Lekken airco zodra deze niet op max cooling staat

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
themx
1st Gear member

Hi,

Ik heb nu al een tijd een probleem waar ik gelukkig eindelijk achter ben wanneer deze zich voordoet. Ik heb een Volvo S40 2.4 met handmatige airco.

Wanneer ik de airco op max koelen zet (zonder streepjes opgelicht) wordt het goed koud en heb ik geen probleem, zowel op recirculatie als op gewoon.

Airco uit, ook geen probleem.

Maar... Zodra ik de airco aan heb, en ook maar een standje hoger heb staan als max koelen, komen er kleine druppeltjes water vanuit me dashboard (Dus niet de AC afvoer) en vallen precies naast het luchtfilterhuis, gezien vanuit de passagiers kant.

Nou dacht ik zelf dat het iets met verwarmen te maken heeft, want ookal staat je airco op de een na laagste stand, lichtjes bij verwarmen zal hij wel doen.

Heeft iemand dit eerder gehad of heeft iemand enig idee welk onderdeel lek zou kunnen zijn? Dacht zelf aan kachel radiator, of de warmte wisselaar

Alvast bedankt!
lint
Geartronic member

Je kan aan de geur en kleur van de vloeistof bepalen of het condenswater of koelvloeistof is.
Als het zo lees denk ik aan condenswater dat niet goed wordt afgevoerd, mogelijk door verstopping van de afvoer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
themx
1st Gear member

Hi lint bedankt voor je antwoord,

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het niet de afvoer is, die is namelijk al uitgespoten, en zit niet meer verstopt, water loopt gewoon door. Ook zoals ik in mijn post had beschreven komt het water ter hoogte van mijn dashboard, afvoor zit veel lager. Overigens zou hij bij vol koelen meer water af moeten voeren dan vol verwarmen. Echter lekt het bij mij meer bij vol verwarmen en lekt het niet bij vol koelen.

Ik denk persoonlijk dat het mijn warmtewisselaar is, of de oringen die niet goed aansluiten. Ik vraag me alleen af of de warmtewisselaar geen circulatie heeft als je vol koelt.
themx
1st Gear member

Ps. Nu ik goed zit na te denken, herinner ik mij dat mijn koelvoeistof door de dealer ver boven max afgevuld was. Toen ik dit zag had ik hem gebeld, en zei deze dat het geen kwaad kon.

Zou het nou zo kunnen zijn, dat hierdoor er te veel druk op het systeem staat waardoor deze nu lekt door de O ring bij de warmtewisselaar?

Lijkt wel een verklaring hiervoor, of zit ik er totaal naast?
lint
Geartronic member

Als de vloeistof koelvloeistof is kan je dat zien aan de kleur en ruiken. Airco koelmiddel is, als er een lekkage detectiemiddel is toegevoegd, te zien met UV lamp.
Het systeem laten afpersen kan de lekkage ook duidelijker maken.
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member

themx schreef:Ps. Nu ik goed zit na te denken, herinner ik mij dat mijn koelvoeistof door de dealer ver boven max afgevuld was. Toen ik dit zag had ik hem gebeld, en zei deze dat het geen kwaad kon.

Zou het nou zo kunnen zijn, dat hierdoor er te veel druk op het systeem staat waardoor deze nu lekt door de O ring bij de warmtewisselaar?

Overdruk wordt opgeheven door de koelvloeistof dop op het potje.
Plus dat het systeem gemaakt is op een flinke overdruk zonder schade te veroorzaken.
themx
1st Gear member

Hi lint nogmaals bedankt voor je antwoord,

Heb net even gekeken, en het heeft ind dezelfde kleur als de koelvloeistof in het resorvoir. Dus het is koelvloeistof :)

Nu de grote vraag die rest. Lekt het vanaf de Oring, slang beschadigd (door hitte) of is de kachelradiator zelf kapot.

Volgens mij hoef je alleen het dashboard kasje eruit te halen om bij de warmste wisselaar te komen toch ?
lint
Geartronic member

Je kan inderdaad een visuele controle doen of toch het koelsysteem afpersen en kijken waar de lekkage zit.
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member

themx schreef:Ps. Nu ik goed zit na te denken, herinner ik mij dat mijn koelvoeistof door de dealer ver boven max afgevuld was. Toen ik dit zag had ik hem gebeld, en zei deze dat het geen kwaad kon.

Klimaateenheid, L.H.D
Afdrukken

Warmtewisselaar
Opmerking! De afbeeldingen in deze service-informatie worden gebruikt voor verschillende modeljaren en/of modellen. Er kunnen bepaalde verschillen voorkomen. De essentiële informatie in de afbeeldingen is echter altijd juist.
Voorbereidingen

J8000359 Verwijder het deksel van het expansievat.
Breng het voertuig omhoog.
Verwijder het schild onder het voertuig. Het is met 7 clips bevestigd. Zie de afbeelding.
Bevestig een slang op de nippel bij de radiateur.
Laat de slang naar een opvangbak lopen.
Open de nippel. Tap de motorkoelvloeistof af.
Verwijderen

Verwijder:
de middenconsole. Zie: Middenconsole
het dashboardkastje. Zie: Dashboardkastje .

Haal de centrale elektrische eenheid uit de beugel, maar laat deze aan de bedrading hangen. Zie: Regeleenheid relaishouder passagierscompartiment .

J8803284 Verwijder:
de consoles aan beide kanten van

873: Klimaateenheid, L.H.D
Afdrukken

Warmtewisselaar
Opmerking! De afbeeldingen in deze service-informatie worden gebruikt voor verschillende modeljaren en/of modellen. Er kunnen bepaalde verschillen voorkomen. De essentiële informatie in de afbeeldingen is echter altijd juist.
Voorbereidingen

J8000359 Verwijder het deksel van het expansievat.
Breng het voertuig omhoog.
Verwijder het schild onder het voertuig. Het is met 7 clips bevestigd. Zie de afbeelding.
Bevestig een slang op de nippel bij de radiateur.
Laat de slang naar een opvangbak lopen.
Open de nippel. Tap de motorkoelvloeistof af.
Verwijderen

Verwijder:
de middenconsole. Zie: Middenconsole
het dashboardkastje. Zie: Dashboardkastje .

Haal de centrale elektrische eenheid uit de beugel, maar laat deze aan de bedrading hangen. Zie: Regeleenheid relaishouder passagierscompartiment .

J8803284 Verwijder:
de consoles aan beide kanten van de klimaateenheid en de schroeven, 3 stuks per console
de 8 schroeven voor de afdekplaat.
Trek de afdekplaat schuin naar beneden/naar achteren. Zie afbeelding.

J8803292 Leg papier onder de leidingkoppelingen om eventueel gemorste koelvloeistof op te vangen.
Verwijder de clips waarmee de leidingen vastzitten. Zie de afbeelding.
Opmerking! Noteer hoe de clips zijn bevestigd.

J8803296 Druk de leidingen in de richting van het schutbord zodat ze in het motorcompartiment uitsteken.
Aanwijzing:
Trek de leidingen ook naar binnen vanaf het motorcompartiment. Dit maakt het eenvoudiger.
Dicht de leidingen voor de warmtewisselaar af zodat de koelvloeistof er niet uit kan lopen.
Draai de warmtewisselaar omhoog bij de achterrand en til hem er naar passagierszijde uit.
Opmerking! Let op hoe de keerring op de warmtewisselaar is geplaatst.
Montage

Opmerking! Monteer zorgvuldig een nieuwe afdichting met de verwijderde verdamper als mal.

Bevestig de warmtewisselaar.

Aanwijzing:
Om de leidingen makkelijker in elkaar te zetten, moeten de uiteinden van de leidingen met een beetje olie worden gesmeerd.
Opmerking! Gebruik nieuwe O-ringen voor de leidinguiteinden.

Zet de leidingen bij de aansluiting van de leiding van de warmtewisselaar in elkaar.

J8803292 Opmerking! Gebruik de nieuwe clips bij het in elkaar zetten van de leidingen.
Monteer de clips, zodat ze stevig vergrendelen. Er moet een klik hoorbaar zijn.
Opmerking! De clips passen slechts op één manier in de leidingkoppeling.

J8803273 Bevestig:
de 8 schroeven voor de afdekplaat. Haal aan
het luchtkanaal
de consoles aan beide kanten van de klimaateenheid en de schroeven, 3 stuks per console. Haal aan.

Bevestig:
de centrale elektrische eenheid. Zie: Regeleenheid relaishouder passagierscompartiment
de middenconsole. Zie: Middenconsole .
Afrondende werkzaamheden
De functie controleren en lekkagedetectie

Draai de aftapnippel op de radiateur aan.
Vul met koelvloeistof en warm de motor op totdat de thermostaat open gaat. Vul zo nodig bij.

Controleer of de leidingkoppeling niet lekt.

Bevestig het handschoenenkastje. Zie: Dashboardkastje .
MarioC70
6th Gear member

Veel succes... :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
themx
1st Gear member

Hi MarioC70, heel erg bedankt voor je reactie!

Ik ga het proberen ;)
Heb een laatste vraag voor jou, als je kachelradiator lek is, klopt het dan als je de vervarming uit hebt, dat de koelvloeistof omgeleid wordt voordat deze het interieur binnen komt of gebeurd dat in de warmteregelaar zelf?

Heb zitten kijken of afbeeldingen via Vida, dat de oring precies langs het luchtfilterhuis gaan, en daar heb ik dus telkens druppels zitten, dus denk en hoop heel erg dat het daar fout gaat, maar dat zou alleen kunnen lijkt mij als het koelvloeistof dus niet he tinterieur binnen gaat als de verwarming uit staat...
themx
1st Gear member

Afbeelding met het lek.

Rood rondje is, eerste waarneming, en de lijn waar het heen loopt.

Afbeelding
MarioC70
6th Gear member

Is het geen ruitensproeier vloeistof die vanuit het pompje naar binnen loopt ergens,dat denk ik eerder namelijk..die pompjes gaan wel is stuk
Er is een technies rapport van ,even de dealer bellen,ik kan het zo snel niet vinden.
De doorstroming van de kachelradiateur is constant,warm of koud wordt geregeld via klepbediening..
Dus als hij lekt,lekt hij altijd,koud zowel warm.
themx
1st Gear member

Hi iedereen bedankt voor de tips zover.
Ik ben dit weekend even op onderzoek uitgeweest en kan het volgenden constateren

Heb een bakje gehouden onder het punt waar water lekt (rode pijl). Het vloeistof blijkt dan doorzichtig en neutraal van smaak.

Ik denk dat ik daardoor 3 dingen kan uitsluiten:

* het is geen KVS
* het is geen vloeistof die vanuit de airco lekt.
* Geen ruitensproeier vloeistof

Het probleem is het ergst waneer de fan rotatie vrij laag is (1/4 vermogen),
en het doet zich niet voor op stand 0 (koelst) en wordt het ergst op stand 25% a 50%.

Heb vervolgens nogmaals het uitwaterings kanaal uitgespoten vanaf het punt waar de groene pijl staat.

Het water lijkt wel mede door de airflow eruit geblazen te worden op het punt, waar de rode strepen staan.

Ik persoonlijk krijg de indruk dat er of nog teveel vocht in het systeem zit, of dat het stuk vanaf het luchtfilter tot aan de groene pijl verstopt zit.

Overigens, krijg ik een grote plas water onderaan de auto en ongeveer 100ml in de auto per rit van 30 min.

Iemand enig idee, en hoe ik dat stuk kan uitspuiten? Alvast bedankt.

Afbeelding
themx
1st Gear member

Hi,

Heeft de climate unit van de S40 trouwens niet ook een afwatering voor de verarming en/of condensor? Gezien het alleen gebeurd bij alle standen behalve vol cooling? Zou deze ook verstopt kunnen zijn?

Iemand ervaring?
MarioC70
6th Gear member

Dat kan,groene slangetje op de tekening..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
themx
1st Gear member

Bedankt voor alle tips,

Heb dit weekend even het een en ander losgehaald, en blijkt dat het water via de lucht aanvoer naar binnenkomt.

Toen ik de motorkap opendeed bleken er 2 plastic schroeven te ontbreken aan de plastic afdekplaat boven het luchtaanvoerkanaal en die tegen je raam zit.

Hierdoor lijkt mij de lek wel eenigzins verklaard. Ik ga naar de volvo dealer om deze plastic schroeven te halen (die je maar een keer normaal kan gebruiken) , dus voordat ik deze bevestig, vraag ik mij af of hier ook een apart afwaterings kanaal zit?

Dan kan ik het namelijk allemaal in een keer afsluiten.
Kan geen plaatjes vinden van de voorkant, omdat ik de naam van deze afdekkap niet weet..
themx
1st Gear member

Ik heb een nieuw thread aangemaakt, omdat het lekken dus blijkbaar gebeurd via het windscherm, zo de airco in. Gezien deze topic dan niet echt duidelijk meer is....

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1200009
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”