Ondertussen is onze V50 7 jaar en we hebben besloten om hem te houden, hij heeft nog maar 130 K KM en alles werkt nog goed.
Nooit echte problemen gehad, dus ik kan me stilaan verwachten aan wat slijtages.
Mijn airco verliest, ergens een lek, dat gaat me een 300 euro kosten,
rechtsvooraan horen we een scherpe fluittoon, is dat de turbo? In elk geval iets dat meedraait met de turbo of de riem, laat me schatten dat ik daar een 750 euro ga kwijt zijn,
ondertussen is er een lek in de schakelbak, want de rem/schakelbak olie vermindert een klein beetje, genoeg om na een bijvulling een half jaar probleemloos rond te tuffen, nog eens 750 euro?
Ik schat dat ik de komende jaren een 2500 a 3000 euro aan slijtage onderdelen ga hebben.
Maar daarmee verleng ik de levensduur vd wagen tot ik hoop 12 jaar.
In totaal zal ik dan 28000 euro hebben uitgegeven op 12 jaar, waarschijnlijk krijg ik nog wat restwaarde terug bij inleveren.
Dus al bij al gaat mijn overstap naar Volvo financieel nog goed uitddraaien,
of
vergeet ik ergens een bekende slijtageslag die me onmiddellijk een paar duizendjes verder achteruitzet?
(Banden niet meegerekend)
Het is een 2.0D zonder dieselfilter uit 2006.
vergeet ik ergens een bekende slijtageslag
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
160000km aanhouden of max 8 jaar..CJH schreef:Hoe is je koppeling? Das een dure reparatie?
Distributieriem na 180k of 10 jaar...
Banden reken je weliswaar niet mee, maar tikken snel door!
Heb er nu een staan met 148000km waarbij die gebroken is..
5,5 jaar zit hij erom..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Bij de 2.0D hoeft je de D-riem pas bij 240.000 km te vervangen of 10 jaar.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik heb het kenteken van mijn vorige auto (S40 2.0D 2005) voor de grap eens ingevoerd op http://www.zomoto.nl/SearchMyCar.aspx
KM-stand 130.000 en dan 20.000 km per jaar.
Zomoto gaat dan uit van 173 Euro reparatiekosten per maand, dus een ruime 2000 Euro per jaar.
Stel dat je heel rustig/zuinig doet en op de helft hiervan uitkomt, dan zit je nog steeds op 5000 Euro in 5 jaar.
KM-stand 130.000 en dan 20.000 km per jaar.
Zomoto gaat dan uit van 173 Euro reparatiekosten per maand, dus een ruime 2000 Euro per jaar.
Stel dat je heel rustig/zuinig doet en op de helft hiervan uitkomt, dan zit je nog steeds op 5000 Euro in 5 jaar.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Michel84 schreef:Bij de 2.0D hoeft je de D-riem pas bij 240.000 km te vervangen of 10 jaar.
Kom een keer bij me kijken zou ik zeggen,voorbeelden genoeg op het forum van voortijdig breken..
En vooral oppassen met de airco multieriem,die draait dwars door het distributiedeksel als deze slecht is,met als gevolg,een nieuwe cilinderkop..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Vorig jaar bij m'n eigen S40 2.0D de riem en alles eromheen laten vervangen bij de dealer, km stand 237.000. Als je alles voortijdig gaat vervangen kun je wel aan de gang blijven. Gewoon voorgeschreven onderhoud en normaal gebruik. Rijd van beurt naar beurt, inmiddels de 270.000 km gepasseerd en de auto stuurt nog als nieuw.MarioC70 schreef:Michel84 schreef:Bij de 2.0D hoeft je de D-riem pas bij 240.000 km te vervangen of 10 jaar.
Kom een keer bij me kijken zou ik zeggen,voorbeelden genoeg op het forum van voortijdig breken..
En vooral oppassen met de airco multieriem,die draait dwars door het distributiedeksel als deze slecht is,met als gevolg,een nieuwe cilinderkop..
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
OK,
mijn inschatting ging uit van een 2000 euro, daarbovenop telde ik nog max 1000 euro,
daarvan was 750 voor de koppeling, dat zal ik moeten optrekken, en de distri was ik effe vergeten...
dus van 2500 a 3000 naar 4000 dan maar.
airco
turbo
koppeling
distri
Dat gaat dus inderdaad al naar de 1000 per jaar.
In totaal kom ik op 30 K euro, ik rond nogal snel af zie ik, maakt niet uit.
Mijn alternatief;
Verkoop hem nu, koop een nieuwe voor de volgnde 6 a 7 jaar.
kost huidige 25K, + kost nieuwe 25K minus verkoopwaarde huidige en nieuwe - 15 a 20 K plus 4 jr omnium 2K
Dus; mijn auto houden kost me 30 K op 12-13 jaar ,
of vervangen kost me 32 K op 14 jaar.
Maw, als ik nu een auto vind, een volvo, die nu 25K kost en 6 jaar probleemloos rijdt, dan kan ik beter een andere kopen....
Ik woon in Belgie, dus de aankoopprijzen zijn de Belgische (of voor tweedehands de Duitse, voor 100 euro importier je hier een Duitser zonder extra kosten)
mijn inschatting ging uit van een 2000 euro, daarbovenop telde ik nog max 1000 euro,
daarvan was 750 voor de koppeling, dat zal ik moeten optrekken, en de distri was ik effe vergeten...
dus van 2500 a 3000 naar 4000 dan maar.
airco
turbo
koppeling
distri
Dat gaat dus inderdaad al naar de 1000 per jaar.
In totaal kom ik op 30 K euro, ik rond nogal snel af zie ik, maakt niet uit.
Mijn alternatief;
Verkoop hem nu, koop een nieuwe voor de volgnde 6 a 7 jaar.
kost huidige 25K, + kost nieuwe 25K minus verkoopwaarde huidige en nieuwe - 15 a 20 K plus 4 jr omnium 2K
Dus; mijn auto houden kost me 30 K op 12-13 jaar ,
of vervangen kost me 32 K op 14 jaar.
Maw, als ik nu een auto vind, een volvo, die nu 25K kost en 6 jaar probleemloos rijdt, dan kan ik beter een andere kopen....
Ik woon in Belgie, dus de aankoopprijzen zijn de Belgische (of voor tweedehands de Duitse, voor 100 euro importier je hier een Duitser zonder extra kosten)
- Jé Lé
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 14.10.2010 - 15:49
- Locatie: Lembeek - België
mijne V50 is van 2004 en heeft nu ergens een 245.000 km 
behalve de gewone onderhouden/vervangingen is over twee jaar de EGR vervangen geweest. Voor de rest nog geen kwaaltjes meegemaakt.
Hoewel ik men hart vasthou want kmstand begint toch hoog te worden

behalve de gewone onderhouden/vervangingen is over twee jaar de EGR vervangen geweest. Voor de rest nog geen kwaaltjes meegemaakt.
Hoewel ik men hart vasthou want kmstand begint toch hoog te worden

- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Over het algemeen is doorrijden met je bestaande auto goedkoper.
Ik zeg altijd dat als je je auto verkoopt en 2 weken later weer terugkoopt, dat je dan zo'n 3000 Euro lichter bent.
En bij een andere auto weet je niet wat je krijgt, het kan best zijn dat de vorige eigenaar er al 35x meer terug naar de garage is geweest met allerlei zeurproblemen.
Ik zeg altijd dat als je je auto verkoopt en 2 weken later weer terugkoopt, dat je dan zo'n 3000 Euro lichter bent.
En bij een andere auto weet je niet wat je krijgt, het kan best zijn dat de vorige eigenaar er al 35x meer terug naar de garage is geweest met allerlei zeurproblemen.