Altijd lastig kiezen: zelf doen of uitbesteden?
Omdat we het schilderen van het huis dit jaar hebben uitbesteed aan iemand die er voor geleerd heeft en er zijn vak van heeft gemaakt, ga ik zélf maar aan de slag met de S60

Ik heb alle onderdelen inmiddels in huis (dank aan o.a. forumsponsor Parts4Swedes) voor de volgende klussen:
1) Remschijven, remblokken en handremschoenen achter vernieuwen
2) Stabilisator(hulp)stangetjes achter vernieuwen
3) Motorsteunen (middenachter, rechts en bak) vernieuwen
4) Draagarmen voor vernieuwen
5) GROM (gebruikt) inbouwen
De klussen 1 en 2 heb ik vandaag uitgevoerd. Wat zaten die remschijven onmundig vast op de naaf zeg.... In boekjes en YouTube films gaat het altijd zo makkelijk... :?
Bijgevoegd enkele foto's van de oude remschijven. Wat zien die er beroerd uit zeg! Het viel me op dat de buitenste remblokken muurvast in de klauwhouder zaten en m.i. geen remkracht meer hebben geleverd. Daarom was de buitenzijde van de schijven ook erg verroest.
Ik heb de remklauw en -houder erg goed schoongemaakt en de blokjes lichtjes met kopervet ingesmeerd voor montage. Ook de geleidingsbussen heb ik goed schoongemaakt en lichtjes ingesmeerd zodat de klauw weer lekker kan bewegen. :razz:
Nog een tip: het loshalen van de borgveertjes van de handremschoenen is een pokkewerk. Bestel nieuwe veertjes en knip de oude gewoon door!
Het vervangen van de stabilisator(hulp)stangetjes was wat lastig omdat het achterwiel daarvoor niet "vrij" mag hangen. Door een flink blok hout onder de draagarm te leggen en de krik te laten zakken ging dat ook.
Gekozen materialen:
- Voor de achterremmerij heb ik gekozen voor een setje van Febi omdat forumsponsor Parts4Swedes daar een onweerstaanbare aanbieding voor had.
- De stabilisatorhulpstangetjes zijn van MOOG. Liever had ik Lemförder gehad, maar die kon ik niet makkelijk krijgen
- De draagarmen vóór en de baksteun heb ik van Lemförder. Volgens mij is dat zo'n beetje het beste dat er is. De vorige set was merkloos en heeft slechts 50.000 km gehouden.... :evil:
- De twee motorsteunen heb ik van Febi
Voor de klussen 3 en 4 ga ik een hefbrug huren bij de doe het zelf garage; ik zie het niet zitten om dat op de oprit te doen.