Hoi,
Aangezien mijn ouwe 940 dieseltje de laatste tijd te veel mankementen vertoont (waaronder de koppakking), heb ik besloten een wat jongere Volvo aan te schaffen, liefst een wat praktischer model met meer pit zonder hogere verbruikskost.
Het is een V70 2.4 170pk op LPG uit 2001 geworden!
Jammer genoeg ben ik op de weg naar huis er mee al gestrand... :roll:
De alternator blijkt kaduuk: de indicator van de (nog zeer recent uitziende) accu geeft "charge" aan en de 11.8V die ik er over meet gaat niet omhoog wanneer de motor loopt.
Aangezien ik een paar maand geleden nog zelf de alternator van mijn 940 diesel heb vervangen, trok ik vol enthousiasme de motorkap van de V70 open...
...om tot de conclusie te komen dat de alternator onder iets anders zit (iets met slangen aan, servo? waterpomp? airco?) dat er volgens mij echt wel uit moet om de alternator er uit te krijgen en een nieuwe op zijn plek te kunnen zetten.
- Is er ergens een goede tutorial te vinden om dit klusje zelf te klaren, of kan iemand die dit al eens gedaan heeft mij even uitleggen hoe het moet?
- Moet ik iets van vloeistoffen in huis halen om na dit klusje bij te vullen?
- Heb ik anders nog iets nodig behalve een nieuwe alternator?
- Ik vind verschillende alternatoren voor dit type wagen, ik zou kiezen voor een Cevam van 140A, gezien het grote prijsverschil met Bosch en het kleine prijsverschil met de 120A versie (heb nu ook een Cevam alternator in mijn 940 zitten). Hierbij staat vermeld "zonder toerentelleraansluiting". Ik neem aan dat dit in tegenstelling tot bij mijn ouwe 940 diesel niet noodzakelijk is, of toch wel?
Isabelle
Alternator vervangen V70 2.4 (benzine)
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Hieronder een eerder gepost stukje over het vervangen van een dynamo/alternator in een D5 wat ik onlangs heb gedaan. Weet niet in hoeverre die sterk afwijkt van een benzineversie.
Vandaag dynamo vervangen, bleek appeltje-eitje te zijn.
Betreft een V70 D5 uitvoering uit 2002, en surfend op het internet en bladerend in de Haynes leek het erop dat ik de slang van de stuurbekrachtigingspomp en de slang van de intercooler zou moeten losmaken (en dus gedoe met lekkages van vloeistoffen), maar dat was niet nodig. Met een beetje beleid krijg je de dynamo er zo langs.
De stappen die ik heb gevolgd:
1) Revisiedynamo geregeld bij een revisiebedrijf voor dynamo's. Daarvoor het nummer op mijn dynamo doorgegeven (zorg dat je de juiste krijgt, in mijn geval een 140A Bosch met vertande poelie, maar dat wijst zich vanzelf uit het nummer) en na betaling van 240,- incl. BTW had ik een gereviseerd exemplaar thuis liggen (tel daar nog 50,- statiegeld bij op, maar dat krijg je terug wanneer je de oude dynamo weer teruggeeft).
2) Minkabel accu losmaken (contact stond al geruime tijd uit) en de neus van de auto afdekken met een oud kleed.
3) Multiriem demonteren. De riem wordt op spanning gehouden door een veerbelaste rol (deze zit direct achter de dynamo, het is de bovenste van de twee kleine rollen die boven elkaar pal achter de poelie van de dynamo zitten; let op, bij benzineuitvoeringen is dit volgens mij anders)en om de riem los te nemen zul je de rol naar de voorzijde van de auto moeten trekken. Kunststof kapje op de zijkant van de rol loswippen met een kleine schroevendraaier (dit was eigenlijk nog het lastigst bereikbare onderdeel met mijn grote handen) en dan zie je een torx 50 bout zitten. Wanneer je hier een haakse torxsleutel in steekt (neem er één van fatsoenlijke kwaliteit, niet zo'n bitje uit het voordeeldoosje) en die torxsleutel verlengt met een pijpje dat je eroverheen schuift (ik heb een pijpsleuteltje gebruikt), dan heb je genoeg hefboom om zonder veel moeite de spanrol naar de voorzijde van de auto te trekken en de multiriem van de bovenste poelie (stuurbekrachtingspomp) te halen. Laat de riem verder gewoon zitten, dat is bij het monteren alleen maar makkelijk. Bij het plaatsen van de torxsleutel duw je de slang van de stuurbekrachtigingspomp gewoon een stukje opzij.
Voor het demonteren van de multiriem heb ik een Scandia torxsleutelsetje gekocht voor 21,-.
4) De dikke slang aan de voorzijde van de auto, lager dan de dynamo, die loopt vanaf onder de radiateur naar het onderste midden van het motorblok, demonteren. Dus twee slangklemmen losmaken en de dikke slang uit het motorcompartiment halen, zodat je wat meer ruimte krijgt.
5) Met een ringsleutelsetje en een doppenset met ratel verder om de stuurbekrachtigingspomp te demonteren. Aan de poeliezijde zitten vier bouten die door de gaten in de poelie bereikbaar zijn. Drie van deze bouten zijn wat langer en houden de pomp op zijn plaats, de vierde wat kortere bout houdt de beugel vast waarin de slang naar het reservoir van de stuurbekrachtigingspomp hangt. Aan de andere zijde van de pomp zit nog een vijfde bout die een stang die is bevestigd op het blok met de pomp verbindt. Na het losmaken van die vijfde bout ook die stang losmaken van het blok (opnieuw een bout) en het beugeltje dat de hogedrukleiding van de stuurbekrachtigingspomp vasthoudt ook losmaken (klein boutje). Nu kun je die hele stang naast de stuurbekrachtingspomp wegnemen en de stuurbekrachtigingspomp is nu alleen nog maar met de twee slangen met de auto verbonden. Lekker laten zitten, je kunt de pomp wel een beetje opzij bewegen indien nodig.
6) Maak nu de pluskabel op de dynamo los, isoleer deze goed met tape en bind deze met een tyrapje aan de kant. Ook het dunne draadje met de stekker kun je nu uit de dynamo trekken (ging bij mij wat zwaar, maar er zit geen klikverbidinding oid).
7) Nu kun je met ringsleutelset en doppenset verder om de aircopomp die onder de dynamo zit aan te pakken. De aircopomp zit met vier lange bouten vast. Deze bouten steken van voor naar achter, en twee bouten zitten aan de onderzijde en twee aan de bovenzijde van de cilindervormige pomp. De onderste twee bouten draai je een slagje los, maar laat je verder gewoon zitten. De bovenste twee bouten verwijder je helemaal. Deze twee bouten lopen door bevestigingsgaten van de aircopomp verder door twee gaten voor de bevestiging van de dynamo en dan door het motorblok in, dus om de dynamo straks weg te kunnen nemen moeten deze twee bovenste bouten echt eruit zijn.
Nu zit de dynamo alleen nog maar vast met een laatste bout aan de kant van de poelie. Met een dopsleutel maak je deze zo los en voor je het weet voel je de dynamo los komen. Je kunt de dynamo nu zonder problemen rustig naar boven halen en langs de slangen van de stuurbekrachtigingspomp en de intercooler schuiven, waarbij je de slangen iets aan de kant duwt.
En dan het hele spul in omgekeerde volgorde weer inbouwen. Vergeet niet die twee onderse bouten van de aircopomp weer vast te zetten (ze liggen niet naast de auto, dus ik zag ze in eerste instantie over het hoofd), en op het eind de minkabel op de accu weer aan te sluiten.
Starten, even de spanning meten tussen het forse aluminium oog boven de stuurbekrachtigingspomp en de plusaansluiting onder het kunststof klepje links in de motorruimte en als het goed is heb je daar weer een mooie laadspanning van rond de 14V. En meteen ruim 400 euro bespaard met zelf een dynamo regelen via een dynamorevisiebedrijf en een uurtje of twee rustig sleutelen...
_________________
Volvo V70 D5 handbak, 2002, 339.000+km
Vandaag dynamo vervangen, bleek appeltje-eitje te zijn.
Betreft een V70 D5 uitvoering uit 2002, en surfend op het internet en bladerend in de Haynes leek het erop dat ik de slang van de stuurbekrachtigingspomp en de slang van de intercooler zou moeten losmaken (en dus gedoe met lekkages van vloeistoffen), maar dat was niet nodig. Met een beetje beleid krijg je de dynamo er zo langs.
De stappen die ik heb gevolgd:
1) Revisiedynamo geregeld bij een revisiebedrijf voor dynamo's. Daarvoor het nummer op mijn dynamo doorgegeven (zorg dat je de juiste krijgt, in mijn geval een 140A Bosch met vertande poelie, maar dat wijst zich vanzelf uit het nummer) en na betaling van 240,- incl. BTW had ik een gereviseerd exemplaar thuis liggen (tel daar nog 50,- statiegeld bij op, maar dat krijg je terug wanneer je de oude dynamo weer teruggeeft).
2) Minkabel accu losmaken (contact stond al geruime tijd uit) en de neus van de auto afdekken met een oud kleed.
3) Multiriem demonteren. De riem wordt op spanning gehouden door een veerbelaste rol (deze zit direct achter de dynamo, het is de bovenste van de twee kleine rollen die boven elkaar pal achter de poelie van de dynamo zitten; let op, bij benzineuitvoeringen is dit volgens mij anders)en om de riem los te nemen zul je de rol naar de voorzijde van de auto moeten trekken. Kunststof kapje op de zijkant van de rol loswippen met een kleine schroevendraaier (dit was eigenlijk nog het lastigst bereikbare onderdeel met mijn grote handen) en dan zie je een torx 50 bout zitten. Wanneer je hier een haakse torxsleutel in steekt (neem er één van fatsoenlijke kwaliteit, niet zo'n bitje uit het voordeeldoosje) en die torxsleutel verlengt met een pijpje dat je eroverheen schuift (ik heb een pijpsleuteltje gebruikt), dan heb je genoeg hefboom om zonder veel moeite de spanrol naar de voorzijde van de auto te trekken en de multiriem van de bovenste poelie (stuurbekrachtingspomp) te halen. Laat de riem verder gewoon zitten, dat is bij het monteren alleen maar makkelijk. Bij het plaatsen van de torxsleutel duw je de slang van de stuurbekrachtigingspomp gewoon een stukje opzij.
Voor het demonteren van de multiriem heb ik een Scandia torxsleutelsetje gekocht voor 21,-.
4) De dikke slang aan de voorzijde van de auto, lager dan de dynamo, die loopt vanaf onder de radiateur naar het onderste midden van het motorblok, demonteren. Dus twee slangklemmen losmaken en de dikke slang uit het motorcompartiment halen, zodat je wat meer ruimte krijgt.
5) Met een ringsleutelsetje en een doppenset met ratel verder om de stuurbekrachtigingspomp te demonteren. Aan de poeliezijde zitten vier bouten die door de gaten in de poelie bereikbaar zijn. Drie van deze bouten zijn wat langer en houden de pomp op zijn plaats, de vierde wat kortere bout houdt de beugel vast waarin de slang naar het reservoir van de stuurbekrachtigingspomp hangt. Aan de andere zijde van de pomp zit nog een vijfde bout die een stang die is bevestigd op het blok met de pomp verbindt. Na het losmaken van die vijfde bout ook die stang losmaken van het blok (opnieuw een bout) en het beugeltje dat de hogedrukleiding van de stuurbekrachtigingspomp vasthoudt ook losmaken (klein boutje). Nu kun je die hele stang naast de stuurbekrachtingspomp wegnemen en de stuurbekrachtigingspomp is nu alleen nog maar met de twee slangen met de auto verbonden. Lekker laten zitten, je kunt de pomp wel een beetje opzij bewegen indien nodig.
6) Maak nu de pluskabel op de dynamo los, isoleer deze goed met tape en bind deze met een tyrapje aan de kant. Ook het dunne draadje met de stekker kun je nu uit de dynamo trekken (ging bij mij wat zwaar, maar er zit geen klikverbidinding oid).
7) Nu kun je met ringsleutelset en doppenset verder om de aircopomp die onder de dynamo zit aan te pakken. De aircopomp zit met vier lange bouten vast. Deze bouten steken van voor naar achter, en twee bouten zitten aan de onderzijde en twee aan de bovenzijde van de cilindervormige pomp. De onderste twee bouten draai je een slagje los, maar laat je verder gewoon zitten. De bovenste twee bouten verwijder je helemaal. Deze twee bouten lopen door bevestigingsgaten van de aircopomp verder door twee gaten voor de bevestiging van de dynamo en dan door het motorblok in, dus om de dynamo straks weg te kunnen nemen moeten deze twee bovenste bouten echt eruit zijn.
Nu zit de dynamo alleen nog maar vast met een laatste bout aan de kant van de poelie. Met een dopsleutel maak je deze zo los en voor je het weet voel je de dynamo los komen. Je kunt de dynamo nu zonder problemen rustig naar boven halen en langs de slangen van de stuurbekrachtigingspomp en de intercooler schuiven, waarbij je de slangen iets aan de kant duwt.
En dan het hele spul in omgekeerde volgorde weer inbouwen. Vergeet niet die twee onderse bouten van de aircopomp weer vast te zetten (ze liggen niet naast de auto, dus ik zag ze in eerste instantie over het hoofd), en op het eind de minkabel op de accu weer aan te sluiten.
Starten, even de spanning meten tussen het forse aluminium oog boven de stuurbekrachtigingspomp en de plusaansluiting onder het kunststof klepje links in de motorruimte en als het goed is heb je daar weer een mooie laadspanning van rond de 14V. En meteen ruim 400 euro bespaard met zelf een dynamo regelen via een dynamorevisiebedrijf en een uurtje of twee rustig sleutelen...
_________________
Volvo V70 D5 handbak, 2002, 339.000+km
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Bedankt voor het uitgebreide antwoord...
Intussen heeft mijn overbuurvrouw me aangeraden om eens bij haar garagebedrijf langs te gaan, wat ik ook gedaan heb...
Ik viel steil achterover: €350,- om de V70 te komen takelen, alternator uitbouwen, reviseren, terug inbouwen en de auto ter keuring aanbieden!
Als ik €150,- moet uitgeven aan een nieuwe alterator en alsnog door een garagebedrijf moet late keuren, spaar ik eigenlijk niet veel uit, dus ik denk dat ik het maar ga laten doen...
Toch bedankt!!!
Isabelle
Intussen heeft mijn overbuurvrouw me aangeraden om eens bij haar garagebedrijf langs te gaan, wat ik ook gedaan heb...
Ik viel steil achterover: €350,- om de V70 te komen takelen, alternator uitbouwen, reviseren, terug inbouwen en de auto ter keuring aanbieden!
Als ik €150,- moet uitgeven aan een nieuwe alterator en alsnog door een garagebedrijf moet late keuren, spaar ik eigenlijk niet veel uit, dus ik denk dat ik het maar ga laten doen...
Toch bedankt!!!
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Als de garage goed werk levert zou ik maar een bloemetje brengen naar de buuv en heel zuinig zijn op dat garagebedrijf... 

Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Als die garage goed werk levert, spring ik een gat in de lucht!
Na een meningsverschil met mijn vorige garagist, heb ik een paar andere in de buurt geprobeerd, maar de meesten vrij duur voor belabberd werk...
Deze is alleszins niet duur als hij zijn mondelinge offerte nakomt, hopelijk ook voor goed werk!
Isabelle
Na een meningsverschil met mijn vorige garagist, heb ik een paar andere in de buurt geprobeerd, maar de meesten vrij duur voor belabberd werk...
Deze is alleszins niet duur als hij zijn mondelinge offerte nakomt, hopelijk ook voor goed werk!
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Vanwege die belabberde service en hoge rekeningen, doe ik alles zelf aan mijn auto...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
En nogmaals is gebleken dat ik maar beter zelf de dingen doe, ook al maakt de fabrikant het wat moeilijker...
De afgesproken termijn van ca. 1 week is ruim overschreden, het is ruim anderhalve week geworden (en dat is mét aandringen!)...
Het afgesproken bedrag van €350,- is eveneens ruim overschreden, het is er €580 geworden (alternator is gereviseerd voor een bedrag waarvoor je anderhalve nieuwe op internet kunt bestellen!)
Verder heeft de garagist zijn garageplaten met zelfborende schroeven los door de kofferklep en voorbumper gejast, achteraan gelukkig gedekt door de nummerplaathouder die er nu op zit, vooraan niet en nee, ze zitten niet mooi uitgelijnd (mijn voorste nummerplaat hangt nu dus uit het midden, gelukkig is de hele wagen niet bepaald in showroomstaat en is de voorbumper het ergst er aan toe)...
Isabelle
De afgesproken termijn van ca. 1 week is ruim overschreden, het is ruim anderhalve week geworden (en dat is mét aandringen!)...
Het afgesproken bedrag van €350,- is eveneens ruim overschreden, het is er €580 geworden (alternator is gereviseerd voor een bedrag waarvoor je anderhalve nieuwe op internet kunt bestellen!)
Verder heeft de garagist zijn garageplaten met zelfborende schroeven los door de kofferklep en voorbumper gejast, achteraan gelukkig gedekt door de nummerplaathouder die er nu op zit, vooraan niet en nee, ze zitten niet mooi uitgelijnd (mijn voorste nummerplaat hangt nu dus uit het midden, gelukkig is de hele wagen niet bepaald in showroomstaat en is de voorbumper het ergst er aan toe)...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou dat verschil van 230 euro niet betalen. Afspraak is afspraak en hij heeft 350 euro afgesproken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
- Locatie: Hoofddorp
Helaas heb je er niks meer aan, maar ik heb op de sloop mijn dynamo laten vervangen voor 175 euro incl plaatsen.
Het ging een beetje chaotisch omdat de nieuwe tweedehandse dynamo stuk bleek te zijn (pully slingerde) dus alles kon overnieuw, maar moet zeggen dat ze het snel en netjes hebben gedaan. Duurde uiteindelijk 4 uur, heb maar 2 uur hoeven betalen. (incl vervangen van de stuurbekrachtigingspomp)
Hij heeft meteen de auto rondom nagekeken, en mijn remblokjes achter zijn bijna op, en de draagarmen voor moeten voor de apk vervangen worden. Ze kunnen ook niet kijken, en dan zie je het met de apk wel, dus ben daar blij mee. Extra stukje service.
Overigens zou ik jouw garage aansprakelijk stellen voor de schade achter en voor. Een offerte op laten maken bij een schadehersteller, en deze aangetekend met een brief naar de garage sturen. En als je die hebt je rechtsbijstandverzekering inschakelen. Zelftappers door de bumper schroeven is gewoon vandalisme/vernieling.
Mvg,
Frank
Het ging een beetje chaotisch omdat de nieuwe tweedehandse dynamo stuk bleek te zijn (pully slingerde) dus alles kon overnieuw, maar moet zeggen dat ze het snel en netjes hebben gedaan. Duurde uiteindelijk 4 uur, heb maar 2 uur hoeven betalen. (incl vervangen van de stuurbekrachtigingspomp)
Hij heeft meteen de auto rondom nagekeken, en mijn remblokjes achter zijn bijna op, en de draagarmen voor moeten voor de apk vervangen worden. Ze kunnen ook niet kijken, en dan zie je het met de apk wel, dus ben daar blij mee. Extra stukje service.
Overigens zou ik jouw garage aansprakelijk stellen voor de schade achter en voor. Een offerte op laten maken bij een schadehersteller, en deze aangetekend met een brief naar de garage sturen. En als je die hebt je rechtsbijstandverzekering inschakelen. Zelftappers door de bumper schroeven is gewoon vandalisme/vernieling.
Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Tjah, de bewijslast ligt bij mij als ik wil geld achterhouden of schade verhalen.
De prijs werd mondeling afgesproken en van de staat van de voorbumper en kofferklep zijn er geen voor-foto's.
Ik ben er gewoon klaar mee, mond-aan-mond "reclame" kost die garagist ongetwijfeld méér dan een schadeclaim die hij naar zijn beroepsverzekering doorsluist en ocharme €230,- "verlies".
De gemoedsrust van gewoon een les te leren en het hoofdstuk af te sluiten is mij véél belangrijker dan eindeloos procederen om een zaak die weinig kans maakt...
Toen mijn vriendin een 740 had zijn we opgelicht geweest door iemand die zelfs bestuurslid was van een vereniging rond dit type auto... Dat geld zijn we nog altijd kwijt, ondanks we toen zelfs heel wat sterker stonden dan nu, en er ongetwijfeld een zaak van hadden kunnen maken...
Maar inmiddels is die persoon niet meer welkom in die vereniging, het garagebedrijf waar hij bijkluste en diverse onderdelenhandel-gerelateerde verenigingen/fora/... waar ik zélf niet eens melding gemaakt heb hiervan, mond-aan-mond heeft dit alles aan het rollen gezet, heeft de persoon in kwestie ongetwijfeld financieel en metaal al véél meer gekost dan het bedrag waarvoor hij ons heeft opgelicht, en heeft óns véél minder moeite gekost...
Nee, ik ben er gewoon klaar mee, die voorbumper had toch al enkele andere overbodige gaatjes, diepe krassen, knikje van ooit een paaltje geraakt te hebben... Het gaatje in de kofferklep is dichtgekit en zit weg achter de nummerplaathouder...
Isabelle
De prijs werd mondeling afgesproken en van de staat van de voorbumper en kofferklep zijn er geen voor-foto's.
Ik ben er gewoon klaar mee, mond-aan-mond "reclame" kost die garagist ongetwijfeld méér dan een schadeclaim die hij naar zijn beroepsverzekering doorsluist en ocharme €230,- "verlies".
De gemoedsrust van gewoon een les te leren en het hoofdstuk af te sluiten is mij véél belangrijker dan eindeloos procederen om een zaak die weinig kans maakt...
Toen mijn vriendin een 740 had zijn we opgelicht geweest door iemand die zelfs bestuurslid was van een vereniging rond dit type auto... Dat geld zijn we nog altijd kwijt, ondanks we toen zelfs heel wat sterker stonden dan nu, en er ongetwijfeld een zaak van hadden kunnen maken...
Maar inmiddels is die persoon niet meer welkom in die vereniging, het garagebedrijf waar hij bijkluste en diverse onderdelenhandel-gerelateerde verenigingen/fora/... waar ik zélf niet eens melding gemaakt heb hiervan, mond-aan-mond heeft dit alles aan het rollen gezet, heeft de persoon in kwestie ongetwijfeld financieel en metaal al véél meer gekost dan het bedrag waarvoor hij ons heeft opgelicht, en heeft óns véél minder moeite gekost...
Nee, ik ben er gewoon klaar mee, die voorbumper had toch al enkele andere overbodige gaatjes, diepe krassen, knikje van ooit een paaltje geraakt te hebben... Het gaatje in de kofferklep is dichtgekit en zit weg achter de nummerplaathouder...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Gewoon je overbuurvrouw er over aanspreken... En zeggen wat dit voor iets is.
Sowieso doe ik de laatste tijd alles samen met mijn vader. Dingen zoals de koppeling gaan iets te ver maar daar heb je op dit forum Dennis voor. Na dat iedereen de laatste tijd nogal genaaid wordt door garages a een nieuwe koppeling 3500 euro ben ik er een beetje klaar mee.
Vrienden hadden last van rookwolken achter hun citroen. 5000 euro later nog niet opgelost. Er zijn nog maar weinig garages die goed zijn.
Sowieso doe ik de laatste tijd alles samen met mijn vader. Dingen zoals de koppeling gaan iets te ver maar daar heb je op dit forum Dennis voor. Na dat iedereen de laatste tijd nogal genaaid wordt door garages a een nieuwe koppeling 3500 euro ben ik er een beetje klaar mee.
Vrienden hadden last van rookwolken achter hun citroen. 5000 euro later nog niet opgelost. Er zijn nog maar weinig garages die goed zijn.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.