In een uitvoerige introductie werden we eerst geïnformeerd over de geschiedenis van het bedrijf.
Daarna, en tussendoor want we interrumpeerden met allerlei vragen, kwam van alles over banden, de verkoop, de marketing en de de productie langs.
Ik vond het een zeer informatieve bijeenkomst waar ik van alles hoorde dat ik niet wist.
Als ik nieuwe banden nodig heb, vraag ik de receptionist van mijn dealer om dat te regelen. Tot vandaag had ik geen idee op welke banden ik rijd. Ze zijn zwart en rond, that's it. Maar er blijken grote verschillen te zijn.
Na deze inleiding gingen we te voet door het bedrijf. Van de binnenkomst van het ruwe rubber en de andere grondstoffen tot het einde van de wandeling in het bandenmagazijn, we mochten alles bekijken.
En het bleef niet bij kijken alleen. Het productieproces van autobanden is zeer machinaal en arbeidsintensief. Een deel is in de loop van de jaren geautomatiseerd maar de materialen gaan nog steeds door vele handen.
Tel daarbij dat de reuk van rubber de de andere grondstoffen alom aanwezig is, vrijwel alles met hoge temparaturen geproduceerd wordt en dat de machines soms behoorlijk wat geluid maken.
Met andere woorden, het is er warm, er is veel geluid en het ruikt er

Ik ben telkens weer onder de indruk van ee werkend fabriek. Het is alsof je je in een levend beest bevindt waar het eten er aan achterkant in gaat en de banden aan de de voorkant uitrollen.
Mooi bedrijf dat een grote plaats inneemt in de wereld van autobanden.
Het motto van Vredestein is: Design to protect you. een slagzin die ook voor Volvo zou kunnen staan. Vredestein maakt banden die aan de strengste eisen voldoen en dan mogen ze wat duurder zijn.
Overigens hoorden we dat er bij voorbeeld grote verschillen zijn tussen Europese banden en banden die in Azië worden gemaakt. Ons werd uitgelegd waarom winterbanden onder 7gr C. beter functioneren en waarom Guigiaro een belangrijke partner is in het ontwerpproces.
Mooi dat we de productie van zo'n prachtig product binnen de landsgrenzen hebben. Dat schept wat mij betreft vertrouwen.
Website: www.vredestein.nl