Rica heeft er niks mee te maken. Dit is geen hogere wiskunde het is een verbrandingsmotor dat werk dus door lucht en benzine te mengen hoe meer lucht hoe meer brandstof de auto aan kan. Zoals de auto nu trekt merk je erg weinig van dat de turbo vanaf lage toeren mee gaat helpen om de motor meer lucht te geven.Nimbus schreef:Hoe weet je dat het de turbodruk is? Hebben ze dat bij RICA aangegeven?V40Rdesign schreef:Het probleem is een probleem met de standaard software en is erg vervelend want je moet zeer veel gas geven om een beetje normaal met het optrekkende verkeer mee te komen en daar door gebruikt de auto ook zeer veel brandstof. En ik heb juist de auto getuned omdat hij er normaal een stuk zuiniger van wordt en dat is geen gekkigheid.
Het is mij wel duidelijk dat het koppel wordt geknepen. Zeker in de eerste, wellicht ook in de 2e versnelling.
Dat vind ik erg jammer, want dat is totaal niet nodig. Mijn vorige auto bouwde vanaf 1500 tpm rap maar liniaar veel koppel op en kon je gewoon prima rustig mee wegrijden. Erg fijn op een golf van koppel vooruit gestuwd worden. Met die auto heb ik bij wegrijden bij wegrijden ook regelmatig gebruik gemaakt van AL het koppel, en die is ook gewoon prima heel gebleven.
Bij de V40 lijkt het of alsof je 2 keuzes hebt:
Of als een idioot toeren lopen maken en je koppeling laten klappen om vervolgens met piepende banden als een malloot wegrijden, of je best doen om de Daewoo Matiz bij te houden die voor je staat. Iets ertussenin lijkt nu niet te kunnen. [Enigzins gecharcheerd]
Totaal onnodig, want het blok heeft volgens over het hele toerengebied potentieel heel veel koppel om gewoon lekker vloeiend weg te trekken. Het kan echter ook zo ingesteld zijn om de lage CO2/km te halen tijdens de testen.....
Ik ben erg benieuwd wat de TS vanuit de dealer terugkrijgt. Mijn auto gaat binnenkort ook naar de garage, ik zal het bij hen ook eens aankaarten.
Als de turbodruk geknepen wordt zal de auto veel minder snel reageren en dus brandstof niet goed laten verbranden en dat kan je zien aan de vele roet deeltjes op de auto aan de achterzijde.
Btw het verhaal van vol in de toeren is een perfecte omschrijving welke twee manieren van optrekken je hebt. Ik kom uit een audi met 1.8 tfsi getuned naar 210 pk en die reed zo veel beter en die hoefde je echt nooit tot de bodem te trappen om een beetje vlot weg te rijden bij een stoplicht.
Ik zeg met zijn alle klagen bij de dealer mijne gaat donderdag.