Kent iemand deze V70 R?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Zoals sommigen van jullie misschien al hebben gelezen, worstel ik al enige tijd met de vraag hoe de fiscale bijtelling van mijn huidige vervoermiddel drastisch te verlagen. Ik ben zelfstandig ondernemer en tel op dit moment maandelijks Eur 510 bij voor mijn V60. Zonder alle mogelijke scenario's hier in detail uit te werken, is de aanschaf van een youngtimer (naast bijvoorbeeld de aanschaf van een V60 PIH of een V40 D2) één van de opties. Ik heb een echt Volvo hart, dus ik zoek het dicht bij huis. Ik struin de afgelopen weken bijna iedere avond de geëigende websites af naar een V70 Classic. Het aanbod is redelijk groot, maar er zit ook veel kaf tussen het koren. Ik ben er al wel over uit dat als er een V70 komt, het een benzine moet worden. Verder ben ik verliefd geworden op de R :P Een CrossCountry scoort ook hoog op de wensenlijst.
Nu liep ik deze week tegen de volgende R aan:

http://www.garagegijsberts.nl/occasions ... 89407.html

Deze auto 'ticks a lot of my boxes': Saffron, zwart interieur, Dolby Surround. Eigenlijk mis ik alleen een schuifdak (hoewel die bij een oudere auto misschien ook juist wel veel problemen kan geven?). Verder vind ik de kilometerstand wat aan de hoge kant en heeft de auto volgens RDW.nl al 7 eigenaren gehad. Dit alles doet mij twijfelen, maar ik overweeg toch om morgen ná een telefoontje met het garagebedrijf een ritje naar Elst te maken.

Nu ben ik benieuwd of iemand van jullie deze auto kent? En zo ja, of hij of zij mij iets kan vertellen over deze Volvo - mag uiteraard ook via PB. Als jullie nog een andere mooie V70 R kennen van vóór 1999: ik houd me aanbevolen 8)
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ik ken de auto niet, maar zou persoonlijk gaan voor een FWD (AWD gaat geregeld stuk, als je er geen waarde aan hecht kun je de tussenas er gewoon tussenuit halen als je geen waarde aan de AWD hecht). Automaat valt over te twisten maar er zijn er zat die probleemloos rijden, als je er maar een beetje fatsoenlijk mee om gaat (lees: geen stoplichtsprintjes doen, kunnen ze slecht tegen). Als je gaat informeren, kijk dan even of de onderhoudshistorie erbij zit, zo ja, dan die even doorkijken of er dingen aan de AWD gedaan zijn. Zo niet, eens rond gaan vragen bij dealers waar de auto geweest is (als dat te achterhalen is). En ik zou sowieso een aankoopkeuring laten doen bij de dealer.

Kilometerstand zou ik niet al te bang voor zijn, mits de auto goed voelt en rijdt, en je de onderhoudshistorie erbij hebt (is natuurlijk geen garantie, maar geeft je wel een stukje zekerheid dat er wat aan de auto gedaan is). En ja, bij een auto van 15 jaar oud met ruim 3 ton op de teller gaat er nog wel eens wat stuk, houd daar rekening mee. ;) Ikzelf koop liever een auto met hoge kilometerstand met onderhoudshistorie, dan een auto met een lagere kilometerstand zonder onderhoudshistorie. Veel kilometers betekent meestal ook veel snelweg, dus weinig slijtage. Mijn V70 uit '98 met 367.000km op de teller rijdt minstens net zo goed (in mijn ogen nog beter) dan de V70 van m'n vader uit '97 met 220.000km op de klok.

Over het schuifdak. Ja, die willen nog wel eens gaan lekken bij een Classic. Bij de V70 van m'n vader hebben we hem pas gerepareerd. Het frame van het dak gaat roesten doordat de rubber strip uithardt waardoor er water naar binnen komt. Met een beetje pech is het buitenframe van het binnenframe geroest en moet je een nieuw schuifdak. Meestal kun je het redden met een nieuw rubber plaatsen a €130 en het frame goed roestvrij maken en met roestomvormer en/of Hammerite insmeren. Nieuw rubber erop, vastlijmen en je bent weer klaar voor de komende tijd.

Als je gaat kijken bij de auto, controleer dan even de airco. Is een zwak punt van de Classics en kan in de papieren lopen. Ook zou ik even de carterventilatie checken (met draaiende motor de oliedop los op het gat leggen, als ie blijft liggen, ook bij >3000 toeren is het goed). Om de laatstgenoemde reden zeker niet laten staan, maar dan weet je dat je wat te knutselen hebt als je handig bent ten minste. ;) Materiaalkosten waren voor een 10V zo'n €100, weet niet hoe dat bij een Turbo zit.

Ik zou zeggen, gewoon gaan kijken, de boel grondig inspecteren en een stuk gaan proefrijden. Succes met het maken van je keuze, ik zal je wel op de hoogte houden als ik wat leuks voor je vind ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Koen, bedankt voor je uitvoerige reactie :thumbleft: Dit zijn (aandachts)punten waar ik echt wat mee kan! Dat van de AWD en airco had ik inderdaad al eens gelezen. FWD zie je maar zelden aangeboden worden, dus als ik alleen een AWD kan vinden, dan eventueel maar de tussenas er tussenuit. Handbak zie je eigenlijk ook maar zelden, maar heeft wel mijn voorkeur.

Ik ben zelf niet handig, maar onderhoud mag wel wat kosten. Ik houd in mijn calculaties (V60 huidig, V40 D2, V60 PIH. V70 R) rekening met Eur 2.500 per jaar aan onderhoud voor de V70 R. Daar hoop ik het toch wel mee te redden... ::wink:

Ik laat de auto sowieso keuren door mijn eigen dealer.

Nogmaals dank voor je tips :thumbleft:
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Geen dank ;) Met €2500 per jaar aan onderhoud moet je een heel eind kunnen komen lijkt mij!

Balen zeg, gisteren stond er nog een Saffron V70R op marktplaats, zwart interieur, 304.000km, en handgeschakeld... Dat had DE perfecte auto geweest :D Ben zelf ook een fan van een handbak hoor, vind dat dat gewoon hoort bij een R 8)

Beige interieur is echt een no-go? :P

EDIT: deze NIET overwegen, staat ruim 550.000km op de teller.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Zo, en die bieden ze dan aan met 285.000km? :bad-words: :bad-words:

Beige interieur is niet direct een no-go, maar heeft niet mijn voorkeur, puur omdat over het algemeen deze interieurs er na 15 jaar minder fris uitzien, de uitzonderingen daargelaten. Deze lijkt een positieve uitzondering op de regel (moet alleen wel ff een nieuw stuurwiel in en navigatie er uit :?):

http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl ... 8744-60c7f

Staat al een tijdje te koop trouwens, deze.
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Soepkop schreef:Zo, en die bieden ze dan aan met 285.000km? :bad-words: :bad-words:

Beige interieur is niet direct een no-go, maar heeft niet mijn voorkeur, puur omdat over het algemeen deze interieurs er na 15 jaar minder fris uitzien, de uitzonderingen daargelaten. Deze lijkt een positieve uitzondering op de regel (moet alleen wel ff een nieuw stuurwiel in en navigatie er uit :?):

http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl ... 8744-60c7f

Staat al een tijdje te koop trouwens, deze.
Die met dat beige interieur had ik inderdaad ook gezien ja, en lijkt mij een erg mooie auto! Positief is dat ±15.000km geleden de distributieriem is gedaan, remmerij achter is ook mooi meegenomen. Inderdaad, navigatie eruit halen, stuurwiel kun je een andere in zetten (maar dan natuurlijk wel een van een R) of verven. Lijkt mij ook een liefhebbersauto geweest te zijn, gezien de elandstickers.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Vandaag proefgereden met de auto. In vele opzichten een bijzondere ervaring. De algehele staat van de carrosserie was - op enkele schoonheidsfoutjes na - goed en in de zon kwam de auto in deze kleur echt heel gaaf uit. Toen de auto werd gestart en de vijfcilinder door de twee uitlaten mocht uitademden, kwam er maar één gedachte in mj op: hebben, hebben, hebben!!
Na de eerste meters gereden te hebben, maakte de realiteitszin zich weer meester van me: in alles merk je met een 15 jaar oude auto van doen te hebben. Wat als eerste opvalt: wat is de carroserie van een auto hedentendage stijf :oops: Alleen al aan het kraken van het dashboard merk je dat carrosserie van de V70 best wel wil torderen. Ook het weggedrag is niet te vergelijken met de V60 van vandaag. Je bent voor je gevoel echt met een slagschip op stap. Helemaal eerlijk is het niet, want de auto stond op Kumho all weather banden: niet echt bevorderlijk voor een strak stuurgedrag. Dan geef je de eerste keer gas (je wilt de motor eerst warm laten worden) en dan denk je: is dit het? Tot de motor warm is en je op snelweg even het volledige potentieel van de auto aan kunt spreken....Wat een belevenis!! De V70 is echt ontaard snel en de motor klinkt geweldig.
Los van de staat waarin deze auto verkeert (daarover later meer), bleef ik wel met een dubbel gevoel over:
+ wat een karakterbak
+ wat een beauty
+ wat een heerlijke motor
+ puike audio-installatie
- echt 15 jaar terug in auto-ontwikkeling
- auto ruikt en voelt als een oude auto

Of een V70 classic bij mij past? Daar moet ik de komende dagen goed over nadenken. Zo ja, wordt het dan deze? Misschien: de auto maakt een eerlijke indruk en volgens mij wil het autobedrijf voor de aflevering best nog wel de puntjes op de i te zetten. Sowieso heb ik er zelf te weinig verstand van, dus ik wil in ieder geval een aankoopkeuring laten uitvoeren. Maar: het is de eerste die ik bekijk, dus misschien is het verstandig om eerst wat alternatieven te bekijken.
Over het autobedrijf (specialisatie in Volvo) tot nu toe alleen maar lovende woorden: hartelijke ontvangst, ongevraagd proefrit voorbereid en bij afscheid een model XC60 voor de kleine :thumbleft:
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Indien je de ruimte niet nodig hebt overweeg een S60.
Is volop te krijgen van voor 09, heeft fijne turbomotoren en het algehele gevoel qua rijden is sportief/comfortabel te noemen.
Vergeet niet dat je een zeer strak rijdende auto hebt, ik heb dat verschil mee mogen maken vanuit een wollige 07 V70 naar een strak sturende 09 XC60.
Volvo heeft vanaf dat jaar een enorme stap genomen imo wbt wegligging.
Ik denk niet dat je iets vind als je de V60 als maatstaaf houd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Rijgedrag valt flink te verbeteren met een veerpootbrug voor- en achterin. Mocht je willen voelen hoe dat rijdt nodig ik je van harte uit om een keer een rondje met mijn V70 te komen rijden (wordt dan over een maand, dan staat ie weer op de weg). ;)

Wat betreft je laatste minpunt, dat is wat bij betreft een pluspunt :lol:
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Soepkop
4th Gear member
Berichten: 675
Lid geworden op: 16.04.2011 - 09:09

Na lang wikken en wegen besloten dat een youngtimer het voor mij niet gaat worden. Jammer, want ik zag mijzelf wel rijden in zo'n karakterbak. En het financiële plaatje was aantrekkelijk (per saldo cash in i.p.v. cash out bij aanschaf van een nieuwe auto). Iedere keer als ik de foto's zie, denk ik wow! Maar helaas had ik dat gevoel tijdens het rijden niet: ik kon niet door de leeftijd van de auto heen kijken en door het gepiep en gekraak heen luisteren. Daarnaast nog wat belemmerende overtuigingen (kom vast en zeker een keer stil te staan onderweg naar een klant, zal wel veel sleutelen worden, etc.). Een oude auto past gewoon niet bij mij (hoewel ik het in mijn hoofd juist vaak romantiseer).
Bedankt voor alle goede raad en tips Koen :thumbleft: Lijkt me leuk om jou en je auto (de V70 dan ::lol: ) een keer tijdens een meeting te ontmoeten. Grote kans dat ik dan kom in een niet zo bijzondere (want één van de best verkochte auto's van NL) V40 D2. Wél weer met een persoonlijke touch :P
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
handigneefje
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.12.2005 - 11:51

Hey soepkop, ik ga wel de overstap maken. Juist vanwege de fiscale redenen. Als ondernemer betaal ik genoeg belasting dus zoek nu zels 2 youngtimers om dubbel te genieten. En al die beperkende overtuigingen qua stilvallen...heb je met een nieuwe ook. Nieuwe volvos zijn ook niet bepaald storingsvrij, om over andere merken maar te zwijgen. Ik denk voor 15k aanschaf een leuke v70 en c70 te kunnen rijden. Bijtelling van een knikker en een heerlijk gevoel niet te veel belasting te betalen.

Maar ja, die mooie v70 en c70 moeten wel eerst gevonden worden. Na gesprek bij dealer, die mij hevig overtuigde geen awv van voor 2003 te kopen en een c70 in ieder geval met turbo motor, ben ik compleet overtuigd van de kwaliteit van de volvos.

Goede groet
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”