Startprobleem, warme motor Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
kleynm
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 03.07.2013 - 22:47

Hi,

Mijn 164E 1973 heeft een probleem waar ik niet uitkom.

Auto start met koude motor perfect, maar als hij warm is, en ik zet hem uit is het kansloos. Alleen aanslepen werkt dan nog.

Hij vonkt, krijgt benzine en lucht.
De klep van de koude/warme lucht toevoer heb ik al omgeruild met een andere (goedlopende) 164. Dat is het dus ook niet.

Ik kan twee dingen bedenken:

1: er zit een soort electronische ontsteking in (niet die van 123ignition), misschien dat die verloopt bij hogere temp?
2: Ik hoor een tik bij het starten (niet als hij loopt). Misschien een klep?

Tips welkom, voordat ik hem helemaal uit elkaar trek :)

Maarten
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30323
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Heeft deze 164E al een koelvloeistofsensor voor de inspuiting?
Deze sensor maakt het mengsel rijker bij koude start, als die sensor defect is wil de motor warm niet starten door het dan te rijke mengsel.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 357
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Heb je geen Haynes van de 164? Daar staat de werking van de Bosch D-jetronic met alle onderdelen in beschreven en een oplossingsschema. Maakt het leven een stuk makkelijker.

Ontsteking is inderdaad elektronisch en dus zonder contactpunten. Daar ligt het waarschijnlijk niet aan. het lijkt er op dat ie te veel benzine injecteert en daardoor een te rijk mengsel krijgt. Koelwater temp sensor controleren is een logische stap.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
kleynm
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 03.07.2013 - 22:47

Bedankt voor jullie reacties!

@ Lint: ja hij heeft een koelvloeistofsensor, en de meter geeft nogal vreemde uitslagen af en toe (schiet soms spontaan in het rood terwijl de motor lauwwarm is. Ik zal morgen een andere sensor proberen.

@ pimasam: Ik heb een Haynes, maar die gaat uit van de originele mechanische ontsteking. Koelwater sensor zal ik aanpakken.

Een vriend van mij zag echter iets anders wat mogelijk (mede) de oorzaak is: De garage heeft een kapotte slang vervangen bij de luchtinlaat (koude start klep). Dat is echter geen gewapende slang, dus die trekt zichzelf vacuum.

Theorie is nu dat als de motor warmer wordt, het rubber zachter wordt en helemaal dichtklapt. Heb net de slang vervangen, ga morgen uitgebreid testen.. Fingers crossed.

Maarten
Volvo V60 D6
Volvo 164 1973
Volvo 164 1972
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

en? ben je er achter??
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
kleynm
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 03.07.2013 - 22:47

Neej, niet helemaal.

Wat ik vergat te vertellen is dat deze 164 ook op gas loopt.

Nu de luchtslang is vervangen start hij wel op gas met warme motor (meter staat in het rood, maar die klopt niet). Hij start dan echter niet op benzine.

Als hij eenmaal loopt, loopt hij op gas prima stationair, maar erg slecht op hoge toeren
Op benzine niet stationair en erg slecht bij de hoge toeren.

Blijf die ontsteking verdacht vinden, maar zal voor de zekerheid eerst de vloeistofsensor vervangen..
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”