V70 Classic - Welke motor ?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Na me wat verdiept te hebben in de eerste s60 serie nu toch besloten om het zoeken terug te stellen naar de V70 Classic serie, dit o.a. ivm de kofferruimte en de vermoedelijk wat meer 'eenvoudige' (lees makkelijker en betaalbaarder te onderhouden) techniek en de gigantische reputatie wat betreft betrouwbaarheid en duurzaamheid (ik wil nu toch eindelijk eens een auto langer houden dan de laatste paar vandaar de keuze om geen VAG-auto meer aan te schaffen) :wink: .

Nu kom ik de V70 tegen met meerdere motoraanduidingen, 2.0 / 2.4 / 2.5 / 2.0t / 2.3 t-5 / 2.4t / 2.5t en verschillende vermogens uiteraard. Ik heb een sterke voorkeur voor een vermogen van 170pk of meer maar uiteraard wil ik niet om de haverklap bij de garage staan dus wat is jullie advies? Zijn de turbo-motoren net zo betrouwbaar als de 140pk 2.4?

Welke motor moet je juist wel of juist niet hebben en waar moet je op letten bij de V70 Classic serie. De ABS controller heb ik al iets via google van gevonden dat die regelmatig problemen geeft?

Groet Marcel
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Bij de classic is de airco een groot " zorgenkindje" Verder hangt het er ook van af wat je wilt. De 2.5 motoren zijn ideaal als je op gas wilt rijden. De 2.4 zijn een fractie zuiniger en zijn er vanaf 1999 z'n beetje alleen die kunnen weer problemen met ECM hebben. Staat hier op het forum wel iets over hoe je kan zien of hij al vervangen is geweest.
Verder weet ik uit ervaring dat de 2,5t een erg lekkere motor is. 193 pk en gaat als de brandweer maar belangrijker hij is gewoon op koppel te rijden.. Alleen niet erg zuinig. Ik zou zeggen zoek een paar uit en ga proefrijden. Het onderhoud aan de classics is beter zelf te doen dan aan de v70n oid
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Marcel_VW
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
Locatie: Achterhoek

Had ik even moeten vermelden: ik rij naar schatting met de aan te schaffen V70 niet meer dan 9-10dkm per jaar. Dus gas is geen optie gezien de vaste lasten hiervan.

Wat betreft het verbruik, zit daar veel verschil in bij een 2.5 en een 2.5t bijv.? Ik heb een VW Bora 2.3 V5 170pk Tiptronic gehad en die liep ook niet zuiniger als 1:9-10. Dit verbruik verwacht ik ook ongeveer bij een V70.
Gebruikersavatar
030V70
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 14.08.2013 - 17:22
Locatie: Haarlem

Hoi Marcel,

Verbruik is heel verschillend, hangt natuurlijk helemaal af van je rechter voet.. ;-)
Ik had bij mijn V70 2.5 20V (170 pk) met bijna 4,5 ton op de km teller een verbruik van 1:8,5
Ik reed nooit veel korte stukjes, vaak snelweg en eerst goed warm voordat ik iets hoger in zijn toeren ging.

De Auto was ondanks zijn aantal pk niet snel te noemen, logisch gezien de km stand, maar kon meer dan normaal met het verkeer mee en op de snelweg even gas geven met 120 in de 5e versn ging helemaal prima... Geen GTI uiteraard haha.. ook ervaring mee...

Het is alleen even slikken aan de pomp.. en naar Italie rijden met dat verbruik is geen pretje.... qua comfort des te meer..

Succes met je keuze, of heb je m al?
VOLVO 4 life
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

ik zou voor de T5 gaan, als je toch al zo weinig gaat rijden. Het zijn berensterke motoren en bovendien denk ik dat je met verbruik bij al de genoemde motoren ongeveer in dezelfde klasse zit.

ze zijn allemaal even onzuinig litertje per 100km meer of minder
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je niet te veel wensen hebt wat betreft een echt snlle auto is een turboloze 2.5 een prima auto. 10 of 20 klepper (144 vs 170 pk) maakt niet zo heel veel uit kwa rijbeleving. De 20 klepper doet alleen boven de 4500 toeren een klein beetje extra. De 2.5 10 klepper vindt ik persoonlijk fijner rijden, iets minder zenuwachtig. Bovendien klinkt deze nog net even lekkerder. De 2.4 20V is wel ietsje soepeler als de 2.5 versie, maar die heeft een electronische gasklep die wel eens stuk wil gaan. De veiligste keuze is een 2.5 10V t/m 1995. Je kunt hem dan zelf uitlezen en resetten. Er zit een kastje in de motorruimte waarmee dat kan. Vanaf my 96 moet je naar de dealer. 2.3 T5 is een probleemloze motor, maar er kan gewoon meer aan stuk. Het zijn complexe auto's en daar gaat gewoon iets vaker aan stuk dan een basis golf zonder opties. Koop een zo net mogelijk exemplaar zonder achterstallig onderhoud. Uiteindelijk is dat goedkoper dan een auto waar heel veel aan moet gebeuren tenzij je het zelf kunt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13489
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ik ben gecharmeerd van de 144pk 2.5 10V motor
Robin Visser
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 20.07.2010 - 14:49

edraket schreef: 2.3 T5 is een probleemloze motor, maar er kan gewoon meer aan stuk. Het zijn complexe auto's en daar gaat gewoon iets vaker aan stuk dan een basis golf zonder opties.
Ik heb al 2 ton gereden met mijn 2.3 T5 en eigenlijk nooit problemen gehad vanwege de complexiteit. Ik heb een gescheurd expansievat en een kapot gasklephuis gehad in mijn begintijd en een jaar geleden een kapotte waterpomp omdat de garage zo vriendelijk was er bij 120.000 km een niet origineel Volvo exemplaar in te zetten met plastic schoepen.

De 2.3 is gewoon erg leuk om mee te rijden en heel erg hufterproef volgens mij. Na netjes warm rijden houd ik van doorrijden en de kick down gebruiken. Het motortje roffelt nog net zo lekker als 2 ton geleden. Doen die 2.3 !
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zeker mee eens, zijn zeer goede en bullitproof motoren. Maar om nu te zeggen dat er nog nooit een turbo is stuk gegaan... Hoe dan ook, als het erop zit kan het stuk, en hoe dan ook zul je meer kosten hebben aan een bomvolle T5 als aan een kale 2.5 10V. Het is simpelweg een duurdere auto om te rijden, alleen al het brandstof verbruik. Ik heb zelf ook een V70R (97) gehad, en daar toch wel serieuze kosten aan gehad hoor. Die auto was toen 5 jaar oud en had 140.000 km gelopen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Ik zou persoonlijk ook voor een non-turbo gaan. Het vermogen is leuk, maar ik heb de betrouwbaarheid van een 10V of 20V nog hoger zitten.

Focus je niet te veel op kilometerstanden. Bij ons lopen er 3 'Roffels' allemaal ruim boven de 3 ton. Relatief probleemloze auto's, zolang ze goed onderhouden zijn.

Daarnaast zou een 2.5 mijn voorkeur hebben boven een 2.4, maar dat is meer passie, dan echt te onderbouwen.

Let goed op defecte airco's en de krukaskeerring.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

edraket schreef:De veiligste keuze is een 2.5 10V t/m 1995. Je kunt hem dan zelf uitlezen en resetten. Er zit een kastje in de motorruimte waarmee dat kan. Vanaf my 96 moet je naar de dealer.
Da's niet helemaal waar. Met een laptop, Vol-FCR, Brick Diag en een VAG-KKL kabel kom je een heel eind hoor bij alle motoren met OBD-II vóór de 2.4.

Ik ben net als OGA244, gecharmeerd van de 2.5 10V 144pk. Erg fijne motor, soepeler onderin toeren dan een 2.5 20V, lekker zuinig (na een rit van 220km staat m'n boordcomputer op 7,8L/100km, bij een snelheid van 120, bij 100 zakt ie geregeld tot 6,5L/100km) en inderdaad klinkt de 10V net ff mooier :) 2.5T zou ik niet als eerste aanraden.... Lees je maar eens in op www.volvo850forum.nl (en stel je eens voor :) ), daar zijn de afgelopen tijd al minimaal 4 2.5T blokken gesneuveld (oorzaak: te dunne cilinderwanden). een non-turbo gaat met normaal onderhoud makkelijk 5 ton mee.

Ik heb ooit eens een filmpje gemaakt van het verschil in geluid tussen een 2.5 en een 2.4 motor :D

En nog een kleine indruk van hoe een 2.5 10V (met 366.000km ervaring) klinkt onder acceleratie (was lang niet volgas trouwens :D )
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

The Volvoboy schreef: En nog een kleine indruk van hoe een 2.5 10V (met 366.000km ervaring) klinkt onder acceleratie (was lang niet volgas trouwens :D )
De 2.5 10v doet mij sterk denken aan mijn voormalige Audi Coupé 2.3E 10v 5 Cil. Ik was zo verslingerd aan dat geluid dat ik er een filmpje van moest maken om later nog eens terug te kunnen luisteren. :D

http://www.youtube.com/watch?v=gcHMXoB8rsI

Mijn huidige 2.4 20v heeft wel een net geluid maar is veel stiller en soepeler dan de "gorgelende" 10v.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb jij dat draaien? Ik heb de 95-er 2.5 10V ingeruild voor een 96-er 2.5 20V. Maar ik kan er niks mee met Vida. Zou er wel wat meer info over willen hebben.
The Volvoboy schreef:
edraket schreef:De veiligste keuze is een 2.5 10V t/m 1995. Je kunt hem dan zelf uitlezen en resetten. Er zit een kastje in de motorruimte waarmee dat kan. Vanaf my 96 moet je naar de dealer.
Da's niet helemaal waar. Met een laptop, Vol-FCR, Brick Diag en een VAG-KKL kabel kom je een heel eind hoor bij alle motoren met OBD-II vóór de 2.4.

Ik ben net als OGA244, gecharmeerd van de 2.5 10V 144pk. Erg fijne motor, soepeler onderin toeren dan een 2.5 20V, lekker zuinig (na een rit van 220km staat m'n boordcomputer op 7,8L/100km, bij een snelheid van 120, bij 100 zakt ie geregeld tot 6,5L/100km) en inderdaad klinkt de 10V net ff mooier :) 2.5T zou ik niet als eerste aanraden.... Lees je maar eens in op www.volvo850forum.nl (en stel je eens voor :) ), daar zijn de afgelopen tijd al minimaal 4 2.5T blokken gesneuveld (oorzaak: te dunne cilinderwanden). een non-turbo gaat met normaal onderhoud makkelijk 5 ton mee.

Ik heb ooit eens een filmpje gemaakt van het verschil in geluid tussen een 2.5 en een 2.4 motor :D

En nog een kleine indruk van hoe een 2.5 10V (met 366.000km ervaring) klinkt onder acceleratie (was lang niet volgas trouwens :D )
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

edraket schreef:Heb jij dat draaien? Ik heb de 95-er 2.5 10V ingeruild voor een 96-er 2.5 20V. Maar ik kan er niks mee met Vida. Zou er wel wat meer info over willen hebben.
The Volvoboy schreef:
edraket schreef:De veiligste keuze is een 2.5 10V t/m 1995. Je kunt hem dan zelf uitlezen en resetten. Er zit een kastje in de motorruimte waarmee dat kan. Vanaf my 96 moet je naar de dealer.
Da's niet helemaal waar. Met een laptop, Vol-FCR, Brick Diag en een VAG-KKL kabel kom je een heel eind hoor bij alle motoren met OBD-II vóór de 2.4.

Ik ben net als OGA244, gecharmeerd van de 2.5 10V 144pk. Erg fijne motor, soepeler onderin toeren dan een 2.5 20V, lekker zuinig (na een rit van 220km staat m'n boordcomputer op 7,8L/100km, bij een snelheid van 120, bij 100 zakt ie geregeld tot 6,5L/100km) en inderdaad klinkt de 10V net ff mooier :) 2.5T zou ik niet als eerste aanraden.... Lees je maar eens in op www.volvo850forum.nl (en stel je eens voor :) ), daar zijn de afgelopen tijd al minimaal 4 2.5T blokken gesneuveld (oorzaak: te dunne cilinderwanden). een non-turbo gaat met normaal onderhoud makkelijk 5 ton mee.

Ik heb ooit eens een filmpje gemaakt van het verschil in geluid tussen een 2.5 en een 2.4 motor :D

En nog een kleine indruk van hoe een 2.5 10V (met 366.000km ervaring) klinkt onder acceleratie (was lang niet volgas trouwens :D )
Ja, dat heb ik draaien. Je hebt in die zin wel gelijk, met Vida kun je inderdaad niks met een 850 van '96 of een x70 Classic van '97 en '98 (en vroege '99ers). Vanaf de komst van de 2.4 (dus met Can-bus) kun je met Vida uitlezen. Kom gerust een keer langs :)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Candisa
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39

Ik heb getwijfeld over een Classic (op gas, met al een gereviseerde kop e.d.) voor ik mijn huidige V70N 2.4 170pk op gas voor weinig vond...

In een Classic zijn er 2 motoren die ik persoonlijk er uit vind springen:
- de heerlijk roffelende, betrouwbare 2.5 10v 144pk die prima zijn werk doet en waar weinig mis mee kan, en...
- de legendarische T5 die de boel toch een stuk spannender maakt, maar uiteraard wel wat gevoeliger is qua slijtage en aan de pomp...

De rest van de benzinemotoren zou ik links laten liggen, omdat ze simpelweg niet op kunnen tegen de betrouwbaarheid en karakter van de 2.5 10v, en 20-30pk extra nu ook weer geen spectaculaire prestatieverbetering levert in zo een wagen...

De diesels, tjah, 't is VAG en daar heb ik het intussen wel mee gehad. Mijn Passat 1.9d heeft het destijds geen 3 ton uitgehouden en de 2.4d in mijn Volvo 940 is na amper meer dan 3 ton ook al zijn koppakking beu, bovenop andere slijtageverschijnselen (kop niet meer fris, flink olie zweten, compressie ook niet meer al te netjes gelijk over de 6 pitten)...

Misschien zijn mijn stellingen wat kort door de bocht gemaakt (ik heb nu tenslotte ook gewoon een 2.4 170pk die het blijkbaar al ruim 3 ton uithoudt, en tuurlijk is die 2.5 5cilinder Audi-motor een heel stuk beter dan mijn busjes-blok), maar als je echt specifiek op zoek gaat naar een V70 met "DE motor", dan moet je soms gewoon lekker ouderwets kort door de bocht denken om tot je besluit te komen...

Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”