Intercooler

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
nieuwedaf V70
2nd Gear member

Intercooler vraag
Een vraag; tijdens de terugreis uit Italië met de caravan achter de auto viel het mij op dat de V70 D5 163 pk steeds meer ging roken bij het vol gas geven. Nu lees ik op de site dat het mogelijk de intercooler kan zijn en dat het in en uit bouwen veel werk is en dat de prijs behoorlijk is. Alleen de vraag kan ik de intercooler “ door meten/afpersen” en waar kan ik aan zien dat deze zijn langste tijd heeft gehad buiten het roken. De auto heeft nu 234000 gelopen. Of eerst de injectors laten door meten. Wie kan mij helpen met het zoeken.
Alvast bedankt
1-wiel
4th Gear member

Intercooler gaat vaak lekken op de onderste lamel.
Dit omdat de intercooler als het ware steeds opgepompt wordt en weer leegloopt, metaalmoeheid is de oorzaak van een lekke intercooler...
Heb je oliesporen aan/bij de intercooler.?

Ga morgen bij een d5 de intercooler vervangen ivm lekkage en de bumper voorzien van gaas om de condensor te beschermen tegen steenslag...
Bumper moet toch los voor het vervangen van de intercooler...

Kan voor je de intercooler ook vervangen... Pm me maar.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
lint
Geartronic member

Een lekke intercooler zie je door olie sporen aan de intercooler en soms kan je het buiten de auto horen door een ander geluid bij gas geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gast

Kan ook de slang zijn van de turbo naar inlaatbuis. Die willen wel eens scheuren.
nieuwedaf V70
2nd Gear member

Dank jullie wel voor de antwoorden vandaag veel regen dus morgen even kijken of er olie onder aan der intercooler zit. En ter info ja de turbo of intercooler maakt sinds dien een ander geluid. Het klinkt wel stoer maar niet zo als het was.
De inlaat buis loopt toch ook onder het motorblok door ?of bedoel je de buis van de turbo naar de ic toe?
Gast

Ja die aan de buis zit die onder het blok doorloopt.
Marelli
3rd Gear member

Meestal zal je bij een lekke intercooler (of de kanalen vanaf turbo tot inlaat) een 'Motor Service Vereist' melding krijgen, vooral bij koude motor en dan flink optrekken. De turbodruk-inspuit verhouding klopt niet meer en de motor valt in limp-home mode.

Ik heb nu al 2x de intercooler vervangen (erg eenvoudig) en idd de onderkant was lek. Ik krijg nu af en toe bij koude motor een MSV-melding. En de motor rookt flink (vette zwarte walmen) bij flink gas geven bij oprijden snelweg enzo. Met bijna 440.000 km op de teller maakt ik me daar geen zorgen meer over (kan net zo goed slijtage en/of oude injectors zijn).
V60 PIH (2013)
Schapekoppie
2nd Gear member
Contacteer:

Heb je ook gechecked of je meer brandstof bent gaan verbruiken en is je motor luidruchtiger geworden? Zoja dan moet je misschien de compressie laten meten voor alle zekerheid. Mijn intercooler heb ik ook laten vervangen maar daarna was mijn kop aan de beurt.
Volvo V70 - AWD - D5 - 2004 - Automaat - 163 PK, op weg naar de 600k
Volvo S60 - 2.0 T - Intro edition - 2010 - Automaat, full option - 203 PK, overweeg tuning voor 270 PK
nieuwedaf V70
2nd Gear member

Even een update , de IC is goed en lekt niet geen olie o.i.d, De injectors zijn goed geen verlies en geen lekke pakking. de turbo slang van en naar de turbo en IC zijn heel en bij belasting ( even gas geven ) geen lekkage.
Maar bij goed luisteren met het raam open lijkt het of de turbo bij gas geven als wij rijden een soort vacuüm geluid maakt het lijkt op blazen van de turbo maar klinkt als vacuum zuigen. Ik merk wel dat bij wegrijden vanuit stilstand dat het net is of de turbo inhoud en dan met vermogen wel inkomt en bij het rijden op de snelweg gaat de auto als een raket.
Dan de vraag aan jullie ????? wie heeft een idee.

Alvast bedankt voor het mee denken.
TPRPowerflush
2nd Gear member
Contacteer:

De IC gaat inderdaad snel kapot, kan al rond de 2 ton kapot gaan, en meestal op de onderste lamellen.
Een en ander is snel te zien aan de vettigheid rondom de IC en de condensor.
( momenteel hebben we een XC90 D5 staan met dat zelfde probleem, wagen heeft slechts 230k gelopen ) en geloof me, bij de D5 komt het heel vaak voor...

Inderdaad kan de buis ( met de pot er aan ) die onder het blok doorloopt ook wel eens kapot gaan, ook moet je de pakkingen goed bekijken, ook die willen in het inlaat traject wel eens bezwijken, ook daar kan je gekke dingen van krijgen en flink vermogensverlies.

Ik denk toch dat je een probleem hebt in het inlaat traject, bij inhouden en vreemde aanzuig geluiden moet je daar eerst aan denken.

Is hij uitgelezen?
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
1-wiel
4th Gear member

Zo ziet een kapotte intercooler eruit...
Opgeblazen onderste lamellen en oliesporen aan de onderkant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
nieuwedaf V70
2nd Gear member

Beste 1-wiel, zo ziet mijn IC er niet uit deze is nog keurig schoon. De auto is uitgelezen en een oude melding stond er nog in maar had niets met het roken te maken.
Wel heb ik in een andere topic geschreven ( +/- jaar geleden ) dat ik een storing had bij hard optrekken bij een lauwe motor en deze dan in de noodloop ging maar dit is verholpen met een nieuwe motorsteun.
Wat dit is blijft een raadsel wat ik wel perrongelijk in Duitsland heb gedaan is tanken aan de kant waar de vrachtwagens tanken ( een grotere vul slang ) en zou deze diesel vuiler zijn dan aan de auto kant ? wie weet dit ? Ik heb daar getankt omdat er bij deze pomp alleen bio diesel ( die met zonnebloem of frituurvet ) was te krijgen en ik dit niet aan durf of kan dit wel in een D5 ?
1-wiel
4th Gear member

Vuile diesel aan vrachtwagenkant lijkt mij onzin, ook de motoren in de vrachtwagens kunnen niet tegen vervuiling, de injectors werken met zeer kleine toleranties....
Alle Nederlandse brandstofmaatschappijen mengen bij-diesel bij de gewone diesel die jij aan de pomp koopt, dit doen ze omdat ze van de Nederlandse staat een bepaald percentage bio-diesel moeten verkopen per jaar, maar er nog geen enkele dieselmotor in Nederland op volledige bio-diesel loopt...
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

De monteurs bij Qbuzz zeggen wel eens tegen me dat ik beter bij de vrachtwagenpomp kan tanken, want die diesel is minder lang in omloop of zo. Zit minder lang in de tank en wordt vaker bijgevuld, dus verse diesel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
nieuwedaf V70
2nd Gear member

Even een update; we hebben een nieuw geluid bij de auto, Als ik gas geef gaat er " iets" hard blazen en ik denk de turbo en ??, maar als ik het gaspedaal los laat gaat het zelfde geluid weer komen en bijna even hard en het lijkt ook op blazen ( of mogelijk zuigen ) Het probleem is alleen hoorbaar bij een koude motor en als de motor warm wordt *als wij goed willen luisteren en zoeken* dan gaat het geluid weg dus het is alleen hoorbaar bij een koude motor??????
Ik denk dat er iets uit zet door de warmte en het *gat* afsluit. Wie o wie heeft een idee?
Alvast bedankt
Thijs
7th Gear member

Scheur ergens in het inlaat traject na de turbo, of wellicht ergens een pakking uit?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”