Voorwielophanging V70 2002

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gradus
Starter

Bij het rijden over drempels hoor ik (zo af-en toe) een bonkend/kloppend geluid van de voorwielen afkomen. Het is soms tijden afwezig en dan ineens is het er weer. Een check bij de garage leverde niets op. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
stap
2nd Gear member

Dit kan verschillende oorzaken hebben. voor de hand liggend zijn de stabilisatorstangetjes. Die kunnen op het ook goed zijn, maar speling hierop is soms lastig te constateren als de boel gemonteerd zit. Het rubber of lager bovenin de veerpoot kan ook zijn beste tijd gehad hebben. Om er echt iets zinnigs over te zeggen is het aan te raden de boel los te (laten)halen en goed te bekijken.

succes ermee, rammels zijn niet leuk
lint
Geartronic member

Is inderdaad altijd lastig om een geluid in de wielophanging op te sporen vooral als het het geluid er zo nu en dan is.
Het beste is systematisch de diverse veroorzakers van het bijgeluid te controleren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
mjeuring
3rd Gear member

Wat je heel goed zelf kunt bekijken is het voorste rubber in de aluminium draag arm. De stalen plaat die aan het chassis bevestigd zit moet ongeveer in het midden van het rubber zitten. Rubber gaat ongeveer 200.000km mee.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Geen164
1st Gear member

Ik heb ook zoiets. Een soort 'knal' die optreedt als je over een hobbel rijd. Klinkt soms angstaanjagend eng. Maar omdat het vaker niet dan wel gebeurt en ik nooit ook maar iets heb gemerkt van enige verdere problemen met wielophangingen en/of stuurinrichting, geloof ik niet dat het veel kwaad kan. Gisteren met 150 aan het uur uit Zuid-Frankrijk komen knallen en geen enkel probleem gehad. Ben er laatst eens een stukje onder gaan liggen en geloof dat ik de oorzaak gevonden heb. Onderaan aan de voorkant, zo ongeveer onder de radiator zit een soort plastic 'bak'. Een opstaande rand voor mijn part. Waar die voor dient, geen idee, maar het leek me dat er daar twee schroefjes of klemmetjes misten, die het ding stevig moeten vastzetten. Wel is het zo dat de rand van die 'bak' vlak langs de ophanging van de voorwielen gaat (wat dus niet zou gebeuren als ie vast zit vermoedelijk). Ik zou me kunnen voorstellen dat bij een drempel, waarbij een beetje frictie optreedt, de wielophanging de rand van dat stuk plastic raakt en er als het ware even aan blijft hangen. Dat zou een verklaring voor die bonk of knal kunnen zijn. Weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar misschien heb je hier wat aan.
Twee jaar geleden heb ik in paniek de hele wielophanging rechts laten vervangen, maar dat hielp uiteindelijk niet. Behalve voor de kassa van de reparateur.
V70 (2001) / Comfort Dynamic met veel extra's / Blue moondust metallic / 175 pk/ HU 803 Audiosystem met stuurbediening / Amaltea 17# velgen / roofrails
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Dit had ik ook, na het vervangen van de draagarmen was dit opgelost. Mijn rubber was bijna helemaal door.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
spiderbalm
1st Gear member

Ik heb dit probleem ook gehad. Eerst de rubbers rond de schokbrekers vernieuwd, stabilisatorstang vernieuwd. Geluid was een tijdje weg, maar kwam toch weer terug. Uiteindelijk zijn de aandrijfassen links en rechtsvoor vernieuwd de homokineetassen waren dusdanigversleten dat ze flink geluid maaakten en met name op drempels hoorde je echt een boink. De mijne had 190.000km gelopen een t-5 automaat.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”