Vakman of DHZ? Huis schilderen: vakman; Volvo: DHZ

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Beste mede-volvisten,

Altijd lastig kiezen: zelf doen of uitbesteden?

Omdat we het schilderen van het huis dit jaar hebben uitbesteed aan iemand die er voor geleerd heeft en er zijn vak van heeft gemaakt, ga ik zélf maar aan de slag met de S60 :P

Ik heb alle onderdelen inmiddels in huis (dank aan o.a. forumsponsor Parts4Swedes) voor de volgende klussen:
1) Remschijven, remblokken en handremschoenen achter vernieuwen
2) Stabilisator(hulp)stangetjes achter vernieuwen
3) Motorsteunen (middenachter, rechts en bak) vernieuwen
4) Draagarmen voor vernieuwen
5) GROM (gebruikt) inbouwen

De klussen 1 en 2 heb ik vandaag uitgevoerd. Wat zaten die remschijven onmundig vast op de naaf zeg.... In boekjes en YouTube films gaat het altijd zo makkelijk... :?

Bijgevoegd enkele foto's van de oude remschijven. Wat zien die er beroerd uit zeg! Het viel me op dat de buitenste remblokken muurvast in de klauwhouder zaten en m.i. geen remkracht meer hebben geleverd. Daarom was de buitenzijde van de schijven ook erg verroest.

Ik heb de remklauw en -houder erg goed schoongemaakt en de blokjes lichtjes met kopervet ingesmeerd voor montage. Ook de geleidingsbussen heb ik goed schoongemaakt en lichtjes ingesmeerd zodat de klauw weer lekker kan bewegen. :razz:

Nog een tip: het loshalen van de borgveertjes van de handremschoenen is een pokkewerk. Bestel nieuwe veertjes en knip de oude gewoon door!

Het vervangen van de stabilisator(hulp)stangetjes was wat lastig omdat het achterwiel daarvoor niet "vrij" mag hangen. Door een flink blok hout onder de draagarm te leggen en de krik te laten zakken ging dat ook.

Gekozen materialen:
- Voor de achterremmerij heb ik gekozen voor een setje van Febi omdat forumsponsor Parts4Swedes daar een onweerstaanbare aanbieding voor had.
- De stabilisatorhulpstangetjes zijn van MOOG. Liever had ik Lemförder gehad, maar die kon ik niet makkelijk krijgen
- De draagarmen vóór en de baksteun heb ik van Lemförder. Volgens mij is dat zo'n beetje het beste dat er is. De vorige set was merkloos en heeft slechts 50.000 km gehouden.... :evil:
- De twee motorsteunen heb ik van Febi

Voor de klussen 3 en 4 ga ik een hefbrug huren bij de doe het zelf garage; ik zie het niet zitten om dat op de oprit te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29895
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat was wel tijd om de achterremmen te doen!
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

lint schreef:Dat was wel tijd om de achterremmen te doen!
Ja, bij een beetje stevig remmen kwam er een enorm kabaal van de achterremmen; dat werd de laatste tijd alarmerend snel erger. Daarom heb ik besloten om de boel te gaan vervangen.

De garage (Volvo 'specialist') waar de auto in onderhoud is, heeft 1 jaar en 18.000 km geleden de laatste onderhoudsbeurt gedaan en niets opgemerkt...
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

en niets opgemerkt...
das wel heel SpeciaaL
........
keep calm!, your randomizer is running
Gast

Ik werk ook liever aan de auto. Maar met zelf schilderen "verdien" ik ook een hoop.
Ooit een schilder bij gehad, maar daar heb ik 5 jaar last van gehad. Die haalde de kwast direct achter het schuurpapier aan.
Dat nooit weer. Wat een nawerk heb ik daar van gehad.
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

AlexV70 schreef:Maar met zelf schilderen "verdien" ik ook een hoop.
Onze schilder heeft goed werk geleverd, al zou ik het zelf natuurlijk veel gladder en strakker hebben willen doen. Maar hij was - voor een zéér redelijk bedrag - in 3 dagen klaar, terwijl ik er zelf waarschijnlijk 3 weken mee bezig geweest zou zijn... en daarnaast ook meer verf nodig gehad zou hebben. Bovendien hebben we nu de Sikkens "garantie" om dat de schilder volgens het Sikkens Schiderplan werkt.

Back op topic: voor de auto geldt dat in veel mindere mate. Met de klussen 1 en 2 ben ik zo'n 3 uurtjes zoet geweest. De vakman zal het ongetwijfeld sneller doen (en garantie geven), maar dit was goed te doen.

Klus 4 heb ik al een keer gedaan en als ik de homokineet deze keer NIET uit elkaar trek :oops: :oops: moet het redelijk snel geklaard zijn. Wat de motorsteunen betreft denk ik dat vooral middenachter een uitdaging gaat vormen.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Ik weet wel een goede schilder voor jou, in Drenthe.
Dan heb 5 jaar plezier van het werk.
AlexV70 schreef:Ik werk ook liever aan de auto. Maar met zelf schilderen "verdien" ik ook een hoop.
Ooit een schilder bij gehad, maar daar heb ik 5 jaar last van gehad. Die haalde de kwast direct achter het schuurpapier aan.
Dat nooit weer. Wat een nawerk heb ik daar van gehad.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gast

s60magic schreef:Ik weet wel een goede schilder voor jou, in Drenthe.
Dan heb 5 jaar plezier van het werk.
AlexV70 schreef:Ik werk ook liever aan de auto. Maar met zelf schilderen "verdien" ik ook een hoop.
Ooit een schilder bij gehad, maar daar heb ik 5 jaar last van gehad. Die haalde de kwast direct achter het schuurpapier aan.
Dat nooit weer. Wat een nawerk heb ik daar van gehad.
Het is dat het nu regent, anders had ik op de ladder gestaan.
Gooi je jezelf in de aanbieding? :P
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

www.schildersbedrijfdoek.nl
AlexV70 schreef:
s60magic schreef:Ik weet wel een goede schilder voor jou, in Drenthe.
Dan heb 5 jaar plezier van het werk.
AlexV70 schreef:Ik werk ook liever aan de auto. Maar met zelf schilderen "verdien" ik ook een hoop.
Ooit een schilder bij gehad, maar daar heb ik 5 jaar last van gehad. Die haalde de kwast direct achter het schuurpapier aan.
Dat nooit weer. Wat een nawerk heb ik daar van gehad.
Het is dat het nu regent, anders had ik op de ladder gestaan.
Gooi je jezelf in de aanbieding? :P
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”