Ik ken de auto niet, maar zou persoonlijk gaan voor een FWD (AWD gaat geregeld stuk, als je er geen waarde aan hecht kun je de tussenas er gewoon tussenuit halen als je geen waarde aan de AWD hecht). Automaat valt over te twisten maar er zijn er zat die probleemloos rijden, als je er maar een beetje fatsoenlijk mee om gaat (lees: geen stoplichtsprintjes doen, kunnen ze slecht tegen). Als je gaat informeren, kijk dan even of de onderhoudshistorie erbij zit, zo ja, dan die even doorkijken of er dingen aan de AWD gedaan zijn. Zo niet, eens rond gaan vragen bij dealers waar de auto geweest is (als dat te achterhalen is). En ik zou sowieso een aankoopkeuring laten doen bij de dealer.
Kilometerstand zou ik niet al te bang voor zijn, mits de auto goed voelt en rijdt, en je de onderhoudshistorie erbij hebt (is natuurlijk geen garantie, maar geeft je wel een stukje zekerheid dat er wat aan de auto gedaan is). En ja, bij een auto van 15 jaar oud met ruim 3 ton op de teller gaat er nog wel eens wat stuk, houd daar rekening mee.

Ikzelf koop liever een auto met hoge kilometerstand met onderhoudshistorie, dan een auto met een lagere kilometerstand zonder onderhoudshistorie. Veel kilometers betekent meestal ook veel snelweg, dus weinig slijtage. Mijn V70 uit '98 met 367.000km op de teller rijdt minstens net zo goed (in mijn ogen nog beter) dan de V70 van m'n vader uit '97 met 220.000km op de klok.
Over het schuifdak. Ja, die willen nog wel eens gaan lekken bij een Classic. Bij de V70 van m'n vader hebben we hem pas gerepareerd. Het frame van het dak gaat roesten doordat de rubber strip uithardt waardoor er water naar binnen komt. Met een beetje pech is het buitenframe van het binnenframe geroest en moet je een nieuw schuifdak. Meestal kun je het redden met een nieuw rubber plaatsen a €130 en het frame goed roestvrij maken en met roestomvormer en/of Hammerite insmeren. Nieuw rubber erop, vastlijmen en je bent weer klaar voor de komende tijd.
Als je gaat kijken bij de auto, controleer dan even de airco. Is een zwak punt van de Classics en kan in de papieren lopen. Ook zou ik even de carterventilatie checken (met draaiende motor de oliedop los op het gat leggen, als ie blijft liggen, ook bij >3000 toeren is het goed). Om de laatstgenoemde reden zeker niet laten staan, maar dan weet je dat je wat te knutselen hebt als je handig bent ten minste.

Materiaalkosten waren voor een 10V zo'n €100, weet niet hoe dat bij een Turbo zit.
Ik zou zeggen, gewoon gaan kijken, de boel grondig inspecteren en een stuk gaan proefrijden. Succes met het maken van je keuze, ik zal je wel op de hoogte houden als ik wat leuks voor je vind