c70 t5 uit 98 stottert

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Beste mensen,

Sinds vandaag ben ik lid van deze forum.

Ik zit al 2weken met een probleem, mijn c70 t5 uit 1998 stottert enorm bij volgas en ook heb ik geen vermogen, wanneer ik 5500toeren bereikt doet hij weer normaal tot 6500toeren.

Eerst stotterde hij na 3000toeren pas, en wanneer ik stekker van de LMM uithaalde was de gestotter weg, alleen dan heb je ook totaal geen vermogen, en ja als je halfgas geeft heb je eigenlijk ook geen last van gestotter.

Hij is naar de Bosch service garage geweest waar ik hem heb gekocht en hij geeft geen foutcodes aan.

Ik heb zelf daarop orginele bougie's van volvo gemonteerd
nieuwe benzine filter
nieuwe luchtfilter
nieuwe olie
nieuwe oliefilter

En de gestotter blijft, na de onderhoud lijkt het zelfs dat het erger is geworden van nu stottert hij in elk toerengebied.

Op advies van de Volvo dealer cappendijk heb ik de carterventilatieslang van de turbo vervangen (onder de spruitstuk)

Wie of wie weet wat het kan zijn?

Wel was de auto geschipt 3weken terug bij chipmeister in leusden, waarop ik op advies van de Bosch Service de chiptuning heb laten verwijderen.

En omdat de probleem alsnog niet weg was wat volgens de Bosch service wel de oorzaak zou zijn, heb ik geen vertrouwen meer in Bosch service.

Ik zit te denken nog aan bougiekabels en de bobine te vervangen? maar het lijkt mij niet nodig eigenlijk? ze zien er goed uit en stationair draait hij prima.

Alvast bedankt voor de reacties, ik zal zeker terug komen met een feedback als de probleem opgelost is
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Ter info: km stand = 155 000 valt opzich nog wel mee

Waarschijnlijk ga ik morgen toch nog even afspraak maken bij de volvo dealer
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Tom960
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 13:14
Locatie: Antwerpen

Misschien de verdeelkap en rotor eens vervangen? Zijn de bougiekabels nog origineel?
'95 960 2.5 24v
'98 C70 T5
'02 V40 1.9d
'08 S60 2.4d
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Hoi Tom,

Hij staat sinds vandaag bij de volvo dealer voor onderzoek, ik hoop dat zij nu de juiste antwoord voor mij zullen vinden.

De bougiekabels waren nog orgineel. vandaag hebben ze hem uitgelezen en niks gevonden morgen gaan ze verder met een testrit en eventueel de waardes opmeten ben benieuwd
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Tom960
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 13:14
Locatie: Antwerpen

c70_ibo schreef:Hoi Tom,

Hij staat sinds vandaag bij de volvo dealer voor onderzoek, ik hoop dat zij nu de juiste antwoord voor mij zullen vinden.

De bougiekabels waren nog orgineel. vandaag hebben ze hem uitgelezen en niks gevonden morgen gaan ze verder met een testrit en eventueel de waardes opmeten ben benieuwd
Na 15jaar zal de ontsteking niet meer super fris zijn. Hopelijk geeft jouw dealer uitsluitsel. Bij mij zijn ze rond 150 000 vervangen.
'95 960 2.5 24v
'98 C70 T5
'02 V40 1.9d
'08 S60 2.4d
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Het zou heel goed kunnen inderdaad, en eerlijk gezegd was ik het van plan om het zelf ook allemaal te vernieuwen.

maar was bang dat dat misschien de probleem niet zou zijn, en dan lopen de kosten natuurlijk helemaal op.

Nu heb ik uiteindelijk zoiets gehad van: onderzoek de auto maar zal misschien een factuur van 120euro worden of iets meer , maar dan weet ik met zekerheid wat er mis is, en datgene dat dan mis is kan ik wel weer zelf vernieuwen:)
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Het is maar een gok maar de turbo drukmeter (TCV?) op mijn S80 vervangen met eentje van IPD in de VS ($115 ofzo) en toe was het inhouden/gestotter bij volgas op mijn S80 T6 helemaal weg.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

zou misschien ook nog heel goed kunnen, want precies wanneer je de volvermogen net zou moeten krijgen, krijg je ook de gestotter. Hopelijk word vandaag de onderzoek afgerond bij de dealer met een resultaat:)
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Probleem is vandaag door de garage gevonden....

Cilinder 5 orginele Bougie was stuk, je kon de onderkant gewoon meedraaien

Ik krijg morgen 5nieuwe bougie's onder garantie van volvo omdat het nog geen week is geleden dat ik ze had gekocht.
Hij rijdt nu weer super en trekt goed door.....

Dus de probleem lag eerst aan de immitatie bougie's van Bosch terwijl je er in het begin helemaal niks van merkt, en daarna aan de orginele Bougie's

De dealer zegt het zijn speciale Bougie's en kunnen 60 000km mee overigens...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het lag dus twee keer aan de bougies?
Ligt het niet aan degeen die ze monteerd per ongeluk?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

nee twee keer echt aan de bougie's,

bij de eerste set bougie's kwam het omdat het goedkope Bosch bougie's waren van 4.50 euro per stuk, en de auto was gechipt misschien kon hij de temperatuur of de gewenste vermogen niet blijven leveren.

En bij de tweede set bougie's zat er gewoon een productie fout tussen
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Er is niks mis met Bosch bougies..
Er kan veel fout gaan bij het monteren namelijk.
Lijkt simpel,maar kan goed mis gaan.
Als je ze bijv van bovenaf in het bougiegat laat vallen,
daar kunnen ze niet tegen..
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Grappig, juist vanmiddag onderweg naar huis dacht ik nog aan je probleem en zei tegen mezelf: "het zouden best eens de bougies kunnen zijn!" Echt waar, dat is mij nl nu al drie keer gebeurd de laatste jaren, dat een bougie de geest had gegeven en dit soort symptomen veroorzaakte. In een auto, een grasmaaier en een paar weken geleden mijn motor. Die grasmaaier en motor zijn 1-cylinders, dus dan merk je het sneller. Mooi dat het gefixt is, je kan zomaar een poos bezig zijn anders met allerlei gedoe.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Tom960
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 13:14
Locatie: Antwerpen

Blij te horen dat het zo simpel was. :)
'95 960 2.5 24v
'98 C70 T5
'02 V40 1.9d
'08 S60 2.4d
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Ja inderdaad, achteraf gezien is het voor mij ook een echte opluchting.
De bougie's heb ik zelf erin gedraaid zowel de bosch als de orginele set, en heb dat vaker gedaan met mijn vorige auto's, ik denk dat er tijdens monteren niks mis mee is geweest.

De Bosch set heeft geen 5000km overleefd, ik weet niet hoe je foto's erop kunt zetten want anders zou ik het eventueel kunnen plaatsen nog. En ze zagen er prima uit toen ik ze nog uitdraaide.

De orginele set van Volvo heeft volgens mij platinium want hij is scherp en de bosch was gewoon plat.

Bij de volvo dealer hebben ze alle bougie's uitgedraaid en ze zagen er allemaal nog redelijk uit op cilinder 5 na, die was helemaal zwart , en toen zei de monteur hou hem maar eens vast aan de bovenkant, en daarna zei hij draai nu de onderkant maar eens mee.... en hopaaaa dat was de probleem de onderkant kon je gewoon tegen de draairichting in draaien.

Dus ik denk dat toch een productiefout??

maar inderdaad ben blij dat het gefixt is, anders had ik zoiets van de bougie's zijn al gedaan nu de kabels,rotor,kap bobine enz enz en de kosten zouden blijven oplopen
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Nee ik heb tot nu toe ook bij al mijn auto's die ik heb gehad Bosch bougie's gebruikt.
En de eerste 5000km na het indraaien was er niks aan de hand.

Maar het zit ook zo namelijk, ik heb de auto gekocht bij Bosch service
en volgens onderhoud boekjes is hij vanaf 90 000km tot 150 000 altijd bij Bosch ondergehouden geweest.

Nadat ik hem heb gekocht wou ik zelf alles even veranderen voor de zekerheid, en toen viel mij al op de bougie's die ik uitdraaide dat ze orgineel van Volvo waren....

Toen vond ik het al vreemd, een auto die bij Bosch onderhoud krijgt en dan orgineel volvo bougie's???

Iniedergeval de C70 ga ik opnieuw laten chippen binnenkort bij Rica daarmee zou hij volgens de website 310pk en 420Nm halen.

En in het vervolg probeer ik de onsteking iniedergeval orgineel te houden
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”