De motortemperatuur van mijn V40 (MY 2003) 1.9D 115pk en 345000 km's begint op te lopen (temp meter in het rood) bij de volgende omstandigheden:
- Airco staat aan.
- In combinatie met hoge buiten temperatuur (+30 graden)
- In combinatie met weinig 'flow', weinig luchtdoorvoer dus bij rijden in de bergen (klimmen) of binnen de bebouwde kom met veel verkeerslichten (optrekken/afremmen).
Ik hoor de ventilator gewoon loeien en zodra ik de airco uit zet dan loopt de temperatuur naar ca 20-30 sec weer langzaam terug.
Zoals gezegd de ventilator doet het gewoon en verder zit er genoeg koelvloeistof in en deze ziet er prima helder/fluoriscerend uit (geen olie).
Iemand een idee wat het kan zijn? Verder wordt de motor altijd prima warm en buiten dat zijn er geen koelingsproblemen als bovenstaande omstandigheden er niet zijn (in 95% van de tijd dus).
Volvo V40 loopt warm bij gebruik airco en belasting motor
- lint
- Geartronic member
Misschien een beginnende verstoping van de radiateur die koelingsproblemen geeft bij bepaalde omstandigheden/belasting.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
Dit probleem had ik met mijn vorige v40 ook.
Het probleem was toen het relais van de koelfan.
Deze heeft namelijk een hoge en lage stand.
Weet zo niet meer welk relais het was, je moet eigenlijk even een elektrisch schema hebben.
Weet zo niet meer welk relais het was, je moet eigenlijk even een elektrisch schema hebben.
-
- 2nd Gear member
Dank je, dat zou het wel eens kunnen zijn inderdaad. Ik hoor de fan draaien maar op een relatief laag toerental (wel luidruchtig).game0ver schreef:Dit probleem had ik met mijn vorige v40 ook.
Ik begrijp dat je ook een 1.9D 102/115pk had?
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
-
- 5th Gear member
Vind mijn 115pk 1.9D ook erg snel 'last' hebben van de warmte. Nog nooit zo extreem, dat hij in het rood loopt overigens.
B.v. buiten 25 graden, rijdt 60km a 120 km/h gemm. op de snelweg. Draai de snelweg af, parkeer de auto op het werk en dan slaat geregeld de fan aan?! Dat kan nooit waar zijn!
B.v. buiten 25 graden, rijdt 60km a 120 km/h gemm. op de snelweg. Draai de snelweg af, parkeer de auto op het werk en dan slaat geregeld de fan aan?! Dat kan nooit waar zijn!
-
- 2nd Gear member
Hier exact hetzelfde. Vorig met jaar 130 km/h en 30 graden richting Zuid Frankrijk, V40 volledig afgeladen incl. dakkoffer.
Heuvelaf ging prima maar heuvelop al snel in het rood. Zelfs zo erg zelfs dat de airco werd uitgeschakeld.
Ik denk dat de combinatie van airco en vollast motor te veel vragen van het koelsysteem. De airco en de intercooler hangen allebei voor de radiator, dus deze krijgt dan ook niet echt koele lucht meer.
Heuvelaf ging prima maar heuvelop al snel in het rood. Zelfs zo erg zelfs dat de airco werd uitgeschakeld.
Ik denk dat de combinatie van airco en vollast motor te veel vragen van het koelsysteem. De airco en de intercooler hangen allebei voor de radiator, dus deze krijgt dan ook niet echt koele lucht meer.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
-
- 2nd Gear member
Klink me allemaal bekend in de oren ik had toen een 102 pk diesel.
Met de "nieuwe" 115 pk ook met dakkoffer en een kofferbak vol tot het dak geen enkel probleem. Ook niet tijdens een file in duitsland met een buitentemperatuur van 33 graden.
Controleer eerst hoog laag snelheid. En vernieuw eens de thermostaat.
vaak zitten deze er al vanaf fabriek in, kosten verder niets.
Maar blijft lastig om iets te testen, weet ik uit ervaring omdat ik hier in nederland nooit ergens last van had.
Met de "nieuwe" 115 pk ook met dakkoffer en een kofferbak vol tot het dak geen enkel probleem. Ook niet tijdens een file in duitsland met een buitentemperatuur van 33 graden.
Controleer eerst hoog laag snelheid. En vernieuw eens de thermostaat.
vaak zitten deze er al vanaf fabriek in, kosten verder niets.
Maar blijft lastig om iets te testen, weet ik uit ervaring omdat ik hier in nederland nooit ergens last van had.
-
- 2nd Gear member
De hoog-laag snelheid blijkt goed te werken. Heb dit voor de zekerheid nog gecontroleerd met een andere relais ('FAN speed 2' verwisselt) en merkte geen verschil.
Volgende stap nu is om de Airco-condensor eens goed schoon te blazen met lucht.
Omdat deze vooraan zit heb ik het idee dat deze inmiddels aardig vol zit met zand, vliegjes en andere troep. Daarna vervang ik de thermostaat, dit zijn de kosten niet.
Volgende stap nu is om de Airco-condensor eens goed schoon te blazen met lucht.
Omdat deze vooraan zit heb ik het idee dat deze inmiddels aardig vol zit met zand, vliegjes en andere troep. Daarna vervang ik de thermostaat, dit zijn de kosten niet.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
-
- 1st Gear member
Heb hetzelfde probleem, zelfde auto, zelfde motor, 353K km op de klok.Bij mij is het inderdaad ook bij hogere motorbelasting en hoge buitentemperatuur of lage ventilatie, bv: met aanhanger bergop, bij warm weer in de file, bij heel warm weer bergop zonder aanhanger, etc. Thermostaat is al vervangen, daar zit het niet in. Garage vond niets anders. Gaf aan dat waarschijnlijk de radiateur idd te erg verstopt is. Vervangen is echter erg prijzig en de waarde van de auto rechtvaardigt dit niet meer volgens de garage. Ik wil graag met de auto blijven doorrijden, want vind het een erg prettige auto en zou niet weten wat ik anders zou moeten nemen (V50 is kleiner, V60 nog te duur, V70 te groot als tweede auto). Ik los het nu altijd op door de airco uit te zetten, raampjes open en binnentemperatuur hoger draaien. Heb altijd wel door wanneer hij ongeveer gaat oplopen. Niet altijd confortabel met warm weer, maar wel werkbaar. Garage gaf aan dan tijdelijk maar zo op te lossen totdat het weer koeler wordt buiten. Het zij zo.
Volvo XC90 D5
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
en als je met de auto wilt blijven rijden, is het voor jou toch te rechtvaardigen? Laat de garage dan maar kletsen, hebben je een advies gegeven en dat mag je negeren.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
Garage had het over een kleine Eur 1.000. Praten we over hetzelfde, waar is deze radiateur verkrijgbaar? Is montage dan zo duur? Anders ga ik inderdaad toch nog eens met de garage praten. Dank alvast voor je toelichting.MarioC70 schreef:Radiateur kost 175 bruto ex,dus daar hoef je het niet voor te laten..
Volvo XC90 D5
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8
-
- 6th Gear member
1000 euro?zijn ze niet goed geworden?
Ik vraag me hier wel is af waar jullie met je Volvo heen gaan.
Kreeg gisteren een bericht van een Volvo rijder die 1100 euro af moest tikken voor vier nieuwe schijven en blokken.
Absurd dus..
Was geen dealer overigens..even vergeten te melden..
Ik vraag me hier wel is af waar jullie met je Volvo heen gaan.
Kreeg gisteren een bericht van een Volvo rijder die 1100 euro af moest tikken voor vier nieuwe schijven en blokken.
Absurd dus..
Was geen dealer overigens..even vergeten te melden..
-
- 1st Gear member
Klopt, is ook helemaal waar, vandaar ook mijn twijfel. Probleem is echter dat op een gegeven moment het ene probleem na het andere komt. Net met de XC90 ook zo'n flow gehad van reparaties (staat bijna op 270K km). Heb er de laatste tijd alleen het noodzakelijke aan gedaan maar overweging is zeker ook om de V40 weer "up-to-standard" te brengen. Zal niet snel duurder zijn dan afschrijving op een vervangende auto. Een vervangende Volvo kost toch al snel weer Eur 14k, plus winterwielen en overige accesoires en daar kan ik veel reparaties voor laten verrichten. Moeilijke keuze hoor, voelt zo als glazen bol kijken. Had net besloten om maar zo te laten maar je hebt gelijk; ga toch weer twijfelen.Walter schreef:en als je met de auto wilt blijven rijden, is het voor jou toch te rechtvaardigen? Laat de garage dan maar kletsen, hebben je een advies gegeven en dat mag je negeren.
Volvo XC90 D5
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8