zou dit een goede zijn?

otomaat
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.06.2013 - 00:11

Hallo allemaal,
Komend jaar draai ik een project waarvoor ik erg veel in de auto op de snelweg moet zitten.

Dat lijkt me minder vervelend als ik lekker zit en wat extra veiligheid past me ook wel nadat ik door een bijna-ongeluk in een kleine Lupo ben opgeschrikt. Daarom denk ik aan een s80. Ben ooit begonnen in een 240 en heb daar nog goede herinneringen aan.

Op marktplaats staat al een tijdje deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Op zich past het wel in wat ik zoek dus overweeg om volgende week te gaan kijken. Met name dat de versnelling vervangen is (iets waar ik veel problemen over lees) lijkt me wel positief. En eigenlijk kan ik over de rest niet zo heel veel vinden. Daarom graag ook jullie input/suggesties:

Wat vinden jullie er van? Waar zal ik vooral goed op moeten letten?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het eerste wat ik denk is: Te duur!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30287
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is inderdaad niet goedkoop, waarom geen diesel?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
ronin1
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 24.07.2011 - 10:53
Locatie: Almere

Prima auto ik zou er niet te lang over nadenken.

De automaat is een zwak punt maar dat is reeds verholpen.
Dit model spreekt mij persoonlijk niet echt aan maar ze rijden wel heerlijk kan ik je vertellen ;-)
V70 2.3 T5 FWD MY'01,285Pk/430Nm,Fasttech,3";FerritaDP,LPI,Black edition,...
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Het model rijdt inderdaad heerlijk. Vind hem qua prijs wat hoog (voor een particuliere koop) en vreemd dat er wel leer, navi, telefoon etc. op zit maar geen ECC. Al verder gekeken naar vergelijkbare auto's?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ik zou wel vragen naar de rekening van de automaat vervanging
voor het zelfde geld stink je erin en blijkt achteraf slechts een flush te zijn toegepast
keep calm!, your randomizer is running
otomaat
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.06.2013 - 00:11

Dank voor de reacties!

Over de prijs zal nog wel te praten zijn neem ik aan.
De diesel valt in eerste instantie af omdat de brandstofkosten en belasting zoveel hoger liggen. Ik rij straks 250 km dagelijks en dan scheelt het 1000 euro aan brandstof en 350 euro aan belasting. Dat is toch wel geld.

Met LPG-g3 heb ik geen ervaring tot nu toe. Maar als het net zo rijdt als benzine dan lijkt me dat prima.

Voordeel van diesel is dat je minder onderhoud hebt en dat het betrouwbaarder is. Althans, dat is het idee wat ik er bij heb. Kan hier niet uit ervaring spreken. Herinner me alleen een oude 240 op LPG en dat was wel behoorlijk wat meer gedoe dan de 240 op diesel toen.

Kom trouwens maar weinig s80's op lpg-g3 tegen. Nog eentje met een T6 motor maar daar kan wel erg veel aan stuk dus geloof dat ik die maar laat..

Maakt dat ECC een groot verschil met gewoon airco? Is de airco een beetje zorgeloos in de s80? Of schakel je al snel over op arco (al die ramen kunnen open)?

Als iemand van jullie een goede tegenkomt dan waardeer ik de tip zeer.
vilvi2005
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.07.2013 - 08:10
Locatie: Breukelen

Persoonlijk zou ik deze laten staan,idd te duur.

Indien het lpg moet worden ga voor de bi-fuel modellen,die hebben aangepaste cilinderkoppen.
Zo rond de 250-350dkm zijn de kleppen en klepzittingen een keer uitgesteld/versleten,een revisie voor een 6 cil. kan dan aardig in de papieren lopen.

Meest veilige keus voor een Volvo op lpg is de 940 waarvan eventuele reparatiekosten aanzienlijk goedkoper zijn. Een redblock is gewoon veel beter bestand tegen lpg.
Vooral met Viallesytemen(van Volvo zelf dus) zeer betrouwbaar en bij problemen goed te repareren.

Bij een S80 is lpg altijd achteraf ingebouwd(behalve dus bij Bi-fuel) en ben al de meest vage lpg-systemen tegen gekomen waar ik meestal niet vrolijk van werd.
Natuurlijk rijden er ook s80's rond die al vele tonnen zonder problemen rijden,meestal zijn deze dan ook perfect onderhouden. Let dus zeker op de onderhoudshistorie,zeer belangrijk!

Het is niet voor niets dat vanaf 2000 diesel zo populair werd,veel betrouwbaarder en minder onderhoud.
Ik ben zelf nu ook overgestapt op een diesel na jarenlang lpg gereden te hebben.

Deze zou ik eerder voor gaan,en is nog een nieuwer model/uitvoering,oftewel met facelift en origineel Bi-fuel:

http://link.marktplaats.nl/696192869

Ander voordeel is dat dit een 5 cil.is en behoorlijk veel zuiniger als een 6 cil. als kostenoverweging een belangrijke rol speelt. Dit kan makkelijk tot 2 km op een liter schelen,oftewel denk aan 1 op 6 tot 7 voor een 6 cil en 1 op 8 tot zelfs 9 voor de 5 cil.(sommige claimen zelfs 1 op 10 te kunnen rijden.....). Bij 6 cil. met automaat zit er een 4 traps automaat in en bij de 5 cil. is er een 5 traps automaat gemonteerd,ook dat scheelt allemaal in het verbruiksplaatje.

Succes met zoeken :)
2005 Volvo V70 D5 Edition II ,geartronic 5 speed
1977 Volvo 264 GLE Automatic

Life is good in a brick!
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Ik heb een S80 2.4 5 cilinder automaat gehad.
Op de snelweg bij 100 KM/ (2000Rpm) op de cruisecontrole 1 op 14.0
En bij 120 (2400Rpm) op de cruise controle 1 op 13.3
(Zuid frankrijk tot 1ste pomp in luxemburg en dan 's-nachts met weinig verkeer)
Gemiddeld verbruik 1 op 10.

Vriend van mij had een 2.9 en kwam daar niet bij in de buurt.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30287
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mijn S80 D5 geartronic haalt zo rond de 1 op 14 bij lange stukken rijden op de autoweg, snelheid is dan 120 km/uur op de cruisecontrol.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
otomaat
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.06.2013 - 00:11

Keus is niet zo ruim met jullie overwegingen erbij en als het inderdaad een slurpende motor is dan verzet ik de bakens. Heb daarom nu ook gezocht op s60 en dan kom ik wel wat meer tegen, ook deze zou het plaatje kunnen passen:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr


@vilvi2005, dat is ook een mooie optie, alleen 400.000 km op een automaat, dat lijkt me dan een risico op erg dure reparatie worden!
s80-d5 2003 handbak, volvotune power-eco tuning
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Is een 140pk,zou ik niet doen,en hij is vrij duur ook met die km stand..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Omdat? Een Bi-fuel is immers altijd 140 pk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
vilvi2005
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.07.2013 - 08:10
Locatie: Breukelen

Als je een 240 gewend bent dan is een S80 met 2.4 en 140pk nog altijd een verademing,als sportief rijden niet je ding is dan volstaat een 140pk best en het komt de zuinigheid ten goede. ik heb jaren met een 940 en 135pk gereden en dat reed ook best vlot,niets op aan te merken,alleen trap je soms het gaspedaal wat dieper in om tempo te versnellen tov 170pk en meer. Het ophemelen van grote motoren en veel pk's vind ik onzin persoonlijk,het gaat hier om het rijden en veel km's maken,en bergen oid hebben wij hier ten lande weinig tot niet,en harder dan 130km/u mag ook niet. Ergo;met 140pk kom je ook overal zonder een file te veroorzaken.

Vanaf 300dkm valt en staat alles hoe het onderhouden is, 400dkm en automaat zou voor mij geen enkel bezwaar vormen,als de auto goed rijdt en schakelt en de onderhoudshistorie is netjes bijgehouden kan het nog best een goede auto zijn met genoeg leven erin, heb er al diverse gezien met 600dkm en ook met automaat.
Ik heb ook wel verhalen gehoord van automaten die bij 200-250dkm sneuvelden wat meestal te wijten viel aan de rijstijl en/of onderhoud dus een automaat met 400dkm kan nog best goed zijn.

De automaat netjes op gezette tijden flushen en het verlengt zijn levensduur aanzienlijk.
Mijn D5 geartronic heeft bijna 400dkm gelopen is volgens boekje geflusht en schakelt boterzacht zoals een nieuwe.

Ik heb liever een Volvo met 400dkm op de klok en goed onderhouden dan een afgetrapt exemplaar met 200dkm.
2005 Volvo V70 D5 Edition II ,geartronic 5 speed
1977 Volvo 264 GLE Automatic

Life is good in a brick!
Vic97
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 19.07.2013 - 14:09

Een S80 lijkt me een goede auto, zou zelf alleen geen dorstige zescilinder kopen maar gaan voor een mooie vijfcilinder... Deze lijkt me ook mooi: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... src=st&a=1
Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum 163PK 2009
Mini One Minimalist 1.6 75PK 2010
otomaat
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.06.2013 - 00:11

Is het eenvoudig te achterhalen of de kleppen al te ver versleten zijn?
Bijvoorbeeld door even langs een dealer te rijden?
Of weet je dit pas als het kapot gaat?
s80-d5 2003 handbak, volvotune power-eco tuning
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ziet er netjes uit.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ziet er goed. wat een lage km stand zeg.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
otomaat
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.06.2013 - 00:11

Nou, het is uiteindelijk toch een diesel geworden. Grijze uit 2003 met 2 ton op de teller. Handgeschakeld en grote onderhoud wel op orde. Verder wel was butsen en krassen en wat kleine ergernissen, maar daar was de prijs ook naar. Al met al een heerlijke reiswagen. En audio is ook best in orde. Nog wel telefoon en usb aansluiting regelen.
Vraag me alleen af of de verbruiksgegevens kloppen die de computer opgeeft. Dan zou de auto 1 op 17,5 tot 1 op 18 rijden? En zo rustig heb ik het ook weer niet gedaan... Ik heb hem net helemaal afgetankt en dan zal ik het eens checken.
Dank voor het meedenken en ik vermoed dat ik nog wel wat technische vragen zal gaan stellen. Maar eerst even genieten van de aanschaf.
s80-d5 2003 handbak, volvotune power-eco tuning
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

BC met een FLINKE korrel zout nemen!

Verder alvast veel plezier gewenst met je nieuwe aanwinst. Fotootje?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S80”