Hallo allen,
Ik heb een vraag voor diegene die verstand heeft van een V50 met open dak.
Laatst merkte ik op dat na een regenbui de bekleding onder de bestuurders voeten mat wat vochtig was. Nu had ik al begrepen dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een verstopte drain leiding. Dit was inderdaad ook het geval en dit heb ik verholpen.
Nu valt mij op dat als ik het dak gesloten heb en het regent, dat er dan water langs de 2 voor hoeken naar binnen druppelt. Dit is natuurlijk op zich geen probleem want het loopt er via de drain gaatjes weer uit. maar ik kan me voorstellen dat als de auto op een helling staat het dan naar achteren kan lopen en evt naar binnen lekken.
Nu is mijn vraag, Is het lekken langs de twee voorhoeken van het open dak normaal?
Ik heb de hoeken + het deel chassis waar het zou moeten afsluiten schoongemaakt, maar helaas zonder resultaat...
Ik hoor het graag!
Lekkage open dak V50 2008
- raspaardje
- 6th Gear member
Ik heb ook lekkage gehad met mijn 2008 V50 met schuifdak. Wat ik gedaan heb:
- Drainageslangen doorspuiten met perslucht (4x, in alle hoeken van het schuifdak);
- Uiteinde drainageslangen in de A-stijlen wijder gemaakt, zie http://forums.swedespeed.com/showthread ... clog/page2 : het uiteinde is gewoon te smal, het rubber loopt als een soort sterretje naar elkaar toe zodat vuil de boel snel verstopt;
- Drainageslangen A-stijlen verlengd zodat deze beter/vaster in de houder in het schutbord zitten.
Succes!
- Drainageslangen doorspuiten met perslucht (4x, in alle hoeken van het schuifdak);
- Uiteinde drainageslangen in de A-stijlen wijder gemaakt, zie http://forums.swedespeed.com/showthread ... clog/page2 : het uiteinde is gewoon te smal, het rubber loopt als een soort sterretje naar elkaar toe zodat vuil de boel snel verstopt;
- Drainageslangen A-stijlen verlengd zodat deze beter/vaster in de houder in het schutbord zitten.
Succes!
-
- 1st Gear member
Bedankt voor je reactie, alleen is dat niet mijn vraag.
Van de verstopping ben ik op de hoogte en die is inmiddels ook verholpen.
Wel ben ik nieuwsgierig waar de andere twee drain gaten dan zitten. heb alleen de twee voorop kunnen vinden.
Mijn vraag is of het normaal is dat het dak druppelt op de twee voorhoeken als het dak gesloten is.
Van de verstopping ben ik op de hoogte en die is inmiddels ook verholpen.
Wel ben ik nieuwsgierig waar de andere twee drain gaten dan zitten. heb alleen de twee voorop kunnen vinden.
Mijn vraag is of het normaal is dat het dak druppelt op de twee voorhoeken als het dak gesloten is.
- raspaardje
- 6th Gear member
Die andere twee gaten zitten er ook wel. Beter kijken denk ik.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Fons099
- 3rd Gear member
zie volgend bericht.
(hoe kan ik dit bericht verwijderen?)
(hoe kan ik dit bericht verwijderen?)
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- Fons099
- 3rd Gear member
Indien dak gesloten is, hoort er gewoon geen water door te lekken.
Maar omdat de afdichting kan lekken door veroudering e.d. en voor het geval het dak in tilt staat en er water in de drainchannel loopt, is het dak uitgevoerd met een afwateringssysteem.
Op alle 4 de hoeken van het schuifdak zitten afwateringspijpen die op slangen zijn aangesloten.
De afwatering aan de voorzijde is makkelijk zelf door te prikken indien deze dicht zit.
De afwatering aan de achterzijde is onder normale omstandigheden niet te bereiken.
Hiervoor dient dus de hemel losgehaald te worden.

Maar omdat de afdichting kan lekken door veroudering e.d. en voor het geval het dak in tilt staat en er water in de drainchannel loopt, is het dak uitgevoerd met een afwateringssysteem.
Op alle 4 de hoeken van het schuifdak zitten afwateringspijpen die op slangen zijn aangesloten.
De afwatering aan de voorzijde is makkelijk zelf door te prikken indien deze dicht zit.
De afwatering aan de achterzijde is onder normale omstandigheden niet te bereiken.
Hiervoor dient dus de hemel losgehaald te worden.

1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto