Op deze pagina's is hier endaar wel eens iets gezegd over spiegels bij caravan gebruik, maar een echt antwoord op mijn vraag heb ik niet daarbij kunnen vinden.
Wie heeft praktijkervaringen voor de V70 my 2008-... met welke spiegels en hoe zijn die ervaringen. Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van de Volvo opzetspiegels (want moeilijk bereikbaar) en denk met name aan de Repusel Alufor. Zijn daar ervaringen mee? Zijn ze stabiel en vooral blijven ze zitten op de toch wel erg taps aflopende spiegels van de V70 vanaf my 2008? Ook Oppi pretendeert goed passende spiegels te hebben, maar is dat echt zo? Emuk levert niet voor de jongste generatie V70 meer heb ik hier en daar gelezen.
Kortom: elke ervaring is mij dierbaar!
Caravanspiegels
- ivoandriessen
- 5th Gear member
Mijn vader heeft inmiddels wat ervaring.
Online in Duitsland de oppi besteld, aangekomen bleek het schroefje waarmee je de boel strak zet direct op het glas van het knipperlicht te staan. Iets harder aandraaien lijdt al snel tot gekraak. Grootste reden dus om de spiegels te retourneren en het met mijn oude rapusels te proberen.
Reden waarom ik die vorig jaar apart heb gelegd was dat ze langzaamaan van de zijspiegels afgleden. Onderweg precies op tijd gestopt anders was ik er een kwijt geweest. Toen zelf de emuk gekocht, maar helaas voor mijn pa en de rest met het nieuwe model.... er worden geen nieuwe meer gemaakt.
Dus ook van deze kant, alle ervaringen zijn welkom om tot een perfecte opvolger van de emuk te komen.
Online in Duitsland de oppi besteld, aangekomen bleek het schroefje waarmee je de boel strak zet direct op het glas van het knipperlicht te staan. Iets harder aandraaien lijdt al snel tot gekraak. Grootste reden dus om de spiegels te retourneren en het met mijn oude rapusels te proberen.
Reden waarom ik die vorig jaar apart heb gelegd was dat ze langzaamaan van de zijspiegels afgleden. Onderweg precies op tijd gestopt anders was ik er een kwijt geweest. Toen zelf de emuk gekocht, maar helaas voor mijn pa en de rest met het nieuwe model.... er worden geen nieuwe meer gemaakt.
Dus ook van deze kant, alle ervaringen zijn welkom om tot een perfecte opvolger van de emuk te komen.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
-
- 1st Gear member
Ik gebruik de spiegels van Repusel zonder enige problemen.
Zowel op de V70 als de XC60 zitten ze goed vast.
Ik weet niet uit welk jaar jullie Repusel spiegels komen,
maar model uit 2010 zitten als een huis.
Ga naar een caraven zaak en probeer er een paar.
Succes!
Zowel op de V70 als de XC60 zitten ze goed vast.
Ik weet niet uit welk jaar jullie Repusel spiegels komen,
maar model uit 2010 zitten als een huis.
Ga naar een caraven zaak en probeer er een paar.
Succes!
Volvo V70 2.0D LTD 2010 - Savile Grey - Heico verlaagd - 17 inch Cassini's - dakspoiler - RICA chip - getinte ramen - Rdesign mistlampkappen - afneembare trekhaak
- xc-men
- 4th Gear member
- Contacteer:
Erg slechte ervaring met die opzet spiegels en voor de orginele Volvo spiegels gegaan voor de V70 MY 08. De opzetspiegel gleden altijd los en met hoge snelheid erg veel vibratie. De orginele Volvo spiegels zijn het type die onder de motorkap vast gezet worden. Ik zou alleen voor die gaan, kosten rond de 130E per set.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- Henkvdz
- 3rd Gear member
Ook ik gebruik de originele spatbordspiegels en geniet nu eindelijk van het trillingvrije zicht op het achterop komende verkeer en ze laten zich binnen 30 seconden monteren.
Twee weken geleden stond er nog een setje op Marktplaats.
Groet Henk
Twee weken geleden stond er nog een setje op Marktplaats.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
-
- 2nd Gear member
Ik heb de spatbord spiegels en deze bevallen zeer goed. Mede door de breedte van mijn caravan (2,50m) zijn er bijna geen spiegels te vinden waarin genoeg te zien is.
Grootste voordeel van deze spiegels is dat ze verder naar voren staan en de bijrijder zich af en toe om kan draaien naar de kinderen zonder zicht verlies in de spiegel!!
Bij deurspiegels/opzet spiegels heb je op deze manier geen zicht meer. Jaren terug met deurspiegels gereden maar deze gingen iedere keer mee naar boven als het raam naar beneden geweest was. Vooral bij tolpoortjes is dit erg onhandig...
Wat mij betreft zijn de spatbord spiegels een echte aanrader.
Grootste voordeel van deze spiegels is dat ze verder naar voren staan en de bijrijder zich af en toe om kan draaien naar de kinderen zonder zicht verlies in de spiegel!!
Bij deurspiegels/opzet spiegels heb je op deze manier geen zicht meer. Jaren terug met deurspiegels gereden maar deze gingen iedere keer mee naar boven als het raam naar beneden geweest was. Vooral bij tolpoortjes is dit erg onhandig...

Wat mij betreft zijn de spatbord spiegels een echte aanrader.
Subaru Forester X
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km
Dit ooit bedacht voor de V70 tussen ± 2004 en ± 2008 voor het merk Special Mirror.
Of dit ook past op de spiegel van de nieuwste V70, weet ik niet.
Weg glijden kan hierdoor niet meer door de schroef in het afwateringsgaatje van de spiegel.
Of dit ook past op de spiegel van de nieuwste V70, weet ik niet.
Weg glijden kan hierdoor niet meer door de schroef in het afwateringsgaatje van de spiegel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
ik heb de universele spiegels van EMUK op mijn V50 uit 2005.
Ik ben er minder tevreden over vanwege de trilling en de manier van vastzetten.
Ze zitten geklemd op de rand van de spiegel en dat is naar mijn mening niet ideaal.
Maar of de spiegels van de V50 en de V70 hetzelfde zijn weet ik niet zeker.
Ik ben er minder tevreden over vanwege de trilling en de manier van vastzetten.
Ze zitten geklemd op de rand van de spiegel en dat is naar mijn mening niet ideaal.
Maar of de spiegels van de V50 en de V70 hetzelfde zijn weet ik niet zeker.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Een degelijke optie voor de NIEUWE V70 is relatief gezien simpel op te lossen.
De Special mirror spiegel met het bolle glas is in principe de meest betrouwbare universele spiegel. Comp0leet met houder en bandje om de spiegel. EMUK heeft ook zoiets echter zonder bandje achter de spiegel langs zit alleen vast boven of onder aan de spiegel. Bovendien loopt de vorm van het glas naar een punt toe. Druppelvorm over dwars zegmaar. Daarbij komt dat de punt van de druppel aan de buitenkant zit. Dus daar waar je het meeste moet zien, zit het minste spiegelglas. Niet ideaal dus.
Special mirror systeem zoals Alex omschreven heeft is zeer betrouwbaar. De stand van glas verticaal is helemaal oké.
Hoe op te lossen voor de nieuwe V70:
Systeem Special Mirror
Houder bovenop de spiegel
Bandje naar de onderkant van de spiegel
Let op;
Nu een bandje HORIZONTAAL halverwege de boven naar beneden bandje richting de auto om de spiegel doen. Door de dikte van de spiegel en de rijwind trekt deze vanzelf vast. DMV klembandjes/tyrips kun je eenvoudige de bandjes aan elkaar vastmaken. Om het nog stroever te maken is een stukje rubber uit een oude binnenband te snijden die je over de autospiegel en onder de special mirror legt. Voordeel is dat het minder snel gaat glijden en je beschermt de spiegel van de auto tegen krassen. Het zaakje moet tijdens het rijden wel gaan zetten. Dus in den beginne wel ff bijstellen.
Van dit advies gaat u plezier krijgen!
De Special mirror spiegel met het bolle glas is in principe de meest betrouwbare universele spiegel. Comp0leet met houder en bandje om de spiegel. EMUK heeft ook zoiets echter zonder bandje achter de spiegel langs zit alleen vast boven of onder aan de spiegel. Bovendien loopt de vorm van het glas naar een punt toe. Druppelvorm over dwars zegmaar. Daarbij komt dat de punt van de druppel aan de buitenkant zit. Dus daar waar je het meeste moet zien, zit het minste spiegelglas. Niet ideaal dus.
Special mirror systeem zoals Alex omschreven heeft is zeer betrouwbaar. De stand van glas verticaal is helemaal oké.
Hoe op te lossen voor de nieuwe V70:
Systeem Special Mirror
Let op;
Nu een bandje HORIZONTAAL halverwege de boven naar beneden bandje richting de auto om de spiegel doen. Door de dikte van de spiegel en de rijwind trekt deze vanzelf vast. DMV klembandjes/tyrips kun je eenvoudige de bandjes aan elkaar vastmaken. Om het nog stroever te maken is een stukje rubber uit een oude binnenband te snijden die je over de autospiegel en onder de special mirror legt. Voordeel is dat het minder snel gaat glijden en je beschermt de spiegel van de auto tegen krassen. Het zaakje moet tijdens het rijden wel gaan zetten. Dus in den beginne wel ff bijstellen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
-
- 8th Gear member
Je mag hier niks te koop zetten, daarom gratis op te halen voor mijn Volvo vrinden.
Wij hebben ze gebruikt op de 945 en ze voldeden prima.
Wij hebben ze gebruikt op de 945 en ze voldeden prima.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 3rd Gear member
Ik het goede ervaringen met Milenco caravan spiegels....
Past goed op een V70
Past goed op een V70
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Daar heb toch ook foto's van? :oops:Hans oet Twent schreef: Hoe op te lossen voor de nieuwe V70:
Systeem Special Mirror
Let op;
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Nee nog niet......
“Carpe Diem”
-
- 1st Gear member
Had voorheen de Repusel met de 'ouderwetse' driehoek verbinding (linkje), maar die gingen tijdens het rijden steeds los. Uiteindelijk 2x verloren en nu besloten nieuwe te kopen. Ben uitgekomen op de Milenco Aero (linkje) caravanspiegels met bol glas (net als de V70) en deze zitten als een huis. Makkelijk te bevestigen. Uiteraard zit er een kleine trilling in, maar het zicht is voldoende. Aanrader!
-
- 2nd Gear member
Volledig met Schenk eens. Ik gebruik deze spiegels al een aantal jaren.
Mocht er eens een andere Volvo (of zelfs ander merk auto komen ::oops: ) dan kunnen de Milenco spiegels ook weer gebruikt worden.
Tip; ze worden vaak voordelig aangeboden op MP. Nieuwprijs ca. € 55,-
Mocht er eens een andere Volvo (of zelfs ander merk auto komen ::oops: ) dan kunnen de Milenco spiegels ook weer gebruikt worden.
Tip; ze worden vaak voordelig aangeboden op MP. Nieuwprijs ca. € 55,-
V70 D5 Momentum 2008 M6
- mjeuring
- 3rd Gear member
- FrankBis
- 2nd Gear member
Ik gebruik spiegels die je dmv een zuignap op je bestaande spiegels monteert. Ben er zeer tevreden mee. Geen gedoe met spatbord spiegels ed. En automatisch inklappen bij het vergrendelen is ook geen probleem.
Don't drive faster, than you're guardian angel can fly!
Present:
Volvo V70 2.5T Momentum
Past:
Volvo V40 1.8 Europa
Fiat Bravo 155 HGT
Fiat Bravo 80 SX
Present:
Volvo V70 2.5T Momentum
Past:
Volvo V40 1.8 Europa
Fiat Bravo 155 HGT
Fiat Bravo 80 SX
- Rob@XC70
- 2nd Gear member
Milenco zijn hele goeie spiegels. Goed instelbaar en zitten niet op je lak.
Geen trillingen.
Als ik de auto onderweg parkeer met caravan dan kan ik mijn spiegels ook nog inklappen zodat er geen onverlaat die dingen er per ongeluk afloopt.
Geen trillingen.
Als ik de auto onderweg parkeer met caravan dan kan ik mijn spiegels ook nog inklappen zodat er geen onverlaat die dingen er per ongeluk afloopt.
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro & Polestar Engineered - (11-2017) - Inscription Crystal White
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
Volvo XC70 D5 AWD Geartronic Summum -RICA ECM upgrade (226 pk - 460 Nm) - (03-2008) - Oyster Grey -
Volvo V50 2.0D Momentum - (10-2004) - Electric Silver Metallic
-
- 2nd Gear member
Heb op mijn oude V70 2002 D5 de OPPI spiegels gehad en was een geweldige ervaring.
Nu sinds een week een V70 D5 2008 en de spiegels geprobeerd maar pasten niet ,heb toen de oude wat verbogen
en past weer perfect .
Ze zijn zo simpel maar ook zo goed en wat gezegd werd over het steunpunt op het glaasje klopt ,maar als je iets zo vast aandraait
dat het begint te kraken doe je iets niet goed.
Hij blijft ook muurvast zitten bij normaal vastzetten en je beschadigt niets.
Groet Dirk.
Nu sinds een week een V70 D5 2008 en de spiegels geprobeerd maar pasten niet ,heb toen de oude wat verbogen
en past weer perfect .
Ze zijn zo simpel maar ook zo goed en wat gezegd werd over het steunpunt op het glaasje klopt ,maar als je iets zo vast aandraait
dat het begint te kraken doe je iets niet goed.
Hij blijft ook muurvast zitten bij normaal vastzetten en je beschadigt niets.
Groet Dirk.