Hoi,
Ik heb eindelijk mijn V70 de baan op, rijdt heerlijk, maar nu komen natuurlijk de mankementjes naar boven.
De meesten niet zo erg (ergens onbalans dat voor trillingen rond 90km/u zorgt, rechter voorportier die pas na een paar keer proberen op slot gaat én blijft, aircopaneel niet verlicht...), maar 1 iets onrustwekkender volgens mij...
Als ik aan een rood verkeerslicht sta te wachten zakt het stationair toerental steeds weg naar pakweg 700 toeren per minuut op de teller, om vervolgens met geluiden van een dreigend afslaande motor (slaat niet af, maar klinkt alsof die dat wel wil doen) zichzelf te corrigeren en naar 1000 toeren per minuut te klimmen en daarna gewoon weer opnieuw weg te zakken, corrigeren, wegzakken, corrigeren...
Intussen zit ik met een melding in de aard van "Emissies, service vereist"...
Zijn dit duidelijke symptomen van het beruchte falende gasklephuis, of kan dit ook nog wat anders zijn?
Het gaat om een V70 2.4 20klepper 170pk uit de eerste helft van 2001, van het begin uitgerust met een Vialle LPG-installatie met injectoren in het inlaatspruitstuk, en intussen 310.000km op de teller...
De V70 rijdt verder gewoon best pittig (al is een iet of wat modernere auto al snel pittig als je uit een 940 ongeblazen diesel met 82pk komt).
Wel gaat vertrekken vanuit complete stilstand niet altijd even soepel, maar ik ben dan ook niet gewend om met een benzine/lpg-wagen te rijden dewelke zijn maximaal koppel pas op een relatief hoog toerental ter beschikking biedt...
Isabelle
'Emissies, Service vereist' + schommelen stationair=gasklep?
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Had zelf ook last van die wisselende toerental. Bij mij had ik inderdaad de etm ( gasklep) schoon gemaakt. Draait nu perfect.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29665
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Kan een probleem met het gasklephuis zijn, reinigen is een goede optie, als dat niet werkt laten uitlezen bij de dealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:22
- Locatie: Nijmegen
De emissie service vereist was bij mij de lambda sonde (achterop het motorblok). Het schommelen heb ik ook, maar in iets mindere mate, zakt terug tot 700 rpm bij indrukken koppeling voor het stoplicht omdan weer terug te gaan. Daar zou ik ook erg graag vanaf willen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Ik heb net even getest, wanneer het schommelen niet optreed kan ik het uitlokken door de rem en koppeling in te trappen!
Dit lijktdus heel erg op uw situatie!
Ik ga straks even langs bij de dealer om te laten uitlezen wat dat van die emissies is...
Isabelle
Dit lijktdus heel erg op uw situatie!
Ik ga straks even langs bij de dealer om te laten uitlezen wat dat van die emissies is...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Ik ben dus bij de Volvo-dealer geweest... Die kwam meteen af met een praatje dat 3 ton op LPG al veel is en de kleppen waarschijnlijk wat verbrand zijn, dus dat ik maar beter kan inruilen of een vernieuwde cilinderkop kon laten plaatsen.
Hij deed zelfs niet eens de moeite om de boel uit te lezen!
Ik dus snel vertrokken en even gaan tanken (toevallig bij een LPG-installateur, tevens Fiat-dealer) omdat er maar 1 van de 4 groene ledjes meer brandde (+- 250km sinds de laatste tankbeurt, tankje van 51l bruto)...
Bleek de tank nog lang niet leeg te zijn, dus ik naar binnen om te informeren of het mogelijk zou zijn een nauwkeuriger LPG-metertje te plaatsen. Volgens hen blijkt dit bij Vialle-systemen moeilijk te liggen, best het verbruik in de gaten houden en afgaan op de dagteller...
Maar terwijl ik daar dus was, vroeg ik of zij eventueel mijn V70 konden uitlezen. Dit was geen probleem en volgende meldingen zijn naar boven gekomen:
- Misfire cilinder 1
- Bovenwaarde lambda bereikt
- Onderwaarde lambda bereikt
De motorkap ging open en al snel vond deze Fiat-dealer/LPG-installateur iets wat de potentiële oorzaak zou kunnen zijn: De persvoetjes van de LPG-injectoren zitten door de ouderdom vrij los in het inlaatspruitstuk, waardoor er langs daar icm trillingen valse lucht kan aangezogen worden.
Er werd me verteld dat het inlaatspruitstuk eigenlijk zou opgestuurd moeten worden naar Vialle om er nieuwe persvoetjes in te laten zetten, maar dat het anders ook wel geplakt kan worden. Plakken wil hij voorlopig niet doen, aangezien dit een provosorische, niet erg nette oplossing is. Hij zal nu eerst informeren of er een nette oplossing is die hij zelf kan doen, hij belt me binnen een paar dagen terug...
Het uitlezen, wat rommelen onder de motorkap, uitgebreide uitleg, meedenken op een budgetbewuste manier (in tegenstelling tot de Volvo-dealer!), heeft me een rekening opgeleverd van welgeteld... Eén tientje!
Ik ga voortaan dus naar die Fiat-dealer met mijn Volvo denk ik
Isabelle
Hij deed zelfs niet eens de moeite om de boel uit te lezen!
Ik dus snel vertrokken en even gaan tanken (toevallig bij een LPG-installateur, tevens Fiat-dealer) omdat er maar 1 van de 4 groene ledjes meer brandde (+- 250km sinds de laatste tankbeurt, tankje van 51l bruto)...
Bleek de tank nog lang niet leeg te zijn, dus ik naar binnen om te informeren of het mogelijk zou zijn een nauwkeuriger LPG-metertje te plaatsen. Volgens hen blijkt dit bij Vialle-systemen moeilijk te liggen, best het verbruik in de gaten houden en afgaan op de dagteller...
Maar terwijl ik daar dus was, vroeg ik of zij eventueel mijn V70 konden uitlezen. Dit was geen probleem en volgende meldingen zijn naar boven gekomen:
- Misfire cilinder 1
- Bovenwaarde lambda bereikt
- Onderwaarde lambda bereikt
De motorkap ging open en al snel vond deze Fiat-dealer/LPG-installateur iets wat de potentiële oorzaak zou kunnen zijn: De persvoetjes van de LPG-injectoren zitten door de ouderdom vrij los in het inlaatspruitstuk, waardoor er langs daar icm trillingen valse lucht kan aangezogen worden.
Er werd me verteld dat het inlaatspruitstuk eigenlijk zou opgestuurd moeten worden naar Vialle om er nieuwe persvoetjes in te laten zetten, maar dat het anders ook wel geplakt kan worden. Plakken wil hij voorlopig niet doen, aangezien dit een provosorische, niet erg nette oplossing is. Hij zal nu eerst informeren of er een nette oplossing is die hij zelf kan doen, hij belt me binnen een paar dagen terug...
Het uitlezen, wat rommelen onder de motorkap, uitgebreide uitleg, meedenken op een budgetbewuste manier (in tegenstelling tot de Volvo-dealer!), heeft me een rekening opgeleverd van welgeteld... Eén tientje!
Ik ga voortaan dus naar die Fiat-dealer met mijn Volvo denk ik

Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- hugha002
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 06.07.2012 - 20:25
- Locatie: Noord Drenthe
Ik ben benieuwd. Heb nu 70.000 km met de installatie gereden en hetzelfde probleem heb ik al van het begin. De onregelmatige loop heb ik alleen op LPG. Op vakantie ca. 800 km op benzine gereden en het probleem was weg. Geen melding meer.
De misfire op cilinder 1 wordt bij mij ook aangegeven. Uit voorzorg de bobine vervangen door de Volvo specialist maar het probleem van onregelmatige loop (niet altijd trouwens) blijft. En soms het afslaan van de motor bij het afremmen bij bijvoorbeeld het naderen van een rotonde. Voorlopig laat ik het zo en rij af en toe op benzine om alles "schoon" te rijden.
Maar als er een eenvoudige oplossing is, dan hou ik mij aanbevolen.
De misfire op cilinder 1 wordt bij mij ook aangegeven. Uit voorzorg de bobine vervangen door de Volvo specialist maar het probleem van onregelmatige loop (niet altijd trouwens) blijft. En soms het afslaan van de motor bij het afremmen bij bijvoorbeeld het naderen van een rotonde. Voorlopig laat ik het zo en rij af en toe op benzine om alles "schoon" te rijden.
Maar als er een eenvoudige oplossing is, dan hou ik mij aanbevolen.
V70, MY01, 2.4, 140 pk, LPG G3, verbruik ca. 1 op 9,0 km, 236.000 km VERKOCHT helaas
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
Passat CC 2.0 TDI 140 pk 2009
Passat Variant 2.0 TDI Comfortline 2010
Opel Zafira Executive 1.9 CDTI 150 pk 2007
Opel Zafira Maxx 2.2 DTi 2004
Peugeot 406 1.8 SR LPG-G3
Volvo S60 2.4i 170 pk MY01, Automaat, RTI, Mobility Line
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Bij mij is er sowieso een duidelijk valse lucht probleem: Als je wat wiebelt met de LPG-injector-rail met draaiende motor hoor je duidelijk sissende geluiden.
Aangezien de luchtmassameter voor dit punt zit, krijgt de motor dus meer lucht dan die denkt te krijgen, waardoor de lambdasonde aangeeft dat de boel te arm draait (waarschijnlijk armer dan toegelaten) --> Foutmelding te arm + mengsel wordt gecorrigeerd...
Vervolgens rij ik over een drempel waardoor de injectoren in een stand trillen die beter afsluit, waardoor de motor minder valse lucht trekt en de lambdasonde ineens een rijker mengsel meet --> foutmelding te rijk + terug corrigeren...
Of dit ook iets met het schommelend stationaire toerental te maken heeft... Ik betwijfel het, ik zou eens een stukje op benzine moeten rijden om te weten of het brandstofafhankelijk is, maar alles lijkt op een vervuilde gasklep...
Mijn auto draait momenteel weinig stationair (2 verkeerslichten in de buurt van mijn werk, 3 of 4 in de buurt van thuis, daartussen 50+km snelweg), dus zolang hij verder soepel rijdt is het niet prioritair, maar het zou wel aangenaam zijn mocht het opgelost kunnen raken...
Momenteel te druk: ik werk 6/7, dus ik moet het in 1 dag kunnen doen, inclusief tot bij mijn ouders rijden om het in hun garage te kunnen doen, en de boel laten afkoelen om mijn handen niet te verbranden...
Verder staat mijn oude 940 daar ook al, moet ik nog wat goeie onderdelen van af slopen vooraleer ik de rest laat ophalen voor oud ijzer (tenzij iemand interesse heeft in een 940 diesel met kapotte koppakking?)...
Isabelle
Aangezien de luchtmassameter voor dit punt zit, krijgt de motor dus meer lucht dan die denkt te krijgen, waardoor de lambdasonde aangeeft dat de boel te arm draait (waarschijnlijk armer dan toegelaten) --> Foutmelding te arm + mengsel wordt gecorrigeerd...
Vervolgens rij ik over een drempel waardoor de injectoren in een stand trillen die beter afsluit, waardoor de motor minder valse lucht trekt en de lambdasonde ineens een rijker mengsel meet --> foutmelding te rijk + terug corrigeren...
Of dit ook iets met het schommelend stationaire toerental te maken heeft... Ik betwijfel het, ik zou eens een stukje op benzine moeten rijden om te weten of het brandstofafhankelijk is, maar alles lijkt op een vervuilde gasklep...
Mijn auto draait momenteel weinig stationair (2 verkeerslichten in de buurt van mijn werk, 3 of 4 in de buurt van thuis, daartussen 50+km snelweg), dus zolang hij verder soepel rijdt is het niet prioritair, maar het zou wel aangenaam zijn mocht het opgelost kunnen raken...
Momenteel te druk: ik werk 6/7, dus ik moet het in 1 dag kunnen doen, inclusief tot bij mijn ouders rijden om het in hun garage te kunnen doen, en de boel laten afkoelen om mijn handen niet te verbranden...
Verder staat mijn oude 940 daar ook al, moet ik nog wat goeie onderdelen van af slopen vooraleer ik de rest laat ophalen voor oud ijzer (tenzij iemand interesse heeft in een 940 diesel met kapotte koppakking?)...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Net nieuws gekregen van de FIAT-dealer/LPG-installateur: De enige goede oplossing blijkt de inlaatcollecteur demonteren en opsturen naar Vialle. Hij stelt voor om het te proberen met plakken, maar daarvoor moet de auto een hele dag binnen ('s ochtends plakken, hele dag laten drogen), best lastig wanneer je 6/7 werkt en dag 7 de zondag is...
Vervangwagens heeft ie, maar die kosten 18€ct/km excl. brandstof, ook niet erg interessant gezien ik 70+km van het werk woon...
Isabelle
Vervangwagens heeft ie, maar die kosten 18€ct/km excl. brandstof, ook niet erg interessant gezien ik 70+km van het werk woon...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ja sorry, maar die kosten maak je maar één dag. Ik dacht dat wij Hollanders zuinig waren. Jullie kunnen er ook wat vanCandisa schreef:Net nieuws gekregen van de FIAT-dealer/LPG-installateur: De enige goede oplossing blijkt de inlaatcollecteur demonteren en opsturen naar Vialle. Hij stelt voor om het te proberen met plakken, maar daarvoor moet de auto een hele dag binnen ('s ochtends plakken, hele dag laten drogen), best lastig wanneer je 6/7 werkt en dag 7 de zondag is...
Vervangwagens heeft ie, maar die kosten 18€ct/km excl. brandstof, ook niet erg interessant gezien ik 70+km van het werk woon...
Isabelle

Bovendien, als dat plakken lukt heb je heel wat geld bespaard. Bij mij is het ooit 3 jaar goed gegaan met deze methode. En wat dacht je hoelang je je auto kwijt bent als ze dat ding opsturen? Ik bedoel maar.