkaniserende kit.
Heb er net op en neer mee naar midden Italie gereden (3500km totaal), 3 weken in de Italiaanse warmte rondgereden en geen enkele keer meer de geur van benzine geroken.
-
- 6th Gear member
Op de injectorleidingen blijft rest druk staan en op de brandstoftank dus niet,dat kan en mag niet,er heerst in de tank bij lopende motor altijd een lichte onderdruk om benzinestank tegen te gaan,een en ander wordt geregeld door de Evab klep en eventueel koolstoffilter..modiniro schreef:Geen idee. Het lijkt me niet goed als een systeem op druk blijft terwijl je de auto parkeert. Als de temperatuur in het systeem dan toeneemt zal er expansie optreden. Dat zou betekenen dat er brandstof ergens naartoe moet (binnen in het systeem of erbuiten)
Het verklaart ook het sissende geluid als je de tankdop losdraait,veel mensen denken dat hij dan blaast,maar hij zuigt lucht aan..