Aankoopadvies V50

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
BrBuggyB
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.08.2013 - 09:47

Dag allemaal,

Onlangs heb ik me al voorgesteld als Keverrijder met een Volvowens, die -mede door de zeer recente gezinsuitbreiding- wellicht binnenkort in vervulling gaat.

Ik zoek een V50. Ik verwacht jaarlijks 10 à 20 duizend km te gaan rijden en dan vooral lange stukken over de snelweg (ik gebruik geen auto voor mijn werk en woon praktisch aan de A28). Benzine lijkt me dus voor de hand liggend. Ik had gedacht om tussen de 9.000 euro en 12.500 euro uit te geven. Verder stel ik op prijs (geen harde eisen):
  • Goede audio
  • Geïntegreerde kinderzitjes
  • Schuifdak
  • Niet te veel km op de teller
  • Liefst geen zwart leder interieur
  • Zwart en grijze auto's vind ik wat saai (ik heb mooie blauwe en groene gezien)
Natuurlijk heb ik het internet al afgestruind en heb tot nu toe een lijstje samengesteld van mogelijke kandidaten.
Daarbij zit ook een prachtig 2.5 T5 exemplaar uit 2005 met 85000 km op de teller en een turbo. Ik heb de 220 (!) pk's natuurlijk niet nodig (wel leuk 8)), maar wil toch een proefrit maken om te bekijken wat het verbruik is. Zeker omdat ik vooral lange afstanden afleg, valt het misschien nog wel wat mee (lekker in z'n 6e versnelling).
Is een dergelijk exemplaar een wijze aankoop, denken jullie?

Ik vind het nog lastig binnen mijn budget om te bepalen wat wijsheid is: een wat jongere auto met wat meer km's of een wat oudere met weinig km's. Wat zal het slimste zijn, denken jullie?

Dank voor het sparren/meedenken!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je koopt ze al voor weinig in de ex lease,mooi voorbeeld staat hieronder..

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... sPage=home


Welis waar een diesel,maar kost weinig voor een auto van 2005..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

In Duitsland kun je ook goed shoppen!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
VolvoConnection
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2011 - 23:05
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik heb er eentje gekocht in juni (wel zwart), 5 cilinder 170pk uit 2004 met 84000km. Is snel genoeg voor mij en het verbruik is ongeveer 1 op 10, maar dat zijn voor deel ritjes binnen de stad. Ik vond de 170pk wel een stuk lekkerder dan de 140pk, deze gromt wat meer. Qua audio zou ik minimaal voor High Performance Audio gaan.

Ik heb ook de geintegreerde kinderzitjes. Geen of die er standaard inzitten maar handig zijn ze wel. Nu kan ik mijn neefje meenemen zonder extra stoel (kinderen moeten minimaal 94cm lang zijn om er op te mogen zitten).

Ik heb er op gelet dat een auto dealeronderhouden is geweest als het een eerste bouwjaar is. Er wordt links en rechts nogal eens wat vervangen bij de eerste beurten maar dan moet hij wel bij de dealer zijn geweest.
Volvo V50 2.4i 170pk (2004)
Subaru Impreza GT Prodrive 245pk (2000)
Volvo 480GT 119pk (1995)
Peugeot 205 heel weinig pk (1986)
Volvoconnection.com
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3853
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

10 a 20k km, dat is het dubbele...:-)

Mijn advies:
- een diesel kán goedkoper zijn met jouw kilometrage en je snelwegrijden, maar dan moet de auto door de vorige eigenaar ook juist zijn bereden.
- met meer kilometrage per jaar heb ik vorig jaar besloten een 2008 V50 2.0 benzine te kopen: is op de snelweg best zuinig (6 liter/100 km bij 100 km/h) en vanwege de "klassieke" techniek kom je niet snel voor verrassingen te staan (roetfilter, verstuivers, EGR-klep, de bekende diesel-ellende bij "verkeerd" gebruik). Een 5-cilinder verbruikt toch best wat meer maar kan uiteraard ook meer plezier geven...:-)

Een 2.0 benzine, particulier, met schuifdak, weinig km, Edition II (dus veel opties), dan zou een phase II model wel moeten lukken met goed onderhandelen. Maar de spoeling is met je eisen best dun, denk ik zo...

Succes!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Benzine of diesel is de eerste vraag. Afhankelijk van de rijstijl komt diesel meestal zo'n 5 cent per km goedkoper uit, alleen is de wegenbelasting zo'n 75 Euro hoger, dus het "breekpunt" ligt bij zo'n 1500 km per maand = 18000 km per jaar.

Qua hoe oud / hoeveel km blijft het een gevoelskwestie. Neem je een dikke 2.4 liter motor, dan kun je best een goede auto met 2 ton op de teller kopen. Blij de kleinere motoren vind ik 2 ton al best veel en kun je voor hogere kosten komen te staan.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3853
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Vooral de kans op gezeik met de diesels vormde voor mij een reden om voor een benzine met relatief eenvoudige techniek te gaan. Daar kan niet zo veel aan stuk.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

raspaardje schreef:Vooral de kans op gezeik met de diesels vormde voor mij een reden om voor een benzine met relatief eenvoudige techniek te gaan. Daar kan niet zo veel aan stuk.
Met een D5 gaat niet zoveel mis hoor.

Ik rijd zelf al 157.000 km probleemloos en diverse collega's met 2 en 3 ton op de teller ook.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

raspaardje schreef:Vooral de kans op gezeik met de diesels vormde voor mij een reden om voor een benzine met relatief eenvoudige techniek te gaan. Daar kan niet zo veel aan stuk.



En eenvoudige techniek in een benzine versie?
Dat was vroeger..
Met een benzine versie kun je meer gezeur hebben dan met een diesel..
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Gewoon met een diesel en met een benzine gaan rijden en dan je keuze maken.
Qua kosten zal het niet veel verschil maken.
En als de keuze toch iets duurder uit blijkt te vallen, moet je maar in je achterhoofd houden dat je wel de fijnste van de twee hebt gekozen.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
BrBuggyB
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.08.2013 - 09:47

Dank voor jullie adviezen en ervaringen hierboven.
Ik ben nog erg benieuwd naar jullie inzicht in de kwestie meer km en een nieuwer model of minder km en een ouder model. Daar kom ik binnen mijn budget vaak op uit namelijk...

Wat zal het slimste zijn, denken jullie?

En @ raspaardje, het zijn niet zo zeer eisen, meer pluspunten...
3x VW Kever
Volvo V50 T5
VolvoConnection
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2011 - 23:05
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik denk dat het binnen phase 1 of 2 niet zoveel uitmaakt. Mocht je een phase 2 kunnen kopen met een bescheiden hoeveelheid meer km's dan kun je dat wel overwegen.
Volvo V50 2.4i 170pk (2004)
Subaru Impreza GT Prodrive 245pk (2000)
Volvo 480GT 119pk (1995)
Peugeot 205 heel weinig pk (1986)
Volvoconnection.com
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Ik zou een t5 nemen.
De 2.4 rijdt ook niet zuinig.
De 1.8 is onderbemeten zodra je harder rijdt dan 100km/h door het gebrek aan koppel.
Ook een 2.0 is niet altijd zuinig volgens een vriend van me.

Ik heb zelf een 140pk 2.4 gehad en dat voldoet prima maar ik heb altijd de wens gehad voor meer pk's. Met een t5 heb je dat en anders dan kan dit blok nog gekieteld worden.

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening zonder daarbij iemand voor het hoofd te willen stoten.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
mslik
3rd Gear member
Berichten: 268
Lid geworden op: 24.11.2012 - 01:33

Hoi,

Ik heb een phase II 2.0 en ik kan je vertellen dat je zonder al te veel te trutten lachen 1:14 haalt. Wat minder hard op het gas trappen, op de snelweg op de cruise zetten en je haalt het. Als je veel binnendoor rijd zakt dit naar 1:12,8 wat ik nog steeds een mooie waarde vindt.

Dus de bewering van die vriend van Bakboord ontkracht ik bij deze even. De 1.8 moet je inderdaad niet kopen trouwens. Heb ik een keer mee gehad, maar als je een wat vlottere rijder bent pleeg je zelfmoord na een paar maanden met deze motor.
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3853
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

MarioC70 schreef:
raspaardje schreef:Vooral de kans op gezeik met de diesels vormde voor mij een reden om voor een benzine met relatief eenvoudige techniek te gaan. Daar kan niet zo veel aan stuk.



En eenvoudige techniek in een benzine versie?
Dat was vroeger..
Met een benzine versie kun je meer gezeur hebben dan met een diesel..
Een D5 is een betrouwbare motor, daar twijfel ik niet aan.
Maar ik lees hier toch best wat gezeik over de 1.6d en 2.0d.

Ik denk dat de 2.0 liter benzine van Ford/Mazda veel minder problematisch is dan die PSA diesels. Gebaseerd op verhalen op het internet, ook op dit forum.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3853
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

BrBuggyB schreef:Dank voor jullie adviezen en ervaringen hierboven.
Ik ben nog erg benieuwd naar jullie inzicht in de kwestie meer km en een nieuwer model of minder km en een ouder model. Daar kom ik binnen mijn budget vaak op uit namelijk...

Wat zal het slimste zijn, denken jullie?

En @ raspaardje, het zijn niet zo zeer eisen, meer pluspunten...
Vorig jaar heb ik bij een particilier een 2008 V50 2.0 Edition II met schuifdak en weinig km (68k km) gekocht voor een bedrag dat een jaar later best in je budget zou passen...

Een vijfcilinder is echt wat duurder, evenals een 2.0D.
Die kinderstoeltjes is een schaars pluspunt evenals het schuifdak natuurlijk.
Ik heb erg lang gekeken en gewacht en uiteindelijk m'n slag geslagen.
Gebruikersavatar
BrBuggyB
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.08.2013 - 09:47

Denken jullie dat ik met http://link.marktplaats.nl/693353818
deze V50 een goede aankoop doe?

Voldoet aan al mijn wensen, alleen heb ik de pk's niet nodig en het is een wat oudere (2005 januari).

Dank voor alle reacties trouwens!!! :D

Edit: dank Volvoconnection voor de tip hieronder. Geen idee waarom de url-code niet werkt... :oops:
3x VW Kever
Volvo V50 T5
VolvoConnection
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2011 - 23:05
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Marktplaats heeft ook een verkorte link (onderaan de ad): http://link.marktplaats.nl/693353818
Volvo V50 2.4i 170pk (2004)
Subaru Impreza GT Prodrive 245pk (2000)
Volvo 480GT 119pk (1995)
Peugeot 205 heel weinig pk (1986)
Volvoconnection.com
Gebruikersavatar
Jasper89
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2013 - 15:15
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dat ziet er niet verkeerd uit voor dat geld hoor!!!

Ze hebben hem in ieder geval netjes weten te houden. Geeft al een goede indruk.
Tevens geeft de locatie ook een goeie indruk, ik neem aan hun huis + als je het leest zie je wel dat het iemand is die wat om de auto geeft.

Verder is de auto zo'n beetje van alle gemakken voorzien en is hij mooi van buiten, zo met die spoiler achterop en die velgen ( heb ik zelf ook :D )

En met Xenon zie ik, daar ben ik zelf ook enorm blij mee.

Zelf heb ik de High Performance audio, en dat is al geweldig ( Zelfs vergeleken met auto's van nu ) dus het premium audio systeem zal nog beter zijn.

En het het is een handbak. Daar zou ik me prettiger bij voelen als het gaat om een auto van 8 jaar oud (maar dat is persoonlijk hoor )
Je zult in ieder geval verliefd worden op het 5 cilinder geluid :D

Ik zou het wel weten. In deze uitvoering, met deze KM stand en dat bedrag???
goeie deal lijkt me. (ik had stiekem ook wel een T5 willen hebben)
Volvo V50 2004, 2.4 Momentum, Audio-line, Xenon, Dakspoiler, Black Sapphire Metallic, 17"; Sculptor. ( Volvotune )
Volvo 440 1.8i 1996 CVT
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4844
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Op het eerste gezicht zeker een mooie uitvoering! De vijfcilinder heeft absoluut een verslavend geluid. Ik zou liever een automaat willen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Premium Audio heb ik ook gehad en dat klinkt subliem. Jammer dat hij geen RTI navigatie en leer heeft, maar verder.... :lover:
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”