Hallo,
Mijn naam is Dirk,
sinds 2012 ben ik nu een jaar in het bezit van een Volvo S40 T5, top auto, daarvoor vanaf 2006 een S80 gehad
Alleen nu met het warme weer constateer ik dat de Airco na een km of 4, 5, rijden uitschakelt en ongekoelde lucht blaast waardoor het bloedheet wordt in de auto. Uitlezen bij de garage en proefrijden met uitleesapparatuur aan boord geeft geen storing aan, wel stijgt de condensor temp. van 10 graden naar 30 graden, maar ziet dit niet als een probleem. Omdat hij het wel doet als je begint met rijden denkt de garage dat het geen lekkage betreft, en hij is pas opnieuw afgevuld. Volgende week wordt verder gezocht, maar misschien herkend iemand dit probleem? Terug redenerend heb ik er denk ik al een jaar last van maar door al het koude weer van het afgelopen jaar, wel twijfels gehad maar niet echt dit probleem als zodanig ervaren
gr. Dirk
airco probleempje
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Aircopomp schakeld uit door een fout in de aansturing van de magneetkoppeling of de afstand van de koppeling te groot,niet bij een dealer geweest denk ik?
Afstellen van de pomp is de oplossing..
Afstellen van de pomp is de oplossing..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- dste46
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09.02.2006 - 22:22
- Locatie: Breezand
Bedankt voor de reactie,
Ik heb hem bij de garage waar hij gekocht is gebracht, inderdaad geen dealer, maar op zich wel coulant dus wil ik ze de gelegenheid geven dit naar behoren op te lossen en omdat het vanaf aanschaf al is, de garantie termijn hierin mee te wegen, daarom kan een goede tip enkel maar tijd besparen, daarom dank daarvoor.
Ik heb hem bij de garage waar hij gekocht is gebracht, inderdaad geen dealer, maar op zich wel coulant dus wil ik ze de gelegenheid geven dit naar behoren op te lossen en omdat het vanaf aanschaf al is, de garantie termijn hierin mee te wegen, daarom kan een goede tip enkel maar tijd besparen, daarom dank daarvoor.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Is het zo Mario dat een dealer problemen beter op kan lossen. Ik ben zelf particulier en geen lease rijder. Ik heb voor mijn Volvo al enkele malen bij de dealer voor een storing een prijsopgave laten doen. Als je de bedragen hoort loop je hard weg.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
janvanmeer schreef:Is het zo Mario dat een dealer problemen beter op kan lossen. Ik ben zelf particulier en geen lease rijder. Ik heb voor mijn Volvo al enkele malen bij de dealer voor een storing een prijsopgave laten doen. Als je de bedragen hoort loop je hard weg.
Als ik zo je verhaal lees,met uitlezen enz,dan heb ik niet het idee dat ze verstand van een airco installatie hebben..
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
Bij dealer wil men zo graag alles vervangen i.p.v. repareren.MarioC70 schreef:janvanmeer schreef:Is het zo Mario dat een dealer problemen beter op kan lossen. Ik ben zelf particulier en geen lease rijder. Ik heb voor mijn Volvo al enkele malen bij de dealer voor een storing een prijsopgave laten doen. Als je de bedragen hoort loop je hard weg.
Als ik zo je verhaal lees,met uitlezen enz,dan heb ik niet het idee dat ze verstand van een airco installatie hebben..
Uitlezen kost bij ons slechts €70,-- ecl.BTW zegt men gewoon. Bij het autobedrijf waar ik langs ga is het service en geeft men ook advies hoe te handelen.
Op advies van de dealer had ik al nieuwe verstuivers gehad, nieuwe turbo, nieuwe sensoren, nieuwe kabelbomen en ga zo maar door.
Nog niks vervangen maar gewoon gerepareerd of schoongemaakt.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Bij mij kost uitlezen niks,maar daar heb je voor een airco installatie meestal weinig aan..
Er zijn nu eenmaal veel bedrijven die niets of weinig weten van airco,s.
Hoe goed de service ook moge zijn.
Repareren is vaak ook niet mogelijk,vanwege het niet voorhanden zijn van onderdelen.
Versnelling bakken werden vroeger door mijn vader ook gereviseerd bij Volvo,is nu niet meer aan de orde,je kunt er zelfs geen onderdelen meer voor krijgen.
Er zijn nu eenmaal veel bedrijven die niets of weinig weten van airco,s.
Hoe goed de service ook moge zijn.
Repareren is vaak ook niet mogelijk,vanwege het niet voorhanden zijn van onderdelen.
Versnelling bakken werden vroeger door mijn vader ook gereviseerd bij Volvo,is nu niet meer aan de orde,je kunt er zelfs geen onderdelen meer voor krijgen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36
versnellingsbakken zijn zeer goed tegenwoordig en hoeven in principe, bij goed gebruik, niet vervangen te worden maarrrrrrr wel elke 100.000 de olie verversen en niet zoals Volvo stelt 'for life' gesmeerd.MarioC70 schreef:Bij mij kost uitlezen niks,maar daar heb je voor een airco installatie meestal weinig aan..
Er zijn nu eenmaal veel bedrijven die niets of weinig weten van airco,s.
Hoe goed de service ook moge zijn.
Repareren is vaak ook niet mogelijk,vanwege het niet voorhanden zijn van onderdelen.
Versnelling bakken werden vroeger door mijn vader ook gereviseerd bij Volvo,is nu niet meer aan de orde,je kunt er zelfs geen onderdelen meer voor krijgen.
Is ook met motorolie. bij mij gaat in het 1.6d blokje elke 8.000 km nieuwe long life in met filter natuurlijk. Verbruikt na 330.000 km geen olie, eerste turbo etc.
- Elvis
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
- Locatie: Noord-Holland (NL)
Bij mijn V50 was vorige zomer de magnetische koppeling van de airco gesneuveld.
Op weg naar het Garda Meer met 36 gr schakelde de airco elke keer na ca. 2-5 minuten weer uit en begon hete lucht te blazen.
De tijdsinterval van Dirk komt daarmee aardig overeen.
Of de storing ook op te lossen was geweest door de koppeling na te stellen weet ik niet. Hij is bij thuiskomst direct vervangen.
Tegenvaller was dat de aircounit en koppeling niet los te leveren waren voor dit type. Ik was dus i.p.v. Euro 50,-- voor de koppeling nu Euro 800,-- kwijt voor de complete unit met koppeling.
Opmerkelijk was dat het uitvallen begon bij een buitentemperatuur van boven de 25 gr. Daaronder bleef de airco het doen.
Wel heb ik sinds aanschaf van de auto (2de hands) in 2010 altijd lichte schokjes gevoeld (even wegvallen van de trekkracht van de motor) bij het inschakelen van de airco tijdens het rijden. Na vervanging van de unit was dit euvel weg.
Op weg naar het Garda Meer met 36 gr schakelde de airco elke keer na ca. 2-5 minuten weer uit en begon hete lucht te blazen.
De tijdsinterval van Dirk komt daarmee aardig overeen.
Of de storing ook op te lossen was geweest door de koppeling na te stellen weet ik niet. Hij is bij thuiskomst direct vervangen.
Tegenvaller was dat de aircounit en koppeling niet los te leveren waren voor dit type. Ik was dus i.p.v. Euro 50,-- voor de koppeling nu Euro 800,-- kwijt voor de complete unit met koppeling.
Opmerkelijk was dat het uitvallen begon bij een buitentemperatuur van boven de 25 gr. Daaronder bleef de airco het doen.
Wel heb ik sinds aanschaf van de auto (2de hands) in 2010 altijd lichte schokjes gevoeld (even wegvallen van de trekkracht van de motor) bij het inschakelen van de airco tijdens het rijden. Na vervanging van de unit was dit euvel weg.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Je kan ook alleen een losse koppeling kopen voor de compressor. Niet bij VOLVO (vinden ze niet interessant genoeg) maar als je zoekt, zijn ze er wel.
Ben je bijna de helft kwijt van een nieuwe compressor.
Bestaat uit een ring met ingebakken spoel, en een stalen schijf, incl ringetjes.
Ben je bijna de helft kwijt van een nieuwe compressor.
Bestaat uit een ring met ingebakken spoel, en een stalen schijf, incl ringetjes.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Ik weet niet zeker of er wel losse koppelingen te krijgen zijn.
Bij de leverancier waar wij wel eens losse delen kopen staan ze in ieder geval niet.
AircoControle
Bij de leverancier waar wij wel eens losse delen kopen staan ze in ieder geval niet.
AircoControle
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik heb laatst een losse spiksplinternieuwe koppelingset in doos (spoel, meeneemwiel en poullieschijf, incl 3 ringetjes verschillende diktes met alle schroeven erbij) gekocht voor het airco systeem van mijn V70.....niets mis mee. (je moet alleen 2 ellebogen hebben om deze te monteren, zoveel ruimte had ik daar.)
Kost ongeveer 40% van een complete nieuwe compressor....( € 190 incl )
Zelf monnteert hij ook de losse koppelingen voor rond de € 300, maar dat is dus incl werkuren.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ietsjes korting kreeg, omdat het een kennis is, maar ik zou eens bellen, als ik jouw was. Nee heb je, ja kan je krijgen.
http://www.autoaircozwolle.nl/
Kost ongeveer 40% van een complete nieuwe compressor....( € 190 incl )
Zelf monnteert hij ook de losse koppelingen voor rond de € 300, maar dat is dus incl werkuren.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ietsjes korting kreeg, omdat het een kennis is, maar ik zou eens bellen, als ik jouw was. Nee heb je, ja kan je krijgen.
http://www.autoaircozwolle.nl/
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Mijn bescheiden mening: 80% van de dealer hebben totaal geen verstand van airco, of willen/kunnen er niets aan doen.MarioC70 schreef:Als ik zo je verhaal lees,met uitlezen enz,dan heb ik niet het idee dat ze verstand van een airco installatie hebben..
Bijv Volvo Serva in Amersfoort laat alles doen bij de buurman. http://goo.gl/maps/uIJb2
Daar zit echt een vakman; CCC. Ik zie geregeld volvo's (ook nieuwe) daar staan, die in opdracht van Serva onder handen genomen worden. Dan gaan ze terug naar Serva, en deze gooit de prijs die ze zelf betalen aan de buurman nog een keer over de kop, en dat mag de klant betalen.
En Volvo Verkerk Utrecht gaat naar de overbuurman, (ACC) schuin ertegen over, ook aan de Hudsondreef: http://goo.gl/maps/UZILy.
Ook daar zie je geregeld Verkerk Volvo's staan.
Zelfs de magazijnman van Verkerk verwees me daarnaar toen ik onderdelen vroeg voor de compressor.
Niet voor niets gaat een volvo dealer echt niet meer klooien met ringetjes, compressor afstellen, losse koppeling leveren......niet interessant genoeg. Nee, PATS, een nieuwe compressor, met afvullen, tig arbeidsuren etc etc......veeeeeel ludieker! (lees; meer geld in het laatje)
Je kan dus beter gewoon met je volvo direct naar een airco specialist gaan, die hebben er vaker meer verstand van (ze doen niet anders) en je bent goedkoper uit. Elke airco installatie in een auto is gewoon hetzelfde principe, met dezelfde onderdelen.
schoenmaker, blijf bij je leest......hier ook van toepassing!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29005
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Inderdaad een goede tip, de aircospecialist voor aircoproblemen!
Maar dat gaag ook op voor andere deelspecialisaties zoals: banden, startmotoren, dynamo's, uitlaten etc.
De dealer dan alleen nog maar voor de reguliere onderhoudsbeurten en merkspecifieke reparaties?
Maar dat gaag ook op voor andere deelspecialisaties zoals: banden, startmotoren, dynamo's, uitlaten etc.
De dealer dan alleen nog maar voor de reguliere onderhoudsbeurten en merkspecifieke reparaties?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Alle beurten laat ik doen bij de vakgarage.
Dus eigenlijk dealer helemaal niet meer nodig...
Dus eigenlijk dealer helemaal niet meer nodig...
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Ik denk dat het met andere dingen te maken heeft.wim de jong schreef: Mijn bescheiden mening: 80% van de dealer hebben totaal geen verstand van airco, of willen/kunnen er niets aan doen.
Investeren in een airco test/vulstation, cursussen voor de monteurs, milieu eisen, vergunningen....
Als je dan gaat kijken wat de kosten zijn en wat het eventueel gaat opbrengen is het het overwegen waard om te kijken of er een aircoreparateur in de buurt zit en daar afspraken mee te maken voor de airco problemen.
Wat betreft het zonder meer vervangen van complete onderdelen.
Als merkdealer kan het weleens zo zijn dat je verplicht de onderdelen bij de importeur moet afnemen en dat je geen imitatie delen mag gebruiken.
We hebben dat als truckdealer ook.
wel complete airco compressoren kunnen krijgen maar geen losse koppelingen.
Tot een jaar of 2-3 geleden er helemaal niets geleverd kon worden.
Airco compressor leverancier had een leverings probleem.
we zijn toen zelf gaan zoeken naar een oplossing en kwamen bij een leverancier uit die losse koppelingen levert.
99% van de airco uitval was het gevolg van een defect koppeling.
We zijn daarop de losse koppelingen gaan monteren en konden zodoende de klant helpen.
Hierop hebben we contact opgenomen met de importeur van de trucks en het probleem voorgelegd.
Sinds die tijd kunnen we ook via hun de losse koppelingen bestellen.
Het is dus maar net wat de dealer wil en voor zijn klanten wil doen.
We hebben nu ook de afspraak dat als we onderdelen van het zelfde merk en type ergens anders in de markt goedkoper kunnen krijgen, we dit aangeven en ze gaan dan kijken hoe dat kan en passen de prijzen aan.
Er zijn echter ook automerken die hun produkten zo goed beschermen dat je gewoon nergens anders imitatie delen kan bestellen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- dste46
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 09.02.2006 - 22:22
- Locatie: Breezand
Update,
Ben bij de garage langs geweest heb hem de tip, van de magneetkoppeling aangereikt, hij was daar bekend mee. Na een dag de auto weer opgehaald, probleem verholpen door de koppeling er af te halen, wat aardig vast gerot zat, en de vulring verwijderd. Alles werkt weer en omdat een jaar geleden tijdens de proefrit ook al de Airco stopte, deze reparatie niet in rekening gebracht, ik zeg top garage een geen Dealer, maar Vak garage.
Gr. Dirk
Ben bij de garage langs geweest heb hem de tip, van de magneetkoppeling aangereikt, hij was daar bekend mee. Na een dag de auto weer opgehaald, probleem verholpen door de koppeling er af te halen, wat aardig vast gerot zat, en de vulring verwijderd. Alles werkt weer en omdat een jaar geleden tijdens de proefrit ook al de Airco stopte, deze reparatie niet in rekening gebracht, ik zeg top garage een geen Dealer, maar Vak garage.
Gr. Dirk
Volvo S80 2.4 Comfort,
Volvo S40, T5, Momentum.
Volvo S40, T5, Momentum.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
wim de jong schreef:Ik heb laatst een losse spiksplinternieuwe koppelingset in doos (spoel, meeneemwiel en poullieschijf, incl 3 ringetjes verschillende diktes met alle schroeven erbij) gekocht voor het airco systeem van mijn V70.....niets mis mee. (je moet alleen 2 ellebogen hebben om deze te monteren, zoveel ruimte had ik daar.)
Kost ongeveer 40% van een complete nieuwe compressor....( € 190 incl )
Zelf monnteert hij ook de losse koppelingen voor rond de € 300, maar dat is dus incl werkuren.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ietsjes korting kreeg, omdat het een kennis is, maar ik zou eens bellen, als ik jouw was. Nee heb je, ja kan je krijgen.
http://www.autoaircozwolle.nl/
Waarom zo veel geld uitgeven voor een koppeling,als je voor 295 ex btw een nieuwe orginele pomp hebt?