V40 MY 14 aanpassin DRL

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Paul
Geartronic member

Nee er is een typegoedkeuring wijziging geweest. Schijnen andere EU regels te zijn dat dit nu opeens mag.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

Paul schreef:Nee er is een typegoedkeuring wijziging geweest. Schijnen andere EU regels te zijn dat dit nu opeens mag.
Wat bedoel je? DRL i.c.m. met achterlichten? Dat mag al veel langer (hier in NL in elk geval). De betreffende wettekst is:
RVV art.41 schreef:Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Deze tekst is onveranderd sinds de eerste invoering hiervan op 1 april 2008.
Paul
Geartronic member

zo'n verhaal hoorde ik... solly!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
spacewagon
3rd Gear member

Ik kan me de V40 van de preview op het Volvo schip nog herinneren. Die had de DRL LED strip in de bumber aan, samen met de stadslichten boven het xenon en de achtlichten. En dat was een MY13 (of 12).
Mijn V40: D2 Summum
HakanC
3rd Gear member

Ik zou wensen dat de DRL's in de bumper in afgezwakte vorm mee zoouden branden met de dimlichten (zoals Golf 6 R of zo)..

Achterlichten samen met DRL hoeft van mij niet en zal noooit begrijpen wat de toegevoegde waarde zal kunnen zijn met helder weer...
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

HakanC schreef:Achterlichten samen met DRL hoeft van mij niet en zal noooit begrijpen wat de toegevoegde waarde zal kunnen zijn met helder weer...
Ik weet dat wel: rij maar eens op een zonnige dag door een bosachtige omgeving met een auto zonder licht voor je. De relatieve duisternis onder de bomen en het contrast/schittering/snelle afwisseling van licht en donker als de zon tussen de takken doorschijnt maken auto's zonder licht vrijwel onzichtbaar in dergelijke situaties.
Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000

Driving matters!
twcoolen
3rd Gear member

HakanC schreef:Achterlichten samen met DRL hoeft van mij niet en zal noooit begrijpen wat de toegevoegde waarde zal kunnen zijn met helder weer...
Gelukkig hebben we in NL alleen maar helder weer....
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
HakanC
3rd Gear member

Als het goed is moet je auto stand van je verlichting (als je dat hebt) dat opvangen.. Dan nog denk ik dat je hele slechte ogen moet hebben om dat niet te kunnen zien. Daarnaast is het ook beetje de verantwoordelijkheid van de bestuurder om bij mist enz waar de 'auto' stand niet goed zou kunnen werken zelf je verlichting in te schakelen (zoals 20 jaar terug?)

Ook zouden je remlichten hierdoor iets minder opvallen bij helder weer en dat komt toch vaker voor dan een keer in een bos rijden (scheelt heel klein beetje maar toch)..

Om nou hiervoor voor altijd met je achterlichten 'aan' te rijden? Hoeft van mij niet. Dan kunnen we net zo goed het idee van DRL afschaffen en altijd met dimlichten stand gaan rijden.

edit: Je dimlichten gaan automatisch aan als je lichtsensor hebt (auto stand) als je ruitenwissers in een bepaalde frequentie gaan werken (Bij geen helder weer ;) )
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
twcoolen
3rd Gear member

HakanC schreef:Als het goed is moet je auto stand van je verlichting (als je dat hebt) dat opvangen.. Dan nog denk ik dat je hele slechte ogen moet hebben om dat niet te kunnen zien. Daarnaast is het ook beetje de verantwoordelijkheid van de bestuurder om bij mist enz waar de 'auto' stand niet goed zou kunnen werken zelf je verlichting in te schakelen (zoals 20 jaar terug?)

Ook zouden je remlichten hierdoor iets minder opvallen bij helder weer en dat komt toch vaker voor dan een keer in een bos rijden (scheelt heel klein beetje maar toch)..

Om nou hiervoor voor altijd met je achterlichten 'aan' te rijden? Hoeft van mij niet. Dan kunnen we net zo goed het idee van DRL afschaffen en altijd met dimlichten stand gaan rijden.

edit: Je dimlichten gaan automatisch aan als je lichtsensor hebt (auto stand) als je ruitenwissers in een bepaalde frequentie gaan werken (Bij geen helder weer ;) )
Remlichten zijn een heel stuk feller en worden gecombineerd met een 3e remlicht. Onderscheid is makkelijk te maken.

Wat betreft zichtbaarheid, dat kan voor mij nooit genoeg zijn. Ik vind de achterlichten samen met DRL een welkome aanvulling. In mijn vorige Audi heb ik dit via VAG-COM specifiek aangezet.

Ik ben juist blij dat in de Auto-stand de achterlichten mee branden wanneer DRL's gevoerd worden.
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
HakanC
3rd Gear member

Meningen verschillen weleens ;)

Ik ben iig blij dat mijn achterlichten niet mee branden.
djidee
2nd Gear member

HakanC schreef:Als het goed is moet je auto stand van je verlichting (als je dat hebt) dat opvangen.. Dan nog denk ik dat je hele slechte ogen moet hebben om dat niet te kunnen zien. Daarnaast is het ook beetje de verantwoordelijkheid van de bestuurder om bij mist enz waar de 'auto' stand niet goed zou kunnen werken zelf je verlichting in te schakelen (zoals 20 jaar terug?)

De verklikker (of hij auto op dimlicht gegaan is of niet) zit niet in het instrumentarium, maar voor mij onzichtbaar (achter stuur) links bij de knop.

Hele dag dimlicht vind ik onnodig, voornamelijk omdat ik xenon pitten heb, en ik het flauwekul vind om die de hele dag te laten branden. Maar achter heb ik toch graag de lampen branden, stukje zichtbaarheid.

Maar goed, benieuwd of er ooit nog een modificatie voor MY13 komt
v70bio
3rd Gear member

Begrijp de hele discussie niet over de achterverlichting. Als je je voorganger overdag niet ziet dan zou ik een bezoekje aan de opticien aanraden!
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
LightStar
4th Gear member

v70bio schreef:Begrijp de hele discussie niet over de achterverlichting. Als je je voorganger overdag niet ziet dan zou ik een bezoekje aan de opticien aanraden!
Ooit gehoord van mist ? De xenon springt bij mij niet aan... en zal dit dus zelf moeten doen...
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

die led drl is kermisverlichting, het voegt weinig toe
Volvo for life
Vossie
2nd Gear member

Inmiddels ook al flink wat MY14 zien rijden (gaat hard qua aantallen). Die xenon stadsverlichting icm met DRL staat wel erg fraai, met gewone stadslichten staat het minder vind ik door de verschillen in kleur. Beetje hetzelfde effect als bij de Megane zonder xenon (halogeen dimlicht met drl), hoewel je dat natuurlijk nog veel duidelijker ziet.

Dat de achterlichten nu meebranden is wel een mooie aanvulling, hopelijk komt die er ooit ook nog eens voor MY13. Anderzijds vind ik geen achterlichten ook niet zo'n issue. 10 jaar geleden moest je nog altijd zelf je licht aan doen, dus lijkt het me niet meer dan logisch om in bepaalde situaties (mist, bos etc.) zelf even het knopje te verdraaien... Kwestie van blijven nadenken :)
djidee
2nd Gear member

v70bio schreef:Begrijp de hele discussie niet over de achterverlichting. Als je je voorganger overdag niet ziet dan zou ik een bezoekje aan de opticien aanraden!
Op een erg grijze dag, of op een dag waarbij je tegen de zon in rijdt, heb ik zeker met de wat donkere wagens liever dat ik achter verlichting voer...

Maakt wagens gewoon zichtbaarder, en in mijn geval (MY'13) is dat onmogelijk zonder voor de xenon pitten aan te hebben (die ik overdag echt overbodig vind, die drl is meer dan zat voor de zichtbaarheid)
OGA244
8th Gear member

dat was ooit std op iedere volvo, drl met licht voor en achter
langzaamaan
1st Gear member

Iemand al de stadslichten van non-xenon V40 vervangen voor ledjes aftermarket zodat de lichtkleuren wat meer in elkaar buurt komen ? Ervaring? Foto ?
Witte knipperts heb ik voorbij zien komen, led-dimlichten ook, maar deze optie nog niet (?). Vooral qua lichtkleur wel wat fraaier (als je net als ik xenon niet meer kan betalen ;-)
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

sjefket en Bas36 zijn er mee bezig zie dit topic, echter foto's van het resultaat heb ik nog niet gezien.
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
Bas36
2nd Gear member

Klopt inderdaad,
Bij mij zitten ze er in. ben erg tevreden over het resultaat. De unit voor is nu meer een eenheid.
Ik zal snel even een foto plaatsen van het resultaat.
Plaats reactie

Terug naar “V40”