Lakkwaliteit Volvo

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Plaats reactie
Mr Wim
1st Gear member

Beste Allemaal,

Als eerste wil ik berichten dat ik over het algemeen zeer tevreden ben over de kwaliteit en de rijeigenschappen van de door mij in juni 2012 nieuw aangeschafte Volvo C30 D2, R-Edition, in de kleur Saphire Black Metallic.

Nu ik de auto 1 jaar in mijn bezit heb is er echter recent een probleem ontstaan waar ik een stuk minder blij mee ben. Niet in de eerste plaats omdat het afdoet aan mijn kwaliteitsverwachting van Volvo maar omdat het probleem simpelweg niet te voorkomen lijkt.

In de afgelopen twee maanden zijn er meerdere malen vogel-uitwerpselen op de motorkap (lees lak) terechtgekomen welke ik uiteraard direct na ontdekking heb verwijderd. In het laatste geval hebben de uitwerpselen gedurende máximaal 7,5 uur op de motorkap gezeten.

Na verwijdering van de uitwerpselen met water/zeep en een lakherstelpoging met Autoglym Super Resin Polish, blijkt er blijvende schade (gelijk de “moet” van de uitwerpselen) aan de autolak te zijn ontstaan. De uitwerpselen hebben dus kennelijk binnen 7,5 uur door (een deel van) de laklaag heen gevreten!

Het probleem is nu dat wanneer ik de reeds ontstane schade laat herstellen maar dergelijke schade dagelijks binnen een tijdsbestek van maximaal 7,5 uur opnieuw kan ontstaan, het onbegonnen werk is hier überhaupt aan te beginnen. Schade ontstaan door vogel uitwerpselen binnen dit tijdsbestek is dan simpelweg NIET te voorkomen.

Het is algemeen bekend dat uitwerpselen van vogels zuren bevatten en dat zuur autolak kan beschadigen. De vraag is hier of schade veroorzaakt door zuren in vogel uitwerpselen al binnen 7,5 uur zouden mogen ontstaan aan een kwaliteitsproduct van Volvo!!??

De reactie van Volvo Nederland:

“Inwerking van vogeluitwerpselen kan de lak van het voertuig aantasten. De mate waarin de inwerking plaatsvindt is afhankelijk van een aantal factoren; soort vogel, combinatie met fel zonlicht, duur van de vervuiling, zuurgraad van de uitwerpselen.

Vogeluitwerpselen kunnen zeer agressief zijn en een inwerking veroorzaken in de blanke lak en/of de kleurlaag. Ook boomhars kan dit effect hebben.

De huidige watergedragen laksoorten zijn gevoelig voor inwerking van de zuren in vogeluitwerpselen. Autolak geeft dan ook geen absolute bescherming tegen deze van buitenaf komende schade.

De onderhoudsadviezen voor de lak zijn opgenomen in het instructieboekje van uw Volvo C30. Hierbij is specifiek vermeld: Verwijder  vogelpoep zo spoedig mogelijk van de lak. Vogelpoep bevat namelijk stoffen die de lak aantasten en deze zeer snel doen verkleuren”.

De lakgarantie is gelijk aan de 24-maanden fabrieksgarantie die is afgegeven bij aflevering. Deze garantie dek geen gevolgen van schade die van buitenaf zijn veroorzaakt of die het gevolg is van onvoldoende onderhoud. Omdat u aangeeft dat de lak is aangetast door inwerking van vogeluitwerpselen, wordt dit niet door de garantie gedekt.”

Zoals gezegd ben ik hier niet over te spreken. Graag jullie meningen, ervaringen en commentaar.
C30 D2 + R-edition + Luxury Line + bodykit MY2013 in Sapphire Black
Gast

Dit is een algemeen probleem, en niet alleen beperkt tot Volvo. Met een Mercedes of BMW (om maar wat andere merken te noemen) heb je precies hetzelfde probleem. Het houdt inderdaad verband met de watergedragen lakken.
Er zijn een paar zaken die je kunt doen.
1. auto goed in de was en sealant zetten en houden (Steve - Driven2Shine?)
2. Zo snel mogelijk eventueel vogelpoep verwijderen. Ik heb het geluk dat mijn auto voor het kantoor 3 meter vanaf mijn bureau staat. Verwijderen doe ik altijd door een dot WC papier nat te maken, dat er op te leggen en te laten weken. Daarna droogdeppen met toiletpapier. Dit is echter niet altijd te voorkomen en "het risico van het vak"
Oceanracer
Geartronic member

Op die oude bak van mij zit ook die waterverf en ook ik heb natuurlijk geregeld poep op de lak. Maar ik ben redelijk lui aangelegd en ga echt niet ieder vogelpoepje gelijk met water en zeep te lijf. En bij het wassen zie je dan inderdaad de meest rare plekken, soms zelfs met gebarsten lak als gevolg van de genoemde poep. Echter, bij een volgende wasbeurt is er vreemd genoeg helemaal niks meer van terug te vinden! Ik noem het maar het zelf herstellend vermogen van de Volvo-lakken. Maar of dat voor de nieuwe Volvo's ook nog zo werkt, weet ik natuurlijk niet....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
lint
Geartronic member

Vogelpoep en autolak is nooit een goede combinatie geweest!
Zo snel mogelijk verwijderen van de vogelpoep maakt de kans op beschadiging van de lak kleiner.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Mr Wim
1st Gear member

De kwestie is hier: Het tijdsbestek waarbinnen de beschadiging optreedt.

En ik begrijp dat de milieu een rol speelt in de ontwikkeling van autolakken en neem aan dat de lak getest wordt voordat het in gebruik wordt genomen. En natuurlijk kunnen zuren autolak beschadigen, maar beschadigingen door vogel uitwerpselen - binnen 7,5 uur anno 2013 - dat begrijp ik niet.

Naar mijn mening is er dan simpelweg sprake van slechte lak...
lint
Geartronic member

Ik vrees dat de milieu eisen prevaleren boven de kwaliteit/bestand zijn tegen vogelpoep van de lak.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
spooky202
3rd Gear member

De ene vogelpoep is de andere niet. Het kan inderdaad zo zijn dat vogelpoep die maar kort (en dan bedoel ik minder dan 2 uur) op de lak heeft gezeten en in de volle zon heeft gestaan al schade veroorzaakt.

Heb ook meegemaakt dat vogelpoep die er meer dan een week op heeft gezeten (ook in de zon) helemaal geen schade aanricht. Vergis je niet, vogelpoep is (kan) zwaar chemisch zijn!

Of dit specifiek is voor de watergedragen lak durf ik niet te zeggen, ik heb nooit auto's met een ander soort lak gehad. Het is in ieder geval niet specifiek aan Volvo lak. Alle merken hebben hier last van. Naar mijn mening is hier dan ook geen sprake van slechte lak.

Dat je het graag anders zou zien kan ik me wel goed voorstellen. Dat gevoel deel ik helemaal :)
Casper

MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik denk dat elke zuto wel te maken heeft met de vervelende gevolgen die vogeluitwerpselen kunnen veroorzaken.
Als de lak slecht zou zijn, zouden daarover jaarlijks minimaal 250.000 klachten bij Volvo moeten binnenkomen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Meeuwen en reiger schijt heeft genoeg aan 30 minuten om onherstelbare schade aan te brengen dus 7,5 uur is nog redelijk denk ik.
Gast

Steve, corrigeer me als ik het fout zeg, maar volgens mij helpt een goede laag was en sealant om de gevolgen te verminderen.
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Het helpt wel iets maar echt minimaal.
De zuren en dergelijke in vogelpoep branden echt bijna overal doorheen hoe goed de wax of sealant lagen ook zijn.

Het enige wat helpt is een hoes of binnen zetten maar dat is vaak geen optie.
Mr Wim
1st Gear member

Ik vrees dat de milieu eisen prevaleren boven de kwaliteit/bestand zijn tegen vogelpoep van de lak.
Daar zul je gelijk in kunnen hebben.
Of dit specifiek is voor de watergedragen lak durf ik niet te zeggen, ik heb nooit auto's met een ander soort lak gehad. Het is in ieder geval niet specifiek aan Volvo lak. Alle merken hebben hier last van. Naar mijn mening is hier dan ook geen sprake van slechte lak.
Ik heb hier ook ook een VW Transporter T4 uit 1998 (Groen Metallic) waar ik in vogelpoep opzicht niet naar omkijk. Daar is na 15 jaar!! niks geen schade aan te zien, niks! En dat terwijl ik die misschien 1 keer per 1/2 jaar een keer was. Wel apart...

Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat ik om me heen weinig hoor over echte 'lakschade' zoals aan mijn C30.
Is er wellicht (door andere regelgeving) een kwaliteitsverschil tussen bv. Europese, Amerikaanse of Aziatische lakken om maar wat te noemen?

Iemand hier kennis van of iets over te melden?
Gast

bij mijn weten hadden ze in 1998 nog geen watergedragen lakken, maar ik kan het mis hebben.
Johan s60
6th Gear member

Dat is het grote nadeel van een donkere kleur, het valt daardoor meer op, en de schade is ook groter doordat het temp. verschil groter is.
We hebben de laatste jaren ook hogere temperaturen dat helpt ook niet mee.

Ik heb weleens gehoord dat het niet zozeer de zuren zijn, maar dat de toplaag als het ware gekraakt wordt doordat de poep tijdens het afkoelen krimpt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Auk
6th Gear member

Mijn S70R is non-metallic Black 019. Deze lak staat bekend om zijn dikte en sterkte, je kunt dit flink vaak polijsten alvorens je er ooit een keer doorheen gaat. Zit er vogelpoep op dan vreet het er zo doorheen, dit komt mede omdat er tevens urine in de poep vermengd zit en dus ammoniak. Bijtend rommeltje.

Vrees dus dat het vrij weinig met de kwaliteit te maken heeft en er valt ook vrijwel niets tegen te doen. (op je auto onder een zeil weg zetten o.i.d.)
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”