stationair probleem 740

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Dan maar direct mn eerste probleempje!!

Als ik de auto koud start loopt hij direct en mooi stationair!

Na een stukje te hebben gereden zet ik hem in de nutraal stand (automaat)
en klimt hij naar een hoog toerental (heb geen toerenteller) dus weet niet hoeveel,schat 3000 toeren.
Helaas werkt de temperatuur meter ook niet!!
Heeft dit iets met de sensor te maken dat deze zo hoog stationair draait?

Motor loopt verder prima!

dieselt soms ook na als ik hem van kontakt zet!!

Kan iemand mij vertellen waar ik kan gaan zoeken?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Zou eerst de tempzender controleren,dat kan inderdaad van invloed zijn op het lopen..
Welk bouwjaar is de auto?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29497
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

wat voor motor heb je, carburatie of injectie?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat weet hij zelf denk ik nog niet..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29497
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Even de motorkap open doen en hij kan het zien, of een foto maken dan kunnen wij het ook zien.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Nee, weet nog niet welke motor!

Bj 1986

wel de 2,3 carburateur met het rode onderblok.

Hoe kan ik testen of de sensor stuk is?

MVG
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29497
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens mij heeft de temperatuursensor geen effect op de carburateur, is alleen voor het signaal van de temperatuurmeter in het dashboard.
Het kan ook valse lucht zijn dat geeft ook een verhoging van het toerental.
Door de sensor kort te sluiten aan massa kun je kijken of je temperatuurmeter uitslaat, weet je zeker dat die goed is.
Verder kan je de sensor doormeten maar het is handiger en sneller om een nieuwe sensor te plaatsen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Ok bedankt

Zal ff kortsluiten! en kijke wat ie doet

Zal wel in de tellerhuis zitten,de brandstofmeter doet ook raar!

Zal alle slangen even nagaan en de barberateur ff goed schoonmaken.

Hoezo kan ik onder de kap zien welke motor het gaat?
Staat dit op een typeplaatje of zo?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29497
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als de brandstofmeter ook van slag is in combinatie met de temperatuurmeter is vaak de spanningsstabilisator voor deze meters defect. Dat ding zit op de printpaat van je instrumenten.
Je kan aan de motor zien of het een injectie of carburateur uitvoering is, verder is er vaak een aanduiding van het motortype en/of motornummer op een plaatje te zien.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Het is een carburateur!

Helaas kan ik nergens iets aan opmaken welke motor type het is

Zal de klok eens naar een specialist hier in de buurt brengen
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

B230K is het dan denk ik..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

juist dat wou ik graag weten!

op de oude fahrzeugbrief staat 84kw bij vermogen!

Maar we zijn ver afgedwaald van het huidige probleem!

Toerental !!

Heb het idee dat de shoke niet goed zn werk doet!
Als ik de aanzuigpijp demonteer en het klepje van de shoke beweeg,blijft deze soms steken!
Heb hem goed schoon gemaakt en iets olie aan gedaan!
Kijken wat ie nu doet!

Kan ik de hele carburateur niet demonteren en dan schoonmaken in een bakje ontvetter of zo??

Of is dit slecht idee?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29497
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je de carburateur wilt schoonmaken kan je beter een revisie doen van de carburateur. Er zijn revisiesets in de handel voor de meest voorkomende carburateurs. Daarna de carburateur goed afstellen, of laten afstellen en de Volvo rijdt weer prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Zal eens kijken of hier een goede in de buurt woond.
Voor het afstellen dan
dat rivisiesetje kank zelf wel monteren
hoop dak geen sachs heb want daar kan ik geen set voor vinden
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Kan trouwens niets vinden over het tanken!

Er staat in het boekje dat er minstens oktaan 93 in moet
Is dat dan met lood of zonder?
In het boekje bij trefwoord tanken staat dat je motoren na 1987 gewoon loodvrij mag tanken

zal dit betekenen dat ik een loodvervanger moet gaan toevoegen??
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29497
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je auto en de motor uit 1986 is, moet er dus loodvervanger bij.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ik zou de carburateur eerst eens grondig reinigen en daarna pas overgaan op een revisie set. Carburateurs zijn door de jaren wel wat complexer geworden met alle membraampjes die erop zitten. Goed reinigen en lekker alles laten weken. Daarna alle dingen goed schoon vegen en weer in elkaar bouwen. Meestal verhelpt dit alle problemen. Zo heb ik al menig 360 weer lekker aan de gang gekregen zonder dat het een duit centen kost.

En check je inlaat spruitstuk pakking, die heb ik bij beide 740s die ik heb al moeten vervangen omdat die daar vals is. Zie je wel of die daar heel vochtig is, maar in mijn gevallen ging het om een kject injectie.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Laat die loodvervanger aub achterwegen, het mag wel, maar in mijn ogen totaal overbodig bij dit type auto. De b2xx reeks heeft dit zeker niet meer nodig en de voorganger volgens mij ook niet. Heb nu in het totaal toch wel een half miljoen kilometers gemaakt met 2x360, 1x240 en 2x740. En er nog nooit loodvervanger in gehad en ze liepen allemaal als een zonnetje nadat ik er eens een goede onderhouds beurt tegen aan heb gegooid.

Die additieven die in loodvervanger zit kunnen pakkingen en rubber leidingen aantasten. Zeker bij stilstand van het voertuig, dus pas er mee op.

Wel raad ik af om E10 te tanken in Duitsland, nouja ook alleen van horen zeggen. Ik tank het wel altijd als ik op familiebezoek ga. Scheelt weer 5 cent.Volgens mij wordt het hier ook toegevoegd, maar wordt het niet vermeld bij de pomp.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
marc740
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.07.2013 - 20:38

Bedankt voor reactie!! super!

Ga eerst morgen even lekker de carburateur in bad doen!!
vind hij vast fijn
Vorige duitse eigenaar was van het jaar 1938 en heeft dat vast niet gedaan!!
Hij ziet er zo op het oog ook gewoon smerig uit!

Ok dan heb ik geluk dat ik niet met die vervelende loodvervangers hoev te knoeien
Zal normaal 98 tanken,hoe meer octaan hoe beter toch!

Heb trouwens gekeken en kan nergens een motornummer vinden
wel staat op de oude fahrzeugbrief dat hij 84kw heeft,na mijn weten 114pk
klopt dat?
Kan me nu ook iemand vertellen welk blok dit is?
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”